گویا برای مدیران صداوسیما، ممنوع التصویری فردوسی‌پور هم کافی نبود و عمق خصومت اجازه پخش برنامه جدید عادل که مجوز وزارت ارشاد را هم گرفته است، نداد. آیا هدف، حذف کامل فردوسی‌پور از رسانه‌های داخلی است؟ عادل بعد از این به کجا می‌رود؟
کد خبر: ۹۰۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱ 13 October 2020

برنامه جدید فوتبالی با نام ۹۹ به تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش و ساخت گرفته بود، نتوانست از سپر رسانه‌ای صدا و سیما مجوز دریافت کند.

به گزارش تابناک ورزشی، در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، مجری معروف و ممنوع التصویر تلویزیون ایران تصمیم گرفت با تولید یک برنامه جدید از طریق رسانه های اجتماعي و اینترنتی، بار دیگر برای مخاطبان میلیونی اش برنامه بسازد اما صداوسیما اینجا هم به فردوسی پور امان نداد و از پخش برنامه اش بدون دلیل قانع کننده‌ای جلوگیری کرد.

ضربه جدید صداوسیما به فردوسی‌پور ؛ ساترا مانع پخش ۹۹ شد / عواقب ناگوار یک تصمیم رادیکال

پس از انتشار این خبر، نخست تصور شد ساترا مجوز پخش زنده نداده و عادل می‌تواند برنامه اش را به صورت ضبطی و غیر زنده بسازد و اولین پرسشی که پیش آمد این بود که آیا عادل برنامه اش را می‌سازد و مثل ال کلاسیکویی که ساخت به پخش غیر زنده آن بسنده می‌کند یا منتظر دریافت مجوز پخش آنلاین می‌ماند؟!


تبعید فردوسی‌پور به شبکه نمایش خانگی!

خبر قطعی و نهایی این است که عادل بدون مجوز ساترا حتی نمی‌تواند این برنامه را از طریق وی اوی دی‌ها پخش کند و باید دنبال پخش آن از طریق نمایش خانگی باشد که سازوکار آن برای برنامه‌هایی که تاریخ مصرف دارند، چندان مناسب نیست و باید از همین حالا طرح تازه فردوسی پور برای ماندن در فضای رسانه‌ای کشور را شکست خورده دانست.

تصور می‌شد با ورود معاون جدید سیما، حتی تغییراتی در نحوه برخورد این سازمان عریض و طویل با برترین مجری اش طی حداقل یک دهه اخیر رخ دهد، اما نه تنها چنین چرخشی دیده نمی‌شود، بلکه عمق کینه‌ها و دشمنی مدیران مسندنشین رسانه ملی با عادل بیشتر شده و گویا حذف او از قاب تلویزیون هم برایشان کافی نیست و حتی چشم دیدن او روی صفحات موبایل و کامپیوتر‌های خانگی مردم را نیز ندارند!

در این زمینه، یک منبع مطلع به رسانه‌های داخلی گفته است: ساترا به عنوان نهاد موازی که با سرویس‌های بستر پخش اینترنتی در ارتباط است، این درخواست را رد کرده است. درخواست فردوسی پور به ساترا برای دریافت مجوز اصلا برای برنامه زنده نبود و عادل اصلا قصد تولید برنامه زنده نداشت و برنامه مورد نظرش ضبطی بود که اجازه آن را هم از وزارت ارشاد گرفت، اما ساترا به او برای همین کار هم مجوز نداد!

به این ترتیب، کار عادل برای ساخت برنامه‌ای مشابه برنامه تعطیل شده ۹۰ سخت‌تر شده و بعید است که او حاضر شود برنامه‌ای بسازد که محل پخش آن فقط شبکه نمایش خانگی باشد.


جلوی ریزش نیرو‌های داخلی به نفع رسانه‌های بیگانه را بگیرید

حالا این نگرانی به وجود آمده است که با فضای تمامیت خواهی و عداوتی که بر رسانه‌های داخلی سایه افکنده، موج کوچ چهره‌های سرشناس و برجسته فعال در این عرصه ـ که با مدیران دولتی و حکومتی سازگاری ندارند ـ شدت یابد و تعداد بیشتری از سرمایه‌های رسانه‌ای سر از رسانه‌های آن سوی آب درآورند تا بتوانند طبق سلیقه و میل خود به فعالیت حرفه‌ای‌شان ادامه دهند. هدیه‌ای ناب به رسانه‌های بیگانه که برای انتقال هرچه بهتر پیام‌های خود، از چاشنی برنامه‌های پربیننده ورزشی و هنری استفاده می‌کنند و باعث افت و کاهش چشمگیر مخاطبان صداوسیما شده اند.

به نظر می‌رسد، بستن فضای فعالیت در داخل، به مرور چنین عواقبی به همراه داشته باشد و همانند اتفاقی که برای مزدک میرزایی افتاد، باز هم تکرار شود. شاید بهتر باشد مسئولان رده بلای فرهنگی و رسانه‌ای کشور در چنین برخورد‌هایی با نیرو‌های دلسوز داخلی تجدید نظر کنند و مانع رنجش و ریزش آن‌ها شوند.

شخصیتی نظیر فردوسی‌پور که با سال‌ها سرمایه‌گذاری رسانه ملی و به عنوان مجری مقبول و مورد اعتماد مردم ساخته شده است، همیشه با عملکرد خود نشان داده که تابع قواعد و چارچوب‌های تعیین شده توسط سیاستگذاران داخلی است و برخورد‌های حذفی با امثال او جز تقدیم امتیاز به خاکریز دشمن و خودزنی معنی نمی‌دهد.


پشت حذف چهره‌های سرشناس صداوسیما چه فرد یا جریانی است؟

ضرورت شناسایی و توجیه جریانی که در پی حذف چهره‌های شاخص صدا و سیمای کشور است، بیش از هر زمانی احساس می‌شود. آن‌ها باید بتوانند با تحمل و پذیرش نظر و سلیقه مخالف خود، زمینه پویایی رسانه ملی را در راستای جذب مخاطبان داخلی فراهم کنند و از هرگونه حرکات رادیکال که موجب جذب بیش از پیش مردم به سمت رسانه‌های بیگانه می‌شود، بپرهیزند.

محتوایی که فردوسی‌پور و تیم همراه با او تولید و پخش می‌کنند به مراتب دارای کیفیتی بالاتر از تولیداتی است که خارج از استاندارد‌های حرفه‌ای در فضای مجازی پخش می‌شود و از هیچ اسلوب و ساختاری نیز تبعیت نمی‌کند و بعضا مشکلات قومیتی و امنیتی نیز در ورزش کشور ایجاد می‌کند.

نویسنده: مجید کوهستانی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار