تاکنون کسانی که روش مستقیم را برای مدیریت و مالکیت سهام عدالت انتخاب کرده اند، توانسته اند ۳۰ درصد سهام خود را به فروش بگذارند. از امروز نوزدهم مرداد ۱۳۹۹ نیز این سهامداران می‌توانند ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت خود را به فروش برسانند. پرسش این است که تکلیف کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، چه شد؟ آیا این سهامداران هم می‌توانند سهام خود را به پول تبدیل کنند؟  
کد خبر: ۸۸۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹ 09 August 2020

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از دستور رهبر انقلاب به آزادسازی سهام عدالت، در ابتدا دو روش برای نحوه مالکیت و مدیریت سهام عدالت معرفی شد؛ روش اول، روش مستقیم بود. در روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت مستقیم و بدون واسطه به فرد متقاضی تخصیص و انتقال می‌یافت و در صورت انتخاب روش دوم که روش غیرمستقیم بود، مالکیت و مدیریت سهام عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شد و حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن وجود نداشت.

تمدید چند باره مهلت انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت از دهم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و این مهلت قرار بود تا انتهای اردیبهشت ماه باشد، اما در نهایت پس از چند دوره تمدید مهلت آزادسازی سهام عدالت، این مهلت در ساعت ۲۴ مورخه ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید.

صدور اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت

در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده سهامداران عدالت می‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند. وی افزود: تنها ۳۰ درصد سهام قابل فروش است و می‌توانند تدریجی در آینده سهامداران مابقی را بفروشند که به توان بازار بستگی دارد. اطلاع رسانی بیشتر ادامه خواهد داشت.

همچنین محمدرضا معتمد معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ـ که در ششم خرداد ماه ۱۳۹۹ در استودیوی پخش اخبار ۲۱ شبکه اول سیما حاضر شده بود ـ گفت: از روز شنبه دهم خرداد امکان فروش سهام عدالت برای دارندگان و یا مشمولان معامله سهام عدالت وجود دارد.

به علاوه حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت نیز طی مصاحبه‌ای در ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ گفت: افرادی که از ۱۵ خردادماه امسال تا ۲۹ خرداد نسبت به انتخاب روش مستقیم مدیریت سهام عدالت خود اقدام کرده‌اند، از امروز (۱۴ تیرماه ۱۳۹۹) می‌توانند ۳۰ درصد ارزش سهام خود را از طریق کارگزاری‌های بورسی به فروش برسانند.

امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت فراهم شد

از امروز یکشنبه مورخه ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ وعده رئیس جمهور برای فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت محقق شد. محمدجواد فرهانیان، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور در گفتگو با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما گفت: این هفته ۳۰ درصد بعدی سبد سهام عدالت قابل معامله است.

چرا ۳۰ درصد اول سهام عدالت به حساب برخی مشمولان واریز نشد؟

فراهم شدن امکان تغییر وضعیت از روش غیرمستقیم به مستقیم در سامانه سهام عدالت

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور در این باره گفت: کسانی که روش مستقیم را برای دسترسی به سبد سهام خود انتخاب کرده و به کارگزاری‌های بازار سرمایه معرفی شده اند، ممکن است به حساب برخی از آن‌ها پول سهام واریز نشده باشد، زیرا همه سفارش‌ها تکمیل نشد و ناهماهنگی بین بازار پول و سرمایه اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه اکنون این ناهماهنگی رفع شده است، گفت: کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامشان را نفروخته اند، اما اکنون به فروش آن نیاز دارند، می‌توانند در سامانه تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند.

همچنین حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت نیز در گفتگو با خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۲ میلیون نفر دارنده روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت هستند، گفت: از فردا تمام دارندگان سهام عدالت می‌توانند ۶۰ درصد سهام خود را معامله کنند.

کسانی که روش غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند، بخوانند

همان گونه که عنوان شد سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را در گذشته انتخاب کرده بودند هم اکنون می‌توانند برای فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت خود به سامانه سهام عدالت مراجعه و روش مستقیم را انتخاب کنند.

همچنین این سهامداران می‌توانند در صورتی که نیازی به پول سهام عدالت خود ندارند، به همان شیوه غیرمستقیم پایبند باشند و سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بمانند.

شایان ذکر است، در روش غیرمستقیم، اختیار مدیریت سهام عدالت به شکل کامل در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باقی می‌ماند و قرار بود که سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیز به تدریج در بورس عرضه شود.

در این راستا، ستاد آزادسازی سهام عدالت پس از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، افزایش سرمایه این شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار داد و افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیدند، سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی محسوب خواهند شد.

ورود نخستین شرکت سرمایه گذاری استانی به بورس

بورس تهران روز گذشته مورخه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از روز یکشنبه نوزدهم مرداد ماه ۹۹ نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری استانی و پانصد و چهل و هفتمین شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران گروه «سرمایه گذاری ها» و بخش «سایر واسطه گری‌های مالی» با کد صنعت ۵۶۹۹ و در نماد "وسخراج" درج و نماد آن آماده انجام معامله خواهد بود.

همچنین امروز یکشنبه نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۹ مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار دو اطلاعیه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می‌کنید، از آغاز معاملات این نماد خبر داد

سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند بخوانند، چگونه سهام خود را به پول تبدیل کنید؟

 

ترکیب پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی که نخستین شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران است، مشتمل بر سهام شرکت‌های  فلزات اساسی، بانکی، پالایشگاهی، خودروسازی و ... و به شرح تصویر زیر است که ارزش آنها در یکم تیرماه، مبنای سرمایه جدید شرکت بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی شرکت تا این تاریخ به حدود ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند بخوانند، چگونه سهام خود را به پول تبدیل کنید؟

به هر صورت سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند و در سایر استان ها می باشند، باید منتظر حضور شرکت های سرمایه گذاری استان خود در بورس باشند. 

سخن پایانی

آنچه مشخص است، این که کسانی که روش مستقیم را برای سهام عدالت انتخاب کرده اند، می‌توانند از امروز نوزدهم مرداد ۱۳۹۹، ۳۰ درصد دیگر از سهام خود را به فروش برسانند.

سهامدارانی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، می‌توانند در صورت نیاز به پول، به سامانه سهام عدالت مراجعه و روش مستقیم را انتخاب کنند و ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را به فروش برسانند. همچنین این سهامداران در صورت عدم تمایل به تغییر روش سهام عدالت خود می‌توانند سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باقی بمانند. تاکنون تنها شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی با نماد وسخراج به بورس وارد شده و سهامداران سهام عدالت سایر استان‌ها که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، باید منتظر ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استان‌های خود به بورس باشند تا بتوانند سهام این شرکت‌ها را مورد معامله قرار دهند و به پول نقد تبدیل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار