کد خبر: ۸۸۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 10 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: اگر قرار باشد تا یک واژه را به عنوان کلیدی‌ترین کلمه مرتبط با تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ در نظر بگیریم، آن ;gli ۵G خواهد بود. در واقع ۵G حتی یک کلمه کامل نیست، اما حتما طی ماه‌های گذشته بارها آن را شنیده‌اید. ممکن است برخی از افراد هنوز با ۵G آشنا نباشند و به همین دلیل ابتدا یک توضیح مختصر در مورد آن بیان می‌کنیم. ۵G استاندارد تکنولوژی نسل بعدی شبکه‌های سلولی است که پس از ۳G و ۴G وارد بازار خواهد شد. می‌توان ساعت‌ها در مورد فرکانس‌ها و طول موج‌ها صحبت کرد، ولی موضوع مهم این است که ۵G تغییرات اساسی و قابل لمسی را از راه‌های مختلف در زندگی ما پدید خواهد آورد. در این مطلب به ۷ موردی که توسط ۵G دچار تغییرات اساسی می‌شوند خواهیم پرداخت.

شهرهای هوشمند

در ابتدا شاید این کلمه کمی مبهم به نظر برسد، اما احتمالا نمونه‌های بسیاری از آن را در فیلم‌های علمی تخیلی مشاهده کرده‌اید. ۵G باعث می‌شود تا گجت‌های کوچک و بزرگی که در خانه و شهرها هستند به یکدیگر متصل شوند. مثلا یخچالتان با دستیار صوتی هوشمندتان ارتباط برقرار می‌کند و سفارش خرید به آن می‌دهد و یا سنسور نور به آباژور متصل می‌شود و هنگام طلوع خورشید آن را خاموش و هنگام غروب آن را روشن می‌کند. همچنین هشدارهای چراغ‌های راهنمایی و تابلوهای راهنمایی کنار جاده به صورت مستقیم بر روی داشبورد اتومبیل دریافت می‌شوند. از طرفی ممکن است بخواهید صبح‌ زود از خواب بیدار شوید و ساعت هوشمندتان شما را بیدار می‌کند و سپس به دستگاه قهوه‌ساز پیام می‌دهد و در عرض یک دقیقه قهوه شما آماده می‌شود.

به معنای واقعی صدها برنامه برای اتصال ۵G و اینترنت اشیا وجود دارد و این موضوع به دلیل ظرفیت بالای ۵G در کنترل دستگاه‌های متصل و پایداری بیشتر آن نسبت به ۴G است. در حالی که ۴G می‌تواند حدود ۲۰۰۰ دستگاه متصل در ۳۸ مایل مربع را کنترل کند، این عدد به کمک ۵G به ۱ میلیون دستگاه می‌رسد. صحبت کردن در مورد شهرهای هوشمند و اینترنت اشیا ما را به سمت انقلاب در بخش حمل و نقل و اتومبیل‌های بدون راننده سوق می‌دهد.

اتومبیل‌های بدون راننده

اتومبیل‌های خودران یکی دیگر از مواردی هستند که پیش از این در فیلم‌های علمی تخیلی وجود داشتند و حالا کم کم به واقعیت تبدیل شده‌اند. این اتومبیل‌ها با وجود خود مختار بودن نیاز به ۵G دارند. این وسایل نیاز دارند تا به سرعت نسبت به اتفاقات واکنش نشان دهند. مثلا در سرعت‌های بالا این اتومبیل‌ها نیاز به تصمیم‌گیری سریع، ارتباط با سیستم ابری و همگام‌سازی با دیگر المان‌های موجود در شهر دارند.

غول‌های بزرگ فناوری مانند تسلا، گوگل، اوبر و اپل به خوبی از این موضوع اطلاع دارند و در تلاش هستند تا ۵G را در محصولات خود پیاده‌سازی کنند. با توجه به این مسائل انتظار می‌رود اتومبیل‌های خودران بزودی تبدیل به یک فناوری در عصر حاضر گردند.

واقعیت افزوده / واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از موارد جنجالی چند سال اخیر بوده و با چالش‌هایی مواجه شده است. ست‌های AR/VR بزرگ و حجیم هستند، اما مشکل واقعی آنها این است که باید به یک سخت‌افزار قوی متصل شوند. برنامه‌های AR/VR نیازمند پهنای باند زیاد و وضوح بالا هستند تا دنیای مجازی واقعی به نظر برسد. ۵G به دلیل تاخیر پایین باعث می‌شود تا انجام بازی‌های AR/VR بسیار لذت‌بخش شود.

اگر کمی فراتر از بازی کردن به موضوع نگاه کنیم، ۵G به مردم سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا در زمان واقعی با یکدیگر تعامل داشته باشند. مثلا در مسائل تجاری کارمندان می‌توانند به‌جای هزاران مایل سفر، جلسات را به صورت مجازی برگزار کنند.

سرویس‌های استریم

در کنار اثری که کووید ۱۹ بر افزایش استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین گذاشته است، به طور کلی این سرویس‌ها در چند سال اخیر نیز با افزایش تقاضا روبرو شده‌اند. با وجود اینکه شاید تلویزیون ۴K بتواند با یک اتصال LAN یا وای‌فای پخش محتوا را به خوبی مدیریت کند، اما معمولا سایر دستگاه‌ها چنین امکاناتی را ندارند. وضوح تصاویر روز به روز در حال افزایش است و در حالی که اکنون ۴K به عنوان یک موضوع عادی تلقی می‌شود، کیفیت ۸K به آرامی در حال گسترش است.

تکنولوژی ۵G برای استریم فیلم‌ها با وضوح بالا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ایده‌آل است. بنابراین تماشای فیلم‌های ۸K با یک تبلت ۸K در سرویسی مانند نتفلیکس دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

بازی‌ کردن با موبایل

فناوری ۵G می‌تواند بازار بازی‌های موبایل را به طور کلی متحول کند. امروزه تقریبا تمام بازی‌های موبایلی نیازمند اتصال به اینترنت هستند و تاخیرهای ۴G اجازه رقابت در بسیاری از ژانرها را نمی‌دهد. میانگین تاخیرها در ۴G LTE حدود ۷۰ میلی‌ثانیه است و از نظر تئوری این عدد در ۵G می‌تواند به ۱ میلی‌ثانیه برسد. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید بازی‌های آنلاین تیزاندازی و ماشین سواری را بدون هیچ‌گونه تاخیری انجام دهید.

با نگاهی به پلتفرم‌های بازی ابری مانند گوگل استادیا (Google Stadia) یا مایکروسافت xCloud مشخص می‌شود که این سرویس‌ها بهره بیشتری از ۵G خواهند برد. تاخیر کم گوشی‌ها و تبلت‌ها را قادر می‌سازد تا به سرورهای بازی متصل شوند و عناوینی که با بودجه کلان ساخته شده‌اند (عناوین AAA) را با وضوح بالا و بدون لگ اجرا کنند.

دانلودهای سریع‌تر

این مورد بدیهی است که ۵G حدود ۲۰ درصد سرعت دانلود بیشتری از ۴G دارد. در برخی کشورها سرعت دانلود ۵G بیشتر از وای‌فای می‌باشد و این مسئله به این معنی است که دیر یا زود اینترنت با پهنای باند بالا و سرعت بالا در همه زمان‌ها و در همه‌جا قابل دسترس خواهد بود.

مراقبت‌های بهداشتی

یکی دیگر از تاثیرهای ۵G مربوط به بخش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی است. این موضوع به بیمارستان‌ها اجازه می‌دهد تا سیستم‌های ارتباطی داخلی خود را اصلاح کنند. علاوه‌ بر این تجهیزات مختلف پزشکی مانند سنسورها، دستگاه‌های غربالگری و ابزارهای تشخیصی از شبکه ۵G سریع و قابل اعتماد بهره‌مند ‌شوند.

ضمن اینکه جراحی‌های از راه دور به وسیله ارتباط با ربات‌های جراح از طریق اتصال ۵G امکان‌پذیر خواهند بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
منبع: تک فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار