سرفه ناشی از بیماری کووید-۱۹ خشک و مداوم است و فرد را دچار تنگی نفس می‌کند.
کد خبر: ۸۷۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 05 July 2020

به گزارش تابناک تبریز، متخصصان می‌گویند سرفه‌های گاه به گاه نگران کننده نیست. اما زمانی‌که سرفه‌ها برای هفته‌ها ادامه پیدا کند، همراه با خون باشد، موجب تغییر رنگ خلط شده، با تب، احساس منگی و خستگی همراه باشد ضرورت دارد بیمار به پزشک مراجعه کند.

بیماری که دچار سرفه، بدن درد، ضعف، تب، اختلال بویایی و چشایی شده است احتمالا به کرونا مبتلا شده است. اما برای نمونه فردی اعلام می‌کند در اثر برخورد با دود دچار سرفه شده است؛ در نتیجه ما می‌گوییم این دیگر نشانه ابتلا به کرونا نیست و بیشتر منشأ آلرژی است.

سرفه، تب و احساس خستگی از علائم شایع کرونا

سرفه، تب و احساس خستگی از جمله علائم شایع بیماری کوویدـ۱۹ است و به همین دلیل بیمار احساس می‌کند دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده است.

تشخیص به موقع ابتلا به کوویدـ ۱۹ به منظور پیشگیری از انتقال آن و جلوگیری از بروز دیگر پیامدهای آن حائز اهمیت است. یکی از راه‌ها بررسی چگونگی سرفه کردن است تا مشخص شود سرفه از بیماری کوویدـ۱۹ نشئت گرفته یا عوامل و بیماری‌های دیگر موجب سرفه شده است.

سرفه ناشی از بیماری کوویدـ۱۹ خشک و مداوم است و فرد را دچار تنگی نفس می‌کند. به همین دلیل است که این بیماری بافت‌های ریه را تحریک می‌کند. با پیشروی بیماری در بافت‌های آسیب‌دیده ریه مایع جمع می‌شود و در این شرایط فرد احساس تنگی نفس بیشتری را تجربه می‌کند زیرا بدن قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز خود نیست.

 

سرفه خشک یا مرطوب؟

افراد ممکن است بر اثر شرایط و بیماری‌های دیگر و نه بیماری کوویدـ۱۹ دچار علائم سرفه شوند. سرفه مرطوب با خلط همراه است، اما سرفه خشک مشابه با آنچه در بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ مشاهده می‌شود با خلط همراه نیست و معمولا از قسمت پشت گلو آغاز می‌شود. همچنین در سرفه خشک مجرای تنفسی باز نمی‌شود و اغلب افراد این سرفه را آزاردهنده توصیف می‌کنند.

هرچند ممکن است ابتدا سرفه خشک باشد و در نهایت به سرفه مرطوب تبدیل شود. این شرایط در بیماران مبتلا به ذات‌الریه مشاهده می‌شود که اغلب فرد دچار سرفه‌های خشک شده اما با پیشرفت بیماری کیسه‌های هوایی ریه با ترشحات التهابی پر شده و موجب بروز سرفه مرطوب می‌شود.

در صورتی که برای بررسی وضعیت سلامت خود به پزشک مراجعه کنید معمولا این سوالات از شما پرسیده می‌شود:

ـ سرفه‌ چه مدت زمان به طول می‌انجامد؟

ـ شدت سرفه‌ در چه موقع از شبانه‌روز بیشتر است؟

ـ سرفه‌ با چه صدایی همراه است؟

ـ آیا سرفه موجب بروز علائمی از قبیل استفراغ، سرگیجه یا بی‌خوابی می‌شود؟

ـ سرفه چه شدتی دارد؟ آیا در فعالیت‌های روزانه خلل ایجاد می‌کند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار