انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی امروز با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز خبرنگار، مطرح کرد: پایین آمدن بی‌سابقه آستانه تحمل مدیران نسبت به کوچکترین نقد و اعتراضی، راه را بر اصلاح امور و تعالی مجموعه‌ها می‌بندد.
کد خبر: ۸۸۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵ 07 August 2020
به گزارش تابناک تبریز، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی امروز به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس در تبریز قرار گرفت، آمده است:

به نام خدا، حافظ حرمت کلمات..

آفتاب نیمه تابستان، یادآور تلاش جمعی زنان و مردانی است که آهسته اما پیوسته، حافظ سنگر دانایی و آگاهی بوده‌اند؛ گاه جاده‌ای شده‌اند از روزمرگی به مقصدی ناشناخته؛ گاه پل شده‌اند برای ارتباط میان دو ناآشنا تا مفهوم "گفت‌و‌گو" را قوام بخشند؛ گاه تصویری شده‌اند گویاتر از هزار کلام؛ گاه رنج کشیده‌اند در نوشتن هر کلمه و ثبت هر تصویر، اشک ریخته‌اند اما ایستاده‌اند، نوشته‌اند و ثبت کرده‌اند برای روشنایی فردایی که از راه می‌رسد.

روزها می‌گذرند و سال از پی سال می‌رسد و همچنان بر سر عهد ایستاده‌ایم؛ عهدی که بر مسیر آگاهی بستیم و با همه فراز و فرودها، در مسیر ماندیم؛  کاستی‌ دیدیم اما پس نکشیدیم، سختی‌ دیدیم، خسته شدیم اما از پای ننشستیم تا چراغ "کلمه"، "آگاهی" و "دانایی" در تندباد روزگار روشن بماند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان‌شرقی در حال حاضر به عنوان پرسابقه‌ترین انجمن صنفی مطبوعاتی کشور با همراهی همدلانه اعضای محترم خود به فعالیت ادامه می‌دهد.

این مجموعه شامل جمعی پرتلاش، اخلاق‌مدار، همدل و رو به تعالی است و با وجود مرارت‌ها از راه راستی کنار نرفته و مفتخر به حضور پیشکسوتان، فعالان، جوانان و بهترین قلم‌ها و نگاه‌های شهر است.

روز خبرنگار امسال در حالی از راه رسیده که ماه‌هایی عجیب را پشت سر گذاشته و بی‌تردید روزها و ماه‌هایی شگفت‌انگیز را پیش رو داریم.

از این رو، نیازمند هم‌اندیشی هر چه بیشتر درون این خانوادهی بزرگ و متکثر و البته همدل همچنین هم‌گرایی با نهادهای مختلف مرتبط با امور جاری زندگی مردم هستیم.

روز خبرنگار با تمام خاطرات تلخ و شیرینی که برایمان به همراه دارد، شایسته ذکر نکاتی است که هرچند گرد ملال‌آور تکرار بر روی آنها نشسته اما لازم است با همدلی و همراهی برای رفع آنها تلاش کنیم.

۱‌.  روز خبرنگار آخرین سال قرن حاضر شمسی، زیر سایه سنگین ویروس کرونا از راه رسیده است. در شرایطی بی‌مانند که برای همه ما جدید و غیرقابل پیش‌بینی است. 

ضمن ادای احترام به کادر خستگی‌ناپذیر درمان که جان بر کف، در راه تسکین آلام هموطنان در تلاش هستند، به احترام ایشان تمام قد می‌ایستیم و در کنار تمام مردم ایران زمین، هر چه در توان داریم برای کاهش خطرات و اثرات تکثیر شده در زندگی مردم تلاش می‌کنیم.

از این رو، نیازمند همدلی هر چه عمیق‌تر در انجام وظیفه "چشم و گوش مردم بودن" و انتقال نیازهای مردم به متولیان هستیم.

۲.  سرانجام، "موزه مطبوعات آذربایجان"...

مطالبه دیرین فعالان رسانه‌ای استان با همراهی بی‌دریغ استاندار محترم، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان و مجموعه‌داران دلسوز شهر به سر منزل مقصود رسید تا شاهد جوانه‌ زدن تلاشی باشیم که بذر آن، یک دهه قبل توسط نمایندگان جامعه رسانه‌ای استان در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌ شرقی کاشته شده است.

از این پس، خانه تاریخی صلح‌جو، میزبان آثار ارزشمندی از نسخه‌های تاریخی مطبوعات همچنین آثار مرتبط با انتشار جراید در دوران تولد نشریات مشروطه در شهر تبریز خواهد بود تا این تلاش زمینه‌ آشنایی آیندگان با آنچه بر این مسیر رفته را فراهم نماید.

۳. در فضای فعلی با مختصاتی که شرح آن رفت، نیازمند تعامل و همراهی هر چه بیشتر نهادها و متولیان با اهالی رسانه به عنوان چشمان بینای جامعه و سرمنشأ توسعه پایدار میهن هستیم.

اتفاقی که متاسفانه به ضرب‌المثل "سال به سال دریغ از پارسال" شانه می‌زند.

این امر کاملا مخالف مصوبات صریح کشوری در رابطه با عمل به "آیین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" و مانع کسب اطلاع مردم با عنوان ولی‌نعمت و صاحب این امور است و مقاومت مدیران در خصوص جای سوال دارد.

مایه تعجب است که متولیان امور در جایگاه‌های مختلف از اهالی رسانه دوری جسته و نه تنها برگزاری نشست‌های شفاف رسانه‌ای‌شان، سالی یکبار هم ممکن نمی‌شود، خود را مسوول پاسخگویی به اهالی خبر و رسانه نیز ندانسته و با اهتمام به تشدید بی‌خبری، مدعی کار خالصانه هستند.

۴. پایین آمدن بی‌سابقه آستانه تحمل مدیران نسبت به کوچکترین نقد و اعتراضی، راه را بر اصلاح امور و تعالی مجموعه‌ها می‌بندد. وجود مدیرانی که رسانه‌ها را بلندگوی تبلیغاتی خود تصور کرده و فقط در شرایط نیاز به آنها رجوع می‌کنند، شایسته شهری با سابقه رسانه‌ای ما نیست.

حفظ جایگاه و شأن رسانه‌ها هر چند همواره برای بعضی، تلخی‌هایی به همراه داشته اما در نهایت این روشنگری و آگاهی‌افزایی به نفع جامعه و مردم خواهد بود.

از یاد نبریم به گواهی تاریخ، هر زمان اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و به‌هنگام صورت گرفته، شاهد همراهی مردم با مسیر صعب اما ممکن تعالی کشور بوده‌ایم.

همچنین در کنار عدم همراهی برخی متولیان با رسانه‌ها، شکایت از رسانه‌ها به جهت انتشار هر سخن، کلام و تصویری، راه را بر شفافیت امور می‌بندد و فضایی ایجاد می‌کند که ثمری جز پشیمانی ندارد.

۵. فضای حاکم بر کشور ما و البته سراسر جهان در ماه‌های اخیر متاثر از ویروس کرونا، لزوم همدلی، مهربانی و همراهی با یکدیگر را بیش از پیش یادآور ساخته است.

تلاش بی‌دریغ اهالی رسانه که همگام با مدافعان سلامت، در جایگاه "مدافعان آگاهی" جان شیرین را کف دست در طبق اخلاص گذاشته و در خطوط مقدم مبارزه با بیماری به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مبادرت ورزیده و زمینه را برای همراهی مردم فراهم نموده‌اند، اقدامی است که با هیچ کلامی قابل قیاس نیست.

شمار شهدای خانواده رسانه در سراسر کشور، یادآور تلاشی عشقی است که "با شیر اندرون شده و با جان به در شود"
به حرمت این تلاش خالصانه، راه اهالی رسانه‌ را اگر هموار نمی‌کنیم، حداقل صعب‌العبورتر از چیزی که هست، نکنیم.

۶. جامعه رسانه‌ای استان، متشکل از پیشکسوتان گرانقدر، تلاشگران عرصه‌های مختلف، جوانان پرشور و مشتاق و افرادی است که مبتلا به کارشان هستند؛ افرادی که با کم و زیاد ساخته‌اند و برای ساختن میهن از هیچ تلاشی فروگذار ننموده‌اند. حمایت از این قشر از سوی نهادهای متولی، تعیین حمایت‌های مالی و بیمه‌ای به ویژه در شرایط حاضر که بیشتر مشاغل از آسیب و رکود متاثر بوده‌اند، گامی است برای ترسیم آینده‌ای که با آگاهی و دانایی، زیباتر شکل خواهد گرفت.

در نهایت، آرزومندی سالی بی‌خطر و پرخبر برای تمام کسانی هستیم، مصداق شعر جناب مولانا بوده و "جان نباشد جز خبر در آزمون، هر که را افزون خبر جانش فزون" برایشان تعبیری متفاوت دارد. تمام افرادی که در خانواده بزرگ اهالی رسانه شهر و کشورمان با نگاه و قلم و تصویر و بودنشان، تعهد را معنایی دیگر بخشیده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار