در هفته جاری اندکی قیمت برخی خودروها با کاهش مواجه شد و در مقایسه با هفته گذشته ترمز افزایش قیمت برخی خودروها کشیده شد. دلیل این کاهش قیمت خودرو در هفته جاری چه بود؟ پیش بینی می شود در هفته های آینده روند قیمت خودرو چگونه باشد؟  
کد خبر: ۸۸۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 13 August 2020
 
بعد از اردیبهشت ماه سال جاری روند قیمت در تمام بازارها صعودی شد و در این بین بازار خودرو نیز از این قاعده افزایش قیمت مستثنی نبود.


به گزارش تابناک اقتصادی، ترمز روند افزایش قیمت خودرو البته در هفته جاری اندکی کشیده شد و قیمت برخی خودروها با کاهش مواجه شد و قیمت برخی دیگر نیز با ثبات همراه بود.


قیمت برخی خودروها در روز چهارشنبه مورخه 22 مرداد ماه 1399 در مقایسه با ابتدای هفته جاری بین 2 تا 10 میلیون تومان کاهش را تجربه کردند.


در گروه ایران خودرو قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهشی ۲ میلیون تومانی نسبت به یکشنبه هفته جاری به ۲۰۲ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ وی 8 با اُفت ۱۰ میلیون تومانی به ۱۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی با اُفت ۲ میلیون تومانی به ۲۳۳ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با اُفت هشت میلیون تومانی به ۳۱۰ میلیون تومان کاهش یافت.


همچنین قیمت هر دستگاه سمند سورن و دنا معمولی بدون تغییر قیمت نسبت به یکشنبه هفته جاری به ترتیب 190 میلیون تومان و 218 میلیون تومان معامله شدند.


افزایش قیمت ها در گروه ایران خودرو نیز به این ترتیب بودند که قیمت قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در مقایسه با یکشنبه گذشته با افزایشی یک میلیون تومانی به 145 میلیون تومان، هایما اس 7 مونتاژی ایران خودرو با رشدی سه میلیون تومانی به 560 میلیون تومان، قیمت هر دستگاه رانا با افزایشی دو میلیون تومانی به 164 میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با افزایش یک میلیون تومانی به ۱۴۴ میلیون تومان، پژو پارس با موتور TU۵ با افزایش سه میلیون تومانی به ۲۱۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۶۵ میلیون تومان و هر دستگاه دنا پلاس با افزایش دو میلیون تومانی به ۲۶۴ میلیون تومان رسید.


در گروه سایپا تقریبا تمام خودروها با افزایش قیمت مواجه بودند. هر دستگاه پراید ۱۱۱ در مقایسه با یکشنبه گذشته با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۹۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۸۱.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به ۸۲ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با رشد یک میلیون تومانی به ۹۷ میلیون تومان و ساینا با رشد دو میلیون تومانی به ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. تیبا ۲ بدون تغییر، در همان قیمت ۱۰۹ میلیون تومان معامله شد.


دلیل کاهش قیمت خودروها چه بود؟ وضعیت معاملات در بازار خودرو چگونه است؟


سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی مصاحبه ای در مورخه 20 مرداد ماه سال جاری درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با کاهش نرخ ارز، قیمت برخی خودرو‌ها نیز در بازار آزاد حدود دو میلیون کاهش یافت، اما همچنان همکاران ما در طول روز به اندازه انگشتان یک دست هم معامله انجام نمی‌دهند.


وی افزود: بازار خودرو زودتر از پیش‌بینی‌ها دچار رکود شده و نوسان قیمت‌ها به حدی بالا است که کسی ریسک خرید و فروش خودرو را نمی‌پذیرد درحالیکه سال‌های پیش، قبل از شروع ماه محرم بازار بهتری داشتیم.


موتمنی ادامه داد: اگرچه بزرگترین مشکل بازار خودرو فاصله بالای قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد و افت عرضه خودروسازان است، اما نباید تاثیر روانی نرخ ارز را نادیده گرفت لذا اگر قیمت دلار کاهش یابد، قیمت خودرو هم ارزان خواهد شد.


همچنین موتمنی در مصاحبه دیگری در مورخه 23 مرداد ماه سال جاری گفت: هر زمانی قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد تاثیر آن در بازار خودرو مشخص خواهد شد در غیر این صورت تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌ سازان ایران نیز در گفت وگویی، با اشاره به اثرات نرخ دلار بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد. با افزایش نرخ دلار قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا می کند و در نتیجه قیمت خودرو افزایش می یابد.


عرضه خودرو به بازار چگونه است؟


هر چند که به گفته موتمنی کاهش قیمت ارز می تواند تاثیر روانی بر قیمت خودرو داشته باشد و خودرو را ارزان کند اما نمی توان به سادگی از کنار نقش عرضه خودرو در کاهش قیمت خودرو نیز گذشت. طبیعتاً اگر افزایش عرضه خودرو را از سوی دو خودروساز بزرگ شاهد باشیم می توان پیش بینی کرد که قیمت خودرو نیز روند کاهشی به خود بگیرد.


در رابطه با میزان تولید و عرضه خودرو حسین مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صمت طی مصاحبه ای در مورخه 21 مرداد ماه 1399 گفت: نبود قطعات بهانه نیست، از لحاظ آمار و ارقام تقریباً در این چهار ماهه بالغ بر 360 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردیم که حدود 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وی افزود: تحویل خودرو نیز حدود 35 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیشتر شده است. سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: میزان خودروهای دارای ناقصی قطعات یا همان خودروهای کف پارکینگ سال گذشته همین موقع حدود 180 هزار دستگاه بود، در حالی که اکنون تقریباً 80 هزار دستگاه است و به مرور قطعات آن در حال تکمیل است. مدرس خیابانی تصریح کرد: فکر می کنم در همین هفته یا هفته های آینده این 43 هزار خودرو به سرعت آزاد شود، چون قطعات آن رسیده است.


تعیین قیمت خودرو در بورس به کجا رسید؟


نکته دیگری که در این روزها در مورد قیمت گذاری خودرو گویا به فراموشی سپرده شده است، این است که قرار بود خودرو نیز برای تعیین قیمت به بورس ورود پیدا کند. موضوعی که توسط رئیس قوه قضائیه پیشنهاد داده شد.


سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور طی مصاحبه ای در اردیبهشت ماه امسال در این رابطه گفت: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و در واقع یک رانت وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال ها، نوع ثبت نام و دیگر مواردی است که باید همه آنها اصلاح شود. وی ادامه داد: در همین زمینه یک دستوری را آیت الله رئیسی به عنوان پیشنهاد ارایه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این است که خودرو در بورس عرضه شود.


این پیشنهاد گویا مورد استقبال خودروسازان نیز قرار گرفت به گونه ای که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان طی مصاحبه ای در 2 خرداد ماه سال جاری گفت: در صحبت‌های مطرح شده با رئیس جمهوری اعلام کردیم که با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، بهتر است تدابیری اتخاذ شود تا خودروسازان هم به بورس کالا ورود و خودروهای تولید داخل را در این بورس عرضه کنند.


به تازگی مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌ سازان ایران نیز طی مصاحبه در خصوص راه حل برای کاهش قیمت خودرو، گفت: پیشنهاد داده ایم که قیمت خودرو در بورس ارائه شود چون زمانی که کالایی در بورس به فروش می رسد، قیمت آن شفاف می شود و در نتیجه قیمت ثابت می گیرد.


به هر حال قیمت گذاری خودرو در بورس نیز یکی از راهکارهایی است که فعالان صنعت خودرو از آن استقبال کرده اند و گویا می تواند در کاهش قیمت خودرو نقش بسزایی داشته باشد اما این روزها خبر جدیدی در این رابطه منتشر نشده است و اصلا مشخص نیست که این پیشنهاد رئیس قوه قضائیه پیگیری شد یا خیر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار