کد خبر: ۸۴۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱ 03 May 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس برای رسیدن به شاخص یک میلیونی آماده می‌شود، دریافت کد بورسی به قیمت ابتلا به کرونا، دلار بدون تغییر در صرافی‌های بانکی، کاهش قیمت در بازار سکه، مرکز آمار: نرخ بیکاری ۹۸ کاهشی شد و حراج هواپیما‌های سنگاپور ایرلاینز به علت کرونا را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس برای رسیدن به یک شاخص یک میلیونی آماده می‌شود، دریافت کد بورسی به قیمت ابتلا به کرونا، دلار بدون تغییر در صرافی‌های بانکی، کاهش قیمت در بازار سکه، مرکز آمار: نرخ بیکاری ۹۸ کاهشی شد و حراج هواپیما‌های سنگاپور ایرلاینز به علت کرونا را در بر دارد.

بورس برای رسیدن به شاخص یک میلیونی آماده می شود

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۳۹۵۹۴ واحدی معادل ۴.۳۱ درصد به رقم ۹۵۶ هزار و ۹۷۹ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۳۸۱ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۸۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۵۲۷ واحدی معادل ۴.۳۱ درصد به رقم ۲۵۴ هزار و ۵۷۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۲۷۷۱ واحدی معادل ۴.۲۹ درصد، عدد ۳۱۰ هزار و ۷۳۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۴۷۸ واحدی معادل ۴.۲۹ درصد به رقم ۲۰۶ هزار و ۲۷۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۱۸۴۸ واحد افزایش معادل ۴.۴۸ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۹۰۰۷ واحد افزایش معادل ۴.۴۶ درصد به رقم ۶۷۸ هزار و ۶۹۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۹۷۸۷ واحد افزایش معادل ۴.۱۰ درصد همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

زمزمه‌ موافقت دولت با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو/ چینی ها آماده استفاده از یوآن مجازی در عصر کرونا/ وزیر اقتصاد: از شتاب‌زدگی برای حضور در بورس خودداری کنید/ موافقت صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص وام به گرجستان

وزیر اقتصاد: از شتاب‌زدگی برای حضور در بورس خودداری کنید

فرهاد دژپسند امروز در حاشیه نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم. وی همچنین از مردم درخواست کرد با مطالعه و مشاوره تصمیم بگیرند و از شتاب‌زدگی برای حضور در بورس خودداری کنند، چون عرضه‌های اولیه استمرار دارد و اگر سهام یک شرکت مطلوب نبود، مردم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری نکنند. وی اظهار داشت: هر فرد ایرانی حداکثر تا دو میلیون تومان سهام با تخفیف صندوق واسطه‌گری مالی دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از امروز تا آخر اردیبهشت ماه خریداری کند؛ بنابراین نیازی به عجله و شتاب نیست.

دریافت کد بورسی به قیمت ابتلا به کرونا

سیدتقی کبیری عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به روند دریافت کد سهام‌داری برای سرمایه‌گذاری در بورس انتقاد کرد و گفت: روند احراز هویت متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس، موجب تجمع و شلوغی‌های بی‌حساب و کتاب در دفاتر پیشخوان یا برخی از کارگزاری‌ها در ایام شیوع بیماری کرونا شده و خطر ابتلا به این بیماری به دلیل عدم تدبیر برخی مسئولان امر بیشتر شده است. وی با بیان اینکه دولت به دنبال ارائه تسهیلاتی به مردم است اما تدابیر لازم را نمی‌اندیشد، افزود: هرچند آزادسازی سهام عدالت تدبیر خوبی برای کمک به قشرهای کم درآمد است، از آنجا که مشمولان آن بسیارند، لذا احراز هویت آن‌ها در بورس به صورت فیزیکی در شرایط کنونی، آسیب‌های بسیاری در پی دارد. /خانه ملت

دلار بدون تغییر در صرافی های بانکی

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد قیمت گذاری دلار در محدوده روز‌های گذشته هستیم، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۵۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، بدون تغییر می‌باشد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۶۹۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۷۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار، بدون تغییر است.

کاهش قیمت در بازار سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت نسبت به دیروز به مبلغ ۶ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه از آغاز هفته جدید روند نزولی یافته است. دیروز نیز بهای سکه حدود ۷۰ هزار تومان افت داشت. پس از رشد شتابان نرخ اونس در هفته گذشته، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی بالا رفت، اما پس از اصلاح بهای اونس، قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز در روزهای اخیر کاهش یافت. به نقل از ایرنا، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. اونس طلا نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی به قیمت دیروز یعنی یک هزار و ۷۰۳ دلار معامله شد.

زمزمه‌ موافقت دولت با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو

ظاهراً رایزنی خودروسازان و مذاکره مدیران شرکت های خودروساز به ویژه ایران خودرو و سایپا با مسئولان دولتی برای افزایش قیمت خودرو به نتیجه رسیده و مدیران این شرکت ها توانسته اند موافقت دولت را با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو جلب کنند. در این شرایط طبق دستور جلسه فردای ستاد تنظیم بازار مقرر شده اعضای ستاد به بررسی موضوع دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بپردازند که به نظر می‌رسد، در این جلسه موضوع افزایش قیمت خودروها به مرحله اجرای خود نزدیک شود. خودروسازان معتقدند قیمت تمام شده تولیداتشان به دلایل مختلف از جمله تولید خودرو با استاندارد یورو 5 افزایش یافته و به همین دلیل باید قیمت فروش محصولاتشان را بالاتر ببرند. در مقابل، اعضای شورای رقابت معتقدند، بخشی از زیان خودروسازان متوجه سرمایه گذاری آنها در بخش هایی غیر از تولید بوده و به همین دلیل، این ارقام به عنوان ضرر و زیان تولید محسوب نشده و نباید در دستورالعمل جدید قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد​. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت چند روز پیش گفته بود: ما براساس نرخ تورم بخشی و هزینه تمام شده محصولات دستورالعمل خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده ایم اما به  نظر می رسد ستاد تمایلی به اجرای دستورالعمل نداشته و در نهایت خود می خواهد تصمیم گیری نهایی را درباره قیمت خودرو انجام دهند. /فارس

چینی ها آماده استفاده از یوآن مجازی در عصر کرونا

به نقل از گاردین، رسانه‌های چین اعلام کردند که این کشور استفاده از ارز مجازی جدید یوآن‌ را از هفته پیش روی در چهار شهر بزرگ خود آغاز می‌کنند. طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی چین، به روند توسعه ارز مجازی یوآن سرعت بخشیده و این امر در صورت فراگیر شدن، نخستین ارز دیجیتالی است که توسط یک اقتصاد بزرگ، ایجاد شده است. قرار است طرح پایلوت، استفاده از یوآن مجازی در شهرهای شنزن، سوژو، چنگ‌دو، و برخی مناطق جدید در جنوب پکن، در کنار مناطقی که قرار است در سال 2022 میزبان المپیک زمستانی پکن باشد، اجرایی شود. روزنامه چاینا دیلی گزارش داد: بستر استفاده از یوآن مجازی به طور کامل، در نظام پولی این شهرها، ایجاد شده و قرار است از این ماه برخی کارمندان دولتی، و شاغلین خدمات عمومی، پول خود را به ارز مجازی یوآن، دریافت کند. به گزارش چاینانیوز، قرار است از این ارز برای تخصیص یارانه به بخش حمل و نقل در شهر سوژو استفاده شود؛ اما در شیونگ‌آن، استفاده از یوآن مجازی، بر عرضه محصولات غذایی و خرده فروشی، متمرکز خواهد بود. برخی گزارش ها حاکی از آن است که رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک دونالد، استارباکس، توافق کردند تا در اجرای آزمایشی استفاده از یوآن مجازی، مشارکت کنند. البته استارباکس گفته است که فعلا برنامه‌ای برای حضور در این طرح، ندارد. بسترهای پرداخت ارز دیجیتال به طور گسترده در چین ایجاد شده و شرکت‌هایی نظیر علی‌بابا و وی‌چت به ارائه خدمات در این زمینه می‌پردازند.

موافقت صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص وام به گرجستان

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که برای کمک به کشور گرجستان به منظور تامین کسری بودجه و نیازهای مالی خود در راستای مقابله با پاندمی کووید-۱۹، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به این کشور وام خواهد داد. به نقل از رویترز، این نهاد جهانی پیشتر با افزایش اعتبار بودجه تخصیصی به گرجستان در حدود ۴۴۸ میلیون دلار موافقت کرده بود. صندوق بین المللی پول با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: انتظار می‌رود که پاندمی کرونا تاثیر چشمگیری روی اقتصاد گرجستان بر جای گذاشته و خط سیر اقتصادی مثبت سال‌های گذشته آن را قطع کند. این صندوق ماه گذشته پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۴درصدی مواجه شده و در سال ۲۰۲۱ همین میزان رشد اقتصادی را تجربه کند. این کشور ۳.۷ میلیون نفری واقع شده در قفقاز جنوبی تاکنون ۵۸۲ مورد ابتلا و هشت تلفات ناشی از کرونا را گزارش کرده است.

حراج هواپیماهای سنگاپور ایرلاینز به علت کرونا!

به نظر می‌رسد شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز به منظور افزایش نقدینگی قصد دارد، شماری از هواپیماهای فعال در ناوگان هوایی خود را بفروشد. به گزارش ایسنا، گویا شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز که یکی از بزرگترین ایرلاین های فعال در منطقه شرق آسیا به شمار می رود، طبق آخرین گزارش های منتشره از سوی مجله فوربس که در وب‌سایت simpleflying نیز آمده است، تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی و بحران های مالی قصد دارد شماری از هواپیماهای فعال در ناوگان هوایی خود را به فروش برساند تا بدین ترتیب از خطر ورشکستگی و فروپاشی نجات یافته و با افزایش نقدینگی بتواند بخش زیادی از هزینه‌های خود را در بحران کرونا بپردازد.

مرکز آمار: نرخ بیکاری ۹۸ کاهشی شد

مرکز آمار ایران: نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در سال ١٣٩٨ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد؛ بنابراین، بررسی نرخ بیکاری افراد پانزده ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱۰.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٧، ۱.۵ درصد کاهش یافته است. در سال ١٣٩٨، به میزان ٤٤.١ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٧) ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلین پانزده ساله و بیشتر در این سال ٢٤ میلیون و ٢٧٤ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل حدوداً ۴۳۰ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد، در سال ١٣٩٨، بخش خدمات با ۵۰.۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲ درصد و کشاورزی با ١٧.٧ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ۲۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت سال قبل (١٣٩٧) ١.٧ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد در سال ١٣٩٨، ١٧.٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال ١٣٩٧، به میزان ١.٧ درصد کاهش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار