کد خبر: ۹۱۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 15 November 2020
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:آذر منصوری: برخی می‌ترسند لغو تحریم‌‌ها به برگ برنده‌ دولت تبدیل شود / رضایی:‌ جنگ و مذاکره با کشور درحال افول اشتباه است / سردار سلامی: قطعا انتقام خون سردار سلیمانی را می‌گیریم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شمار جان‌باختگان از مرز 19هزارتن گذشت


ناهید خداکرمی، عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به آمار جان‌باختگان روزانه کرونایی در پایتخت اظهار داشت: با احتساب این آمار، متاسفانه شمار جان باختگان کرونایی در شهر تهران از ابتدای شیوع اپیدمی تا کنون از مرز ۱۹هزار تن عبور کرد و پایتخت از این حیث، وضعیت بسیار بغرنج و بدی را تجربه می‌کند. بیشترین آمار متوفیان روزانه کرونایی در تهران نیز به هفته سوم آبان ماه بوده که ۱۷۶ تن در یک روز بر اثر ابتلا به کووید۱۹، جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس اخباری که مطرح شده، ظاهرا، بحث تعطیلی تهران در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مورد بحث قرار گرفته اما هنوز شکل و شمایل اجرایی پیدا نکرده است. بر همین اساس نیز، عجالتا عنوان شده که از ابتدای آذرماه، دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تری در پایتخت اعمال خواهد شد که مشخص نیست، آیا بحث تعطیلی تهران را نیز شامل می‌شود یا خیر. متاسفانه ما به عنوان نمایندگان شورای شهر تهران و وکلای مردم، نماینده‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا یا ستاد مقابله با کرونای تهران نداریم که بتوانیم، زبان گویای مردم پایتخت در این ستاد بوده و بیانگر مطالبات آن‌ها باشیم.

محسن هاشمی: احتمال رسیدن به آمار هزار کشته کرونایی در روز وجود دارد


«محسن هاشمی» روز یکشنبه در ابتدای دویست و چهل و هشتمین جلسه شورا، با بیان اینکه روند افزایشی پاندمی کرونا در تهران و کشور به گفته مسئولین وزارت بهداشت، بزودی احتمال خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور را در پی دارد، اظهارداشت: محدودیت‌هایی که در هفته گذشته توسط ستاد ملی کرونا، ایجاد شد عملا تاثیر جدی در کاهش تردد و رفتار مردم ایجاد نکرده‌است. وی افزود: با کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل و نقل عمومی، فقط موجب افزایش ازدحام که عامل تشدید شیوع کروناست فراهم شده‌است. هاشمی تاکید کرد که پیشنهاد شورای شهر تهران، تعطیلی دو هفته ای تمام فعالیت‌های غیرضروری به‌شکل کامل است که تردد شهروندان را کاهش دهد و ریاست محترم جمهوری اطمینان داشته باشند که این پیشنهاد توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پس از تایید در ستاد مقابله با کرونای تهران به تایید استانداری تهران نیز رسیده و کاملا پخته است.

وزیر ارتباطات: فیلترینگ عامل اصلی افت کیفیت اینترنت است


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حال شبکه اینترنت کشور به صورت عمومی خوب است، اما فیلترینگ تاثیر سویی بر کیفیت آن دارد. «محمدجواد آذری جهرمی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: شاخص‌های کیفی عمومی اینترنت کشور نشان می‌دهد شرایط شبکه در بسیاری از نقاط مطلوب و در چند استان، پایین‌تر از انتظار است. وی با بیان این‌که عدم مطلوبیت در برخی نقاط تراکم پایین سایت‌های آنتن‌دهی است، افزود: شبکه مخابرات ایران ظرفیت انتقال مناسب را برای اپراتورها فراهم نمی‌کند تا آن‌ها بتوانند خدمات مناسبی به کاربران خود در نقاط مختلف کشور ارائه دهند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زمانی که مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت به ما گزارش می‌شود و آن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلی فیلترینگ و اثر سویی است که این اتفاق بر تجربه کاربری می‌گذارد. وی ادامه داد: روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود. همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند. عمده شکایتی که از کندی ارتباط به ما ارسال می‌شود ناشی از تاثیر سو فیلترینگ بر کیفیت اینترنت است.

کنایه آشنا به بی‌بی‌سی

مشاور رئیس جمهوری نسبت به ادعای یک رسانه فارسی زبان بیگانه درباره مخالفت حسن روحانی با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت برای تعطیلی گسترده به منظور مهار شیوع کرونا واکنش نشان داد.حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:
«‏قابل توجه:
مدت‌هاست که جلسات ستاد ملی کرونا در اواسط هر هفته از شبکه خبر پخش‌می‌شود.
لازم نیست بی‌بی‌سی برای اخبار جعلی به منابع دم‌دستی خود هزینه اضافی بپردازد.»

شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی اختصاصی مدعی شد که طرح وزارت بهداشت برای تعطیلی گسترده به منظور مهار شیوع کرونا در جلسه‌ی صبح شنبه‌ ستاد ملی مقابله با کرونا با مخالفت حسن روحانی رئیس جمهوری رد شده است.

واکنش جهانپور به ادعای احمدی‌نژاد

کیانوش جهانپور در گفتگویی به ادعای اخیر احمدی نژاد واکنش نشان داد.محمود احمدی‌نژاد اخیراً در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های فارسی زبان مخالف نظام، ویروس کرونا را ساخته آزمایشگاه‌ها معرفی کرده و گفته که سازمان بهداشت جهانی و روش‌های پیشنهادی این سازمان، مقصر اصلی شیوع و همه گیری آن است.کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به این اظهارات گفت: متأسفانه اظهاراتی از این دست را مردم تا چند روز پیش از ترامپ و... می‌شنیدند، گویی نگاه‌های خودعالِم پندارانه افراد کم اطلاع و البته پرمدعا مانند ظروف مرتبطه در جوامع مختلف به هم پیوند دارد و البته دستپخت این نگاه و رویکرد هم مقابل دیدگان همگان قرار گرفته است.وی با بیان اینکه اغلب مطالب عنوان شده بی پایه و بی بنیاد است چه بسا ارزش پاسخ گفتن ندارد، افزود: مسیر مقابله با کرونا مشخص است و جوامع مختلف بر اساس توان و زیرساخت‌های خود از این شیوه‌نامه‌ها بهره می‌گیرند چنان که برخی از کشورها عملاً ویروس را مهار کرده‌اند، برخی کماکان درگیر آن هستند و البته نکته مبهمی وجود ندارد، همه چیز روشن است، اما میزان کاربست این راهبردها و کیفیت آن متفاوت است و بالطبع نتیجه نیز متفاوت خواهد بود. جهانپور گفت: در این زمینه سخن صائب بسیار است و لزوماً هر راست نشاید گفت، اما دروغ هم نباید گفت و هرچه هست آنچه این برادر عزیز ما در مصاحبه با یک رسانه غیرمستقل و مشکوک بیگانه فرموده‌اند، نیست، آنها که قبلاً هم از این قصیده‌ها سراییدند، قافیه را مدت‌هاست تنگ یافته‌اند، دوران این داستان‌سرایی‌ها همه جا به سر آمده است.

روایت مهاجرانی از پیام رئیس ستاد ارتش آمریکا به ترامپ

مهاجرانی مخاطب اخیر اظهارات رئیس ستاد ارتش آمریکا را دونالد ترامپ می داند که اخیرا در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده است.سید عطاالله مهاجرانی در حساب توییتری خود نوشت: «پیام ژنرال میلى رئیس ستاد ارتش آمریکا، به نظر مى رسد، مخاطبش ترامپ است!"ارتش براى شاه یا ملکه یا دیکتاتور سوگند یاد نمى کند. ارتش به قانون اساسى سوگند یاد مى کند."یعنى اگر اقامت ترامپ برخلاف قانون اساسى در کاخ سفید به طول بیانجامد، ارتش او را اخراج مى کند.جولیانى* چه خواهد کرد!»

پورمحمدی: مردمی‌ترین نظام سیاسی دنیا در ایران حاکم است

دبیر جامعه روحانیت مبارز با بیان این که مردمی‌ترین نظام سیاسی دنیا در ایران حاکم است، گفت: در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی که با درگیری‌های مختلف مواجه بودیم احزاب مختلفی فعالیت داشتند و در همان زمان پنج انتخابات در کشور برگزار شد که رکورد مردمی‌ترین نظام دنیا به ثبت رسید.حجت الاسلام مصطفی پور محمدی در آیین رونمایی از کتاب درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی که شنبه شب در مجموعه دنیای کتاب قم برگزار شد، ضمن آرزوی توفیق و رونق بازار کتاب اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی با پژوهش علمی و کاربردی به تالیف رسیده است، امیدواریم این کتاب مورد توجه قرار گیرد، چرا که کار بسیار ارزشمندی به شمار می رود و قابل تقدیر است.وی با بیان اینکه نظام اسلامی براساس رای مردم شکل گرفته است، عنوان کرد: در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی که با درگیری های مختلف مواجه بودیم احزاب مختلفی فعالیت داشتند و در همان زمان پنج انتخابات در کشور برگزار شد که رکورد مردمی ترین نظام دنیا به ثبت رسید.

ماجرای ویدیوی جنجالی تیمسار ارتش چه بود؟

فرزند فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش درخصوص ویدئوی منتشر شده از پدرش توضیح داد.دختر امیر دادبین، فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش در اینستاگرام نوشت:سال ها پیش وقتی پدرم در کما بود به منزل ما زنگ می زدند و تسلیت میگفتند و ما هاج و واج مانده بودیم که چه شده است؟!در فلان شبکه ماهواره ای مرگ پدر را اعلام کرده بودند و آنچه ما در مورد زنده بودن ایشان می گفتیم دروغ محسوب می شد!!!!

رسانه ها با ما چه می کنند؟
هر آنچه که بخواهند!

چگونه؟
با نشان دادن قسمتی از واقعیت و چاشنی اندکی ابهام و تحلیلی ظاهرا واقع بینانه که با بریده ای از واقعیت که نشان داده اند؛ می تواند هماهنگی داشته باشد.

من مطلب زیر را می نویسم اگرچه می دانم که نوشته من قدرت مقابله با اهداف رسانه ها را ندارد.

می نویسم برای قلب هایی که جریحه دار شد و چشم هایی که تر شدند و دوستدارانی که نگران شدند.

مادیات هیچ وقت جزو ارزش های پدر نبوده ولی این به این معنی نیست که از امکانات و رفاه متناسب و معمول با شان خود محروم بوده و یا قرار است محروم شود.

بخشندگی و ساده زیستی وی انتخابی درونی است و ارتباطی با کم لطفی مسئولین در حق وی ندارد که او در تمام این سال های بیماری از عزت و احترام و همراهی مسئولین ارتش بهره ای بسیار داشته و دارد.

فیلمی که از امیر دادبین در بنگاه معاملات ملکی پخش شد؛ در راستای تصمیم شخصی امیر بود که حتی به همسر و فرزندانش هم نگفته بودند.
پدر همیشه می گوید خانه ای که در آن ساکنیم(منزل سازمانی) برای من و مادرتان بزرگ است، شما خانه تان را در اختیار یک نیازمند قرار دهید و بیایید منزل ما باهم زندگی کنیم.

شاید مشکل از من است که به اندازه او بخشنده نیستم و زندگی را چون او راحت نمی گیرم.

بین بخشندگی و نیازمندی تفاوت بسیار است.

بین آنچه اتفاق می افتد و آنچه رسانه نشان می دهد، فاصله بسیار است.

میان ماه من با ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.

انتقادات نماینده اسبق از نمایندگان مجلس جدید

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: جابجایی وزرا و دولتمردان در این سال پایانی نمی تواند کارساز باشد و عملا وقت تلف کردن است؛ مجلس باید با همین دولت به نحوی بسازد تا بتوانند از ظرفیت‌ها استفاده کنند و بدون تنش در شرایط کرونایی و تحریم‌های شدید که وجود دارد، مشکلات مردم را حل کنند؛ نباید زمان را از دست داد.حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس نهم، در رابطه با حاشیه های مجلس یازدهم و اظهارنظرهای غیر کارشناسانه برخی نمایندگان گفت: مجلس یک قدرت منتشر در سطح کشور است پایگاه آن در همه شهرستان ها وجود دارد و مردم توجه بیشتری به این جایگاه دارند و به طبع توقع و انتظار مردم از مجلس، بیشتر است. مجلس باید کار قانونگذاری را انجام دهد و در کنار آن نظارت بر اجرای قانون، ارتباطات مردمی و پیگیری مطالبات عموم مردم را در پیش بگیرد. مجلس در جایگاه نمایندگی مردم باید به مسایل اساسی و کلان کشور بپردازد و مسایل مورد نیاز جامعه را به شکل قانونی پیگیری و انجام دهد و با کمک دستگاه های اجرایی این ها را در حد ممکن، محقق کند.او ادامه داد: با شعار و بیان مسایل که نمی توان مشکلی را حل کرد و علی الظاهر همه چیز غیرعملی به نظر می آید و جنبه تبلیغاتی دارد. باید مجلس سعی کند از اینگونه مسایل پرهیز داشته باشد. مجلس یازدهم آن توقعی که از ابتدا انتظار می رفت را تاکنون نتوانسته عملیاتی کند. مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس یکدست و اصولگرا باید به دنبال مطالبات مردم باشد و آن توقعی را که در ابتدا برای مردم و رأی دهندگان به وجود آورده است، را عملی کند.

موسوی تبریزی: از نظر شرعی ریاست جمهوری زنان اشکال ندارد

آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی در پاسخ به این سوال که لفظ «رجال» که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از شروط کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده، به معنای جنسیت است و فقط مردان را شامل می شود یا به معنای داشتن شرایط است و علاوه بر مردان، زنان را هم شامل می شود؟ اظهار داشت: می تواند هر دو برداشت صورت گیرد اما پاسخ صحیح این سؤال بستگی به این دارد که افرادی که این قانون را تصویب کردند، منظورشان چه بوده است و این مهم را می توان از اظهارات مصوب کنندگان این قانون و نوشته‌هایشان فهمید.دادستان اسبق کل انقلاب در زمان امام خمینی(ره) افزود: ظاهر این قضیه این است که چون غلبه شرکت کنندگان در این پست ریاست جمهوری با مردان بوده، به این جهت لفظ رجال را در قانون نوشتند و الا مصوب کنندگان این قانون در آن موقع، قصدشان از کلمه رجال، جنسیت به معنای فقط مردان نبوده است.وی خاطرنشان کرد: از همه مهمتر در خصوص تفسیر این قانون و کلمه رجال بعنوان شرط کاندیداهای ریاست جمهوری را، باید کسی نظر دهد که آن موقع در سطح اول کشور وارد بوده و در جلسه خبرگان قانون اساسی به نوعی مدیریت داشته است؛ که در همین راستا مرحوم آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه)، ایشان هم این را بیان کردند و گفتند که آن موقع رجال به نظر نویسندگان این نبود که از نظر جنسی مرد باشند.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد کرونا گرفتند؟

جماران/ برخی منابع خبری اعلام کرده اند که آزمایش کرونای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، صبح امروز مثبت شده است.بر اساس این اعلام، حال عمومی ایشان خوب گزارش شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی: احتمال تصویب FATF در صورت لغو تحریم ها وجود دارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس از احتمال بررسی مجدد FATF و پالرمو در صورت لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام خبر داد و گفت: اگر شاهد بودیم که FATF و پالرمو باعث ایجاد موانعی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران در عرصه جهانی شده است، این احتمال وجود دارد که این موضوعات را با همان شروط ثابت تحت بررسی مجدد قرار بدهیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم. البته همه این موارد بستگی به آن دارد که تحریم‌ها لغو شده و آمریکا برجام را دقیقا و بدون قید و شرط اجرایی کند.فداحسین مالکی درباره احتمال بازگشت بایدن به برجام و انجام مذاکرات بین ایران و آمریکا، گفت: امروز در شرایطی که ایجاد شده و با توجه به آنکه آقای بایدن در دوران آقای اوباما در انجام برجام نقش ایفا کرده بود، این احتمالات در صدر رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده است ولی تحقق این اتفاقات بستگی به رفتار متقابل ایران و آمریکا به ویژه واشنگتن دارد. اگر بایدن بخواهد باب مذاکره را باز کند باید به دوران آقای اوباما بازگردد و برجام را دوباره عملیاتی و به تمام تعهدات خودشان در قالب آن عمل کند.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به طرح اخیر مجلس درباره برجام و مواضع برخی مسئولان عالی رتبه کشور، رفتار ایران و مجلس در قبال عملکرد آمریکا نسبت به برجام در آینده چگونه خواهد بود، گفت: ما جدای از هر اتفاقی که در آمریکا رخ بدهد و اینکه چه کسی رییس جمهور شود یا نشود، رفتار خواهیم کرد. واقعیت این است که امروز یک دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا وجود دارد که البته مقصر اصلی در این بی‌اعتمادی آمریکاست.وی افزود: ایران در نوع رفتارخودش تبعیض یا تفاوت بین اینکه چه کسی رییس جمهور آمریکاست، قائل نیست. البته که بایدن تفاوت‌هایی با ترامپ دارد ولی اگر به دنبال تغییر رفتاری از سوی ایران است باید اقدامات و تعهدات آمریکا را نسبت به برجام عملیاتی کند و ثانیا خساراتی که ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های سابق و ثانویه متحمل شد را جبران کند. بایدن اگر حسن نیتی دارد با این اقدامات می‌تواند آن را ثابت کند و قطعا ایران و مجلس شورای اسلامی نیز در قبال چنین اقداماتی رفتار متقابلی انجام خواهد داد.

سردار سلامی: قطعا انتقام خون سردار سلیمانی را می‌گیریم

فرمانده کل سپاه در دیدار وزیر دفاع عراق با اشاره به اینکه ما قطعا انتقام خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت گفت: قاطعانه ترین و تعیین کننده ترین نقش را در سقوط و سرنگونی داعش سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس ایفا کردند.به گزارش سپاه نیوز، سردار حسین سلامی بعدازظهر امروز(یکشنبه) در دیدار جمعه عناد سعدون وزیر دفاع عراق که در ستاد فرماندهی کل سپاه صورت گرفت اظهارداشت: ما قطعا انتقام خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از قاتلان او و در میدان خواهیم گرفت.وی با تاکید بر اینکه این انتقام به پیگیری روند حقوقی شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس ربطی ندارد ادامه داد: البته مطمئن هستیم که فرزندان عراق بزرگ هم انتقام خون سردار رشید خود شهید ابومهدی المهندس را خواهند گرفت.

رضایی:‌ جنگ و مذاکره با کشور درحال افول اشتباه است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افول امریکا مدت هاست که آغاز شده و جنگ و مذاکره با کشوری که درحال افول است، هر دو اشتباه است.محسن رضایی در اینستاگرام نوشت: افول امریکا مدت هاست که آغاز شده است. اگر سیاستمداران ایران محاسبات خود را درباره آمریکا دقیق نکنند فرصت‌ها را از دست می‌دهند. جنگ و مذاکره با کشوری که درحال افول است، هر دو اشتباه است.بهترین سیاست پرش از روی دیوار امریکاست. برای پرش باید اقتصاد را قوی کنیم. با قوی شدن تولید و اقتصاد ملی خواهیم توانست تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دور بزنیم و خنثی کنیم.همان‌هایی که ۲۰ سال پیش از بهشت رویایی لیبرال دموکراسی حرف می‌زدند امروز از پایان لیبرالیسم سخن می‌گویند و دهه‌های آینده سال‌های بحران‌های بزرگ در اروپا و غرب خواهد بود.ما نیز اگر بخواهیم در برابر افول آمریکا جهش پیدا کنیم باید در همه زمینه‌ها قوی بشویم.

آذر منصوری: برخی می‌ترسند لغو تحریم‌‌ها به برگ برنده‌ دولت تبدیل شود

آذر منصوری در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص حملاتی که از سوی برخی گروه‌ها علیه دولت و برجام چه قبل و چه بعد از انتخابات آمریکا صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه عده‌ای همان رفتاری را با پروژه رفع تحریم‌ها که از حقوق اولیه مردم ایران است در پیش گرفته‌اند، که با برجام داشتند. به عبارت دیگر همانطور که برجام را رقیب سیاسی خود دیدند و در نهایت در مجلس آن را آتش زدند، همان نوع مواجهه را با پروژه رفع تحریم‌ها در دستور کار دارند که مبادا این مساله به برگ برنده‌ای در دست دولت تبدیل شود.وی ادامه داد: به همین دلیل متاسفانه هم پیش از انتخابات آمریکا و هم پس از شکست ترامپ در این انتخابات به گونه‌ای رفتار کردند و می‌کنند که هر ناظر بیرونی فکر می‌کند، این‌ها از شکست ترامپ ناراحتند. این در حالی است که تحریم‌ از معیشت مردم گرفته تا سلامت آن‌ها را بخصوص در بحران کرونا تحت تاثیر خود قرار داده است.

منصوری در ادامه اظهار داشت: در واقع اگر رضایت مردم و کاهش فشار بر زندگی آن‌ها ملاک باشد، باید به موضوع رفع تحریم‌ها به عنوان یک پروژه ملی نگاه شود و حالا که پیروز انتخابات آمریکا کسی است که گفته به برجام برمی‌گردد و تحریم‌ها را رفع می‌کند، همه جریان‌های سیاسی فارغ از وابستگی‌های جناحی و موضوع انتخابات ۱۴۰۰ باید کمک کنند که زبان دیپلماسی ایران رساتر از قبل، پیگیر حقوق مردم ایران و رفع تحریم‌ها باشد.وی افزود: به طور مسلم هر اندازه که اجماع وسیع‌تری در فضای داخلی کشور حول پروژه رفع تحریم‌ها شکل گیرد، دستگاه دیپلماسی با قدرت بیشتری قادر به پیگیری مساله خواهد بود و در فاصله زمانی کمتری این حق اعاده خواهد شد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب این مساله (رفع تحریم‌ها) را یکی از عوامل حساسیت و توجه مردم به انتخابات آمریکا عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه به‌نطر می‌رسد تنها دغدغه دلواپسان، انتخابات ۱۴۰۰ و حذف رقیب سیاسی است. تا جایی که ترامپ را بر بایدن ترجیح می‌دهند و حتی پیگیر موضوع تقلب و بازگشت ترامپ هم هستند.

وی افزود: در هر حال اگر از فرصت به وجود آمده در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده نشود، نه‌تنها تغییری در زندگی مردم ایجاد نخواهد شد، بلکه بیشترین تاثیر تداوم این وضعیت، واگرایی مردم خواهد بود، مردمی که برایشان این جناح و آن جناح هم تفاوتی نمی‌کند. این رویگردانی از کل حاکمیت و مجموعه جریان‌های سیاسی داخل کشور است و ناگفته پیداست که انباشت نارصایتی‌ها چه نتایجی درپی خواهد داشت.عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: آن‌هایی که باعث شدند پرونده ایران به شورای امنیت برود، همان گروهی هستند که مانع از تصویب FATF شدند و حاضر هستند به قیمت فشار بیشتر بر زندگی مردم، موفق به حذف رقیب خود شوند. در واقع باید گفت نان این عده در تداوم وضعیت نه جنگ و نه مذاکره است، در حالیکه این وضعیت دیگر امکان ادامه ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :