کد خبر: ۸۸۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 10 August 2020

 با تصویب هیئت عالی واگذاری، رسما ۶۵ درصد از سهام کارخانه ماشین‌سازی تبریز به ایدرو واگذار شد.

شرکت ماشین سازی تبریز منحصر به فردترین شرکت تولید کننده انواع ماشین ابزار در کشور بوده که ۵۰ سال قدمت داشته و اولین شرکتی است که در سال ۴۶ توسط ایدرو(سازمان گسترش و نوسازی صنایع) تاسیس شده است.

این مجموعه بعد از واگذاری‌های متعدد در سال‌های اخیر با بحران‌های بسیاری مواجه شده بود که بر اساس تصویب هیات عالی واگذاری، رسما سهام این مجموعه به ایدور و در حقیقت به جایگاه اصلی خود، بازگشت.

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این رابطه اظهار کرد: ماشین سازی نقطه امید تولید و نگین تولید است و خوشبختانه هیات واگذاری تصویب کرد که ماشین سازی به ایدور بازگردد.

ماجرای واگذاری‌های متعدد شرکت ماشین سازی تبریز

وی در تشریح ماجرای واگذاری‌های متعدد شرکت ماشین سازی تبریز، گفت: سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۴ شرکت ماشین سازی تبریز را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کرده و سپس از این صندوق هم وکالت می‌گیرد تا محدودیت‌هایی که در قانون برای خریداران این شرکت تعریف شده، رعایت نشود؛ بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی طبق وکالت و به نیابت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، شرکت ماشین سازی تبریز را به "مش قربانعلی" واگذار می‌کند.

وی اضافه کرد: بعد از این واگذاری و محکومیت مش قربانعلی، موضوعاتی چون نبود اهلیت و قیمت کارشناسی شده شرکت مطرح شده و پشت پرده سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری و ارزهای دولتی دریافت شده توسط آقای قربانعلی آشکار می‌شود؛ با احراز عدم اهلیت وی، خصوصی سازی ناچار می‌ماند که این واگذاری را فسخ کرده و برای رهایی از این ننگ، دوباره این شرکت را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کند.

بیگی ادامه داد: بعد از این‌که ماشین‌سازی مجددا به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد، مطرح شد که این واگذاری هم قانونی نیست و در نهایت ۷ ماه قبل، هیات عالی واگذاری تصمیم می‌گیرد که سهام ماشین سازی به ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع) و در حقیقت به اصلش بازگردد. ولی متاسفانه در این رابطه هم بهانه‌هایی از سوی برخی وزارتخانه‌ها مطرح می‌شد تا این‌که سرانجام تمام پیگیری‌ها به نتیجه رسید و ایدرو مجاب شد که به وظیفه خود در قبال ماشین سازی عمل کند.

وی با بیان اینکه از امروز هیاتی در ماشین سازی تبریز مستقر می‌شود تا ارزیابی‌ها و حسابرسی‌ها را انجام دهد، افزود: البته معتقدیم که ماشین سازی باید از لیست خصوصی سازی خارج شود، چراکه شرکتی انحصاری بوده و تولیدات آن انحصاری است. چنین شرکتی به هرکه واگذار شود، انحصار ایجاد خواهد کرد، پس تا زمانی که همانند ماشین سازی تبریز، واحدی در کشور راه اندازی نشود، نمی‌توان ماشین سازی را واگذار کرد.

واگذاری سهام ماشین سازی به شستا خلاف قانون بود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان این‌که ۳۵ درصد از سهام شرکت ماشین سازی تبریز همچنان در اختیار شستا بوده و امروز ۶۵ درصد سهام آن به ایدرو بازگشته است، افزود: اعلام کرده‌ایم که واگذاری سهام ماشین سازی به شستا خلاف قانون بوده و آن ۳۵ درصد هم باید به ایدرو بازگردد که پیگیر این موضوع هم هستیم.

وی با بیان این‌که دیوان محاسبات هم واگذاری ۳۵ درصد سهام به شستا را خلاف قانون دانسته است، اظهار کرد: خسارت‌هایی که تاکنون به ماشین سازی تبریز وارد آمده باید حسابرسی شده و از خاطیان امر دریافت شود.

وی با بیان این‌که بقای مدیریت فعلی در ماشین سازی تبریز غیرقانونی است، اعلام کرد: ایدرو باید ظرف این هفته برای ماشین سازی تبریز مدیر یا سرپرست جدید تعیین کند.

به گزارش ایسنا، طی جلسه‌ای که روز گذشته با حضور متولیان امر برگزار شد، علی جهانگیری، معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی، ماشین سازی را نماد صنعت و اقتصاد استان دانست و گفت: این مجموعه باید ساماندهی شده و در مسیر تولید قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار