مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: خط انتقال به تبریز جزو ضروریات بوده و اگر در چند سال آینده این انتقال انجام نگیرد، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.
کد خبر: ۸۷۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳ 05 July 2020

به گزارش تابناک تبریز، یوسف غفارزاده امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: وظیفه تامین آب پایدار در بخش شرب، کشاورزی و صنعت بر عهده ماست که به مدیریت مشارکتی، همیاری همه از جمله رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب چند وجهی است، تصریح کرد: منابع آب جزو منابعی است که از دیگر جاها قابل تامین نیست، از این‌رو باید به نحو مناسب استفاده معقول شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: وضعیت آب کشور در کل جهان مشخص است که حالت خشک و نیمه خشک دارد، به طوریکه اعداد و ارقام نیز نشانگر این است زیرا میانگین بارش در کل جهان ۸ هزار میلی‌متر و در کشور ما ۲۵۰ میلی‌متر است که حاکی از آن است که کمتر از یک چهارم بارش کل دنیا را داریم. 

وی خاطرنشان کرد: ایران در میزان بهره‌وری کشاورزی یک پنجم از آب نسبت به جهان را دارد و یا در آب شُرب سرانه مصرف ما ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است، این در حالی است که در کشورهایی با بارش ۸۰۰۰ میلی‌متر، مصرف ۱۴۰ لیتر در شبانه‌روز می‌باشد. 

سدها محلی برای شنا کردن نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه به غرق‌شدگی در سدهای آب اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۶ نفر در سد( الخرج، قیصرق، نهند) و یک نفر در رودخانه ارس و یک نفر در دریاچه ارومیه غرق شده‌اند که اکثر این افراد به دلیل شنا در مناطق غیرمجاز از جمله سد، جان خود را از دست داده‌اند. 

وی اذعان داشت: بارها تاکید شده که سد محلی برای شنا نیست و لجن‌زار داشته و به حالت مکشی هرگونه شناگر ماهر را هم به طرف خود می‌کشد. 

غفارزاده با بیان اینکه بیش از ۱۴۰ مخزن آب در استان وجود دارد، گفت: اگر مردم توجه جدی به نکات و توصیه‌های ما نداشته باشند، قطعا آمار غرق‌شدگی زیادتر خواهد شد. 

وی، به سد خاکی مخزنی کلقان در شهرستان بستان‌آباد اشاره کرد و افزود: آب تنظیمی آن ۲۴ میلیون متر مکعب و  با هزینه ۱۳۲ میلیارد تومان می‌باشد که در سال‌های متوالی با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو ( به صورت حضوری یا ویدیو کنفرانس) به بهره‌برداری خواهد رسید. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: مهار سیلاب، تامین آب شُرب بستان‌آباد و ۴۰ روستای اطراف، تامین آب شُرب شهر هشترود و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع موجود منطقه، کمک به بهبود آب کشاورزی منطقه از جمله اهداف این سد است. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌ها معمولا با مدت زمان سه سال پیش‌بینی می‌شود ولی نوسانات و اعتبارات و عدم تخصیص اعتبارات منجر به طولانی شدن پروژه می‌شود به طوریکه سد کلقان در سال ۸۴ کلنگ‌زنی شده است که در طول سال کارهای عمرانی آن انجام گرفت و در سال‌های اخیر کارهای هیدرومکانیکال، تحکیمی، آسفالت روی تاج، بخشی از عملیات خاک‌ریزی تکمیل شد.

غفارزاده یادآور شد: در سال ۹۶ که سیلی کل استان را گرفت، یک سیلی به کلقان آمد که این سد با اینکه به بهره‌برداری نرسیده بود، جلوی سیلاب را گرفت و به عبارتی از یک فاجعه بزرگ جلوگیری کرد و به جای ویرانگری به منبع الهی تبدیل شد. 

وی با تاکید بر اینکه همه کشورها، آ‌ب‌های زیرزمینی را آب‌های استراتژیک و سدهای پنهان خدادادی می‌نامند، گفت: در سال ۹۴ طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی مطرح شد که در آن زمان یک میلیارد ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری سالانه داشتیم که هر سال ۵۰ میلیون مترمکعب روی آن افزوده می‌شد ولی با توجه به اقدامات انسداد چاه‌ها و برداشتن چاه‌های غیرمجاز، جلوی افزایش را گرفتیم. 

مسدود کردن 9500 چاه غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان متذکر شد: در طول ۴ سال اخیر، ۹ هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز مسدود شد. 

وی ادامه داد: ۸۱۰ پمپ چاه عمیق که آب زیاد برداشت می‌کرد، تقلیل یافت و همچنین یک هزار و ۴۹ دستگاه غیرمجاز حفاری شناسایی و توقیف شده است. 

غفارزاده با بیان اینکه ۴۰ اکیپ نظارتی در حال فعالیت در کل استان به عنوان محافظ منابع شرکت آب منطقه‌ای هستند، افزود: در حال حاضر کسری آب یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب است ولی تا زمانی که این میزان به صفر نرسد، همچنان کسری داریم. 

 

 

25 هزار کیلومتر طول مسیل و رودخانه آذربایجان شرقی

به گزارش تابناک تبریز از فارس وی با اشاره بر اینکه ۲۵ هزار کیلومتر طول مسیل و رودخانه‌های استان است، گفت: آذربایجان‌شرقی تپه ماهور بوده و سومین استان سیل‌خیز است به طوریکه سال گذشته ۳۰ کیلومتر با اعتبارات دولتی و ۱۱۰ کیلومتر با بسیج همه تجهیزات دستگاه‌ها بازگشایی مسیر انجام گرفت که این روند در سال جاری هم ادامه خواهد داشت.

غفارزاده، به معضلاتی از قبیل ریختن نخاله در رودخانه‌ها تصریح کرد: در سال جاری۳۰ کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز بازگشایی شده که تا پایان سال به بیش از ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید. 

شناسایی 2500 کیلومتر نقطه حادثه خیز در رودخانه ها

وی گفت: 2 هزار و 500 کیلومتر نقطه حادثه‌خیز در رودخانه‌ها شناسایی شده است که یک هزار و 200کیلومتر تاکنون بازگشایی شده است و مابقی باید در سال‌های آینده بازگشایی شود و امیدواریم تا ۱۰ سال آینده این نقاط را بازگشایی کنیم. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به آخرین وضعیت مخازن سدها اشاره کرد و افزود: ۳۸۶ میلیون مترمکعب در ۱۰ سد بزرگ استان به جز ارس و خداآفرین و سدهای کوچک آب وجود دارد که در مدت مشابه ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد. 

وی ادامه داد: ظرفیت مخازن ۱۰ سد بزرگ استان، ۵۱۰ میلیون مترمکعب است در حالیکه سدهایی از قبیل علویان، ستارخان، نهند اهداف تامین آب شرب را هم دارند. 

تسریع در انتقال آب ارس به دشت تبریز/ آبرسانی به 22 شهر و 169 روستا

غفارزاده با تاکید بر اینکه انتقال آب ارس به دشت تبریز جزو مطالبات رسانه‌ها است و یکی از بزرگترین پروژه‌هاست، گفت:  ۶۸۰ میلیون یورو پیش‌بینی اعتبار این پروژه است و البته خط انتقال به تبریز جزو ضروریات است و اگر در چند سال آینده این انتقال انجام نگیرد با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.

وی اضافه کرد: با انتقال آب از رودخانه ارس، ۲۲ شهر و ۱۶۹ روستا از این خط آبرسانی خواهند شد همچنین نیاز آبی صنعت تامین شده و علاوه بر آن پساب حاصل از آن که در حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است به دریاچه ارومیه عودت خواهد یافت.

وی توضیح داد: طول پروژه انتقال آب از ارس ۱۴۵ کیلومتر با ۷ ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه‌خانه ۷ مترمکعبی، است که تاکنون ۳۵ کیلومتر از ابتدای خط از پروژه  و ۵ ایستگاه پمپاژ با پیشرفت ۹۵ درصدی انجام گرفته است.  

غفارزاده ادامه داد: ۱۱۰ کیلومتر از اجرا و یک ایستگاه پمپاژ باقی مانده است، به طوریکه ۵ کیلومتر تونل و ۱۰۵ کیلومتر انتقال به وسیله لوله فولادی ۲ هزار میلی‌متری خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ مصوب شد تا اجرای پروژه انتقال آب از ارس از محل فاینانس خارجی تامین اعتبار شود، افزود: بعد از آن مناقصه برگزار شد و پذیرش قیمت توسط کارفرما انجام گرفت و به شدت دنبال فاینانسر بودیم که در شرایط افزایش تحریم قرار گرفتید و با اینکه با چندین سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم ولی تاکنون هیچ‌کدام نهایی نشده است ولی پیگیر هستیم در سریع‌ترین زمان سرمایه‌گذار را جذب کنیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار