فارغ از اینکه جامعه ایرانی چرا و چگونه به مشروطیت رسید و چرا به آنجا کشید ، امضای فرمان مشروطیت لحظه ای است که جامعه ایرانی را وارد یک دنیای جدید می کند.
کد خبر: ۸۸۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 04 August 2020

به گزارش تابناک تبریز،فارغ از اینکه جامعه ایرانی چرا و چگونه به مشروطیت رسید و چرا به آنجا کشید ، امضای فرمان مشروطیت لحظه ای است که جامعه ایرانی را وارد یک دنیای جدید می کند.

آن دم ، لحظه ای است که پادشاه که به رسم تمدن شاهی 2000 ساله ایرانی ملک و ملت را مایملک خود می داند ، می پذیرد که بخشی از حاکمیش را با رعیت خویش تسهیم نماید و از ظرفیت بخشی از مردم برای رشد و آبادانی کشور استفاده شود.

مظفرالدین شاه ، هر چند همان ظرفیت را برای همراهی و کمک دست شاه بودن می خواهد اما خواسته یا ناخواسته جامعه را وارد مدار جدیدی می کند 

مساله جدیدی طرح میشود و از تولد آن افق ذهنی جدیدی باز میشود. اینکه مردم این نظر را که حق دارند و می توانند برای استیفای حق خود قدمی بردارند را به کرسی بنشانند. همین یک نکته بنظرم مهمترین پیام مشروطه است.
هرچند شاه در متن نامه مشروطه ، همچنان مملکت را ملک مطلق خود معرفی می نماید اما پذیرش ظهور عدلیه و نیز پذیرش حاکمیت قانون زمینه های فکری و عملیاتی مهمی برای انتقال اصل حاکمیت از شاه به مردم است هرچند بطئی و آرام و نامتوازن.

البته لاجرم ، کنش و واکنش سیاسی جامعه آن روز به واقعه مشروطه ، تشتت آرا و الوان بودن مطالبات مردم و نخبگان را به خوبی منعکس می نمود که فی نفسه عاملی بود برای عدم ظفر مشروطیت. دخالت روس ها و توطئه های انگلیسی ها هم قوز بالای قوز بود. چه اینکه بالاخره روس ها که از انقلاب مردم خویش به شدت خوفناک بودند به اشاره مظفرالدین ، با ارسال لیاخوف و به توپ بستن مجلس دور اول مشروطیت را نافرجام گذاشتند و امیدها بدل به یاس گردید. در این اثنا اما مقاومت مردم تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان بود که حلقه استبداد و نیز دخالت روس را شکست و بارقه امید مشروطیت را در سال 1287 در کشور جاری نمود. امیدی که با روی کارآمدن رضا قلدر و پسرش بازهم به محاق رفت اما در بهمن 57 ایران با تکیه بر تجربه مشروطه وارد مدار بعدی توسعه شد .
یادهمه شهدای مشروطه و انقلاب اسلامی، عزیز و گرامی باد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار