رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران:
رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تصویب کد اخلاق و صدور مجوز برای ۱۷ طرح پژوهشی کرونا با رویکرد طب سنتی، خبر داد.
کد خبر: ۸۵۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹ 01 June 2020

حسین رضایی زاده، عصر دوشنبه، دوازدهم خرداد ماه در جمع خبرنگاران در تبریز با بیان اینکه پس از شیوع کرونا با ادعاهای متعددی با اسامی طب سنتی و طب اسلامی مواجه شدیم، گفت: بیش از ۲۰۰ مورد ادعا توسط گروه‌های مختلف به وزارت بهداشت ارائه شده است که از این تعداد ۶۸ مورد توجه در قالب یک طرح پژوهشی یا پروپوزال قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد نیز ۱۷ مورد تصویب شده و مجوزهای لازم برای انجام کار آزمایی بالینی و کد اخلاقی (IRCT) را دریافت کرده‌اند و ممکن است هر یک از این طرح‌ها در چندین مرکز مورد مطالعه قرار گرفته باشند.

وی گفت: چند مورد از این پروژه‌ها مرحله جمع آوری داده‌ها را سپری کرده و تعدادی نیز در مرحله تحلیل قرار دارند، از نظر علمی باید منتظر ارائه گزارش و داوری‌ و اعلام نتایج مطالعات به صورت رسمی باشیم.

به گزارش ایسنا، رضایی زاده بیان کرد: برخی از طرح‌ها دارای مواد گیاهی مشترک بوده و برخی نیز فرمول‌های متفاوتی در قالب شربت، جوشانده، قطره و اسپری دارند.

وی اضافه کرد: برخی از شواهد اولیه نشان می‌دهد که بعضی از طرح‌ها توانسته‌اند طول مدت بستری را مانند مطالعات چینی‌ها کاهش دهند که می‌تواند در کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های ویژه نقش موثری داشته باشند، اما همچنان از نظر علمی قابلیت قضاوت نداشته و باید منتظر نتایج نهایی باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طب سنتی در هیچ نقطه دنیا به عنوان طب جایگزین مطرح نیست، گفت: طب سنتی به عنوان طب مکمل در کنار طب معمول، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: در چین هم طب سنتی در کنار پزشکی رایج استفاده می‌شود و از نظر اخلاقی و علمی نیز هیچکس مجاز نیست درمان‌های سنتی را جدا از درمان‌های رایج به کار ببرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار