افزایش دسترسی به محصولات عاری از گلوتن روند این تغییرات را برای افرادی که دوست ندارند غلات را از صبحانه خود حذف کنند، راحت‌تر کرده است‌.
کد خبر: ۸۷۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 04 July 2020

 افزایش دسترسی به محصولات عاری از گلوتن روند این تغییرات را برای افرادی که دوست ندارند غلات را از صبحانه خود حذف کنند، راحت‌تر کرده است‌.

با اینکه من باور دارم همه افراد می‌توانند از حذف گلوتن از غذاهای خود سود ببرند، بسیاری از افرادی که از محصولات عاری از گلوتن استفاده می‌کنند نه تنها احساس بهتری ندارند، بلکه حالشان بد تر هم می‌شود. مشکل اصلی در اینجا مواد حذف شده از غذا نیست‌؛ بلکه شکر و غلات تصفیه شده ایست که به غذا اضافه شده‌!

 

هرگاه ماده‌ای از غذا حذف شود، ماده‌ای دیگر برای ثبات‌، افزایش طول عمر یا بهبود بافت به آن اضافه می‌شود. مثلا غذاهای بدون قند حاوی الکل قند بوده و غذاهای بدون چربی حاوی چربی دست‌ساز و شکر اضافی هستند.

غذاهای بدون گلوتن هم از این قانون مثتثنی نبوده و سرشار از قند هستند. لازم به ذکر است که این غذاها عموما حاوی آردهای تصفیه شده کم ارزش هستند که بدن شما با آنها مثل قند تصفیه شده رفتار می‌کند.

اگر اخیرا اقدام به مصرف غذاهای عاری از گلوتن کرده‌اید، اما تاثیری احساس نمی‌کنید، ممکن است قند غذای شما به صورت‌های زیر عامل این مشکل باشد:

۱‌. شکر زیادی باعث مقاومت در برابر انسولین و اضافه وزن می‌شود.
انسولین در بدن ۲ کار مهم انجام می‌دهد: به سلول‌های چربی‌ساز دستور ذخیره چربی داده و قند را برای تبدیل شدن به انرژی وارد سلول‌ها می‌کند.

اگر شما بیش از حد غذاهای شیرین مصرف کنید و قند خونتان به شکل مداوم افزایش بیابد، بدن شما این امر را عادی پنداشته و دیگر دستور خروج قند از جریان خون و ورود آن به سلول‌های بدن را صادر نمی‌کند. در نتیجه انسولین در خون شما باقی می‌ماند و مدام به سلول‌ها دستور ذخیره انرژی اضافی به شکل چربی را صادر می‌کند.

سلول‌های شما که نیاز به قند دارند، مجبور می‌شوند تا به کبد دستور آزادسازی قند بیشتری را صادر کنند و این امر قند خون شما را بیش از پیش افزایش می‌دهد.محصولات بدون گلوتن که از شکر برای جبران طعم از دست رفته خود استفاده می‌کنند، انرژی کنترل شده‌ای که شما به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار نمی‌دهند و به ایجاد این چرخه مقاومت در برابر انسولین و افزایش وزن کمک می‌کنند.

۲‌. شکر روی هورمون‌های شما تاثیر می‌گذارد.
همه ما افزایش و کاهش قند خون را تجربه کرده‌ایم‌. همان احساس آشنایی که ما را وادار به خوردن یک چیز شیرین می‌کند و در پی آن احساس شادابی و نشاط زیادی به ما دست می‌دهد و نهایتا نیم ساعت بعد از این حال‌، از خستگی حتی قادر به باز نگاه داشتن چشمانمان نیستیم‌.

اگر شما هم این مشکلات را دارید، احتمالا رژیم شما قند بالایی دارد. محصولات بدون گلوتن عموما آرد برنج دارند که میزان قند خون را بیش از گندم افزایش داده و در نتیجه موجب افزایش و کاهش شدیدتر قند خون می‌شوند.

۳‌. شکر زیاد باعث تغذیه میکروب‌های عفونی روده مثل Candida و SIBO می‌شود.
به نظر من برای داشتن بدنی سالم نیاز به روده‌هایی سالم داریم و در قلب این چرخه زیستگاه میکروب‌های مفید قرار دارد. میکروب‌های روده شما به موجوداتی گفته می‌شود که به طور طبیعی در روده شما زندگی می‌کنند، این موجودات شامل باکتری‌ها و مخمرها هستند. این‌ موجودات به هضم و جذب غذا کمک می‌کنند، اما اگر هرکدام بیش از حد در بدن رشد کند، باعث تغییر نحوه هضم غذا و موجب نفخ می‌شود.

شکر باعث افزایش رشد برخی از باکتری‌ها و مخمرها می‌شود، از این جهت اگر از غذاهای غنی‌شده و حتی غلات بدون گلوتن که سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند استفاده می‌کنید، رشد نامتعادل در روده خود را تقویت خواهید کرد.

۴‌. شکر باعث برافروختگی در بدن می‌شود.
قند خون بالا که توسط سلول‌های چربی و سلول‌های دیواره رگ‌ها طی مصرف زیاد شکر ایجاد می‌شود، عامل برافروختگی در بدن است‌. شما با جایگزین کردن یک ماده التهاب‌آور (گلوتن‌) با دیگری‌ (شکر) باعث بالاماندن دائمی هورمون‌های التهاب‌آور در بدن شده و این امر منجر به دیابت‌، کلسترول و فشار خون بالا و مشکلات قلبی می‌شود.

هرچند که قند نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند، اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از حد آن مشکلاتی بزرگ در پی دارد. اگر تصمیم دارید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و گلوتن مصرف نکنید، تنها به محصولات بدون گلوتن تکیه نکنید؛ بلکه از محصولات طبیعی مثل میوه و سبزیجات‌، غلات و حبوبات و محصولات دامی طبیعی مثل گوشت و مرغ استفاده کنید. مواد غذایی مورد نیاز بدن را در اختیارش قرار دهید و شیرینی‌های بدون گلوتن را در مغازه‌ها بگذارید./بهداشت نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار