رئیس‌جمهور گفت: محدودیت‌های اعمال شده تا ۱۳ فروردین است. از مردم می‌خواهیم تا جایی که امکان دارند از خانه بیرون نروند.
کد خبر: ۸۳۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ 21 March 2020

به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری ها؛حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبازه با کرونا با بیان این مطلب که ملت ما ملتی هستند که علی رغم اینکه در تحریم و مشکلات هستند در عین حال مراعات هم را می‌کنند گفت: در مراکز پرتردد و تجاری ما که جمعیت زیادی جمع می‌شوند این هم ابلاغ شد به وزیر کشور که مقررات اجرا شود.

وی افزود: آنجایی که محدود شده، فروشگاه‌ و بقالی‌ها و میوه‌ فروشی‌ها یا مراکز دارویی مورد بحث ما نیست. برعکس این‌ها باید ساعات بیشتری را وقت بگذارند تا 12 شب باز باشند. اگر جایی امکان‌پذیر است فروشگاهای بزرگ 24 ساعته شوند و این باعث می‌شود جمعیت زیاد در یک نقطه متمرکز نشوند. ببینید هدف این است که مردم در یک نفطه خاص متراکم نشوند و مردم حتی الامکان از خانه خارج نشوند.

*هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند*

رئیس‌جمهور افزود: هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند و اصل این است که حتی الامکان از خانه خارج نشوند.

روحانی با بیان اینکه به وزارت صمت و بخش اقتصادی ما ابلاغ می‌کند که بررسی کنند و ببینند که چگونه می‌توان به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف داده شود، اظهار داشت: کسی که به در مغازه می‌رود و چیزی می‌خرد مقداری گرانتر باشد ولی برای کسی که به آن مغازه و فروشگاه پیغام می‌دهد و جنس را دم در خانه خود تحویل می‌گیرد ارزانتر باشد. گاهی یک نفر با موتور یا وسیله‌ای که دارد، جای ۱۰ یا ۲۰ خانواده در شبانه روز کار می‌کند و این باعث کاسته شدن حجم ترددها می‌شود.

وی با یادآوری اینکه همه درخواست‌ها برای رعایت‌ محدودیت‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ روز آینده است، گفت: اینکه می گوییم در خانه بمانید، سفر نروید و مراعات کنید، برای دو یا سه ماه نیست و همه اینها برای بازه ۱۰ تا ۱۵ روزه است و ان‌شاالله تا ۱۳ فروردین همه ما اعم از مغازه‌دارها و مردم مراعات کنیم و اگر مراعات کنیم، شرایط ما خود به خود تغییر می‌کند.

*مردم مشکوک به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند*

رئیس جمهور با اشاره به جزئیات تصمیم‌گیری‌های امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اولین تصمیم این بود که مردم مشکوک به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند؛ چون خود این مراجعه باعث ابتلای آنها می‌شود. 

*پرخطرترین ترددها تردد در بیمارستان است*

وی خاطرنشان کرد: اولاً در جایی که ضروری و لازم است این کار انجام بگیرد و اگر پزشک متخصصی تاکید کرده که این کار انجام بگیرد، مراجعه کنند و در بیمارستان‌ها هم اگر امکان پذیر است جای را برای این کار بگذارند. یک چادر در حیاط بزنند و یا یک ساختمان را مشخص کنند که افراد به آنجا نروند و مبتلا نشوند. پرخطرترین ترددها تردد در بیمارستان است چون آنجا محیط آلودگی دارد و مردم همه باید مراقبت کنند که این کار انجام بگیرد.

*اگر کسی حالش وخیم نیست بهترین مکان خانه است نه بیمارستان*

روحانی افزود: اگر بناست کسی استراحت کند یا برای مدت دو هفته ایزوله یا قرنطینه شود اگر حالش وخیم نیست بهترین مکان خانه است نه بیمارستان و نقاهتگاه. اگر به هر دلیلی در خانه امکان پذیر نیست به نقاهتگاه برود و اگر موردی هست که به یک تداوم و نظارت پزشکی نیاز دارد، در آن شرایط، به بیمارستان برود.

*هرچه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر از کرونا عبور می کنیم*

وی با تاکید بر این که هرچه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر از کرونا عبور می کنیم، تصریح کرد: در جایی که ضروری است به بیمارستان برویم و وقتی کاملاً ضروری است تخت «آی سی یو» را اشغال کنیم؛ چون تمام این بحث‌هایی که می کنیم یکی از دلایلش این است که پیک بالا نرود.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر این بیماری هست و ما با آن دو یا سه هفته دیگر یا بیشتر دست به گریبان هستیم، با یک روند عادی و معمولی که پرستار و تخت و تجهیزات بیمارستانی و داروی ما همه با هم می‌خوانند کارها راحت پیش می رود و تعداد مرگ و میر هم کاهش پیدا می‌کند. 

روحانی با تاکید بر اینکه هدف اول این است که که بتوانیم تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا کاهش یابد،‌ بیان داشت: افراد مبتلا با ساده‌ترین وجه درمان شوند و به آن حالت خطرناک نرسند و بنابراین همه اینهایی که در بخش بهداشت و درمان توصیه می شود بر این مبنا ادامه دهیم و توجه کنیم که بیمارستان‌های ما شلوغ نشود.

۱ ماه به زمان تحصیل دانش‌آموزان افزوده می‌شود

روحانی همچنین از افزایش زمان تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: اگر شرایط به گونه‌ای بود که بعد از پایان تعطیلات عید کار آموزش را شروع کنیم 1 ماه به زمان تحصیل دانش آموزان افزوده می‌شود و اگر دیرتر شروع شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد. دانشجویان و دانشگاهیان نیز بعد از پایان تعطیلات 3 هفته به دوره آموزش اضافه می‌شود. هرچه دیرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد یعنی اگر به عنوان مثال بعد تعطیلات عید دو هفته باز تعطیلی دانشگاه‌ها تاخیر افتاد بر آن سه هفته اضافه می‌شود یعنی پنج هفته خواهد شد اما اگر نشد به همین روال که گفته شد که این مقررات و چارچوب آن مصوب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار