مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی گفت: مودیان مالیاتی بخش مشاغل تا پایان مردادماه سال‌جاری مهلت دارند تا نسبت به تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی عملکرد 1398 اقدام کنند.
کد خبر: ۸۸۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷ 02 August 2020

به گزارش تابناک تبریز، غلامرضا شریفی با تاکید بر اینکه برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی به منظور بهره‌مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه نمایند.

وی افزود: معافیت مالیاتی برای صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی در عملکرد سال 1398، مبلغ 258 میلیون ریال سالانه برابر ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم تصویب گردیده است و کسانی که اظهارنامه ندهند، نمی‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

شریفی گفت: صاحبان مشاغل ( اشخاص حقیقی) که مطابق قانون می‌باید تا 31 خردادماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند، امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیری که این معضل بر کسب و کار و مشاغل کشور داشته است، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تا 31 مردادماه فرصت دارند، اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و مالیات خود را نیز به‌صورت الکترونیکی پرداخت نمایند.

وی متذکر شد: نسخه اینترنتی نرم‌افزار اظهارنامه‌های مالیاتی در پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.TAX.GOV.IR در دسترس فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل قرار دارد و همکاران این اداره‌کل نیز از ساعت 7:30 صبح تا 19:00 عصر به‌طور یکسره آماده راهنمایی مودیان مالیاتی می‌باشند.

مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به اختیار حاصل از تبصره ماده 100 اصلاحی مصوب 31 تیرماه 1394 قانون مالیات‌های مستقیم، تصریح کرد: به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال 1398 برخی از صاحبان مشاغل که در گروه سوم تقسیم‌بندی مودیان قرار می‌گیرند و مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1398 حداکثر 30 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم (مبلغ 990 میلیون تومان) است، در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف می‌باشند.

وی در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع این دسته از مودیان و پرداخت آن یادآور شد: براساس این دستورالعمل، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال 1398، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال 1397 به‌صورت مقطوع تعیین شده، به این صورت که مودیان با میزان مالیات قطعی تا 25 میلیون ریال بدون افزایش نسبت به عملکرد سال 1397، مالیات خود را پرداخت خواهند کرد.

شریفی اضافه کرد: بر این اساس همچنین برای مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از 25 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال با چهار درصد افزایش، مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از 50 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال با هشت درصد افزایش و مودیان با میزان مالیات قطعی بالاتر از 100 میلیون ریال با 12 درصد افزایش نسبت به عملکرد سال 1397 مالیات تعیین شده است.

وی بیان داشت: مودیانی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، می‌بایست از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی www.tax.gov.ir مراتب را تا تاریخ 1399/5/31 به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

شریفی ابراز کرد: در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در مردادماه 1399 ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا پنج ماه به‌صورت مساوی تقسیط می‌گردد و عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

شایان ذکر است، فعالان اقتصادی در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی، علاوه بر محرومیت از تسهیلات و معافیت مالیاتی، مشمول جرایم قانونی غیرقابل بخشش خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار