یادداشت روز تابناک تبریز
نرخ رشد 1 درصدی هم به این معناست که درصورت تداوم آن برای 25 سال ، جمعیت کشور در همین حدود باقی خواهد ماند و مهمترین خروجی آن هم این خواهد بود که جامعه ایرانی پیر خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 13 May 2020

سال 76 بود که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ، بحث های عمومی و سیاسی کشور یک نکته کلیدی داشت ، آنهم تاکید بر این نکته بود که جمعیت ایران بعد از (احتمالا)مکزیک جوان ترین مردم دنیاست. از آن روزها تا کنون ، 22 سال گذشته و بررسی آمارهای مرگ و میر در کنار تولد نوزاد ، بسیار نگران کننده شده است . آمارها حکایت از آن دارد که در سال 98 ، حدود 170 هزار زاد و ولد در کشور کاهش یافته است و در واقع نرخ رشد جمعیت به حدود 1 درصد رسیده است . نرخی که در دهه 70 و بعد از شیوع سیاست های کنترل جمعیتی به 2 درصد رسیده بود. 2 درصد درواقع یک نرخ مناسب و استاندارد است که هرم جمعیتی و نسلی کشور را در یک حالت مناسب قرار می دهد و بین نرخ های مرگ و میر و زاد و ولد تناسبی معقول برقرار می کند.


نرخ رشد 1 درصدی هم به این معناست که درصورت تداوم آن برای 25 سال ، جمعیت کشور در همین حدود باقی خواهد ماند و مهمترین خروجی آن هم این خواهد بود که جامعه ایرانی پیر خواهد شد.
پیری و سالخوردگی به هیچ عنوان بد یا غیرطبیعی نیست اما اگر جامعه ای در هرم سنی اش ، پیرسالان زیادی داشته باشد ، تغییرات فرهنگی و اجتماعی زیادی را هم شاید خواهد بود.


می دانیم که بالاترین نیروی توسعه و پیشرفت یک کشور و جامعه ، نیروی جوانی آن است . اگر جامعه ای پیر شد ، نیروی لازم برای تحرک و رشد و پیشرفت را هم از دست خواهد داد. نشاط از میان خواهد رفت و اثرات این تغییرات اجتماعی در نسل های آتی نیز مشاهده خواهد گردید. احتمالا با این روند شریط اجتماعی مان تبدیل خواهد شد به کشورهای غربی که میل به ازدواج به شدت در آنها پائین است ، انزوا و تفرد در آن بالاست و خانواده ها قوام و دوام چندانی ندارند .


البته باید اذعان نمود یکی از مهمترین دلایلی که نرخ زاد و ولد در ایران این چنین نزولی شده است ، اوضاع اقتصادی جامه است اما اگر این روند درمان نشود ، حتی اگر اوضاع اقتصادی هم بهبود یابد ، به نظر دیگر مزاج ها به سابق برنخواهد گشت و روند سالخوردگی جامعه ادامه خواهد یافت. بهرحال مسئولین کشور باید این زنگ خطر را در گوش خود به صدا در آورند که کاهش نرخ زاد و ولد آن هم با این سرعت ، کشور را دچار مشکلات عدیده ای در آینده خواهد نمود که ضروری است از همین امروز نسبت به درمان آن بکوشند. هرچند درمان ریشه ای قضیه یعنی حل مشکلات اقتصادی ، اصل کار است اما در کنار آن می توان با تبلیغ فرزندآوری در میان افرادی که درآمد کافی دارند یا تسهیلات ویژه برای خانواده هایی که فرزندآوری می کنند بخشی از این مشکل را مرتفع نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار