معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر به استان آذربایجان شرقی برای رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری، از یک محصول ایران‌ساخت شرکت دانش‌بنیان مستقر در تبریز رونمایی کرد.
کد خبر: ۸۹۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 15 September 2020

به گزارش تابناک تبریز،ستاری در حاشیه این آیین رونمایی از افق روشن استان آذربایجان شرقی در توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: موضوع اقتصاد دانش‌بنیان اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفرهای استانی است. استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز جزو قطب‌های اصلی در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود و امیدواریم گام‌هایی که امروز در حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فناوری برداشته می‌شود، زمینه‌ساز تحول در اقتصاد دانش‌بنیان شود.

وی با بیان این‌که در زیرساخت‌های فناورانه استان سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت گرفته است، ادامه داد: امروز نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه به تصویب خواهد رسید.

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مهم‌ترین لازمه رونق اقتصاد دانش‌بنیان را شکل‌گیری زیست‌بومی مساعد برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دانست و گفت: باید تمامی حلقه‌های  زنجیره نوآوری از شتابدهنده‌ها مراکز نوآوری و کارخانه‌های نوآوری در یک راستا کار کنند تا اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: آن‌چه که به عنوان توسعه از آن یاد می‌کنیم، عملاً فرهنگ حمایت و توجه جامعه به اقتصاد دانش‌بنیان است و همه باید عزم خود را جزم کنیم تا این فرهنگ ترویج شود. مراکز دولتی، خصوصی و جامعه باید در جامعه خواهان توسعه از نیروی انسانی خلاق خود حمایت کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از سهم قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین کالاهای فناور تحریمی گفت و بیان کرد: بسیاری از بخش‌های دولتی و صنایع بزرگ به ویژه با سایه گستردن تحریم‌ها، به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان روی آورده‌اند و به طور مثال  صنایعی که محصولاتشان را با هزینه‌های هنگفت از شرکت‌های خارجی تهیه می‌کردند از این محصول دانش‌بنیان شرکت پمپیران استفاده می‌کنند. عدد قابل توجهی از پروژه‌های این شرکت، از سوی صنایع و بخش‌های دولتی مورد حمایت جدی قرار گرفته است.

 

تأمین نیاز صنایع آب به تجهیزات دانش‌بنیان مکش

بر اساس این گزارش، بزرگ ترین پمپ آب دو مکشه ایران‌ساخت قرار است در صنایع جنوب شرق کشور  مورد استفاده قرار گیرد. این پمپ ۲ مکشه، از قابلیت انتقال ۲۸۰۰ مترمکعب آب در ساعت برخوردار است و برای در طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

در این پمپ که برای نخستین بار به دست متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته شده است، دو لوله مکش همزمان کار انتقال را انجام می‌دهند. ۲۷۰۰ کیلووات توان مصرفی این سامانه دانش‌بنیان است.

در آیین رونمایی و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پمپ آب ۲ مکشه ایران‌ساخت اعلام شد که 22 نمونه تولید شده از این محصول دانش‌بنیان آماده تحویل برای استفاده در مگاپروژه‌های در حال اجرا در مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور است. این سامانه مکش کار انتقال آب خلیج فارس به صنایع کشور از جمله مس سرچشمه ، گل‌گهر و دیگر صنایع را ممکن می‌کند.

شرکت پمپیران با ۴۵ سال قدمت در زمینی به وسعت ۸.۷ هکتار و ۴۰۰ نفری نیروی انسانی متخصص در غرب تبریز، بزرگ ترین سازنده انواع پمپ در کشور محسوب می شود که محصولات آن علاوه بر تامین نیاز داخل به چندین کشور آسیایی و اروپایی نیز صادر می شود.

این شرکت فناور به عنوان نخستین سازنده این پمپ همچنین تجهیزات پمپاژ مورد نیاز انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را در دست تولید دارد.

 

ستاری در ادامه ضمن بازدید از بخش‌های گوناگون این واحد صنعتی، در جریان آخرین فعالیت های صورت گرفته در این کارخانه قرار گرفت.

 

«سایبر پارک» تبریز در مسیر آغاز قرار گرفت

در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به تبریز مرحله مطالعات فنی و اقتصادی «سایبر پارک» تبریز آغاز شد. نخستین «سایبر پارک» کشور در تبریز، ضمن ایجاد هم‌زمان زیرساخت مناسب برای کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین خدمات این حوزه را به جامعه ارائه می‌دهد.

 با راه‌اندازی این سایبرپارک راه برای ارائه خدمات پشتیبانی، زیرساخت‌های تحلیل و جریان دیتا و ارتباطات با کیفیت بالا برای تعامل با شرکت‌های دانش‌ بنیان، پژوهشگران و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود.

سایبرپارک تبریز مزیت‌های فراوانی را برای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه خواهد داشت و ضمن ایجاد بازار، زمینه‌ ارائه ایده های نوآورانه برای مبادلات ارزش‌افزای ترکیبی دانش و دیتا را به شرکت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی فراهم می‌کند.

استفاده از فناوری های روز و روند بهبود مستمر با هدف تسهیل تجارت دانش و دینا در سطح ملی و بین المللی و همچنین مدل سازی توسعه برای کشور، جزو اهداف اصلی و محوری راه اندازی سایبرپارک تبریز است.

ایجاد امکانات رفاهی مناسب برای متخصصان و دانشمندان، تمرکز بر تجاری سازی محصولات فناورانه داخلی، ایجاد فرصت فعالیت های بازار، بازارسازی، بازاریابی و بازارگردانی برای شرکت های بین المللی، پر کردن فضاهای مغفول مانده در زیست بوم فناوری و نوآوری، ایجاد توسعه پایدار و تجمیع سرمایه های کوچک از دیگر اهداف و ماموریت های ایجاد سایبر پارک تبریز است.

زیرساخت های فنی شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر تاسیسات زیربنایی، فضای سبز متمرکز و فضاهای عمومی پشتیبان، مرکز خدمات بین الملل و نظام های پشتیبان، مرکز معاملات و دفاتر اداری و بازرگانی، مرکز اداری و خدماتی، محل ذخیره داده ها و محل و امکانات تجاری از جمله امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیش بینی شده در «سایبر پارک» تبریز است.

 

این مرکز با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اولین بار در کشور ایجاد می شود. عملیات ساختمانی این مرکز تا یک سال آینده به اتمام می رسد و با نهایی شدن فرآیند احداث آن، زمینه برای صدور محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان به خارج تسهیل می‌شود.

 ۲ دفتر خارجی برای سایبرپارک تبریز در زوریخ سوئیس و تورنتو کانادا پیش‌بینی شده است که برای بازاریابی، مراودات، فروش و تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند.این سایبرپارک مجهز به امکانات رفاهی و ورزشی بوده و پرسنل شرکت های دانش بنیان و دانش آموختگان دانشگاه ها می توانند از این امکانات استفاده کنند.

 

ارائه بیش از 30 دستاورد ایران‌ساخت توسط فناوران دانشگاه سهند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از نمایشگاه محصولات دانش بنیان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در جریان تلاش های و دستاوردهای مرکز رشد این مرکز مهم دانشگاهی قرار گرفت. در این نمایشگاه ۳۰ محصول ایران‌ساخت شرکت‌های دانش بنیان برای نمایش و فروش ارائه شد.

 

ارائه دستاوردهای فناورانه مبارزه با کرونا

دستگاه های تصفیه هوای بیمارستان و تهویه مطبوع در شرایط کرونایی برای جداسازی ذرات ریز معلق در هوا از جمله محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بود. در این نمایشگاه همچنین کیت تشخیص سریع پوکی استخوان  ارایه شده که برای اولین بار در کشور ساخته و آزمون‌های اولیه آن با موفقیت طی شده است و اکنون در مرحله عقد قرارداد برای فروش قرار دارد.

 

همچنین محصولات رایانه ای از قبیل نمایشگر سه بعدی و نیز کوره ذوب از دیگر اقلام ارائه شده در این نمایشگاه است. در نمایشگاه محصولات دانش بنیان همچنین دستگاه «هات تپ» پلی اتیلنی ایران‌ساخت که برای اولین بار در کشور ساخته شده است، به نمایش درآمد. این دستگاه برای انشعاب گیری از لوله های نفت و گاز در اندازه های ۴ تا ۱۲ اینچ بدون قطع جریان کاربرد دارد.

 

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی  از ۱۱ طرح فناورانه بازدید می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار