نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شورای نگهبان نه تنها ضامن اسلامیت نظام اسلامی بلکه ضامن جمهوریت نظام هم است، گفت: در جمهوری اسلامی ایران آرای توده‌های مردم زینتی نیست و تعیین‌کننده هست، توده‌های مردم از صدر تا ذیل نظام همه نقش‌آفرین هستند.
کد خبر: ۸۷۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴ 15 July 2020

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل شورای نگهبان در دیدار مسوولان، کارکنان و ناظران دفتر شورای نگهبان در استان عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام هدف شورای نگهبان عنوان کرد و اظهار داشت: شورای نگهبان از جمله ارکان مهم نظام است که به صورت فراقوه‌ای و مستقل عمل می‌کند و تاکنون با صلابت مقتدرانه و طبق ضوابط قانونی توانسته وظایف خودش را انجام بدهد.

امام جمعه تبریز با اشاره به جایگاه بسیار خطیر نهاد شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: علت این جایگاه خطیر وظایفی است که بر عهده شورای نگهبان نهاده شده و قانونگذار اساسی در ایران سعی کرده برای جلوگیری از انحراف در جمهوری اسلامی، هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزارانی که در نظام اسلامی تصدی برخی مسوولیت‌ها هستند با تأسیس شورای نگهبان تضمینی برای این موضوع قرار دهد.

وی، ممانت از ورود کسانی که با مبانی نظام از حیث اعتقادی، ایمان، وفاداری دچار مشکل هستند و می‌توانند نظام اسلامی را دچار مخاطره کنند، وظیفه دیگر شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: هیچ نظامی تضمینی برای عدم انحراف خود ندارد و هر نظامی ممکن است منحرف شوند، نظام ایران نیز هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزاران خود ممکن است در معرض انحراف قرار گیرد، از این‌رو باید نهادی وجود داشته باشد تا از کسانی که فاقد صلاحیت هستند و به مبانی نظام، اعتقادی ندارند یا خارج از چارچوب نظام حرکت می‌کنند، جلوگیری کند.

آل‌هاشم با اشاره به کنترل و پایش صلاحیت افراد در همه انتخابات‌های کشور توسط شورای نگهبان یادآور شد: اگر چنانچه کسانی در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری نسبت به اصول و مبانی نظام مقدس نااهل باشند و نفوذ کند نظام دچار مشکل می‌شود، برای جلوگیری از این مشکل طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شورای نگهبان نه تنها ضامن اسلامیت نظام اسلامی بلکه ضامن جمهوریت نظام هم است، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران آرای توده‌های مردم زینتی نیست و تعیین‌کننده هست و توده‌های مردم از صدر تا ذیل نظام همه نقش‌آفرین هستند.

امام جمعه تبریز، جمهوری اسلامی ایران را نظام مردم‌سالاری دینی مقید به دین اسلام مطرح کرد و متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران دموکراسی بی‌قید نیست و تحقق مردم‌سالاری یا همان جمهوریت به همراه تحقق اسلامیت در نظام اسلامی برعهده شورای نگهبان است و این شورا اگر در بحث جمهوریت و تحقق مردم سالاری کوتاهی کند، نظام از این حیث دچار مخاطره می‌شود.

آل‌هاشم تاکید کرد: اگر قرار است آرای توده‌های مردم در کشور نقش‌آفرین باشد، باید شورای نگهبان وظایف خودش را در بعد پاسداری از جمهوریت نظام انجام دهد.

وی با بیان اینکه در نظام‌های مدعی دموکراسی مثلث صاحبان قدرت و ثروت و رسانه در انتخابات دخالت می‌کنند و به آرای مردم دست‌درازی می‌کنند، تصریح کرد: این تاثیرگذاری به نحوی است که حتی منتقدان غربی نسبت به نقش‌آفرینی این سه، معترض هستند و از این نوع دموکراسی؛ دموکراسی مخدوش یاد می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، گفت: در نظام اسلامی برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها شورای نگهبان می‌تواند دخالت بکند، چرا که قرار است آرای توده‌های مردم یعنی اراده ملی مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه تبریز با یادآوری اصل ششم قانون اساسی افزود: اداره کشور وابسته به اراده عمومی است، از این‌رو اگر اراده ملت به وسیله آراء مردم در انتخابات شکل بگیرد باید نظارت و پایش نهادی مانند شورای نگهبان باشد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان طبق قانون نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، گفت: نظام مردم‌سالاری دینی در کشور ما مردم‌سالاری کنترل شده و هدایت شده در چارچوب دین است، از این‌رو کسی نمی‌تواند در انتخابات تقلب کند و یا آراء مردم را با پول و سرمایه تحت تاثیر قرار بدهد و شورای نگهبان هم با نقش کنترلی خود تلاش می‌کند آرا واقعی از صندوق‌ها خارج شود و کارگزاران واقعی و مطلوب مردم در چارچوب نظام اسلامی بر مسند امور قرار گیرند.

آل‌هاشم در ادامه دفاتر نظارت استانی را نقاط ثقل تشکیلات اجرایی شورای نگهبان دانست و بیان داشت: شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات صحیح، منصفانه و عادلانه نمی‌تواند نظارت خود را به زمان‌هایی که در آن مقطع انتخابات برگزار می‌شود محدود کند، از این‌رو نیازمند افرادی آموزش دیده و آگاه است تا بتواند امر نظارت را به صورت صحیح و مطلوب انجام دهند.

وی با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت بر قانون یک امر تخصصی و امور مربوط به برگزاری انتخابات کاملاً تخصصی است، ابراز کرد: شبکه نظارت بر انتخابات در دفاتر شورای نگهبان باید تخصص‌های لازم را داشته باشد و باید ارتقاء یابد، از این‌رو برگزاری همایش‌های توجیهی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در این راستا کارآمدی و اثربخشی سیستم باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد، تاکید کرد: چابک‌سازی، عمل به وظایف قانونی، کار با نیت خالصانه و اجتناب جدی از دخالت سلایق شخصی در تائید و یا رد صلاحیت افراد از عمده وظایف کارگزاران دفاتر نظارت استانی است.

امام جمعه تبریز با اشاره به پروژه نفوذ دشمن در کشور ادامه داد: نباید در تائید صلاحیت افراد تسامح کنیم و خلاف قانون عمل کنیم، چرا که هدف شورای نگهبان عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام است و هدف ناظران و کسانی که با شورای نگهبان همکاری می‌کنند، باید اخلاص در عمل، پرهیز از باندبازی و قوم‌گرایی باشد.

آل‌هاشم تاکید کرد: کار ناظران سخت و مسوولیت‌آور است و هم در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند و از اینکه جلوی نفوذ دشمن را می‌گیرند، خیلی ارزشمند است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :