عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شامگاه شنبه (۱۰ خرداد) با حضور در برنامه نگاه یک، اظهار داشت: موضوع کرونا دقیقا در روز ۳۰ بهمن مشخص شد که دو روز پس از آن انتخابات را داشتیم. ما همان روز جلسه تشکیل دادیم و از دوستان وزارت بهداشت خواستیم که هر تدبیری دارند را ما اجرایی کنیم.

وی افزود: پیش از انتخابات موضوعات مختلفی در کشور داشتیم؛ اما در دوم اسفند انتخابات را انجام دادیم و الحمدالله توانستیم انتخابات را برگزار کنیم؛ تقریبا هیچ مشکل امنیتی در انتخابات نداشتیم. ۵۰۰ هزار نفر بعنوان مجری انتخابات آموزش داده بودیم، ۴۶ هزار ناظر آموزش دیده بودند و بیش از یک میلیون نفر هم امنیت انتخابات را بر عهده داشتند.

وزیر کشور ادامه داد: تکلیف ۱۹۷ حوزه از ۲۰۸ حوزه در انتخابات اسفند مشخص شد و ۱۱ نفر از ۱۱ حوزه باقی ماندند و با هماهنگی که با شورای نگهبان به عمل آوردیم مرحله دوم انتخابات در شهریور برگزار خواهد شد.

** نگاه وزارت کشور به یک لایحه جامع انتخاباتی است

رحمانی فضلی با اشاره به تغییرات متعدد در قانون انتخابات کشور، گفت: قانون انتخابات هر دوره در مجلس یک اصلاحیه خورده است، اما نگاه وزارت کشور به یک لایحه جامع انتخاباتی است چراکه الان ما چهار قانون انتخاباتی داریم.

وی افزود: در انتخابات گذشته ۱۱۲۳ هیات انتخاباتی با تعداد ۱۷۹۵۲ نفر عضو هیات اجرایی داشتیم. ما لایحه جامع انتخاباتی را دو فوریتی به مجلس دادیم اما دو فوریتی آن تصویب نشد و پشت لوایح و طرح ها ماند. ما بر همان لایحه که به مجلس فرستادیم مصر هستیم و روز افتتاحیه مجلس یازدهم گفتم که ما آمادگی داریم این لایحه در دستورکار مجلس قرار بگیرد و اگر نقایصی هم داشته باشد ما آماده‌ایم آن را برطرف کنیم.

** احزاب با هویت بیشتری در انتخابات حضور یابند

وزیر کشور با بیان اینکه ما در اجرای انتخابات با ضعف‌های زیادی روبرو هستیم، تاکید کرد: از نظر بنده باید در انتخابات احزاب با هویت بیشتری حضور یابند.

رحمانی فضلی در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، خاطرنشان کرد: ۲۵ فرآیند در انتخابات داشتیم که ۲۳ مورد آن الکترونیکی بود، تنها دو مورد اخذ و شمارش الکترونیکی نبود. ۵۸ هزار دستگاه تشخیص هویت با نظارت شورای نگهبان سفارش دادیم، ما در این انتخابات از استفاده تکراری شناسنامه برای رای جلوگیری کردیم، اصلا این آمادگی را داریم که شورای نگهبان نرم‌افزار را ایجاد کند و ما نظارت کنیم و یا با هم اینکار را انجام دهیم.

وی گفت: ما کاملاً آماده هستیم شورای نگهبان هم دنبال این مسأله است.

** ۹۸ درصد مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کردند

وزیر کشور در مورد مبارزه با کرونا در کشور، بیان داشت: موضوع کرونا یک اپیدمی کلی در دنیا است، اول باید از مردم تشکیل کنیم. مردم جانانه وارد شدند و امروز هم یک نظرسنجی معتبر نشان داد ۹۸ درصد مردم با آگاهی و درک عمیق همکاری داشتند.

رحمانی فضلی با اشاره به تلاش‌های رئیس جمهور در روزهای مبارزه با کرونا و فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: وزارت کشور توانست در کل کشور در کنار وزارت بهداشت باشد. ما از لحاظ ایمنی و تجهیزات در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم؛ البته در روزهای اول نمی‌دانستیم چه می شود ، نیروهای مسلح ۵۰۰۰ تخت و نقاهتگاه ایجاد کردند.

وی با اشاره به نقش رهبر انقلاب در مبارزه با کرونا، تصریح کرد: رهبر انقلاب دستور دادند تصمیمات ستاد در جایگاه قانون است. ما تحریم بودیم و همه کشورها به کالاهایی چون ماسک نیاز داشتند، بسیج وارد صحنه شد.

** الگوی مدیریت کرونا یک الگوی اجرایی مناسب است

وزیر کشور با اشاره به اینکه مجبور شدیم اماکن مقدسه و نمازهای جمعه را تعطیل کنیم، گفت: ما در سطح کشور توانستیم کنترل‌های فیزیکی را انجام دهیم. همه اینها ظرف دو ماه انجام دادیم الان هم با روند کاهشی با ثبات رسیدیم. الگوی مدیریت کرونایی می‌تواند یک الگوی اجرایی مناسب باشد؛ البته ما در ابتدای سال هم با همان همدلی توانستیم در کنار هم باشیم.

** ۸۵ درصد مشاغل به فعالیت خود بازگشته‌اند

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در مبارزه با کرونا مرتبط با جان مردم بود، خاطرنشان کرد: برخی کشورها مثل آمریکا، انگلستان و سوئیس اصلا تصمیم گرفتند هیچ کاری نداشته باشند. یک الگوی دیگر هم الگوی بگیر و ببند چین بود. اقدامات ما بینا بینی بود. الان بیش از ۸۵ درصد مشاغل به کار خود برگشته اند.

وی با تقدیر از نقش صداوسیما و رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی برای مبارزه با کرونا، تاکید کرد: با حضور مسئولان اصناف بسیاری مصوبات را تصویب کردیم اما اگر پاساژی رعایت نکند بسته خواهدشد.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما استفاده از ماسک در اتوبوس و مترو بود، عنوان کرد: شهرداری تهران اعلام کرد ۸۰ درصد مردم رعایت می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم طرح ترافیک اجرایی شود، قرار شد تعدادی اتوبوس از رده خارج هم وارد خطوط شود.

** تداوم اجرای طرح ترافیک منوط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است

رحمانی فضلی کند شدن حرکت اتوبوس‌ها، ترافیک و آلودگی هوا را دلیل اجرایی شدن طرح ترافیک برشمرد و خاطرنشان کرد: به شهرداری اجازه دادیم که این طرح را از امروز اجرایی کند البته منوط به این است که دستورالعمل های وزارت بهداشت را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه رکود جهانی، تحریم و تشدید تحریم ها و وضعیت کرونا در داخل کشور باعث مشکلات اقتصادی حاصل از کرونا شده است، گفت: تصمیم رییس‌جمهور از ابتدا جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و در عین حال رعایت سلامتی و اجرای پروتکل ها بود. ستاد و رئیس‌جمهور ریسک کردند خیلی فشار روی ما بود. کمک های معیشتی همه مشکلات را حل نمی‌کند اما با کمک های رهبری و حضور بانک ها اقدامات انجام می‌شود. رهبری هم در پیام خود برای آغاز مجلس فرمودند اولویت ما رفع مشکلات معیشتی و فرهنگی است. باید در این زمینه هم یک فعالیت جهادگرایانه انجام دهیم.

** بالا رفتن آمار ابتلا به دلیل تشخیص هوشمندانه بیماران است

وزیر کشور در خصوص بالارفتن آمار روزانه ابتلا به کرونا در کشور، عنوان کرد: اینکه عدد ابتلا بالا رفته خوب است چون نشان میدهد تشخیص هوشمندانه ما بالا رفته است. دو آمار بستری و فوتی ها نباید بالا رود. وزارت بهداشت با کمک بسیج کشور را بلوک بندی کرد و از افراد داری خطر تست گرفت و حدود ۷۸ میلیون غربالگری صورت گرفت. علی ایحال هم روش ها و تجهیزات و هم آگاهی مردم افزایش یافته است.

رحمانی فضلی در مورد تحریم خود و فرمانده ناجا، اظهار داشت: آمریکا دشمن ما است و از روز اول انقلاب دخالت هایشان را علیه کشور انجام دادند، آخرین اقدام آنها همین پاره کردن برجام بود. آنها طرح سوریه‌سازی ایران را داشتند؛ نشانه های آن همین دخالت در قضایای آبان بود. یکی از دلایل آن قطع اینترنت توسط من بود. بله که این کار را انجام می‌دهیم. همه اینها رصد می‌شد، آنها می‌گفتند بنزین بهانه ای بود برای آن اتفاقات.

** آمار کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه در روزهای آینده اعلام می‌شود

وی با بیان اینکه در همین حوادث آبان‌ماه بیش از صد شهر درگیر بودند، اظهار داشت: در کشور ما هیچ دستوری برای استفاده از سلاح نیست، اما وقتی به مقر نظامی و پاسگاه ها حمله کردند چنین اتفاقاتی افتاد. در روزهای آینده عدد کشته‌شدگان اعلام خواهد شد. بیش از ۴۰ تا ۴۵ نفر آنها در حکم شهید هستند و علت اعلام دیرهنگام هم همین بررسی ها بوده است.

** ۱۶۰۰ تجمع قانونی در سال گذشته

وزیر کشور با اشاره به توییت ترامپ در زمینه استفاده از سگ های وحشی و سلاح های کشنده بر علیه معترضان آمریکایی،‌ بیان داشت:‌اینها همه مردم ایران را تحریم کرده اند. بهانه آمریکا برای تحریم من جلوگیری از استفاده اینترنت و تجمع بود! ما کجا اجازه تجمع ندادیم؟ ما در سال گذشته ۱۶۰۰ تجمع مجوز قانونی دادیم. برای شناخت بهتر آنها از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم دعوت کنید آنها آمادگی دارند. خود مقام معظم رهبری در این حادثه دستور مهمی برای بررسی این اتفاقات دادند. حافظان امنیت مردم همین نیروی انتظامی، بسیج وزارت اطلاعات و سپاه است.

رحمانی فضلی در مورد تلاش برای تحقق سال جهش تولید، گفت: ما یک معاونت اقتصادی در وزارت کشور داریم که مشکلات و‌موانع رفع تولید را دنبال می‌کند. ما امسال در وزارت کشور ضمن پیگیری اقدامات ۳۰ محور به استان‌ها برای حل مشکل دادیم؛‌البته ما یک مشکل ساختاری در اداره داریم. اگر اختیارات به استان ها داده شود خیلی از اقدامات را خود می‌توانند انجام دهند.

** اخیرا مواردی از حضور داعش را در مرزهای شرق و غرب کشور داشتیم

وی در مورد تقویت امنیت  مرزهای کشور، گفت: ما با همه ۱۵ کشور همسایه موافقت نامه و همکاری داریم. خصوصا در شرق کشور در افغانستان با ضعف حضور نیروهای مرزی آن کشور روبرو هستیم، حتی ۲۵ پاسگاه خود را تعطیل کردند که باعث ایجاد مشکلات می‌شود. ما رفت و آمد تروریست ها را در مرزهای غربی و شرقی داریم که با مداخله کشور‌های خارج از منطقه است؛ در شرق و غرب اخیراً به‌صورت موردی حضور داعش را داشته ایم. سال گذشته مصوبه رهبری را داشتیم که ۳۰۰ میلیون دلار ظرف سه سال به تامین تجهیزات مرزی کمک شود.

** واکنش وزیر کشور به ماجرای هریرود

وزیر کشور در مورد واقعه ادعایی در شرق کشور و کشته شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی، اظهار داشت: هر دولت باید مراقب مرزهای خود باشد، رد شدن از مرزها بدون مجوز مستوجب مجازات است. الان در کشور سه میلیون افغانستانی داریم که حداقل یک میلیون از آنها غیر قانونی حضور دارند. ما نه اینکه نمی‌دانیم، بلکه شرایط و وضعیت کشور آنها را میدانیم. اینکه یک‌میلیون نفر در کشور ما بدون مجوز حضور دارند تقصیر ما است؟

رحمانی فضلی ادامه داد: ولوو اگر یک اتفاقی در گوشه مرز افتاده باشد باید کمیسیون مشترک تشکیل دهیم، اما ما از رسانه‌های خارجی این موضوع را شنیدیم که من از نیروی انتظامی و استاندار گزارش خواستم. ستاد کل نیروهای مسلح هم بازرس فرستاد. اگر اینطور باشد ما باید هر روز شاهد آن باشیم. سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر را بازگرداندیم که مجدداً ششصد هزار نفر آمدند. اصلا چنین موضوعی مورد تائید نیست و ما گلایه داریم چرا اسنادی ارائه ندادند. همین الان مهاجران افغانستانی در ایران بصورت رایگان درمان میشوند و حتی با دستور رهبری تعداد زیادی از این مهاجرین در کشور تحصیل می‌کنند.

وی در مورد دستورات رهبر انقلاب در مورد تکریم زنان و احترام به آنان و با توجه به‌واقعه اخیر در تالش، گفت: این‌ موضوع به مناسبات خانواده و جامعه برمی‌گردد؛ ما ‌هنوز عصبانیت‌های جاهلانه و تصمیمات جاهلانه داریم. ما دستورات قانونی در این زمینه داریم. دولت قانون حمایت از خانواده را ارائه کرده است. باید از خانواده‌ها صیانت شود؛ وقوع اینگونه حوادث در جامعه بوده است و الان هم قوه قضاییه رسیدگی می‌کند.

وزیر کشور در مورد مشکلات اخیر در خوزستان با بیان اینکه خوزستان دین بزرگی‌به ما دارد و من در ابتدای حضورم برای سه استان کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان طرح توسعه را داشتم، اظهار داشت: باید نظاماتی مثل نظام برنامه ریزی، نظام بودجه ریزی و نظام اداری ما که موجب چنین مشکلاتی شده است حل شود. الان رییس‌جمهور دستور دادند آب حل شد آیا مشکل دیگری در آن‌جا نداریم؟/فارس