کد خبر: ۹۰۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 12 October 2020

به گزارش تابناک تبریز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی جزئیات واگذاری اراضی ملی به منظور راه اندازی کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس در استان را تشریح کرد.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بخش خصوص متقاضی راه اندازی کشت و صنعت در استان است، گفت: اجرای طرح ایجاد کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس، ابتدا برای شهرستان‌های مرند و شبستر مطرح شده بود اما به دلیل این‌که شبستر در حوضه دریاچه ارومیه قرار گرفته و بر اساس مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه امکان، آبی کردن اراضی دیم در این منطقه وجود ندارد در نتیجه اجرای این طرح در شبستر منسوخ شد.

وی افزود: اکنون نیز طرح راه اندازی کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس عمدتا در شهرستان‌های خداآفرین، جلفا، سراب و بستان آباد انجام می‌گیرد که در این راستا متقاضیانی که مایل به فعالیت در امر کشاورزی هستند می‌توانند درخواست خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارائه بدهند تا امکان تولید، کشاورزی و فرآوری محصولات به صورت کشت و صنعت فرد متقاصی بررسی شود.

وی ادامه داد: وسعت کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس می‌تواند از ۵۰ تا ۱۷۰ هکتار را شامل شود.

فتحی در خصوص اراضی مختص این طرح، اظهار کرد: ممکن است برخی از کشاورزان و سرمایه گذاران، در اراضی شخصی خود کشت و صنعتی را تاسیس کنند که در این راستا مجوزهای لازم بدون مشکل صادر می‌شود اما در این طرح بهره گیری از اراضی ملی مستعد کشت مدنظر بوده و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مغفول استان است.

وی افزود: اراضی ملی مستعد برای راه اندازی کشت و صنعت‌های کوچک مقیاس در استان مشخص شده و از طریق اداره کل منابع طبیعی در اختیار مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است و زمینه برای ورود متقاضیان وجود دارد؛ حتی تاکنون شش متقاضی نیز از سوی اتاق بازرگانی معرفی شده و سازوکارهای اجرایی برای پیشروی و تکمیل کشت و صنعت‌ انجام گرفته است.

وی ادامه داد: هر یک از این اراضی دارای فرایند واگذاری است، قبلا برای اراضی که در طرح‌های کشاورزی اختصاص می‌یافت، سند مالیکت صادر می‌شد اما اکنون بر اساس قانون بهره وری، سندی صادر نمی‌شود و اراضی به صورت اجاره‌ای برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد البته بناهای موجود در این مناطق دارای سند مالکیت خواهند بود؛ نرخ اجاره نیز توسط کمیسیونی مشخص می‌شود و سالیانه بر اساس نرخ تورم متغیر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت کشت‌ و صنعت‌ها، گفت: بخش کشاورزی استان با همراهی کشاورزان زحمتکش در تولید محصولات کشاورزی مشکلی ندارد اما عمدتا در بحث بازار و فروش با مشکلاتی مواجه است؛ یکی‌ از مهمترین کارکردهای کشت و صنعت‌ها نیز تامین بازار است، بازار فروش محصولی که توسط خود کشاورز در کنار کشاورزی و در قالب صنایع فرآوری تهیه می‌شود.

وی افزود: محصولات حاصل از کشت و صنعت‌ها را می‌توان با ماندگاری بالا تبدیل و فرآوری کرد، اگر تنها این کارکرد را که مزیت بالایی برای کشاورزی است، لحاظ کنیم‌ اقدام به ایجاد کشت و صنعت‌ها توجیه پذیر می‌شود؛ در این طرح از ظرفیت‌های مغفول استان استفاده می‌شود که تاثیر بسیار بالایی در اشتغال و اقتصاد استان دارد.

وی در خصوص وضعیت استان در فعالیت کشت و صنعت‌ها، اظهار کرد: استان ها عمدتا بر روی کشت متمرکز بوده و صنایع موجود نیز جدا از کشت راه اندازی می‌شود اما این طرح جدید در قالب یک کشاورزی قراردادی است تا بتوانیم زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

فتحی افزود: آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشرو در کشت و صنعت است و با ایجاد کشت و صنعت آذربایجان خاوری، زنجیره کاملی از تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را به صورت مالکیتی راه اندازی کرده است که نقش استان نسبت به سایر استان‌ها را برجسته می‌کند.

وی گفت: این نوع از کشت و صنعت از کشورهای پیشرفته الگوبرداری شده است و کشاورز به جای سردرگمی و یافتن بازار پس از برداشت محصول، خودش بازار ایجاد می‌کند، اگر این امر به صورت صحیح و نظارت منظم در مراتع مستعد انجام گیرد افق روشنی در آینده خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که اغلب قطعات کشاورزی کشور و استان در اندازه کوچک هستند، گفت: صاحبان این قطعات کوچک و جمع کشاورزان یک روستا می‌توانند در قالب یک تعاونی، صنایع وابسته به محصولات بومی خود را ایجاد کنند اما کشاورزان خرده‌پا توان انجام این امر را به تنهایی ندارند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار