رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:احتمال بازدید کمیسیون امنیت ملی از «نطنز» / متن طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتشر شد / شورایعالی سیاستگذاری قبل از عید برچیده شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۷۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ 04 July 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
باهنر: شورای نگهبان کوتاه بیاید یک شومن رای می‌آورد

باهنر معتقد است: اگر شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید، فکر می‌کنم دوره آینده یک شومن رای می‌آورد. یعنی هرکسی که در مناظرات بتواند طرف مقابل را بپیچاند یا به قول آقای روحانی لوله کند رای می‌آورد.
 
انتقاد تند بادامچیان از موسوی خوئینی‌ها

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: خوئینی‌ها از کسانی است که شهید بهشتی به دست این‌ها مظلوم شد، زیرا وی بار‌ها گفت آنچه که از من در لانه جاسوسی است پخش کنید، اما این‌ها پخش نکردند.اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در خصوص نامه محمد موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب گفت: چرا خوئینی‌ها به این نقطه سیاه رسید؟ خوئینی‌ها نامه‌ای زد که هیچ‌کس این کار را از روی خیرخواهی ندانست. حتی دوستان و طرفدارانش هم به او اعتراض کردند. علت این امر گذشته پر از زشت‌کاری‌های اوست. خداوند می‌فرماید: «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَه الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ» (روم/ ۱۰) عاقبت کسانی که کار‌های زشت و سیاهکاری می‌کنند، به تکذیب آیات الهی می‌رسد.وی افزود: خوئینی‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد جوستان تفسیری برخلاف مبانی اسلامی می‌گفت. از پای این تفسیر گروهک فرقان در آمد که مطهری‌ها، قرنی‌ها، عراقی‌ها و امثال آن‌ها را شهید کرد. خوئینی‌ها در مسائل مربوط به روحانیت یکی از عوامل اصلی انشعاب روحانیت و مجمع روحانیون مبارز بود.
 
ظریف فردا به مجلس می‌رود

وزیر امور خارجه برای ارائه گزارش به نمایندگان فردا در جلسه علنی مجلس حاضر می‌شود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه فردا (یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹) برای ارائه گزارش به نمایندگان در جلسه علنی مجلس حاضر می‌شود. گفتنی است پس از وزیر تعدادی از نمایندگان به قید قرعه مطالب خود را در رابطه با گزارش ارائه شده توسط وزیر و یا مسائل مربوط به حوزه کاری مجموعه تحت امرش ارائه می‌کند.
 
حقوق آقای سخنگو از زبان خودش

سخنگوی وزارت خارجه در برنامه بدون تعارف حضور یافت.موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره میزان حقوقش گفت: ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان می‌گیرم.
 
وقتی رفیق دوست مخالف رفتن متوسلیان به لبنان بود

وزیر سپاه در زمان جنگ از مخالفتش با رفتن احمد متوسلیان به لبنان گفت.رفیق‌دوست وزیر وقت سپاه ماجرا را از ابتدای سفر احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان را تشریح کرده است.رفیق‌دوست جریان را این‌طور در خاطرات خود تعریف کرده است:روزی که آقای متوسلیان با یک فروند هواپیمای ۷۴۷ بدون صندلی، پر از نیرو به فرودگاه دمشق آمد، من در دمشق بودم و از آن‌ها استقبال کردم و تا ساعتی که می‌خواست برای بازدید به جنوب لبنان برود همراهش بودم. من در سفارت کنار آقای [علی‌اکبر محتشمی‌پور]نشسته بودم که آقای متوسلیان به آن‌جا آمد؛ تقی رستگار هم همراهش بود. آقای سید محسن موسوی، کاردار ما در بیروت، هنوز نیامده بود. آقای متوسلیان گفت؛ «من می‌خواهم به اتفاق آقای موسوی به بیروت بروم.»به ایشان گفتم: «نرو.» ایشان گفت: «نه، می‌خواهم بروم.» گفتم: «حاج احمد، من این‌جا فرمانده توام و به تو تکلیف می‌کنم نرو.» گفت: «خواهش می‌کنم این حرف را نزن. من می‌خواهم بروم. اجازه بدهید بروم!» گفتم: «من الان مصلحت نمی‌دانم. من اوضاع منطقه را می‌شناسم.» گفت: «برایم دعا کنید، من رفتم.»
 
پدر روح‌الله زم به رئیسی نامه نوشت

محمد علی زم در نامه‌ای به رئیسی از شرایط روحی نامناسب پسرش نوشت.محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمد نیوز» که حالا با حکم دادگاه بدوی به «اعدام» محکوم شده در نامه‌ای که پایگاه خبری تحلیلی «آزادی» منتشر کرده، انتقاد‌هایی را نسبت به روند پرونده پسرش مطرح کرده است.به گزارش اعتماد، او در این نامه که خطاب به سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه نوشته شده، آورده است که «حداقل به حرف‌های وکیل تسخیری که بنابر آیین‌نامه از دایره افراد معتمد شما انتخاب می‌شود، گوش کنید... او همچنین نوشته که «روح‌الله شرایط روحی مناسبی نداشته تا بتواند از خود دفاع کند.»روز سه شنبه ۱۰ تیرماه ۹۹، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری از صدور حکم اعدام روح الله زم خبر داد.
 
انصاری راد: عارف صلاحیت ندارد که کاندیدای اصلاح طلبان باشد

فعال سیاسی اصلاح طلب با اعلام مخالفت در مورد کاندیداتوری عارف در انتخابات 1400تصریح کرد «به هیچ وجه آقای عارف صلاحیت ندارد که کاندیدای اصلاح‌طلبان باشد».حسین انصاری راد، فعال سیاسی اصلاح طلب به انتقاد از عملکرد ضعیف عارف در مجلس و شورای عالی پرداخت و به «آزادی» گفت: « ایشان در دوره‌ای که در مجلس بود و موقعیت مناسبی برای کار داشت، خود را نشان داد. هیچ نطقی و اقدامی نکرد که بتواند به اصلاحات کمک کند. ایشان هیچ محلی در این مقام (کاندیدای ریاست جمهوری) ندارند.»این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه علت استعفای عارف چه بوده است؟ گفت: « من نمی دانم چرا استعفا داد اما بر اساس عملکرد وی نمی‌توان پذیرفت که کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان باشد. او در مجلس دهم یک نطق با خاصیت نداشت. حتی یک حرفی که بتواند مواضع اصلاح‌طلبی را مشخص کند، نزد. آقای عارف مدعی است که مشغول صحبت‌ها و مذاکرات مخفی بوده است و آن‌ها هم به جایی هم نرسید. عارف در حوزه مساله حصر اقدام قابل مشاهده‌ای نداشت. در باره باقی مسائل نیز همین طور. حالا مردم بیایند به چنین فردی رای دهند؟! اصلا رئیس جمهور شود که چه کند؟!»
 
اظهارات شمخانی درباره ترور شهید سلیمانی

علی شمخانی در جلسه پیگیری سیاسی - حقوقی پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی و همراهانش که صبح امروز درمحل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد؛ اظهار داشت: بغض و کینه آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به دلیل نقش بی بدیل آنان در مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه و رسوا کردن نمایش ضد تروریستی آمریکا بود.نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جهان باید قدردان مجاهدت و فداکاری این دو سردار مبارزه واقعی با تروریسم باشد چرا که فرماندهی هوشمندانه و تلاش مخلصانه آنان از فراگیر شدن فتنه تروریسم تکفیری در اقصی نقاط عالم جلوگیری کرد.در این جلسه که با حضور مسئولین دستگاه های ذی‌ربط قضایی، سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی و نظامی برگزار شد گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه پیگیری پرونده ترور فرماندهان مقاومت از سوی ارتش تروریست آمریکا ارائه شد و تصمیمات لازم در خصوص سرعت بخشیدن به روند پیگیری‌های جاری اتخاذ گردید.
 
شورایعالی سیاستگذاری قبل از عید برچیده شد

منتجب نیا در پاسخ به این سوال که نقش شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات مجلس ۹۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، ابراز داشت: این شورا، تا آستانه انتخابات مجلس در دوم اسفند ۹۸ به کار خود ادامه داد که رسما این شورا اعلام کرد که ما لیست نمی‌دهیم و احزاب به اختیار خود می‌توانند لیست ارائه دهند. در واقع از قبل از عید این شورا عملا برچیده شد. وقتی که در انتخابات کاندیدا ندادند در حالی که ائتلاف وجود داشت بدین معناست که این شورا، ناکارآمد شده و بنا دارد قضیه را جمع کند، ولی این شورا به صورت اسمی تاکنون ادامه داشته و دارد البته تا زمانی که موسوی لاری حضور داشت. دبیرکل حزب جمهوریت در خصوص استعفای آقای موسوی لاری نیزگفت: به هر حال موسوی لاری در ایجاد این شورا بسیار موثر بود، چون خودش مسئول کمیته راهبردی بود و در تداوم فعالیت این شورا هم، شخص او، فوق‌العاده موثر بود؛ عارف هم به عنوان رئیس شورا بود. البته وقتی این شورا تشکیل شد بسیاری به دنبال کار‌های دیگری بودند، اما بنده و بسیاری دوستان تلاش کردیم عارف رئیس شورا شود که تعادلی ایجاد شود. بدین معنا که حساسیت‌ها کمتر شود که موفق شدیم. اما به هر روی، تشکیل این شورا، اقدامی غیراصولی و غیرمنطقی بود که هیچ وجهه قانونی و عرفی نداشت.
 
متن طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتشر شد

متن طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره مسائل اقتصادی کشور از جمله از هم‌گسیختگی بازار مسکن، خودرو، تورم، مشکلات ارزی و افزایش قیمت روزانه طلا به شرح زیر است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

با عنایت به مفاد اصل ۸۸ قانون اساسی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بدین وسیله سؤالات اینجانبان در پنج محور ذیل از آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم برای طی فرایند رسیدگی، ارجاع به کمیسیون تخصصی و ارائه پاسخ در صحن علنی مجلس در اولین فرصت ممکن تقدیم می‌گردد:

۱. چرا و به چه دلیل قیمت‌های ارز خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟

۲. علت از هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب و غریب چندصد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟

۳. در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پرروئی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند، حتی در حد عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس.

۴. قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحد‌های تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟

۵. از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است؟ به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلار‌ها چه شده است و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟
 
احتمال بازدید کمیسیون امنیت ملی از «نطنز»

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که فردا در جلسه کمیسیون تصمیم گیری درباره اعزام هیاتی برای بازدید از سایت هسته‌ای نطنز صورت می‌گیرد. یعقوب رضازاده در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اتفاق رخ داده در سایت هسته‌ای نطنز، کمیسیون امنیت ملی در جلسه فردا موضوع اعزام تیمی برای بازدید از وضعیت این سایت را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری خواهد کرد. وی همچنین یادآور شد که فردا محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه کمیسیون امنیت ملی درباره موضوع سیاست خارجی، قطعنامه شورای حکام و اتفاق رخ داده در سایت هسته‌ای نطنز توضیحاتی ارائه خواهند کرد.
 
لیلاز: دولت روحانی رکورد مصدق را شکست

سعید لیلاز با بیان اینکه دولت روحانی در اداره اقتصاد بدون نفت رکورد دکتر محمد مصدق را شکست، گفت: این واقعیتی است که هم باید مدیران عالی کشور به آن توجه کنند و هم رؤسای محترم کمیسیون‌های تخصصی مجلس آن را بدانند. با همه چالش‌های سیاسی و فقدان انسجام در داخل، بالاخره در دولت آقای روحانی رکورد دکتر مصدق در (اداره کشور) با اقتصاد بدون نفت را شکستیم.
 
محمدعلی کامفیروزی تبرئه شد

رأی برائت محمد علی کامفیرزوی در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان فارس صادر شد. به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، پرونده محمدعلی کامفیروزی که با اتهام توهین به مقام معظم رهبری در جریان رسیدگی بدوی منجر به صدور رأی غیر قطعی دو سال حبس شده بود، با تجدید نظر خواهی وی مجدد در دستور کار رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر قرار گرفت. پس از دریافت تقاضای تجدیدنظر خواهی وی؛ پرونده در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان فارس مطرح شد و با رسیدگی به این پرونده امروز به صورت فوق العاده در دستور کار شعبه مزبور قرار گرفت. بر اساس رأی صادر شده قضات صادرکننده رأی خاطرنشان کرده‌اند که کامفیروزی در تمام مراحل رسیدگی منکر اتهام توهین به رهبری شده و همچنین در گزارش ضابط پرونده نیز این اتهام گزارش نشده است بنابراین تقاضای تجدیدنظر کامفیروزی صحیح تشخیص داده شده و رأی قطعی بر برائت او صادر می‌گردد.

۴۶ درصد مردم معتقداند صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس نمی‌کند

یافته‌های نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد ۴۵.۸ درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، ۳۱.۲ درصد از شبکه‌های اجتماعی مجازی، ۱۰.۳ درصد از سایت‌های اینترنتی، ۶.۹ درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱.۳ درصد از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کنند. به گزارش روابط عمومی ایسپا، در یک طرح نظرسنجی تلفنی در خردادماه ۱۳۹۹، میزان استفاده مردم از رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری طرح دربرگیرنده مردان و زنان بالای ۱۸ سال در کل کشور و تعداد افراد نمونه ۱۵۸۲ نفر بوده است. ۵۰ درصد از کل پاسخگویان را مردان و ۵۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. یافته‌های نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد ۴۵.۸ درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، ۳۱.۲ درصد از شبکه‌های اجتماعی مجازی، ۱۰.۳ درصد از سایت‌های اینترنتی، ۶.۹ درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱.۳ درصد از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه در این سؤال پاسخگویان فقط می‎توانستند یک گزینه انتخاب نمایند، این اعداد بیانگر درصد استفاده کنندگان از این رسانه‌ها نیست، بلکه فقط اولویت‌‎های مردم در انتخاب رسانه‎ها را نشان می-دهد و به عبارت دیگر میزان مخاطبان هر کدام از رسانه‌ها بیشتر از این اعداد است.

وزارت نفت: ۶۸ درصد بدهی گازی به ترکمنستان مربوط به دولت احمدی‌نژاد است

کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره شایعاتی مبنی بر جریمه ایران در پرونده واردات گاز از ترکمنستان: اساساً نه ترکمن‌گاز درخواست خسارتی کرده بود و نه داوری رایی مبنی بر پرداخت خسارت و یا جریمه‌ای از سوی شرکت ملی گاز ایران به ترکمنستان صادر کرده است. بلکه صرفاً داوری مبلغ بدهی شرکت گاز ایران را نهایی کرده و حکم به پرداخت بدهی شرکت ملی گاز ایران به ترکمنستان داده است. مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در ادامه آورده است: در مقابل بخشی از ادعا‌های شرکت گازایران را مبنی بر درخواست اعمال جرائم به طرف مقابل بابت کمیت و کیفیت گاز تحویلی را پذیرفته که از رقم بدهی کسر شده است؛ لذا نه مبلغ اعلام شده در برخی رسانه‌ها صحیح است و نه ادعای ایشان مبنی بر محکوم شدن ایران به پرداخت خسارت. نوری ادامه داد: مطالبات به اواخر دهه ۸۰ و به طور دقیق‌تر سال۹۰ بر می‌گرددکه با توجه به فضای حاکم بین المللی و محدودیت‌های تحریم انباشته شد. لازم به توضیح است که ۶۸ درصد مجموع بدهی انباشتی شرکت ملی گاز با سود متعلقه به آن در زمان قطع گاز به اصل و فرع بدهی انباشتی تا قبل از شهریور ماه ۱۳۹۲ مربوط است.

کنایه یک نماینده مجلس به حضور توئیتری نمایندگان مجلس

نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقندی، گفت: وقتی توئیتر فیلتر است چگونه نمایندگان مجلس و اعضای هیئت رئیسه تند تند توئیت می‌کنند؟ معین سعیدی به برنا گفت «مجلس به تعبیر حضرت امام عصاره فضایل ملت و در رأس امور است. علی‌القاعده نمایندگان مجلس باید مرد قانون باشند که هستند. نکته‌ای که برای من جالب است بحث توئیتر است. توئیتر در کشور ما فیلتر شده و برهمین اساس، مردم عادی نباید به آن دسترسی داشته باشند، چون استفاده از فیلترشکن‌ها هم جرم محسوب می‌شود و یا به لحاظ قانونی، محل اشکال است. چگونه است که نمایندگان مجلس و حتی اعضای هیئت رئیسه تند تند توئیت می‌کنند؟! چطور این کار را می‌کنند؟! باید این سوال را از آن‌ها پرسید. اگر واقعا معتقد به فیلتر توئیتر هستیم، چگونه خودمان قانون را دور می‌زنیم؟! این ابدا پذیرفته شده نیست.» وی همچنین در ادامه گفت: «با توجه به اینکه تلگرام در بحث اغتشاشات خیابانی در سال ۹۶ و ۹۸ مخصوصا در سال ۹۶ به نوعی نقش داشت، بهتر است در مورد آن مراجع امنیتی نظر بدهند. اما نباید دامنه فیلتر را آنقدر گسترده کنیم که شامل همه پلتفرم‌های فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام شود و اگر هم قرار است چنین اتفاقی بیفتد، اول باید نمایندگان مجلس از خودشان شروع کنند و خودشان استفاده نکنند که ما می‌بینیم این استفاده دارد اتفاق می‌افتد. در مورد توئیتر بنده نگفتم توئیتر، فیلتر نشود گفتم اگر سیاست کلی کشور این است که با توجه به تبعات امنیتی، این موضوع نباید باشد و باید فیلتر باشد، علی‌القاعده اولین کسانی که نباید از آن استفاده کنند نمایندگان مجلس هستند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار