از اردیبهشت سال 99 یعنی از چند ماه پیش تب بورس بالا گرفته است. انصافا عرضه های خوبی که توسط دولت در این بازار سرمایه ای صورت گرفت ، نقش مهمی در جذب نقدینگی در کشور داشت.
کد خبر: ۸۸۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 15 August 2020

به گزارش تابناک تبریز،از اردیبهشت سال 99 یعنی از چند ماه پیش تب بورس بالا گرفته است. انصافا عرضه های خوبی که توسط دولت در این بازار سرمایه ای صورت گرفت ، نقش مهمی در جذب نقدینگی در کشور داشت.

نقدینگی ای که در طول 7 سال گذشته چند برابر شده و عموما تبدیل به تورم های مخرب در اقتصاد ملی شده است.

بهرحال بورس علیرغم همه معایبش که اغلب ناشی از آماده نبودن زیرساخت های معاملاتی و صد البته بی اعتمادی بازار به دولت و نیز عدم اطمینان از صحت گزاره های مبنایی شرکت های حاضر در بورس می باشد ، نقش خوبی در کنترل نقدینگی و ممانعت از هدایت آن به سمت بازار ارز و طلا ایفا نمود.

بدیهی است که شرکت ها و واحدهای اقتصادی نیز از قبل این رشد بورس نفع بالایی می برند که یکی از آنها جذب نقدینگی و نیز شفاف شدن سود و زیان شرکت ها و البته اجتماعی شدن سهم آنها از اقتصاد است. حال با این تفاسیر باید ببینیم وضعیت استان ما در بورس چگونه است؟

بعنوان کسی که دارم بورس را عملا تجربه می کنم ، نقص بزرگی در این زمینه مشهود است. بغیر از کارخانه تراکتورسازی ایران ( که البته این شرکت ملی است) و پترول های تبریز که خصوصی نیستند.عملا ، بقیه واحدهای استان بخصوص بخش خصوصی از غایبین بزرگ این بازار پر سود است. به نظر میرسد واحدهای غذایی و شکلاتی استان ، صنایع سنگ و ذوب و البته معادن استان می توانند سهم بزرگی از این بازار را به خود جلب نمایند ، البته در صورتی که زیرساخت های حضور سریعا فراهم شود و قبل از اینکه روزهای سبز بورسی به رنگ خون !درنیامده ، این امر مبارک اتفاق افتد. مسئولیتی که بر دوش مدیران اجرائی بخش اقتصاد و نمایندگان مجلس است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :