خبرگزاری آنا نوشت: یکی از دغدغه‌هایی که در روزهای اول شیوع کرونا در کشور مورد توجه مدیران وزارت بهداشت و به طور اخص مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت نحوه اطلاع‌رسانی به  مردم و آگاهی‌سازی عموم و همچنین چگونگی تعامل با اصحاب رسانه بود که به بهترین شکل ممکن مدیریت شد؛ در این بین کیانوش جهانپور که سمت مدیرکلی روابط عمومی وزارت بهداشت را بر عهده دارد در آن ایام توانست با حضور در قاب تلویزیون در رأس ساعتی خاص به اعلام آمارهای کرونایی و اطلاعیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بپردازد که چنین موضوعی باعث شد اخبار منتشره در فضای مجازی مدیریت شود. در ادامه گفت‌وگو با این مقام وزارت بهداشت را می‌خوانید. 

آقای جهانپور،گفته می‌شود که آمار فوتی‌ها به صورت دقیق از سوی وزارت بهداشت ارائه نمی‌شود،‌ پاسخ شما چیست؟

جهانپور: اتفاقاً دقیق‌ترین قسمت آمار کرونا در هر کشوری به خصوص ایران، قسمت آمار فوتی‌هاست، شما اگر آمار مبتلایان را بگویید من می‌گویم قطعاً آمار مبتلایان بیش از اینهاست و خیلی‌ از افراد مبتلا ممکن است شناسایی نشده باشند و یا فقدان علائم یا علائم خفیف و متوسط و شاید عدم مراجعه جزء مواردی باشد که تست‌اش منفی شده باشد ولی وقتی از فوتی‌ها صحبت می‌کنیم، اغلب بیماران کرونایی که فوت می‌کنند، با مشکلات سیستم تنفسی یا  عواقب و عوارض جانبی بیماری فوت می‌کنند که این موضوع به قدری شدید می‌شود که فرد دو روز آخرهم شده به بیمارستان مراجعه می‌کند که خیلی از فوتی‌ها در ICU‌ از دنیا می‌روند؛ بنابراین آمار فوتی‌ها چون در بیمارستان جمع آوری می‌شود دقیق است.

 

چرا با توجه به عدم از بین رفتن کرونا ویروس در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به بازگشایی کسب و کار‌ها و رستوران‌ها کرد؟

جهانپور: به نظر می‌آید در جامعه یک نوع سِر شدن نسبت به پیام‌های هشدارآمیز در مورد کرونا ایجاد شده است،  هم‌زمان وقتی وارد فاز بازگشایی شدیم، یک تلقی غلط به نام «عادی‌پنداری» در مردم و حتی درتعدادی از مسئولان ایجاد شده و این عادی‌پنداری غیرواقعی و بسیار خطرناک است؛ .در واقع شرایط عادی نشده بود ولی یک شرایط اصرار بر عادی‌پنداری وجود داشت، چه در اقشار مختلف مردم و چه در بخشی از مسئولان، بدون تعارف عرض می‌کنم که نگران کننده است و خب متعاقباً نتایجش، از همان زمان  گفتیم که اگر ما قرار است وارد فاز بازگشایی شویم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد؛ لذا با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی، با استفاده از ماسک، با رعایت نکات قبلی  قرار بود بازگشایی انجام شود، متاسفانه امروز در تهران نکاتی بهداشتی زیر ۱۰ درصد و در کشور زیر ۲۰ درصد رعایت می‌شود که متاسفانه نتیجه‌اش را در آینده خواهید دید! اگر مردم بروند به سمت  استفاده از ماسک حتی ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی و این موضوع همگانی شود، من به شما قول می‌دهم در بدبینانه‌‌ترین شرایط ۴۰ درصد آمار افت خواهد کرد.

با شرایط فعلی می‌توانیم کرونا را شکست دهیم؟

جهانپور: یک قانونی را ما  به شوخی و به مزاح ولی در عین حال جدی می‌گویم که  کرونا از بین نرفته، از بین نمی‌رود، تنها از استانی به استان و از شهری به شهر دیگر نقل مکان می‌کند. شما می‌بینید که در تهران و قم و گیلان شروع شد، بعد حلقه استان‌ها و شهرهای اطراف آنها، بعد اصفهان و یزد و امثالهم و امروز شما می‌بینید در استان‌های مرزی و جنوبی مثل خوزستان، مثل بوشهر و هرمزگان، بعدی هم احتمالاً چهارمحال بختیاری و فارس خواهد بود. 

میزان تأیید شده و اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت دقیقا چقدر بوده و چه میزان از آن پرداخت شده و محور مصارف آن و مقدار آن در کدام زمینه های بهداشتی و درمانی انجام شده یا انجام خواهد شد؟

جهانپور: بعد از موافقت مقام معظم رهبری، فکر می‌کنم  تاکنون کمتر از یک سوم آن تا الان وصول شده باشد؛ البته جیب وزارت بهداشت سوراخ است. یعنی بلافاصله هر چه که بیاید آن‌قدردانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور، به پرسنل، کادر درمان،به کادر بهداشتی، به شرکت‌های دارو و تجهیزات بدهکار هستند که نه در جیب وزارت بهداشت می‌ماند نه در جیب دانشگاه ولی فکر می‌کنم حالا غیر از خواب‌های دیگری که ممکن است برای این پول دیده باشند که به حوزه‌های مختلف تخصیص پیدا کند، آن چیزی که تا الان وارد وزارت بهداشت شده کمتر از یک سوم است تا آنجایی که من خبر دارم.                     

به نظر شما مشکل اساسی نظام سلامت کشور در چیست؟

جهانپور: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ما در این حوزه داریم به نظرم تولیت سلامت آن‌طور که باید و شاید در کشور جا نیفتاده است؛ اینکه تولیت سلامت به درستی در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری  عملی شده و جا افتاده ونهادینه شده باشد، صورت نگرفته است،‌ دومین موضوعش منابع مالی پایدار است، اینکه شما هر سال شب عید در مجلس دنبال منابع مالی بگردید و برای حالا خیلی خیلی از مشکلات دنبال راهکار عجیب باشید نمی تواند در نظام سلامت مشکلی را حل کند، اینکه هنوز نظام الکترونیک سلامت در کشور که از مصوبات و قوانین برنامه پنجم توسعه است درکشور شکل نگرفته است؛ البته استقرار آن از یک سال اخیر و بعد از سال‌ها شروع شده ولی در همین شرایط کرونا اگر این اتفاق افتاده بود، ما هم در حوزه آمار و اطلاع‌رسانی، در حوزه‌های مختلف خیلی می‌توانست به ما کمک کند.