مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان:
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی گفت: گفت: ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران است در حالی که میزان یارانه دو کشور چین و هندوستان به اندازه ایران نیست.
کد خبر: ۸۵۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰ 01 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه برخی از شهرستان‌های استان از جمله مراغه به پایتخت ماینر تبدیل شده‌ است.

اکبر فرج نیا روز دوشنبه،۱۲ خرداد، در نشست خبری، با بیان این‌که بحث استفاده از برق در دستگاه‌های ماینر جهت تولید بیت کوین در استان بسیار حاد است، گفت: برقی که برای تولید ارز دیجیتالی استفاده می‌شود، قاچاق انرژی محسوب شده و حتی در اکثر کشورهای جهان نیز تولید ارز دیجیتال از برق صنعتی ممنوع است.

وی با اشاره به این‌که وجود دستگاه‌های ماینر در کشور یک واقعیت اجتماعی است و باید راهکاری برای آن ارائه شود، بیان کرد: برای جلوگیری از تولید ارز دیجیتالی با انرژی برق، از سال گذشته راهکارهایی ارائه شده است و در راستای اتخاذ راهکارهای قانونمند در این رابطه تلاش می‌شود.

فرج‌نیا گفت: استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتالی می‌تواند تبعات بدی داشته باشد و معتقدم دستگاه‌های ماینر بزرگ‌ترین ضربه را به اشتغال می‌زنند. وجود دستگاه‌های ماینر در کشور می‌تواند تهدیداتی از جمله کاهش محصولات کشاورزی و تغییر شغل کشاورزی و روی آوردن کارخانجات به دستگاه‌های ماینر و اخراج کارکنان را به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که ۹۹ درصد دستگاه‌های ماینر در کشور از مبادی قاچاق وارد شده‌اند، گفت: اکثر این دستگاه‌ها دست دوم و کارکرده هستند که در پی ممنوع شدن در برخی کشورها، به طور قاچاق وارد کشور ما می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بهره‌وری انرژی در کشورمان، اظهار کرد: انرژی برق در ایران ارزان قیمت نبوده و پس از انجام فرآیندهای بسیار به عنوان برق برای مشترکان تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، برق با نرخ یارانه‌ای در برخی حوزه‌ها از جمله کشاورزی، منجر به بد مصرفی می‌شود که این بد مصرفی مشکلاتی در تامین انرژی مورد نیاز ایجاد می‌کند.

پیک مصرف برق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور

وی با تاکید بر اینکه در کل  سال فقط سه ماه از مورخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور با محدودیت انرژی در ساعت مشخص روبه رو هستیم، گفت: در فصل زمستان میزان مصرف نصف شده و حتی از ساعت ۱۲ شب به بعد به یک سوم هم می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در تشریح بهره‌وری انرژی در ایران گفت: جیب خالی، پُز عالی وضعیت انرژی کشور است.

وی با بیان این‌که وضع صنعت انرژی کشور مصداق قول معروف "جیب خالی، پز عالی است"، گفت: یارانه انرژی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان، حدود ۷۰ میلیارد دلار بوده و این میزان نشان از بالا بودن یارانه‌ی انرژی کشور است، در حالی کشورهای پرجمعیتی مانند هند و چین هم به اندازه ایران یارانه‌ی انرژی ندارند.

وی با بیان این‌که میزان مطالبات شرکت توزیع نیروی برق استان از مشترکین ۷۵ میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته با مدیریت مصرف نزدیک به ۱۲۰ مگاوات در استان، سال را بدون خاموشی سپری کردیم.

 فرج‌نیا ادامه داد: امسال ۷۰۵ مگاوات برای استان ما سقف مصرف تعیین شده است ولی طبق پیش بینی‌ها و در صورت عدم همکاری مردم، احتمال دارد از سقف تعیین شده عبور کنیم.

وی با بیان این‌که امسال نرخ مصرف انرژی برای مشترکین به میزان هفت درصد افزایش می‌یابد، گفت: نرخ مصرف انرژی برای مشترکین پرمصرف نیز در مجموع ۲۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که با حذف قبوض کاغذی، سه هزار مامور از این بخش آزاد شده اما تعدیل نشدند، گفت: از ظرفیت نیروهای آزاد شده در بخش‌های دیگر شرکت توزیع برق استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با انتقاد از مصرف بالای برق در مدارس استان، گفت: طبق مصوبه‌ای اگر مدارس استان در هر دوره زیر ۲۰۰ کیلووات برق مصرف کنند، نرخ آن دوره برای مدارس رایگان محسوب خواهد شد؛ در این طرح ظرفیت استان۵۰۰ میلیون تومان بود ولی متاسفانه امسال تنها ۲۷ میلیون تومان از طرح رایگان خدمات مصرف زیر ۲۰۰ کیلو واتی برای مراکز آموزشی استفاده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار