رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: برای موفقیت در رسیدگی به مسائل اطفال و نوجوانان باید فضایی به‌ دوراز فضای دادگاهی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با اطفال همچنین پرونده‌هایی که اطفال از آن تأثیر می‌گیرند، مهیا کنیم.
کد خبر: ۹۳۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 07 January 2021

به گزارش تابناک تبریز، موسی خلیل‌الهی در نشست کارگاهی نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان که با حضور معاونت حقوقی امور مجلس قوه قضائیه و نمایندگان سازمان یونیسف در تبریز برگزار شد، با اشاره به شهرت تبریز به شهر اولین‌ها اظهار داشت: در کنار دیگر مسائل تبریز به شهر بدون گدا نیز شهرت یافته و دلیل اصلی این نامگذاری وجود همفکری و هم‌افزایی بوده که با محوریت دادگستری به وجود آمده است.

وی بابیان اینکه تکدی‌گری سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بوده، افزود: قربانیان اصلی تکدی‌گری حرفه‌ای در کل دنیا اطفال و کودکان هستند و افراد سودجو برای به دستیابی به منافع مادی با تشکیل مراکز و باندهای مختلف اطفال و نوجوانان را اجبار به تکدی‌گری می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با همکاری دادگستری استان، شهرداری تبریز و اداره کل بهزیستی استان، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد گروه‌هایی تشکیل‌شده که اقدام به شناسایی و جمع‌آوری متکدیان از معابر می‌کنند، البته با توجه به اینکه برخی متکدیان نیازمند واقعی بوده و بعضاً دچار آسیب‌های اجتماعی هستند که با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و بهزیستی برای حضور آبرومند این افراد در جامعه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به همفکری و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با مسئله متکدیان حرفه‌ای تبریز تا به امروز از آسیب‌های مرتبط با این موضوع مصون مانده است.

خلیل‌الهی با اشاره به موضوع طلاق و تأثیر آن بر فرزندان بیان کرد: در پرونده‌های مرتبط به طلاق بیشترین آسیب متوجه به فرزندان می‌شود هرچند که مستقیماً درگیر این پرونده نیستند.

وی با تأکید بر اینکه زمانی که حق قانونی ملاقات به دلیل اختلاف شدید والدین با مشکل مواجه می‌شود، بیشترین آسیب نمود پیدا می‌کند، گفت: با توجه به این موضوع دادگستری استان به‌منظور رفع بخشی از این مشکل با بهره‌مندی از ظرفیت بهزیستی مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مرکز استان و 7 شهرستان دیگر ایجاد شده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: هر هفته 180 ملاقات بین فرزندان و والدین موضوع طلاق انجام می‌شود و به‌ طورکلی طی 6 ماهه نخست سال جاری 6 هزار و 500 مورد ملاقات در استان اتفاق افتاده و البته لازمه موفقیت بیش‌ازپیش در این خصوص حضور افراد متبحر و فضای کافی است.

وی بابیان اینکه در کنار ایجاد شعب تخصصی که یک تکلیف بوده کارگاه‌های مستمر برگزار می‌شود، ادامه داد: 2 دوره تخصصی برای 30 نفر از مشاوران و 10 نفر از همکاران قضایی برگزارشده است.

خلیل‌الهی بابیان اینکه در راستای تحقق مسائل اطفال و نوجوانان باید فضایی به‌ دور از فضای دادگاهی برای رسیدگی به جرائم مرتبط به اطفال همچنین جرایمی که اطفال از آن تأثیر می‌گیرند، مهیا کنیم؛ تصریح کرد: با توجه به این مسئله برای ساخت مجتمع قضایی تخصصی اطفال و نوجوانان زمین خریداری‌ شده و در مرحله تهیه نقشه و اقدامات اجرایی است و در صورت تأمین اعتبارات شاهد شروع به کار آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار