همزمان با هفته وقف مجموعه فاخر فرهنگی و زیارتی فخرالذاکرین در کنار مقبره عارف نامی «حمال تبریزی» کلنگ زنی می شود.
کد خبر: ۹۰۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵ 14 October 2020

به گزارش تابناک تبریز،حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف اظهار داشت: 27 ماه صفر به عنوان روز ملی وقف نامگذاری شده و در این هفته برنامه های مختلف و متنوعی در سطح استان آذربایجان شرقی انجام می شود.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی مربوط به هفته وقف افزود: همزمان با هفته وقف مجموعه فاخر فرهنگی و زیارتی « فخرالذاکرین» که طراحی اولیه آن انجام شده است در کنار مقبره عارف نامی حمال تبریزی کلنگ زنی می شود و کارهای عمرانی آن به زودی پیگری و احداث می گردد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تکمیل پروژه های عمرانی امام زادگان در سطح استان خاطرنشان کرد: اقدامات عمرانی مقبره شاه حسین ولی که در مرحله فونداسیون متوقف شده بود اکنون به مرحله نما زنی رسیده است، اقدامات عمرانی امام زاده میر موسی در حال تکمیل شدن است و در مورد امام زاده سیدحمزه تبریز هم باید گفت در یک سال گذشته شبستان آن توسعه پیدا کرده که این شبستان الحاقیه ضریح است و مرمت سرداب نیز انجام شده و به زودی ضریح جدید امام زاده سید حمزه نصب می شود.

وی ادامه داد: امام زاده سید حمزه تبریز با 900 متر مربع توسعه یافته و به خیابان عارف وصل می شود که این امر با مشارکت شهرداری صورت می گیرد.

همچنین در مورد امام زاده سیدمحمد کججانی هم اقدامات نازک کاری شروع شده و در هفته وقف ضلع شمالی شبستان خواهران افتتاح می شود.

راه اندازی شهر تخصصی کودک در تبریز

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از راه اندازی شهر تخصصی کودک در تبریز خبر داد و افزود: شهر تخصصی کودک در تبریز احداث می شود و در این مجموعه لباس، غذا، فرهنگ و نوشت افزار مخصوص کودکان راه اندازی می شود . زیربنای این شهر تخصصی 8 هزار و 500 متر مربع خواهد بود و همچنین از محل موقوفه کوی بهشت ارفع الملک جلیلی سرای سالمندان « عمو زین الدین» برای نگهداری از سالمندان، کودکان بی سرپرست و معلولان احداث می شود سرای سالمندان در محل قبرستان عمو زین الدین بنا می شود که ساختمان آن موقوفه است.

همایش بین المللی نکوداشت خواجه رشید الدین فضل الله همدانی

وی از برگزاری همایش بین المللی نکوداشت خواجه رشید الدین فضل الله همدانی با عنوان وقف و علم الادیان خبر داد و افزود: این همایش بزرگ بین المللی با همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی در 3 دی ماه در تبریز برگزار می شود و در صدد هستیم آن را به صورت حضوری برگزار کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر موضوع ویروس کرونا شدت پیدا کرده و برگزاری این همایش را لغو کند تاریخ آن به تعویق می افتد. برای این همایش مجوز انتشار مقالات ISI اخذ شده است و پروفسورهایی از کشور آلمان و فرانسه ترکیه ، باکو و ... به این همایش دعوت شده اند و 60دانشگاه از داخل کشور در این همایش حضور دارند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: این همایش یک کار عظیم فرهنگی است که در موضوعات وقف و علم الادیان، اندیشه های تفسیری، کلامی، فرق و ادیان و موضوع بسیار مهم وقف نامه ربع رشیدی و تطور تاریخی برگزار می شود.

بزرگ‌ترین موقوفه کشور

وی همچنین در خصوص موقوفه «ربع رشیدی» گفت: این موقوفه در هشت استان کشور قرار گرفته و بزرگترین موقوفه کشور بوده که دبیرخانه آن در آذربایجان‌شرقی تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام حسینی، با بیان اینکه اداره کل اوقاف آذربایجان‌شرقی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقدامات مهمی انجام داد، افزود: در این خصوص ۳۵ کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی شد. تهیه بسته‌های بهداشتی و تولید ماسک در مساجد و تهیه بسته‌های معیشتی از جمله کارهای اوقاف در دوران کرونا بود.در این راستا50 هزار بسته معیشتی در مساجد و امام زاده های استان توزیع گردید و این اقدامات در ایام آخر ماه صفر با عنوان ضیافت همدلی نیز ادامه دارد. همچنین در ایام محرم نیزیک هزار و 200 پرس غذای گرم با همکاری کمیته امداد بین خانواده های نیازمند توزیع گردید.

وی با اشاره به اینکه شش بیمارستان تبریز وقفی است، افزود: همچنین ۴۳۵ مدرسه استان نیز وقفی بوده و وقف در اختیار تعلیم و تربیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار