معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار:
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از خودرو، گفت: تعجیل در رانندگی از عوامل عمده تصادفات جاده‌ای در استان است.
کد خبر: ۸۷۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶ 06 July 2020

به گزارش تابناک تبریز، جواد رحمتی، روز دوشنبه در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و ارایه آموزش به مردم برای رعایت سرعت مجاز و مطمئن در جاده‌ها و پرهیز از عجله کردن در رانندگی، افزود: در صورت رعایت رانندگی از سوی رانندگان، ارتقای استاندارد جاده‌ها، ایمن سازی راه‌ها و نصب تجهیزات کنترلی در جاده‌ها میانگین سرعت رانندگان و آمار تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد.
 
وی با اشاره به کاهش میزان تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی در سال ۹۸، اظهار کرد: هم اکنون آذربایجان شرقی از نظر آمار تصادفات جاده‌ای در سطح کشور در رده یازدهم قرار دارد.
 
وی گفت: عامل انسانی و مردم نقش اساسی در تصادفات جاده‌ای دارند و عدم رعایت قوانین رانندگی و پایین بودن ایمنی جاده‌ها و خودرو نیز از دیگر عوامل بروز تصادفات در جاده‌های استان هستند.
 
رحمتی، با بیان این‌که اعتبارات و منابع مالی موجود برای حفظ وضعیت موجود نیز کفایت نمی‌کند، ادامه داد: باید از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان استان در مجلس برای تخصیص اعتبارات لازم برای نگهداری راه‌ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان پیگیری‌های لازم انجام شود.
 
وی با اشاره به مشخص نشدن متولی انتقال اجساد تصادفات جاده‌ای، یادآوری کرد: نباید در این مورد منتظر قوانین و مقررات شد، بلکه باید متولی این کار مشخص شود و اگر شهرداری در نزدیکی محل تصادف باشد این کار را به عهده آن‌ها گذاشت.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: ماندن جنازه ساعت‌ها در کنار جاده برای بازماندگان متوفی رنج آور است، بنابراین باید با مشخص کردن متولی این کار تلاش شود تا اجساد به موقع به سردخانه منتقل شوند.
 
نبود نقدینگی، نگهداری جاده‌ها را با مشکل مواجه کرده است
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه آمار تصادفات جاده‌ای استان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با افزایش مواجه بود، گفت: در سال گذشته با اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی جاده‌ها، هوشمند سازی و نصب تابلوهای هشدار و دوربین‌های کنترلی آمار تصادفات در جاده‌های استان کاهش یافته است.
 
اورجعلی علیزاده، ادامه داد: هم اکنون ۵۷ دوربین ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌های استان فعال بوده و ۴۲ دستگاه دوربین جدید نیز با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصد در مرحله نصب قرار دارد که نصب این دوربین‌های نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای ایفا خواهد کرد.
 
وی اظهار کرد: برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در استان باید در کنار اجرای طرح‌های مختلف ایمن سازی و هوشمندسازی جاده‌ها باید به مسایل فرهنگی و آموزشی ترافیکی توجه بیشتری کرد و این مسایل از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به مردم بیان شود.
 
علیزاده، نبود بودجه و کمبود اعتبار را از مشکلات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد و ادامه داد: نبود نقدینگی، نگهداری جاده‌ها را با مشکل مواجه کرده و با توجه به اینکه اتمام فصل کاری نزدیک است باید در این زمینه تسریع انجام شود.
 
ضرورت گرایش به سمت احداث آزادراه‌های مشارکتی در آذربایجان شرقی
 
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به کمبود منابع و نبود اعتبارات دولتی برای احداث آزادراه‌ها باید به سمت احداث آزادراه‌های مشارکتی حرکت کرد.
 
ابوالقاسم سلطانی، با بیان این‌که سهم استان از آزادراه‌های کشور ۱۲ درصد است، افزود: آزادراه بهترین و ایمن‌ترین بستر برای حمل و نقل جاده‌ای بوده و توسعه آن‌ها نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات ایفا می کند.
 
وی اظهار کرد: هم اکنون یک هزار و ۷۷ کیلومتر برنامه آزادراهی در استان وجود دارد که ۲۸۹ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری بوده و ۴۵۰ کیلومتر نیز در حال احداث است.
 
وی گفت: در سال جاری نیز مطالعات امکان سنجی احداث ۳۳۷ کیلومتر آزادراه در مسیرهای مختلف استان در حال انجام است.
 
سلطانی، با اشاره به وجود ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان، ادامه داد: از این میزان ۵۷۰ کیلومتر در حال استفاده و تبدیل ۲۸۰ کیلومتر راه دو خطه به چهار خطه نیز در حال انجام است.
 
وی یادآوری کرد: تبدیل راه های دو خطه به چهار خطه و جداسازی راه‌های رفت و برگشت از همدیگر ۷۰ تا ۸۰ درصد در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای نقش ایفا می‌کند. 

۱۱۲ نقطه حادثه خیز در جاده های استان وجود دارد
 
رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان این‌که هم اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد، گفت: ۱۱۲ نقطه حادثه خیز و مستعد حادثه در جاده‌های استان وجود دارد که بیشترین تصادفات در آن‌ها روی می‌دهد.
 
سرهنگ رضا کریمی نژاد، افزود: این استان در سال ۹۸ جزو استان‌های برتر در کاهش تصادفات جاده‌ای بوده و امسال نیز آمار تصادفات جاده‌ای ۲۴ درصد کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به کشته شدن ۱۴۹ نفر در تصادفات جاده‌ای استان در سال جاری، افزود: بیشترین علت تصادفات، تخطی از سرعت مطمئنه و شتاب و عجله در رانندگی، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ به ویژه در راه‌های دو طرفه بوده و بیشترین گروه خودرویی تصادفات در جاده‌های استان مربوط به خودروهای پژو، پراید و وانت بار است.
 
به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، وی، با اشاره به اینکه ۶۳ درصد تصادفات در راه‌های اصلی روی داده است، ادامه داد: جمعه و یکشنبه بیشترین میزان تصادفات جاده ای روی داده و ۳۴ درصد تلفات جاده‌ای ناشی از واژگونی خودرو و خروج از جاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار