معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سرمای دیررس بهاره موجب آسیب دیدن جوانه‌های تازه بیدار شده درختان میوه می‌شود و در صورت دیررس بودن بیشتر این نوع سرماها، حتی به میوهای تازه تشکیل شده نیز خسارت وارد می‌کند.
کد خبر: ۸۳۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶ 05 April 2020

علی رخ افروز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که جوانه‌های بارور در حال رکود، به سرمای زمستانه مقاوم هستند، گفت: اما مقاومت آن‌ها هنگام بیدار شدن جوانه‌ها کاهش می‌یابد؛ به طور کلی جوانه‌های گل در دمای منفی دو و منفی سه درجه سانتیگراد از بین می‌رود.

وی افزود: میوه‌های تازه تشکیل شده نیز نسبت به گل‌ها حساس‌تر بوده و در دمای منفی ۰.۵ درجه سانتیگراد آسیب می‌بینند؛ در اوایل بهار، جبهه‌های سرد هوا در منطقه پرورش درختان میوه و در شب‌های بدون ابر موجب خسارت دیدن جوانه درختان میوه می‌شود.

روش‌های جلوگیری از سرما زدگی بهاره

وی با اشاره به روش‌های مختلف جلوگیری از سرمای دیررس بهاره، گفت: در مناطقی که احتمال خطر سرمای دیر رس بهاره وجود دارد با توجه به تاریخ گلدهی ارقام مختلف یک گونه درختی می‌توان از ارقام دیر گل استفاده کرد، زیرا این ارقام با توجه به دیر بازکردن گل کمتر با سرماهای دیررس بهاره مواجه می‌شوند و حتی به تازگی در برخی مناطق از بادام‌های دیر گل استفاده می‌شود.

رخ افروز افزود: استفاده از اتفن درختان میوه هسته دار در پاییز موجب دیر باز شدن جوانه‌ها به مدت چهار الی ۱۲ روز در بهار می‌شود؛ هم‌چنین استفاده از هورمون نفتالین استیک اسید در بهار موجب تاخیر یک الی دو هفته‌ای در زمان گلدهی درختان می‌شود.

وی ادامه داد: مناطق شیب دار و کنار تپه‌های ماهور در صورت احتمال وجود سرماهای دیر رس بهاره محل باغ را در شیب‌های شمالی انتخاب می‌کنند تا در اوایل بهار دیرتر گرم شده و موجب تاخیر در بیدار شدن جوانه‌ها شود.

وی متذکر شد: ایجاد باغ میوه در کنار جنگل‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها و کنار سواحل که دارای هوای مرطوب و نقطه شبنم بالا هستند، آسیب‌های سرمای بهاره را کاهش می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشکیل یخ می‌شود، گفت: به ازای هر لیتر آب یخ شده، ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد شده و موجب گرم شدن اجسامی که در تماس با آب هستند می‌شود.

وی افزود: تشکیل یک لایه عایق یخ در اطراف جوانه موجب می‌شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید که برای این منظور می‌توان از سیستم آبیاری بارانی استفاده کرد و یا توسط محلول پاش‌ها روی درختان میوه آب پاشید اما پاشیدن آب باید در دمای صفر درجه سانتیگراد انجام گیرد.

وی با بیان این‌که نوع سطح خاک در محافظت دمای هوا تاثیر داشته و اختلاف دمای حدود ۱.۷ درجه سانتی گرادی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: برای محافظت در برابر سرما و یخبندان‌های ناشی از تشعشع، خاک باید مرطوب و عاری از علف‌های هرز و شخم نخورده باشد، زیرا زمین شخم خورده دارای هوای بیشتر بوده و گرمای ویژه کمتری دارد از این رو خاک شخم خورده سریع‌تر سرد می‌شود اما خاک‌های مرطوب دیر گرم شده و دیرتر دمای خود را از دست می‌دهند؛ علف‌های سطح خاک نیز نوعی هدایت کننده گرما از خاک به هوا هستند.

رخ افروز متذکر شد: تدابیر زراعی ذکر شده، یخ زدگی را در لایه ۱۵ سانتی متر سطح خاک به تاخیر می‌اندازد و به خصوص برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهانی هم‌چون توت فرنگی و انگور موثر واقع می‌شود.

وی گرم کردن باغ را یکی از روش‌های جلوگیری از سرمازدگی بهاره عنوان کرد و افزود: کارگذاشتن بخاری یا پلارهای باغی در قسمت‌های مختلف باغ و سوزاندن موادی همچون چوب نفت یا گازوییل موجب گرم شدن باغ می‌شود، اما این امر ممکن است در مناطق سردسیری، تاثیر زیادی نداشته باشد، اما در مناطق نیمه گرمسیری چون در باغات مرکبات، انار، انجیر زیتون و ... می‌تواند موثر واقع شود.

وی ایجاد دود را راهی برای کاهش تشعشع نور دانست و گفت: در شب‌هایی که احتمال بروز سرما وجود دارد با سوزاندن کاه، کلش و مواد دیگر، دود در هوای باز ایجاد و موجب تقلیل انعکاس حرارت به سقف آسمان می‌شود زیرا تشعشع حرارت که با طول موج‌های بلند به طرف آسمان منعکس می‌شود توسط ذرات هوا جذب شده و دمای باغ را حفظ می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: کشت درختان بادشکن هم‌چون چنار زبان گنجشک، افرا و ... در جهت شمالی که بادهای سرد می‌وزد موجب محافظت درختان میوه از سرما می‌شود.

وی در خاتمه متذکر شد: کشاورزان باید توجه کنند که توصیه‌های ذکر شده می‌توانند در کاهش خسارت سرمازدگی نقش ایفا کند، اما نباید هرگز از بیمه محصولات کشاورزی غافل شوند، چرا که تنها منبع جبران خسارت صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایسنا، سرمازدگی به وقوع افت ناگهانی دما، خارج از زمان مورد انتظار گفته می‌شود. افت دما در اوایل بهار به ویژه اگر مصادف با بازشدن جوانه‌ها و گل‌ها باشد، گاه خسارات جبران ناپذیری برجای می‌گذارد از این‌رو توجه به توصیه‌های متخصصان امر ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار