یادداشت
با فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بحث ها بر سر اینکه اگر ترامپ مجددا پیروز شود به نفع ایران خواهد بود یا پیروزی بایدن ، بالا گرفته است .
کد خبر: ۸۸۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹ 03 August 2020

به گزارش تابناک تبریز، قبل از ورود به بحث باید اذعان نمود هر دو جریان حزبی مستقر در آمریکا در سالهای اخیر بصورت معنی داری در حوزه روابط بین المللی علیرغم اختلاف نظرهای شان در روش اعمال سیاست ها ، به تئوری رئالیسم نزدیک شده اند .
در رئالیسم ، اغلب کارشناسان بر تاثیرات قدرت سخت و نیمه سخت یعنی نظامی و اقتصادی در قدرت گیری و بقای دولت ها تاکید می کنند . از طرفی بدلیل اینکه ایران ، در سالهای اخیر با تکیه بر توان دفاعی خود و همچنین حضور ژئوپولوتیکی اش در منطقه تبدیل به یک قدرت بلامنازع منطقه ای شده است ، برای هردو جریان سیاسی آمریکا یک تهدید و یا اقلا مساله غیرقابل حل تعریف شده است که باید کنترل یا حل شود .هرچند گفتم، در روش های کنترل تفاوت هایی بین این دو جناح وجود دارد اما اصل داستان برای هر دو یکی است . ایران یک غیر دوست است .
حال به سئوال خود برمیگردیم .
پاسخ این سئوال از متن ماضی مشخص است که نه است اما چرا ؟
ترامپ اعتقادی به رسالت جهانی آمریکا ندارد ، او شخصیتی غیرقابل پیش بینی دارد اما ایدئولوژیک نیست . برای او جنبه روانشناختی پدیده ها و البته سود مادی اش بیش از هر جنبه دیگرش مهم است .
اگر کسی معتقد است می تواند با ترامپ به معامله برسد ، این 3 سال گذشته نشان داد که نمی شود. او در هیچ معامله برد بردی (برای هر دو طرف)بغیر از به رسمیت شناختن پایتخت اسرائیل حضور نداشته است .
او با چین دشمنی دارد و این دشمنی می تواند برای ایران زمینه ای باشد برای همکاری مشترک با چین . اما از طرفی ترامپ ربطه خوبی هم با روسیه دارد و چین هم با اسرائیل و رقبای عرب منطقه ای ما رابطه خوبی دارد و این ارتباط ها میتواند مانع همکاری چین با ایران باشد.
بایدن و دمکرات ها رابطه بهتری با چین و اروپا دارند اما همین دوستی می تواند باعث شکل گیری اجماعی جهانی تر علیه ایران شود مانند آنچه در 1929 شاهدش بودیم.
هردو بازیگر در بستر سیاست های خارجی آمریکا برای ایران تهدیدی بالقوه محسوب میشوند بنابراین اینکه کدام یک برای ایران بهتر است باید گفت تقریبا هیچ کدام .
آنچه برای ایران و سرنوشتش مهم است خود ایران است . این کشور نجات دهنده ای به جز خود ندارد . انسجام ملی مفاهمه ملی و مقاومت بر سر آرمان ها و البته جلب رضایت شهروندان تنها راه رشد و توسعه ایران است .

 

غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار