یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی تاکید کرد:
کد خبر: ۸۵۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 27 May 2020
 

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودک و بزرگسال با تاکید بر این‌که آمپول‌هایی که داروخانه‌ها بدون نسخه برای آلرژی فصلی تجویز می‌کنند دارای کورتون هستند، گفت: تزریق حتی یک آمپول کورتون دار که فرد خودسرانه و بدون نسخه از داروخانه برای کاهش علائم آلرژی فصلی خریداری می‌کند، می تواند عوارض جبران ناپذیزی داشته باشد.

دکتر جواد احمدیان هریس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که وجود مشکلات ژنتیکی باعث ایجاد آلرژی فصلی در فرد می‌شود، اظهار کرد: معمولا افرادی که دچار آلرژی فصلی می‌شوند، در میان اعضای خانواده‌ی خود نیز آلرژی فصلی را مشاهده، چون این نوع حساسیت از طریق ژنتیک به افراد ‌ منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آلرژی فصلی، مشکلی ذاتی و ژنتیکی است، افزود: محرک‌هایی برای بروز آلرژی فصلی در بیرون از بدن وجود دارد که وقتی بدن در معرض ماده‌ی آلرژیک بیرونی قرار می‌گیرد از خود واکنش نشان می‌دهد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودک و بزرگسال با اشاره به عوامل تشدید کننده‌ی آلرژی فصلی، بیان کرد: مسائلی مانند تغذیه، آلودگی محیط، مصرف سیگار و غیره می‌تواند علائم آلرژی فصلی را تشدید کند. مواد آلرژی زا مانند گیاهان، چمن و گل‌های خانگی می‌توانند به صورت فصلی باعث بروز علائم آلرژی در فرد شوند.

وی با بیان این‌که بروز علائم مختلف آلرژی فصلی در افراد متفاوت است، گفت: علائم آلرژی می‌تواند در چشم فرد مشاهده شود که آن نیز همراه با قرمز شدن و خارش، آبریزش و ترشحات از چشم است.

وی ادامه داد: علائم آلرژی فصلی در برخی موارد نیز در بینی افراد مشاهده می‌شود که در اثر مواجهه مخاط بینی با گرده‌های موجود در هوا، تحریک سیستم ایمنی بدن رخ داده و علائم آلرژی فصلی ظاهر می‌شوند.

دکتر احمدیان افزود: بروز علائمی مانند ترشح آبکی روشن از بینی، خارش آن و احساس تنگی نفس از جمله علائم آلرژی فصلی در قسمت بینی بوده که وقتی فرد در مواجهه با مواد آلرژی زا قرار می‌گیرد، علائم آن تشدید می‌شود.

وی با بیان این‌که رژیم غذایی از جمله سبزیجات و مواد حاوی فیبر، آلرژی فصلی را کاهش می‌دهند، گفت: مواد غذایی از قبیل فست فودها و چربی‌های اشباع شده باعث تشدید بروز علائم آلرژی فصلی می‌شود، همچنین خوردن برخی از میوه‌ها مانند گرمک، خربزه، کیوی و انگور نیز به عنوان محرک می‌توانند در بروز آلرژی فصلی موثر باشند.

وی افزود: سیستم ایمنی بدن در آِلرژی فصلی نسبت به ماده‌ای تحریک می‌شود که برای مقابله با آن، فرد باید دور از آلرژن‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که آلرژی فصلی را می‌توان با درمان‌های دارویی کنترل کرد، گفت: استفاده از دارو تنها برای کنترل آلرژی فصلی فرد تجویز می‌شود نه درمان ۱۰۰ درصدی آن.تا زمانی که فرد از دارو استفاده می‌کند تنها علائم بروز آلرژی کاهش می‌یابد ولی در صورت قطع مصرف دارو مجددا علائم آلرژی فصلی در بدن فرد مشاهده می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودک و بزرگسال افزود: افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند به دو روش می‌توانند با آلرژی فصلی مقابله کنند، در روش اول فرد با مصرف دارو می‌تواند اثرات آلرژی فصلی را کاهش یا کنترل کند در روش دوم‌نیز از طریق انجام درمان ایمنوتراپی یا همان حساسیت زدایی نسبت به مواد محرکی که فرد به آن حساسیت دارد، می‌توانند معالجه شوند.

وی یادآور شد: امکان این‌که یک فرد همزمان به چندین مواد محرک در محیط اطراف خود آلرژی داشته باشد، وجود دارد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودک و بزرگسال در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که اکنون مردم به دلیل وجود کرونا مجبور به استفاده از ماسک هستند، گفت: استفاده از ماسک و در خانه ماندن روش بهتری برای جلوگیری از بروز علائم آلرژی فصلی است، البته مردم نباید علائم آلرژی فصلی را با علائم بیماری کرونا اشتباه بگیرند، آلرژی فصلی در فصول مختلفی رخ می‌دهد و فرد هرسال متوجه بروز آن در بدن است و در مواجهه با آلرژن‌ها علائم آن تشدید می‌یابد.

وی افزود: خارش بدن، چشم و بینی بیشترین علائم در بروز آلرژی فصلی است که این علائم می‌تواند آلرژی فصلی را از سایر بیماری‌ها جدا کند، البته در برخی موارد نیز می‌توان علائم آن را با علائم عفونت‌های ویروسی مانند کرونا اشتباه گرفت.


وی ادامه داد: علائم آلرژی فصلی با مصرف آنتی هیستامین‌ها، شربت و قرص‌های ضد حساسیت کاهش می‌یابد، علائمی مانند تب و لرز و گلو درد شدید در آلرژی فصلی بروز نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آمپول و قرص‌های کورتون دار که به عنوان داروی ضد آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند به هیچ عنوان نباید خوسرانه برای کاهش آلرژی فصلی مصرف شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :