با گونه شناسي مديران در نظام جمهوري اسلامي می توان به معیارهایی حداقلي براي تشخيص رفتارهاي متعارض و تشخيص رفتارهاي تقويت كننده و تضعيف كننده انقلاب اسلامي دست یافت.
کد خبر: ۸۶۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 10 June 2020

شناسايي و دسته بندي مديران اين امكان را فراهم مي كند تا در مواجهه با كج روي ها و بي راهه پيمايي هاي برخي مديران كه در اين سالها آنها را با عناويني همچون نفوذی، مفسد سياسي و مفسد اقتصادي مي شناسيم همه تقصيرها را بر گردن انقلاب اسلامي نیاندازیم.

در يك دسته بندي ساده براي گونه شناسي مديران جمهوري اسلامي با سه گروه زير مواجهيم.

دسته اول مديران متخصص، با تجربه و معتقد به مباني انقلاب اسلامي هستند که اگر انقلاب اسلامي به وقوع نمي پيوست اين گروه حداقل يا معلم و استاد دانشگاه بودند و يا مدير ارشد بخش خصوصي كه يك كارگاه و كارخانه را در طراز استانداردهاي بين المللي اداره مي كردند.

دسته دوم مدیران فن‌سالاری (تکنوکرات) هستند که برایشان فرقی نمی کند در چه نظام سیاسی فعالیت می کنند. هدف آنها انجام وظایف مصرح اداری و ابلاغی است. همان کارهایی که در دوره نظام سیاسی قبل از انقلاب انجام می دادند را در دوره انقلاب اسلامی هم انجام می دهند؛ فقط لباس پوشیدن آنها در دو دوره فرق می کند. فرزندان و تربیت شدگان این دسته هم شبیه آنها هستند. در این دسته افراد با رفتارهای متظاهرانه دنبال پیشبرد منافع شخصی خود هستند و به اصول بدیهی رفتار فن سالارانه متعهد نیستند؛ برای این گروه منافع شخصی تعیین کننده است. خیلی از اوقات بسیاری از این افراد مدعیان چند آتشه نظام و انقلاب اسلامی می شوند و خود را معیار و محک سنجش حق و باطل هم می دانند.

دسته سوم مدیران نیز نیروهای فاقد تخصص، مهارت و تجربه ولی معتقد به انقلاب اسلامی هستند که اگر انقلاب نمی شد حداکثر کارمندانی جزء بودند که توانایی ارتقا نداشتند. این دسته با توجه به نقایص و ناتوانی هایشان برای ماندن باید رفتارهای متظاهرانه داشته باشند تا در فقدان مهارت های تخصصی و علمی فقط پست ها را اشغال و از مواهب آن استفاده کنند.

اگر نیک بنگریم در این گونه شناسی دسته اول در اقلیتی قرار دارد که هر روز از جمعیت محدود آن کاسته می شود؛ افرادی که تخصص و تعهد را همراه با هم دارند و بر خلاف دسته دوم و سوم برای ماندن رفتارهای متظاهرانه ای ندارند؛ در این میان دسته دوم و سوم با پیمانی ناخواسته مدعیان چندآتشه ای شده اند که از منافع مشترک خود حفظ و صیانت می کنند و با هر گونه تغییری که حیات آنها را به مخاطره بیاندازد به اسم اسلام و انقلاب به نبرد بر می خیزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار