میدل ایست آی نوشت اجرای برنامه خوانندگان ایرانی در جشنواره ای فرهنگی در "طنطوره" و در میان خرابه های شهر "الاولی" در شمال غربی عربستان صورت گرفت، برنامه ای که از سال 2018 تاکنون در اختیار "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان بوده است. 

ولیعهد جوان عربستان در حالی که مخالفان و رقبای خود را سرکوب کرده و این پادشاهی را به جنگ یمن کشانده است، تلاش میکند درآمدهای کشور را از اتکا به نفت خارج کرده و در عین حال با چنین اقداماتی به دنبال ارتقاء توریسم  و برنامه هایی با محور سرگرمی است.

به نوشته مدیل ایست آی اما جشنواره طنطوره مانند سایر برنامه های دیگر، جنجال آفریده و در عین حال توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. اکنون ایرانی ها این سوال را می پرسند که چرا خوانندگانی که در آمریکا در تبعید خودخوانده به سر می برند، باید در کشوری برنامه اجرا کنند که از نظر بسیاری از ایرانی ها دشمن دیرینه محسوب می شود.

"میثم" یک ایرانی عرب تبار که در بازار بزرگ تهران کار می کند، به میدل ایست آی گفت: آن خواننده ها ملیت خود را فراموش کرده و به خاطر مشتی دلار، در آغوش بن سلمان رفته اند. به نظر من این مساله، یک طرح جدید پشت پرده است که به جای دبی، قصد دارند یک پایگاه دیگر برای اجرای کنسرت ایجاد کنند.

به نوشته این نشریه، یکی از افرادی که در طنطوره برنامه اجرا کرد، ابراهیم حامدی – معروف به ابی- بود. سعید شریعتی یک اصلاح طلب در توییتی نوشت که او از آن خواننده خاطرات خوب فراوانی دارد، اما با این شرایط، آن ستاره دیگر خاموش شده است. << متاسفانه او دیروز در جده مُرد. خدا بیامرزدش. ابی اکنون در خدمت بن سلمان است.>>

میدل ایست آی افزود برخی ایرانیان هم می پرسند آیا این اجرای دو روزه صرفا آغاز یک طرح جدید برای عربستان است که در سال های اخیر مراکز رسانه ای ایرانی فراوانی تاسیس کرده است تا اعتبار خود را بین ایرانی ها  بهبود دهد؟

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد خوانندگان ایرانی خودتبعید به این دلیل به جشنواره دعوت شده بودند که تاکید شود الاولی "مهد تمدن و فرهنگ های مختلف است." ایجاد "پلی فرهنگی و تبادل آراء و انتقال فرهنگ" از دیگر اهداف این مساله عنوان شده است. 

اما اجرای این برنامه ها در شرایطی صورت  گرفت که رسانه های عربستان تلاش میکنند از بازار ایران  بهره ببرند. مثلا شبکه تلویزیونی ماهواره ای ام بی سی، امسال برای نفوذ بین ایرانی ها، یک برنامه "استعداد یابی" پخش کرد. که در آن علاوه بر ابی، خواننده دیگری به نام آرش هم حضور داشت که او نیز در طنطوره برنامه اجرا کرده بود. مهناز افشار هنرپیشه ایرانی هم از دیگر افراد حاضر در برنامه ام بی سی بود.

به نوشته میدل ایست آی، به گفته برخی منابع محمد بن سلمان حامی اصلی "ایران  اینترنشنال" – شبکه خبری فارسی زبان مستقر در لندن است- که به محملی رسانه ای برای مخالفان ایرانی تبدیل شده است. این شبکه برنامه های خوانندگان لوس آنجلسی را به صورت گسترده پوشش داد و "پانته آ مدیری" را به عنوان خبرنگار به عربستان اعزام کرد تا  آن جشنواره را پوشش دهد. مدیری بارها با رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران مصاحبه کرده است.

برخی شخصیت های مخالف ایرانی معتقدند کنسرت طنطوره کار مخالفان مرتبط با رضا پهلوی بوده است. 

به نوشته میدل ایست آی، ابی هنگام اجرای برنامه از آنچه  که "تغییرات بزرگ در حال وقوع در عربستان" نامید، تقدیر کرد. این در حالی بود که همزمان با اجرای این جشنواره، تعداد زیادی از شاهزادگان ارشد سعودی بازداشت شدند.

اما سایر ایرانی ها هم اینقدر متقاعد نشده اند. پرهام قبادی خبرنگار ایرانی بی بی سی فارسی، در توییتر خود فهرستی کنایه آمیز منتشر کرد که آن را "تغییرات بزرگ در عربستان"  نامید. بمباران یمن، زندانی کردن زنان فعال در امور حقوق بشر و استفاده از یک دادگاه ضدتروریستی برای ساکت کردن فعالان، از جمله این موارد بود.

حسن انصاری، که میدل  ایست آی از وی به عنوان یکی از اعضای "موسسه مطالعات پیشرفته" مستقر در آمریکا یاد می کند، در شبکه تلگرامی خود  نوشت که وی پوشش ایران اینترنشنال را از جشنواره طنطوره دیده است و یک پیشنهاد دیگر دارد: پیشنهاد من این است: تصاویری از سال ها بمب باران یمن را به دست عربستان و کشتار مردم و کودکان، حمله به بیمارستان ها و مراکز  فرهنگی، ویرانی کتابخانه ها و میراث فرهنگی و تمدن یمن را که در ظالمانه ترین شکل صورت می گیرد، در یک برنامه تلویزیونی نشان دهید.

"فریدون مجلسی" که به نوشته میدل ایست آی از دیپلمات های ایرانی قبل از انقلاب بود، به این نشریه گفت به نظر من هدف از اجرای آن برنامه تلاش ریاض برای بهبود وجهه میان ایرانی ها بود، اما آنها نهایتا شکست خواهند خورد.<< ایرانی ها نسبت به وهابیگری عربستان بسیار بدبین هستند و لذا چنین اقدامات متظاهرانه ای کارساز نخواهد بود. این که هدف عربستان چیست، برای خوانندگان اهمیتی  ندارد، برایشان مهم نیست که وضع کنونی روابط تهران و ریاض چگونه است زیرا آنها پولشان را می گیرند...>>