کد خبر: ۹۱۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 20 November 2020

« ... و محبت و لطف به رعیت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعیت همچون حیوان درنده مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری!»

فرمان امام علی به مالک اشتر

گویا ضعیف کشی دارد کم کم تبدیل به رویه معمول نهادهای قانونی ما می شود. این بار نیز ماموران دلاور شهرداری بندر عباس شجاعانه به خانه محقر یک زن سرپرست خانوار و فرزندانش حمله کرده اند و منطقه را از اشغال آنان درآورده اند!

کسی از مدیران شهری در سراسر کشور پرسیده است چندبار باید این قبیل رفتارهای ظالمانه بر وجدان عمومی چنگ بیندازد و دل ها را ریش کند تا آنان به صرافت آموزش ماموران خود در برخورد با چنین موقعیت هایی بیفتند؟

ضعیف کشی حتی در نوع واکنش به این قبیل رویدادها هم دیده می شود: مقامات مسوول شهری و غیر شهری بلافاصله گوش ماموران معذور را می کشند و آنان را توبیخ می کنند و ماجرا فراموش می شود تا رخداد مشابهی دیکر!

بله؛ در این موارد مقصر اصلی مدیران و مسوولان بالادستی این ماموران هستند. کسانی که بدون اهتمام کافی و وقت صرف کردن برای حل کردن معضلاتی چنین پیچیده از «مدیریت» تنها امضا کردن و پاراف کردن نامه را بلدند و احتمالا مماشات ماموران را نیز در اجرای این اوامر ملوکانه خوش نمی دارند!

کسی به این ماموران نیاموخته که تمام وجود و شخصیت انسانی شان در شغل وماموریت های محوله خلاصه نمی شود. آنها باید همیشه مامور باشد و معذور!

اما متاسفانه ماجرا به همین جا ختم نمی شود. کاش چنین بود که ماموری نیاموخته خطایی کرده یا مسوولی نسنجیده دستوری داده است.

مشاهده دقیقتر بعضا حاکی از نوعی تبعیض نهادینه شده و ساختاری در بر خورد با تخلفات قانونی است.

اگر شما در دایره برخورداران جامعه یا متنفذان باشید - مثلا کسی مثل دختر وزیر- نه تنها امکان چشم پوشی از تخلف های بزرگ شما وجود دارد بلکه فی المثل حتی در صورت افاقه نکردن پولی که برای ماده 100 خرج کرده اید (که البته بسیار کم پیش می آید که افاقه نکند) و صدور حکم تخریب برای تخلف ملک تان، با دقتی مینیاتوری و احتیاطی چنان که شایسته مقام و منصب شماست با شما و ملک تان برخورد می شود. گویا مشکل فرودستان این است که هنوز دایره تخلفات شان آن اندازه بزرگ نیست که با آنان محترمانه برخورد شود!

«... ای مالک آگاه باش که تو را به شهرهایی روانه کردم که پیش از تو فرمانروایانی به عدالت و ستم حکومت کرده اند و مردم به وضع تو به همان صورت می نگرند که تو به حاکمان پیش از خود نگریسته ای و همان را در حق تو می گویند که تو درباره حاکمان گذشته»

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار