رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:حریف استقلال در آسیا انصراف داد / وقتی مردم برخلاف نظر ترامپ عمل می‌کنند / یک محکوم ملزم به مطالعه و بازنویسی متون دینی شد / و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 10 September 2020

تحول در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
حریف استقلال در آسیا انصراف داد

باشگاه الوحده در نامه‌ای به AFC اعلام کرد به دلیل کرونا نمی‌تواند به قطر، سفر کند. قرار بود روز دوشنبه تیم‌های استقلال و الوحده از ساعت ۲۲:۳۰ به مصاف هم بروند. کنفدراسیون آسیا تعویق بازی‌های الوحده رو رد کرد و موضوع را به کمیته مربوطه ارجاع داد. /تسنیم

وقتی مردم برخلاف نظر ترامپ عمل می‌کنند

در چهار سال گذشته در آمریکا بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب درباره ترامپ منتشر شده است که بسیاری از آن‌ها جزو پرفروش‌های بازار شده‌اند. تاثیر ترامپ در فروش این کتاب‌ها معکوس است. در حالی که کتاب‌های مربوط به او در بازار پرفروش می‌شوند او نمی‌تواند کتاب‌هایی که دوست دارد پرفروش کند. او اوایل امسال در توییتر یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش با عنوان «ترامپ و چرچیل: مدافعان تمدن غرب» را تبلیغ کرد و در حالی که ۸۶ میلیون دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی دارد فروش کتاب در نهایت چیزی کمتر از ۳ هزار نسخه شد. در نقطه مقابل کتاب‌هایی قرار دارند که ترامپ از آن‌ها متنفر است. همین که ترامپ علیه کتابی موضوع می‌گیرد و در توییتر درباره‌اش می‌نویسد می‌توان روی پرفروش شدنش حساب کرد. ماجرایی که بار‌ها اتفاق افتاده است.

یک محکوم ملزم به مطالعه و بازنویسی متون دینی شد

دادگاهی در مشهد فردی را که فحاشی و تهدید کرده بود به مطالعه و بازنویسی متون دینی با دستخط شخصی، شرکت در دوره‌های اخلاقی و حقوق شهروندی و اخذ رضایت شاکیه ملزم کرد. متهم باید در یک دوره کلاس‌های اخلاقی زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی شرکت کرده و گواهی شرکت در جلسه و گذراندن پایان دوره را به واحد اجرای احکام کیفری ارائه کند. در ایام تعلیق نیز حق هیچ گونه تماس تلفنی و حضوری و حضور درب منزل شاکیه پرونده را نداشته و باید نسبت به اخذ رضایت شاکیه با هماهنگی واحد اجرای احکام کیفری و یا مجوز محاکم کیفری یک در خصوص پرونده آن مرجع تلاش کند. /ایرنا

واکنش ظریف به موشک‌های اتمی قاره‌پیمای جدید آمریکا

وزیر امور خارجه گفت: ایالات متحده اصرار دارد که ایران نباید از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند باشد، هرگونه تجهیزات دفاعی خریداری کند و موشک‌های دفاعی بسازد. ️در عین حال، ایالات متحده ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای اتمی جدید هزینه می‌کند، بمب‌های اتمی سری «جدید» می‌سازد، بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار جنگ‌افزار به سوی مشتریان منطقه‌ای خود سرازیر می‌کند، [این حجم از]ریاکاری نفس‌گیر است. / تسنیم

احتمال برکناری نتانیاهو از سوی دادستان کل رژیم صهیونیستی

دادستان کل رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در صورت محرز شدن اقدامات نخست‌وزیر این رژیم برای ضربه زدن به دستگاه قضایی، احتمال دارد او را از منصب نخست‌وزیری برکنار کند. «آویخای مندلبلیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی رایزنی‌های خود را با مقام‌های ارشد دستگاه قضائی این رژیم در خصوص اعلام ناتوانی نتانیاهو در انجام مأموریت‌های محوله به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل آغاز کرده است. ️به نظر مندلبلیت، حملات نتانیاهو به دستگاه قضا و دادستانی کل و پلیس کاملا مشخص است که او ناتوان از انجام مأموریت‌هایش می‌باشد و اگر محرز شود که او از منصب خود برای ضربه زدن به دستگاه قانونی رژیم صهیونیستی در روند رسیدگی به پرونده فساد خود استفاده می‌کند، ممکن است که نتانیاهو را مجبور به استعفا کند. /ایرنا

مسیر بازار خودرو عوض شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قیمت خودرو‌های داخلی در بازار با یک شیب نزولی در مسیر کاهش قرار گرفته است، اما همچنان باتوجه به نبود سقف قیمتی، رقم‌های متفاوتی برای یک خودرو دیده می‌شود. به طور مثال پرایدی که تا ۱۱۰ الی ۱۱۲ میلیون تومان هم پیش رفت اکنون زیر ۱۰۰ میلیون رسیده، تیبا ۱۲۰ میلیون تومانی در حال حاضر زیر ۱۱۵ میلیون تومان است یا خودروی پژو ۴۰۵ یا سمند که بیش از ۱۷۵ میلیون تومان شده بودند، بیش از پنج میلیون کاهش قیمت داشته‌اند.

دوستانی که از نان شب واجب‌ترند

روزنامه شرق نوشته است: دوستانی خوب که از نان شب واجب‌ترند! پاسخ علیرضا پناهیان، واعظ معروف صداوسیما و صاحب تریبون، به‌جای اینکه مشکل را حل کند، هزاران پرسش جدید ایجاد کرد. کاربران شبکه‌های اجتماعی، پاسخ او را با اظهارات طبری مقایسه کرده‌اند. چندی‌پیش سندی رو شد که نشان از شراکت او با مالک تک‌ماکارون در یک ساختمان چندمیلیاردی می‌داد؛ حالا او گفته فقط یک طبقه از این ساختمان به او تعلق دارد و بعد هم مدعی شده هرچه دارد، هبه و بخشش دوستان است و زندگی‌اش از راه هدایای دوستان می‌گذرد. سؤالی که برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم ایجاد شده، این است که چرا آن‌ها از این دوستان ندارند؟ یا چرا چنین بذل‌وبخشش‌هایی میان دوستان معمول و جاری نیست؟ این دوستان را چطور و کجا می‌توان پیدا کرد؟

جاماندگان از سال تحصیلی ۹۹؛ نیم میلیون نفر!

آمار غیر رسمی دلیل بالا بودن این رقم را فقر و ترس خانواده‌ها از بیماری کرونا تعریف می‌کند. «هنوز ۵۰۰ هزار دانش آموز برای ثبت سفارش کتب درسی اقدام نکردند»؛ خبری کوتاه با زنگ خطری گوش خراش که حکایت از آن دارد، ۵۰۰ هزار دانش آموز احتمالا سال تحصیلی (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۹) را از دست داده اند! از این تعداد، ۲۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی، ۱۵۹ هزار نفر در دوره متوسطه، ۱۵۲ هزار نفر در متوسطه نظری و ۸۲ هزار نفر در هنرستان‌ها عطای سال تحصیلی جدید را به لقایش بخشیده اند. این در حالی است که کمتر از یک هفته از شروع سال تحصیلی جدید می‌گذرد و تا این لحظه، حدود ۱۵ هزار دانش آموز، علیرغم بحران نا تمام ویروس کرونا در کشور، به مدارس رفتند. /فراز
 
هجوم ۵ میلیونی هواداران استقلال به اینستاگرام استراماچونی

هواداران استقلال با هجومی گسترده به صفحه اینستاگرام استراماچونی، بیش از ۵ میلیون کامنت را زیر تنها پست صفحه او درج کرده‌اند.
 
پس از انقلاب اسلامی حدود ۵۰۰ نفر از مسئولان و مقامات رده‌بالای کشور میلیاردر شده ‌اند

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس:پیش‌بینی‌مان این است که پس از انقلاب اسلامی حدود ۵۰۰ نفر از مسئولان و مقامات رده‌بالا از طریق استفاده از رانت میلیاردر شده و اموال نامشروع هنگفتی بدست آورده‌اند.مثلاً وزیری که در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان دارایی دارد و در طول این سال‌ها هم همواره کارمند دولت بوده، واضح است که غیر از رانت نمی‌تواند از راه دیگری چنین دارایی را دست‌وپا کند؛ پیش‌بینی می‌شود درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی از اعاده اموال نامشروع به خزانه عودت شود./تسنیم
 
تمجید رییس سابق صداوسیما از «آقازاده»

عزت الله ضرغامی در توئیتی از سریال «آقازاده» تمجید و کارنامه حامد عنقا در رسانه ملی را درخشان توصیف کرد. رییس سابق سازمان صدا و سیما در توئیتی نوشت: «آقازاده» خوش ساخت است. آن را مرتبا می‌بینم. آقای عنقا نویسنده و تهیه کننده آن یک استکان چای مهمانم بود و گزارش مشروحی از سریال داد. در ادامه توئیت ضرغامی آمده است: نقاط قوت و برخی اشکالات آن را به خودش گفتم. پذیرش خوبی دارد. کارنامه "عنقا" در رسانه ملی درخشان است.
 
دختران را نمی‌توان نادیده گرفت

توییت معصومه ابتکار در واکنش به طرح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان: اگر چه دو جلد کتاب ریاضی و علوم سال تحصیلی جدید را باید کنار هم دید، وزیر محترم آموزش و پرورش بررسی و اصلاح کتاب‌های درسی از زوایای مختلف از جمله عدالت جنسیتی را در دستور کار دارند. در هر صورت حساسیت مردم بجاست، دختران را نمی‌توان نادیده گرفت.
 
قیاس شبهه ناک فعال اصول‌گرا درباره خاتمی و احمدی‌نژاد

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر به انتخابات سال ۷۶ برگردیم، همه شواهد و قرائن حکایت از پیروزی آقای ناطق نوری در انتخابات داشت، اما تنها در دو هفته مانده به انتخابات، اتفاقاتی رخ داد که همه پیش‌بینی ها را از بین برد. اتفاق سال ۷۶ نشان دهنده این موضوع است که تیم آقای خاتمی بر اساس یک برنامه‌ریزی بلند مدت به پیروزی نرسید.محسن کوهکن با اشاره به فقدان احزاب قدرتمند در کشور، بیان داشت: در کشور ما یک دسته از تشکل‌های کوچک به همراه عده‌ای از اشخاص حقیقی تأثیرگذار در امر سیاست فعالیت می‌کنند. اگر می‌خواهیم هزینه‌های کشور از دریچه انتخابات را کم کنیم، نباید منتظر بمانیم عده‌ای برای ماه‌های منتهی به انتخابات خود را معرفی کنند تا از میان آنها یک نفر را انتخاب کنیم.کوهکن ابراز داشت: اگر به انتخابات سال ۷۶ برگردیم، همه شواهد و قرائن حکایت از پیروزی آقای ناطق نوری در انتخابات داشت، اما تنها در دو هفته مانده به انتخابات، اتفاقاتی رخ داد که همه پیش‌بینی ها را از بین برد. اتفاق سال ۷۶ نشان دهنده این موضوع است که تیم آقای خاتمی بر اساس یک برنامه‌ریزی بلند مدت به پیروزی نرسید و تنها بر اساس یک بازه زمانی کوتاه مدت توانست حریف را شکست دهد.وی گفت: مدل انتخاب آقای خاتمی در خصوص احمدی نژاد نیز رخ داده است که آن را می‌توان نوعی «باروری ناخواسته سیاسی» دانست. زیرا در چند هفته بر اساس یک سری اتفاقات این افراد به پیروزی رسیدند. البته همه این افراد با رأی مردم انتخاب شدند و در صحت آرای ایشان هیچ شکی وجود ندارد.
 
مهدی حاجتی: به حبس و تبعید محکوم شدم

عضو سابق شورای شهر شیراز گفت: برای من دو پرونده با عنوان اتهامی «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» تشکیل شد که شنبه هفته آینده دادگاه رسیدگی به عنوان اتهامی دوم برگزار خواهد شد.مهدی حاجتی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده‌اش اظهار کرد: در پرونده‌ای که برای من تشکیل شده بود، به جرم اعتراض به عدم قرنطینه قم و ضرورت سپردن قرنطینه به ارتش که طی توئیتی آن را مطرح کرده بودم، حکمی برایم صادر شد.وی اضافه کرد: بر این اساس با عنوان تبلیغ علیه نظام، حکم یکسال حبس و دو سال تبعید به بیرجند برایم در نظر گرفته شده است.حاجتی گفت: یکی دیگر از پرونده‌ها هم در خصوص توییت دیگری بود که با عنوان اتهامی نشر اکاذیب تشکیل شده و شنبه هفته آینده دادگاه رسیدگی به این عنوان اتهامی برگزار خواهد شد.
 
توضیح دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده «روح‌الله زم»

دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم گفت: پرونده روح الله زم همچنان در حال بررسی است و فعلا رای نهایی همان چیزی است که سخنگوی قوه قضائیه گفته است.علی القاصی اظهار کرد: پرونده روح الله زم همچنان در حال بررسی است و فعلاً رأی قطعی همان چیزی است که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است.پیش‌تر سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور حکم روح الله زم گفت: حکم این فرد مبنی بر محکومیت زم صادر شده است. دادگاه سیزده مورد عناوین اتهامی را از مصادیق افساد فی‌الارض و بابت مواردی به حبس محکوم شده است البته این رأی غیر قطعی است.

موافقت وزارت کشور با تأسیس استان گلساران تکذیب شد
 
مدیرکل تقسیمـات کشوری وزارت کشور از تکذیب موافقت وزارت کشور با تأسیس استان گلساران خبرداد.زهرا احمدی با اشاره به انتشار برخی اخبار و مصاحبه ها در خصوص تصویب طرح تشکیل استان جدیدی به نام گلساران یا اصفهان شمالی، اظهار داشت: پیش تر هم پس از طرح مطالب و مدعاهایی راجع به تشکیل استان های جدید در نقاط مختلف کشور، به صراحت اعلام و تأکید کرده ایم که اگرچه در حوزه تقسیمات کشوری، همواره مطالبات و تقاضاهایی برای تبدیل یا ارتقا مطرح است، با این حال وزارت کشور برنامه ای برای تشکیل استان جدید ندارد زیرا تغییرات و تحولات تقسیماتی در سطح تشکیل استان جدید یا کاهش تعداد استان‌های کشور، مقوله ای کاملآً تخصصی و دارای بار مالی فراوان است و در شرایط فعلی وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تشکیل استان جدید ندارد.وی همچنین در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر موافقت وزارت کشور با تشکیل استان جدیدی با عنوان گلساران یا اصفهان شمالی، تأکید کرد: اعلام موافقت وزارت کشور با تشکیل استان گلساران واقعیت ندارد و وزارت کشور در مقاطع مختلف، نظر کارشناسی و تخصصی خود را مبنی بر مخالفت با تشکیل استان جدید اعلام کرده است.احمدی افزود: این پیشنهاد هیچ گونه تطابقی با قانون تقسیمات کشوری ندارد.
 
عذرخواهی امام جمعه ملارد از وزیر بهداشت؛ اگر نبخشید استعفا می‌دهم

امام جمعه شهرستان ملارد استان تهران بابت سخنان هفته گذشته خود از تریبون نماز جمعه این شهر در مورد فرزند وزیر بهداشت که در جریان آن اتهامی به وی نسبت داده می‌شد، از دکتر نمکی طی نامه‌ای عذرخواهی کرد.سید حسین حسینی نوری در این نامه که یک نسخه از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت نوشت: در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته نکته‌ای در خصوص فرزند جنابعالی و نقد عملکرد ایشان به عنوان پیمانکار احداث بیمارستان ملارد مطرح کردم که متأسفانه بر اساس اطلاعاتی غلط و گزارش خلاف واقع بود، اینجانب پس از ۹ سال خدمت در جایگاه امام جمعه ملارد با درک عمیق از محرومیت منطقه و مشکلات مبتلابه ۴۵۰ هزار ساکن شریف و مظلوم همواره تلاش کرده‌ام علاوه بر حمایت از تلاش مشکور مسوولان در حوزه‌های مختلف مطالبه‌گری امین برای احقاق حق عزیزانی باشم که مظلومانه چشم امیدشان به ثمره این تلاش خستگی ناپذیر بوده است و طی یک دوره خدمت در کنار و همراهشان از دستاوردها و خدمات نظام جمهوری اسلامی در منطقه احساس افتخار و اهتزاز نمودم و از کمبودها و کاستی ها شرمسار و غصه دار شدم.امام جمعه ملارد افزود: در این میان آرزو و انتظار مردم منطقه برای دسترسی به امکانات بیمارستانی به درازا کشیده و از سال ۹۱ که طرح احداث به تصویب رسید تا سال ۹۴ راکد ماند و با سفر رئیس جمهور به ملارد وارد فاز اجرایی شد و با پیش بینی اتمام ۲ ساله به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و در نهایت پیشرفت نامطلوب پروژه موجب شد ادامه عملیات در سال ۹۷ به وزارت بهداشت منتقل شد و این بار وعده سه ماهه سوم سال ۹۸ به مردم داده شد و حالا در حالی وارد سه ماهه سوم سال ۹۹ می‌شویم که عذرخواهی استاندار محترم از اهالی ملارد بابت تاخیر ایجاد شده و تکرار زنجیره وعده ها هنوز هم چشم انداز امیدوار کننده ای ایجاد نکرده است. البته محتمل می دانم از آنچه که یادآوری شد مطلع بودید ولیکن لازم بود زمینه غلبه احساس و آن نحوه طرح بحثی که انجام شد واضح شود.وی در ادامه این نامه خطاب به دکتر نمکی نوشت: جناب آقای وزیر شرط لازم هویتی که به عنوان امام جمعه امانتدار آن هستم عدالت است و تریبون مقدس نماز جمعه با اخلاق و تقوا معنی پیدا می‌کند و لذا تأسف و اعتذار عمیق اینجانب به دلیل خطایی که در قضاوت داشتم و آبرویی که در معرض مخاطره و سوء استفاده برخی مغرضان قرار گرفت، نه به دلیل جایگاه حقوقی جنابعالی بلکه به حکم وظیفه انسانی و شرعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :