کد خبر: ۸۵۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 02 June 2020

 یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در ابتدا سرفه، تنگی نفس و تب از علایم ابتلا به ویروس کرونا بود، اما اکنون ویروس کمی تغییر رفتار داده و مبتلایان جدید بیشتر با علایم گوارشی و شکمی و اسهال مراجعه می‌کنند.

دکتر مهدی حق دوست در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: در اوایل شیوع بیماری گفته می‌شد که حس چشایی و بویایی تعداد کمی از مبتلایان به کرونا از بین می‌رود، اما اکنون تغییر حس بویایی و حس چشایی به صورت کاهشی و یا از بین رفتن کلی این حس، در بیماران شایع‌تر بوده و در اکثر بیماران مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تب علامت اصلی کرونا نیست، گفت: تب در بین مبتلایان به کرونا یا اصلا وجود ندارد و یا در مرحله آخر بیماری که بیمار بدحال می‎شود، بروز می‌کند.

وی گفت: هر گونه گلو درد توام با علایمی مانند درد بدن یا درد شکم و اسهال، مشکوک تلقی می‌شود و به ویژه اگر افرادی با این علایم به هنگام مراجعه ادعا کنند که حس چشایی و حس بویایی‌شان را از دست داده‌اند.

حق دوست در ادامه با اشاره به اینکه ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف، متفاوت است، اظهار کرد: عمر این ویروس بر روی سطوحی مانند کاغذ، حدود سه ساعت و یا کم‌تر است، همچنین آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که ماندگاری کرونا بر روی سطوحی همچون لباس بسته به نوع و بافت لباس متفاوت است.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد که کرونا بر روی لباس‌هایی مانند بافتنی‌ها کم‌تر و بر روی سطوح صافی مانند چرم بیش‌تر می‌ماند، اما ماندگاری کرونا بر روی لباس‌ها بیشتر از 24 ساعت نیست.

این متخصص با بیان اینکه عمر ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوحی مانند استیل بیش از سایر سطوح است، خاطرنشان کرد: متاسفانه استیل کاربرد زیادی در زندگی ما داشته و به عنوان مثال، دستگیره‌های درب، خودرو و دسته کلیدها از جنس استیل بوده و کرونا می‌تواند حدود سه روز بر روی استیل زنده باقی بماند.

وی گفت: ماندگاری کرونا بر روی سطوح چوبی نیز کم است، اما بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا نقش انتقال از روی سطوح چندان پررنگ نیست.

وی اضافه کرد: این گزارش نشان می‌دهد نقش انتقال از انسان به انسان بسیار پررنگ بوده و 80 درصد از موارد بیماری بر اثر تماس انسان با انسان اتفاق می‌افتد.

حق دوست خاطرنشان کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند که عطسه و سرفه تنها راه انتقال کرونا هستند، اما صحبت کردن نیز به تنهایی می‌تواند ویروس را پخش کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار