برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۱۳ که پیش بینی درستی از غلبه چین بر کرونا کرده بود، می گوید اوضاع آن طور که به نظر می رسد وحشتناک نیست، و این که دیگر کشورها هم زودتر از آنچه تصور می شود، بر کرونا غلبه خواهند کرد.
کد خبر: ۸۳۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ 24 March 2020

به گزارش تابناک تبریز، "مایکل لویت" برنده جایزه نوبل و بیولوژیست دانشگاه استنفورد ماه ژانویه بود که تحلیل خود را از تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان آغاز و به درستی پیش بینی کرد که چین بسیار زودتر از آنچه که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند، از عهده بدترین بحران خود از شیوع کرونا، برخواهد آمد.

به گزارش لس آنجلس تایمز، وی اکنون پیش بینی مشابهی برای آمریکا و سایر کشورهای جهان دارد.

در حالی که بسیاری از متخصصان بیماری های واگیر هشدار می دهند که بحران کرونا ماه ها یا حتی سال ها اختلالات گسترده اجتماعی در پی داشته و میلیون ها نفر قربانی آن خواهند شد، لویت می گوید داده های موجود چنین سناریوی شدیدی را تایید نمی کند، به ویژه در مناطقی که کاهش تعاملات اجتماعی و دوری مردم از هم، به خوبی اعمال می شود.

وی می گوید <<آنچه که نیاز داریم، کنترل وحشت مردم است. به طور کلی می توان گفت که اوضاع خوب می شود. >>

لویت درباره چین به این نکته توجه کرده بود: این کشور در 31 ژآنویه 46 مورد مرگ جدید ناشی از کرونا داشت، در حالی که یک روز قبل 42 مورد مرگ جدید داشت.

وی در اول فوریه در گزارشی به دوستانش، با اشاره به کاهش نرخ مرگ و میر روزانه افزود << این نشان می دهد که نرخ افزایش تعداد کشته ها حتی در هفته آینده بیشتر کاهش خواهد یافت.>> که این مساله به صورت گسترده در رسانه های اجتماعی چین منتشر شده بود. اندک زمانی بعد، او پیش بینی کرد تعداد کشته شدگان به صورت روزانه کاهش خواهد یافت.

سه هفته بعد، لویت به روزنامه "چاینا دیلی" گفت که نرخ رشد ویروس به اوج خود رسیده و پیش بینی کرد که تعداد موارد تایید شده از مبتلایان به کرونا تا 80 هزار نفر متوقف شده و حدود 3 هزار و 250 نفر آنها نیز کشته خواهند شد.

به نوشته لوس آنجلس تایمز، این پیش بینی به میزان بسیار زیادی دقیق از آب درآمد: تا 16 مارچ، چین 80 هزار و 298 مورد ابتلا به کرونا را تایید کرده بود که 3 هزار و 245 نفرشان کشته شده بودند – آن هم در کشوری با 1.4 میلیارد نفر جمعیت - که در آن سالانه 10 میلیون نفر می میرند. تعداد موارد جدید ابتلا به حدود 25 نفر در روز کاهش یافته و از چهارشنبه گذشته تاکنون هم هیچ موردی از گسترش کرونا در جامعه گزارش نشده است.

لویت که در سال 2013 به خاطر ابداع مدل های پیچیده از سیستم های شیمی، برنده جایزه نوبل شیمی شده بود، همین وضع را در سایر کشورها می بیند، حتی در کشورهایی که مانند چین جداسازی بسیار گسترده را اعمال نکرده اند.

وی 78 کشور را با بیش از 50 مورد کرونا در روز تجزیه و تحلیل کرده، می گوید <<علایم بهبود وجود دارد. اعداد و ارقام همچنان متغیرند اما علایمی آشکار از کاهش رشد دیده می شود.>>

به عنوان مثال در ایران، تعداد موارد جدید تایید شده در هفته گذشته نسبتا ثابت بود، یعنی هزار و 133 مورد در روز دوشنبه تا هزار و 148 مورد در روز جمعه.

البته رفع بحران اولیه به معنای آن نیست که این ویروس دیگر بازنخواهد گشت: چین هم اکنون بسیار تلاش می کند تا امواج جدید آلودگی را از مکان هایی متوقف کند که گسترش ویروس در آنها از کنترل خارج می شود. لذا سایر کشورها هم با مشکل مشابه مواجه خواهند شد.

لویت می گوید جداسازی مردم نقشی بسیار حیاتی ایفا می کند - به ویژه ممنوعیت تجمعات گسترده – زیرا این ویروس آنقدر جدید است که مردم نسبت به آن هیچ گونه ایمنی ندارند و تولید واکسن آن هم ماه ها طول خواهد کشید. << اکنون زمان بیرون رفتن و صرف نوشیدنی با رفقا نیست.>> وی همچنین نقش واکسن آنفلوآنزا را در مقابله با کرونا مهم می خواند.

لویت از رسانه ها به خاطر ایجاد وحشت غیرضروری انتقاد کرده و می گوید تمرکز رسانه ها بر تعداد تجمیعی موارد ابتلا و برجسته کردن سلبریتی هایی است که مبتلا می شوند. در حالی که به گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آمریکا، در این کشور از ماه سپتامبر تاکنون 36 میلیون نفر به آنفلوآنزا مبتلا شده و 22 هزار نفرشان کشته شده اند، اما این آمار کشته ها عمدتا در گزارشات قید نمی شود.

وی معتقد است این ویروس تنها وقتی به صورت سریع رشد می کند که تشخیص داده نشود و یا کسی برای کنترل آن اقدام نکند. این مساله ای است که در کره جنوبی رخ داد. << مردم باید قهرمان بوده و اعلام کنند که به این ویروس مبتلا هستند.>> البته وی می گوید برای تشخیص اولیه ابتلا، نباید تست داد بلکه باید دمای بدن بررسی شود، و بلافاصله پس از آن جداسازی صورت گیرد، یعنی روشی که اکنون در چین اجرا می شود.

لویت می گوید در حالی که نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا ظاهرا به میزانی چشمگیر بالاتر از آنفلوآنزا است، به سادگی می توان گفت << دنیا به آخر نرسیده است.>>

وی تخمین می زند، در معرض کرونا بودن، خطر مرگ فرد را تا دو ماه آینده دو برابر می کند. اما خطر این که مردم در این دو ماه بمیرند، بسیار پایین است. << واقعیت آن است که اوضاع تقریبا آن طور که به نظر می رسد، وحشتناک نیست.>>

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار