رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش استانداری به مرگ زن حاشیه‌نشین کرمانشاهی / وزارت علوم: برخی مدیران سیاسی در دو ترم ارشد و دکتری می‌گیرند! و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹ 30 May 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
لاریجانی به استراحت سیاسی می‌رود

ایمانی در گفتگو با «آزادی» گفت: «به نظر من برای پیش‌بینی آینده سیاسی آقای لاریجانی باید به چند نکته توجه داشت. اول اینکه او صحنه سیاسی ایران را ترک نخواهند کرد و حتما در صحنه خواهد ماند. نکته دوم اینکه آقای لاریجانی تا یک سال آینده بر خلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مسئولیت خاصی را نخواهد پذیرفت؛ نهایت اگر رهبری صلاح بدانند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود».وی در پاسخ به اینکه آیا عدم پذیرش مسئولیت جدی در راستای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است، گفت: «به نظر من آقای دکتر لاریجانی قرار قطعی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارند، اما قطعی هم نکرده‌اند که شرکت نکنند. یعنی منظر هستند که ببینند شرایط چطور پیش می‌رود. ممکن است که ایشان یکی از کاندید‌ها باشند و اگر هم شرایط را مقتضی نبیند مثل سال ۹۲ و ۹۶ کاندید نمی‌شود. در این صورت منتظر می‌ماند که ببیند رئیس جمهور بعدی کیست و با توجه به آن ببیند که امکان گرفتن مسئولیت دیگری را دارد یا نه. شاید هم کاندید شوند و رای آورند بنابراین آقای علی لاریجانی نه مثل ناطق نوری به طور کامل ازصحنه سیاست کنار می‌کشد و نه برای خود قطعی کرده که در انتخابات سال آینده شرکت کند یا نکند. به همین دلیل هم در یک سال آیند مسئولیت جدی را نخواهد پذیرفت».این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تاکید کرد: «این را در نظر داشته باشید که سطح آقای لاریجانی به اندازه یک رئیس قوه است. او ۱۲ سال مسئولیت یک قوه مهم را داشته است و بنابراین در آینده مسئولیتی را خواهد پذیریفت که متناسب با ۱۲ سال رئیس مجلسی و ۱۰ سال ریاست صداوسیمای کشور باشد».وی در پاسخ به این پرسش که آیا گمانه تضعیف جدی خاندان لاریجانی را رد می‌کنید؟ گفت: «این‌ها دو موضوع مختلف است، اینکه که خاندان لاریجانی قدری تضعیف شده است، به نظر من درست است. اینکه علت آن چیست بحث مفصلی است، اما به هرحال این خاندان جایگاه چند سال قبل را ندارد. هم صادق لاریجانی، هم علی لاریجانی و هم باقر لاریجانی جایگاه قبلی خود را ندارند، اما این به معنای آن نیست که دکتر علی لاریجانی گوشه عزلت بنشیند. او قاعدتا سرنوشت خود را از سرنوشت برادران دیگر خود جدا می‌کند. او می‌تواند در آینده مسئولیت داشته باشد چو وضعیت او با دو برادر دیگر متفاوت است. به نظر من او درصحنه سیاست خواهد ماند، اما ممکن است در این یک سال پیش رو یک استراحت سیاسی کند و بعد از آن با توجه به شرایط تصمیم بگیرد».
 
چرا آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس یازدهم حاضر نشد؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه ۱۰ خرداد ماه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلیل عدم حضور آیت‌الله احمدی جنتی، دبیر شورای نگهبان در مراسم افتتاحییه مجلس یازدهم، عنوان کرد: افتتاحیه مجلس شورای اسلامی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد و بر همین اساس تعداد کمی مهمان دعوت شده بود. به گزارش اعتماد آنلاین، سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: برهمین اساس از شورای نگهبان هم من و آیت‌الله جنتی به این مراسم دعوت شده بودیم که آیت‌الله جنتی در مسافرت بودند و با وجود تلاش‌هایی که برای حضور در این مراسم انجام دادند، اما امکان حضور ایشان مهیا نشد.

واکنش استانداری به مرگ زن حاشیه‌نشین کرمانشاهی

هوشنگ بازونداستاندار کرمانشاه گفت: بر اساس گزارش تیم بازرسی استانداری از حادثه مرگ زن حاشیه نشین، علیرغم اعمال اقدامات قانونی، بی تدبیری در نحوه برخورد مشهود است و بر این اساس باید سریعاً با عاملان این حادثه برخورد جدی و قاطع صورت بگیرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در پی این حادثه، مدیر اجرائیات شهرداری کرمانشاه و قائم مقام وی با حکم طلوعی شهردار کرمانشاه برکنار شدند. چند روز پیش ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه برای تخریب یک مورد ساخت و ساز غیرمجاز به شهرک فدک مراجعه می‌کنند که زن ساکن در این آلونک مانع از تخریب آن شده و گویا درگیری بین آنان ایجاد می‌شود و این زن مسن حین انتقال به کمپ "چشمه سفید" فوت می‌کند.

پیشنهاد ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان مجلس یازدهم

منتخب مردم رفسنجان و انار در مجلس یازدهم درباره پیشنهاد خود مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم از سوی نمایندگان اظهار کرد: براساس این پیشنهاد به هر نماینده روزی دو صفحه از این کتاب الهی اختصاص می‌یابد و بنا داریم از جلسه روز یکشنبه این کار را آغاز کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جلالی، منتخب مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایکنا، درباره جزئیات پیشنهاد خود مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم از سوی نمایندگان دوره یازدهم اظهار کرد: در روز ورود به مجلس و اولین جلسه علنی، قرآن‌های زیبایی را بر روی میز هریک از نمایندگان گذاشته بودند که کار خوب و مناسبی بود، اما فکر کردم که چطور می‌توان حق این کتاب بزرگ الهی را تا جایی که امکان دارد به جا آورد. وی افزود: بر همین اساس به ذهنم آمد که اگر مجموع نمایندگان دوره یازدهم هر روز دو صفحه قرآن کریم را بخوانند، می‌توانیم تقریباً روزانه یک ختم کامل داشته باشیم؛ لذا در حال تقسیم صفحات قرآن بین نمایندگان براساس حروف الفبا هستم و به ترتیب صفحات ابتدایی هر نماینده را برای وی ارسال می‌کنم تا از یکشنبه، ۱۱ خرداد‌ماه، این برنامه آغاز شود. منتخب مردم رفسنجان و انار در خانه ملت با بیان اینکه روال کار بدین شکل است که هر نماینده روز یکشنبه دو صفحه مربوط به خود را می‌خواند و در روز‌های بعد دو صفحه بعدی قرآن را تا اینکه یک ختم کامل داشته باشد، اظهار کرد: در شروع، صفحه اول و دوم برای آقای قالیباف، رئیس مجلس، در نظر گرفته شده است.

وزارت علوم: برخی مدیران سیاسی در دو ترم ارشد و دکتری می‌گیرند!

دکتر فریدون جعفری ضمن بیان این مطلب در صفحه اینستاگرام خود، با انتقاد از مدرک گرایی در اعتبار سنجی مسئولان و نمایندگاح مجلس اظهار کرد: این روز‌ها در اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس یکی از موضوعات چالشی مدرک ماخوذه دانشگاهی آن‌ها است چنان چه برخی را از جلوس بر کرسی نمایندگان ملت محروم کرده است، در واقع وقتی حضور در جایگاهی سیاسی را منوط به داشتن کاغذی به نام مدرک می‌کنیم بدون این که آزمون‌ها و ارزیابی‌های درستی از دانش مرتبط با آن مدرک را تقویت و به‌گزینی کنیم نتیجه سوق سیاسیون به سمت مدرک گرایی با استفاده از نفوذ و قدرتشان خواهد شد. مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم همچنین تصریح کرد: وقتی اساتید راهنما در رساله‌های دکتری پایان نامه‌های ارشد دقت علمی و مکفی در جلوگیری از سرقت‌های علمی و ادبی نکرده و بعضا هم حتی متن را یک بار نخوانده وارد جلسه دفاع می‌شود با مدرک بی اعتبار مواجه خواهیم شد. به گفته دکتر جعفری، وقتی ملاحظه می‌شود مدیری سیاسی در حال مدیریت کلان هم زمان در دانشگاه هم ثبت نام کرده و مدرک دکتری و ارشد می‌گیرد بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد در دو ترم بالاتر از نابغه‌ترین نابغه‌ها پاس می‌کند شاید مدرکی ظاهرا صحیح داشته باشد، اما قطعا جعلی و بی اعبتار است. وی در پایان خاطر نشان کرد: د ر برخی موسسات علنا مدرک فروخته می‌شود به گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی بوده، ولی فقط روی کاغذ فاجعه‌ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است. البته نباید منکر پیشرفت‌های علمی کشور از لحاظ کمیت و کیفیت شد.
 
قتل یک سیاه‌پوست آمریکا را تکان نمی‌دهد

علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا به خبرآنلاین گفت: اتفاقات اخیر و شورش در شهر‌های آمریکا و واکنشی که کاخ سفید به آن نشان داده، می‌تواند بر فضای رای دهندگان دموکرات تاثیر بگذارد. اما رای دهندگان جمهوری خواه کماکان رای خود را به ترامپ خواهند داد. حزب جمهوری خواه یک رای ثابتی دارد که هر اتفاقی هم که بیفتد آن‌ها هیچ وقت به دموکرات‌ها رای نخواهند داد. بخشی از رای دموکرات‌ها همیشه سیال است و می‌تواند به آن اضافه شود، اما در مورد جمهوری خواهان رای سیالی وجود ندارد. اما این وضعیت ضرورتا به ضرر ترامپ تمام نخواهد شد. کسانی که قرار است به ترامپ رای بدهند و پیش از این هم همین کار را کرده اند، سفید پوستان و از طبقاتی هستند که نفرت عمیق درونی از سیاه پوستان دارند. برای همین کشته شدن یک سیاه پوست به دست یک پلیس سفید پوست نمی‌تواند آن‌ها را خشمگین کرده و علیه ترامپ کند. یادمان باشد این‌ها همان کسانی هستند که در مقابل کاخ سفید رفتند و گفتند که کاخ سفید جای یک سیاه پوست نیست.

پرداخت وام طرح مسکن ملی اولویت بندی می‌شود

محمدحسن علمداری معاون وزیر راه با بیان این‌که افرادی که در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده و موعد دریافت وام و تسهیلات آن‌ها فرارسیده، در اولویت ارایه تسهیلات برای طرح ملی مسکن قرار دارند، اظهار کرد: افرادی می‌توانند از تسهیلات متصل به حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در اقدام ملی مسکن استفاده کنند که در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده باشند. /تسنیم

احتمال وقوع زلزله در تهران چقدر است؟

هر دو سال زلزله ۵ ریشتری، هر بیست سال زلزله ۶ ریشتری و هر ۲۰۰ سال زلزله ۷ ریشتری در تهران رخ داده است. دکتر فرخ توکلی متخصص نقشه‌برداری و ژئودزی در سازمان نقشه‌برداری کشور در گزارشی از اندازه‌گیری‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ایی GPS و زمین لرزه‌های دماوند اظهار داشت: «داده‌های لرزه‌نگاری تاریخی نشان می‌دهد که در منطقه البرز مرکزی اطراف شهر تهران حدودا هر ۱۵۸ سال یکبار، زمین لرزه اتفاق افتاده است. آخرین زمین‌لرزه برجسته در تهران مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی و به بزرگی ۷.۲ بوده است. به نظر تعدادی از کارشناسان علوم زمین و همچنین بر اساس آمار لرزه‌خیزی و تاریخی موجود انتظار می‌رود در دایره‌ای به مرکزیت تهران با شعاع ۱۰۰ کیلومتر هر ۲۰۰ سال یکبار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۷، هر ۲۰ سال یکبار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶، هر ۲ سال یکبار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵ رخ بدهد».

قالیباف می‌تواند اختلافات داخلی را کاهش دهد؟

ایران نوشت:منطقی‌ترین کاری که از قالیباف در سمت تازه انتظار می‌رود این است که اختلافات سیاسی در سایه تحریم را کنار بگذارد و این را نیز در مجلس اعمال کند. این در اصل توصیه همه سیاستمداران در طول تاریخ بوده است که کشوری موفق است که بتواند ائتلافی را در درون شکل دهد تا در مقابل نیرو‌های متخاصم ایستادگی کند و ضرورت هر ائتلافی هم این است که اختلافات درونی بین اعضا کمتر از اختلافات آن اعضا با دشمن باشد.

هیات رییسه جدیدمجلس یازدهم چند رنگ است؟

اعتماد نوشت:صحن یکپارچه اصولگرای مجلس یازدهم شبیه به عکس‌ها و تصاویر هوایی که تنها از نقطه دید بالا سطحی صاف و یکدست به نظر می‌آید و اگر با لنز تله به همان منظره خیره شویم یا فاصله‌مان را با آن منظره صاف کاهش دهیم، با پستی و بلندی و فراز و فرود‌های فراوان مواجه می‌شویم، از نزدیک چندان هم یکدست و یکپارچه نیست. این وضعیت نه‌تن‌ها در وضعیت کلی صحن و بدنه مجلس یازدهم حتی میان همین ۱۲ نفر که از ظهر پنجشنبه‌ای که گذشت تا یک سال آینده، هیات رییسه «خانه ملت» را تشکیل خواهند داد، قابل رویت است. یکی قالیباف است، یکی قالیباف‌چی یا به اصطلاح خود قالیبافی‌ها، «نواصولگرا»، یکی سنتی، آن یکی پایداری‌چی و دیگری احمدی‌نژادی. هرچند بعضی هم آنقدر در ادبیات سیاسی-رسانه‌ای مملکت ناشناسند که هنوز معلوم نیست به کدام طیف از جناح راست متمایلند یا قرار است متمایل شوند.

یک نماینده: بعضی از زنان نماینده اکراه داشتند با من عکس بگیرند

پروانه سلحشوری به خبرآنلاین می‌گوید هرگز از اینکه بخواهد مسائل و مشکلات زنان را فریاد بزند و روی آن پافشاری کند نهراسیده؛ هرچند این همین نهراسیدن، مواقعی فشار‌ها را بر او بیشتر کرده است. این اواخر وضعیت من به گونه‌ای شده بود که حتی من حس می‌کردم بعضی از همکارانم که زن هستند نیز اکراه دارند که با من همراه باشند و حرف بزنند، پیش خودشان فکر می‌کردند شاید عکسی از آن‌ها گرفته شود و بعدا بشود مدرک جرم. حتی در تایید صلاحیت‌ها برخی از همکاران فکر می‌کردند حرف زدن با من ممکن است برایشان یکسری تبعات را در پی داشته باشد.

پیش بینی وزیر دوران اصلاحات از آینده ارتباط دولت با مجلس یازدهم

یک فعال سیاسی گفت: با وجود اختلافات سیاسی به نظر نمی‌رسد مجلس جدید در مدیریت بحران کرونا توسط دولت مشکلی ایجاد کند.علی صوفی در ارتباط با ضرورت هماهنگی و همکاری میان دولت و مجلس یازدهم که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: از نظر جریان شناسی، جریان مجلس یازدهم وابسته به جناح اصولگرا و در مقابل طیف آقای روحانی و دولتش است. از سال ۹۲ به این طرف این تقابل وجود داشته است، اما منطقی آن است که به آن پایان دهند.وی ادامه داد: البته در میان جریان اصولگرایی، طیفی هست که از سیاست‌های آقای روحانی حمایت می‌کند، اما اکثریتشان این کار را نخواهند کرد. طیفی که الان در مجلس حاضر است از ابتدا مخالف دولت روحانی بوده، در شعار‌های انتخاباتی خود هم این موضوع را اعلام کرد.این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: برخی تحلیلگران فضای سیاسی معتقد هستند این طیف از جریان اصولگرایی حتی حاضر نیستند این مهلت یک ساله تا پایان کار دولت یازدهم را تحمل کنند؛ اما بحران کرونا تا حد زیادی بستر تحقق این تحلیل را عوض کرد.وی در این رابطه توضیح داد: ما شاهد نوعی وفاق ملی در برخورد با کرونا و مدیریت بحران کرونا با شرکت فعال دولت و موفقیت‌هایی که نسبیش شد، هستیم. برای مبارزه با کرونا همه قوا همسو هستند. از آنجایی که این بحران هنوز باقی است به نظر می‌رسد این همسویی ادامه خواهد داشت.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کرونا در کشور ما مدریت شده، اما برطرف نشده است و خطرش همچنان وجود دارد. به نظر نمی‌رسد مجلس یازدهم در نحوه مدیریت کرونا خدشه‌ای وارد کند. لاجرم به اصطلاح کج‌دارو مریز با این دولت ادامه می‌دهند تا زمانش بتواند بگذرد. در این میان دولت هم باید سعی کند به سمت همکاری‌های بیش‌تر با مجلس برود. این همکاری‌ها به تعدیل مشکلات سیاسی کشور می‌انجامد.
 
واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به اظهارات جنجالی میرسلیم

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:ماجرای پرداخت ۶۵ میلیارد تومان به یک رئیس کمیسیون مجلس برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص که سیدمصطفی میرسلیم مطرح کرد، هنوز شفاف‌سازی نشده است.افکار عمومی در انتظار است اولاً مشخص شود این ادعا درست است یا نه؟ ثانیاً اگر درست است پرداخت‌کننده ۶۵ میلیارد تومان رشوه چه کسی بوده؟ ثالثاً آن رئیس کمیسیون که رشوه گرفته چه کسی بوده؟ و سرانجام اینکه برای مشخص شدن صحت و سقم ادعای آقای میرسلیم، دستگاه قضائی چه وظیفه‌ای دارد؟

ناگفته عجیب پروانه سلحشوری از نمایندگان زن مجلس
 
سلحشوری نماینده مجلس دهم مدعی است که بعضی از زنان نماینده اکراه داشتند با وی عکس بگیرند.پروانه سلحشوری یکی از ۱۷ زنی بود که به مجلس دهم راه یافته او می‌گوید هرگز از اینکه بخواهد مسائل و مشکلات زنان را فریاد بزند و روی آن پافشاری کند نهراسیده؛ هرچند این همین نهراسیدن، مواقعی فشار‌ها را بر او بیشتر کرده است؛ «این اواخر وضعیت من به گونه‌ای شده بود که حتی من حس می‌کردم بعضی از همکارانم که زن هستند نیز اکراه دارند که با من همراه باشند و حرف بزنند، پیش خودشان فکر می‌کردند شاید عکسی از آن‌ها گرفته شود و بعدا بشود مدرک جرم. حتی در تایید صلاحیت‌ها برخی از همکاران فکر می‌کردند حرف زدن با من ممکن است برایشان یکسری تبعات را در پی داشته باشد.»
 
 
سلیمی‌نمین: میرسلیم از نظر فهم سیاسی فاجعه است
 
سلیمی‌نمین ادامه داد: کاندیدای حزب موتلفه مدعی ریاست مجلس است، اما نمی‌داند کدام رسانه با او تماس گرفته و با چه کسی صحبت می‌کند. ببینید ادعا‌ها با واقعیت چقدر فاصله دارد. وزن این فرد در مجلس هم مشخص شده، اما اگر این فهم را نداشته باشد که با چه شرایطی در مجلس حاضر شود و باید با سایرین تعامل سازنده داشته باشد، بستگی به خودشان دارد، اما من درمورد ایشان و این حزب و همچنین جبهه پایداری خوشبین نیستم مگراینکه تغییرات لازم را از امروز آغاز کنند.این فعال سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که بعد از اینکه آقای میرسلیم با بی بی سی مصاحبه کرد توضیحی داد که ثابت شد ایشان از نظر فهم سیاسی فاجعه است. کارنامه ایشان در هیچ کجا مثبت نیست، چرا اصرار دارند چنین فردی در یک جایگاه رفیع قرار بگیرد؟ بنابراین موتلفه یا باید بپذیرد که سد ایجاد کرده در مقابل جوانان را بردارد یا اینکه با چنین رسوایی‌های سیاسی مواجه شود پس این بستگی به تصمیم خودشان دارد. چون آینده بسته به درسی است که آقایان از شرایط امروز می‌گیرند.

نامه مهم عارف به ملت ایران

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به مردم ایران و موکلین خود ضمن ارائه گزارشی از عملکرد فراکسیون امید به تشریح چالش‌های مهم کشور پرداخته و راهکار‌هایی برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه کرده است.عارف در این نامه که با عنوان "گزارشی به مردم" منتشر شده است "کرونا" را سرآغاز تحول در حکمرانی دانست و با بیان اینکه دولت، مجلس و قوه‌قضاییه در دوران جدید باید نظامی باز و شیشه‌ای باشند بر لزوم فاصله گرفتن از سلایق شخصی برای سیاست‌گذاری در همه شئونات کشورداری تاکید کرد.محمدرضا عارف در این نامه تاکید کرده است که تقابل‌های بی‌حاصل، فریادزدن‌های تنش‌آفرین، قضاوت‌های مخرب، سخنرانی‌های هیجانی باید جایش را به تعامل، آرامش و گفتگو‌های مبتنی بر اشتراکات بدهد.او در همین راستا تاکید کرده است: «رویه و اعتقاد من این است که بدون آنکه فریاد بزنم، یا در دام هیاهوی تبلیغاتی گرفتار شوم و یا در جنگ لفظی و کلامی با دیگران، منابع ارزشمند کشور را معطل تصمیم‌گیری نمایم، به شما گزارش دهم. هم از گذشته و هم از برنامه‌های پیش‌رو تا از دل همه تهدیدها، محدودیت‌ها، چالش‌ها، بی‌انصافی‌ها، تخریب‌ها و ... راهکار‌هایی برای برون‌رفت از چالش‌های پیش‌روی کشورمان شناسایی و اجرایی گردد.»رئیس فراکسیون امید مجلس دهم همچنین در این نامه خاطرنشان کرده است: «ضمن پذیرش نقدها، خواهم گفت که چگونه تلاش شده است بسیاری از اقدامات و مصوبات خوب همکارانم در فراکسیون امید نادیده گرفته شود و سایه نا امیدی توسط برخی رسانه‌ها و جریان‌ها و افراد خاص بر سر کشور مستولی شود. با شما خواهم گفت چگونه از دل تکثر آراء، دیدگاه‌ها و اختلاف نظرات جدی در درون جبهه اصلاحات، تلاش شد تا رویکرد و راهبرد واحدی در درون جبهه اصلاحات دنبال گردد. با شما از بی‌مهری‌ها و رد صلاحیت‌های گسترده افراد خدوم و کارآمد خواهم گفت تا چگونه رقیبان جبهه اصلاحات از فضای سرد سیاسی و دلخوری بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان، نهایت بهره‌برداری را با رد صلاحیت گسترده تکمیل نمایند که این نه به نفع کشور است، نه به نفع جریان‌های سیاسی و حتی اصول‌گرایان.»
 
درخواست زنانه الهیان از دولت

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست لایحه صیانت از امنیت زنان را به مجلس ارسال کند.زهره الهیان با اشاره به حادثه قتل رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی توسط پدرش اظهار داشت: باید هر چه سریعتر به روند قانونی وضعیت پرونده رومینا اشرفی در قوه قضاییه رسیدگی و این پرونده تعیین تکلیف شود.وی با اشاره به این که باید هر چه سریعتر لایحه صیانت از امنیت زنان از سوی دولت به مجلس ارسال شود، گفت: ما منتظر ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس هستیم، این لایحه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و در صیانت از امنیت زنان تاثیرگذار باشد.این در حالی است که معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در توئیتی از مطرح شدن ماجرای قتل رومینا در هیات دولت خبر داد و تصریح کرد که خواستار بررسی لایحه تامین امنیت زنان خارج از نوبت شد.معصومه ابتکار چهارشنبه هفته گذشته اظهارداشت: امروز در هیات دولت درباره جنایت ⁧‫رومینا‬⁩ صحبت و درخواست کردم تسریع و اولویت برای نوبت ⁧‫لایحه تامین امنیت زنان‬⁩ انجام شود. در پاسخ به درخواست خانم ⁧‫جنیدی‬⁩ نیز آقای ⁧‫جهانگیری‬⁩ دستور بررسی خارج از نوبت لایحه در کمیسیون را صادر کردند. آماده ایم تا در هفته آینده در کمیسیون لوایح مطرح شود.
 
پیشنهادات مشاور اسبق روحانی به مجلس یازدهم

مشاور اسبق حسن روحانی گفت: مجلس یازدهم کار‌های اساسی با تغییرات جدی را باید بگذارند برای بعد از اینکه یک سال پایانی دولت روحانی پشت سرگذاشته شود و سپس این اقدامات را کلید بزند. اکبر ترکان عضو هیئت موسس حزب اعتدال و توسعه و مشاور اسبق حسن روحانی در گفتگو با فارس می‌گوید: کمک به موفقیت دولت مفیدترین کاری است که مجلس یازدهم می‌تواند صورت دهد. مشاور اسبق رئیس دولت یازدهم تاکید دارد که مجلس یازدهم "کار‌های اساسی با تغییرات جدی" را باید بگذارند برای اینکه یکسال پایانی دولت روحانی پشت سرگذاشته شود و بعد این اقدامات را کلید بزند. او می‌گوید: معمولا دولت‌ها در سال آخر خود کوشش می‌کنند کار‌های باقی مانده را به اتمام برسانند؛ مهمترین کاری که دولت باید در یکسال باقی مانده انجام دهد تکمیل طرح‌ها و کار‌های عمده است. ترکان تاکید کرد: حمایت از اینکه دولت بتواند در یک سال باقی مانده کار‌های نیمه تمام را تمام کند مهمترین کمکی است که مجلس یازدهم می‌تواند به دولت صورت دهد.
 
زاکانی به اعتبارنامه یک نماینده اعتراض کرد

روح‌اللّه نجابت منتخب مردم شیراز و زرقان و علیرضا زاکانی منتخب مردم قم نسبت به اعتبارنامه کاظم دلخوش اعتراض کردند. روح‌اللّه نجابت منتخب مردم شیراز و زرقان و علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در متنی از شعبه دهم مجلس شورای اسلامی نسبت به اعتبارنامه کاظم دلخوش اعتراض کردند. علت این اعتراض زمین‌خواری توسط کاظم دلخوش عنوان شده است.
 
توئیت آشنا خطاب به سران قوا

مشاور رئیس‌جمهور گفت:‏ امیدوارم یکسال آینده نشان دهد که سران فعلی سه قوه چنان موقعیت شناسند که می‌توانند وقتی در مسند مسئولیت نشستند مؤمنانه با یکدیگر رفاقت کنند. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در حساب توئیتری خود خطاب به سران قوا نوشت: «‏امیدوارم یک‌سال آینده نشان دهد که سران فعلی سه قوه چنان موقعیت شناسند که می‌توانند در دوره انتخابات، جانانه با یکدیگر رقابت کنند و آنگاه که در مسند مسئولیت نشستند مؤمنانه با یکدیگر رفاقت کنند.» وی در بخش دیگری از توئیت خود گفت: «مردم را نا امید نکنیم و در دوران سختی، جامعه را قطبی نسازیم. قدرت ما در گرو وحدت ماست.»
 
پیام یک نماینده مجلس به مردم مینیاپولیس آمریکا

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به مردم مینیاپولیس آمریکا گفت: ما از ابتدای دوره مجلس با شما ایستاده‌ایم و همچنان با شما خواهیم ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می‌کنیم. شجاعت شما الهام بخش است. سید نظام‌الدین موسوی در پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: به مردم شجاع و رنج کشیده مینیاپولیس آمریکا [چهاردهمین شهر بزرگ این کشور]: ما از ابتدای دوره مجلس با شما ایستاده‌ایم و همچنان با شما خواهیم ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می‌کنیم. شجاعت شما الهام بخش است.کشته شدن یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در ایالت «مینه سوتا» آمریکا در هفته گذشته توسط پلیس این کشور سبب بروز بحران اجتماعی و سیاسی جدی در میانه بحران بهداشتی شیوع «کرونا» و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شده است. «جورج فلوید»، شهروند سیاهپوست آمریکایی هفته گذشته توسط پلیس شهر «مینیاپولیس» به قتل رسید. این حادثه تاکنون واکنش‌های زیادی را برانگیخته و اعتراض‌های شدیدی را به اشکال مختلف تظاهرات و اعتراض در فضای مجازی در پی داشته است.
 
استانی که بیشترین سهم را از هیات رئیسه مجلس گرفت

نگاهی به حوزه انتخابیه اعضای هیات رئیسه مجلس حکایت از آن دارد که از لیست ۳۰ نفره تهران ۳ نفر موفق به راهیابی به هیات رئیسه مجلس در سال اول شده اند. هیاهو‌ها بر سر انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم بالاخره در هشتم خردادماه به پایان رسید و ترکیب یک ساله ۱۲ کرسی مهم پارلمان مشخص شد. انتخاباتی که حکایت از آن داشت قالیبافی‌ها و پایداری‌ها قرار است در یک سال پیش رو حضوری پررنگ در هیات رئیسه داشته باشند. اما سهم استان‌ها از هیات رئیسه مجلس یازدهم چقدر بوده است؟ نگاهی به اسامی راهیافتگان به سکوی هیات رئیسه مجلس نشان می‌دهد که ۲ نماینده تهران در کنار محمدباقر قالیباف سرلیست تهران مجوز ورود به هیات رئیسه را بدست آورده اند. دو نماینده‌ای که از قضا از چهره‌های سیاسی نزدیک به قالیباف تعریف می‌شوند. استان اصفهان و آذربایجان شرقی هم هرکدام دو سهم از کرسی‌های هیات رئیسه را به خود اختصاص داده اند. استان‌های قم، مرکزی، خراسان رضوی، اردبیل و مازندران نیز از انتخابات هیات رئیسه مجلس دست خالی بیرون نیامده اند و هرکدام یک صندلی را به دست آورده اند.
 
طعنه سنگین سخنگوی وزارت خارجه به آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اعلام پایان رابطه و همکاری آمریکا با سازمان بهداشت جهانی گفت: بازی اتهام‌زنی، جهان را نفریفته و نخواهد فریفت. سید عباس موسوی در توییتی نوشت: "در قسمت جدید سریال «خروج» و در میانه یک همه‌گیری که جهان را پریشان کرده، ایالات متحده رابطه خود را با سازمان جهانی بهداشت قطع کرده است. این رژیم بی‌مسئولیت بعد از ناکامی در انجام وظایفش در قبال مردم خود، همواره به دنبال راه فراری بوده تا افتضاحی که به بار آورده را پنهان کند. اما بازی اتهام‌زنی، جهان را نفریفته و نخواهد فریفت. "
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار