رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در استان مشخصات کامل و سوابق کیفری مجرمان حرفه ای و سابقه دار استان استخراج، پایش و جمع آوری و در بانک های اطلاعاتی تمام دستگاه های ذیربط به اشتراک گذاشته شده است.
کد خبر: ۹۱۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲ 16 November 2020

به گزارش تابناک تبریز،موسی خلیل الهی در نوزدهمین نشست سراسری دادستان های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت با عنوان «نقش دادستان ها در حفظ امنیت و حقوق عامه و حمایت از تولید» برگزار شد، در خصوص بررسی اهمیت کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار در ایجاد امنیت اظهار داشت: از جمله علل وقوع و گسترش جریام در جامعه تکرار رفتارهای مجرمانه از سوی مجرمان حرفه ای و سابقه دار است به ویژه در ایامی که در خارج از زندان هستند.

 وی افزود: مجرمان حرفه ای و سابقه دار به لحاظ روحیات و ویژگی خاصی که دارند با رفتار و عملکرد خود و تکرار رفتارهای مجرمانه اسباب اخلال در نظم و امنیت جامعه را فراهم می کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه کرد: همچنین تکرار رفتارهای مجرمانه توسط این افراد و کمرنگ شدن قبح رفتارهای مجرمانه موجب ترغیب و تحریک افراد مستعد به ارتکاب بزه را به بروز رفتارهای مجرمانه می کند.

وی بیان کرد: پیشگیری و برخورد مدبرانه با پدیده جرم و تکرار جرایم از جمله مسایل مهم مورد توجه قانونگذار و مسولان قضایی بوده و در این راستا تشکیلات قضایی استان نیز اقدامات خوبی را انجام داده است.

خلیل الهی با اشاره به منویات آیت الله رئیسی مبنی بر پیشگیری و برخورد با جرایم علی الخصوص رصد و کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از جرایم ارتکابی توسط مجرمان حرفه ای و دارای حالت خطرناک و سلب امکان هرگونه اقدام خطرناک از ناحیه آنها به عنوان یکی از عوامل اخلال در نظم عمومی جامعه و لزوم پایش آنها و اجرایی نمودن دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار دادگستری استان اقدامات شاخصی را انجام داده است.

وی ادامه داد: از اقدامات شاخص انجام شده در این زمینه تشکیل ستاد کنترل مجرمین حرفه ای و باسابقه بوده که خوشبختانه جلسات این ستاد در استان به صورت مستمر برگزار شده و مصوبات آن به صورت جدی پیگیری می شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه خاطرنشان کرد: همچنین به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی در کنار تشکیل ستاد و تلاش همکاران دستگاه قضایی استان مشخصات کامل و سوابق کیفری یک هزار و 524  نفر از مجرمان حرفه ای و سابقه دار استان استخراج، پایش و جمع آوری شده و در بانک های اطلاعاتی تمام دستگاه های ذیربط به اشتراک گداشته شده است.

وی با اشاره به موضوع صدور دستورات قضایی توسط دادستان ها به استناد دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار تصریح کرد: موضوع کنترل، دعوت، توجیه، اخذ تعهد از مجرمان حرفه ای و سابقه دار و خطرناک خطاب به مراجع انتظامی به صورت مستمر در طول سال و بخصوص در ایام خاص دستوراتی برای پیشگیری از وقوع برخی اتفاقات صادر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار