کد خبر: ۹۳۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴ 10 January 2021
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس: شرکت آمریکایی تولیدکننده واکسن ۵ بار محکوم شده

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی که ما در کشور دانش کافی برای تولید واکسن کرونا در سطح استانداردهای بالای جهانی را داریم چرا باید به سمت خرید واکسن از یک شرکتی که تاکنون پنج بار متخلف شناخته شده است، برویم؟ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که اداره بخشی از جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، بیان کرد: با توجه به نطق‌ها و تذکرات نمایندگان باید نکته‌ای را در رابطه با مانور رسانه‌های ضد انقلاب بر روی واکسن آمریکایی کرونا بیان کنم. مقام معظم رهبری به درستی فرمودند که نباید واکسن تولیدی این شرکت بدنام آمریکایی به کشور وارد شود. این شرکت آمریکایی پنج بار به جهت نقصان علمی و زیانی که مصرف داروهای آن به مردم آمریکا وارد کرده است در خود این کشور محکوم شده است. وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در قراردادی که برای فروش واکسن با سایر کشورها می‌بندند و حتی برخی از کشورهای منطقه نیز آن را خریداری کردند هیچ تضمینی در مورد این واکسن نمی‌دهد و عوارض احتمالی آن را نیز نمی‌پذیرد و حتی حاضر به جبران خسارت‌های احتمالی نیز نمی‌باشد.

موحدی کرمانی: لوایح FATF با اصرار روحانی به رهبرانقلاب به مجمع فرستاده شده

موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با روند بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: لوایح FATF مقطعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و بعد از آن از دستور کار مجمع خارج و مشخص شد که مجمع با FATF موافق نیست. وی افزود: اما بعداً رهبر انقلاب فرمودند که این موضوع مجدداً در مجمع بررسی‌شود که آن هم احساس می‌کنم به اصرار آقای روحانی باشد. در واقع احساس می‌کنم رئیس‌جمهور، آقا را به این تصمیم رساند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مطمئن هستم اگر این لوایح بار دیگر در مجمع تشخیص مطرح شود با مخالفت اعضای مجمع روبرو خواهد شد.

نماینده مجلس درمورد برخی واکسن های خارجی: عقیم کننده است

علی اصغر عنابستانی در صحن علنی امروز ( یک شنبه، 21 دی ماه ) در نطق میان دستور گفت: جناب رئیس جمهور می‌گویند چنان گران کردیم که مردم نفهمیدند؛ آقای روحانی مردم خوب می‌فهمند اما به واسطه نجابت و نظام، ضعف عملکرد پرتکرار شما را تحمل می‌کنند؛ شما اشتباه فهمیده‌اید که کشور را به این ورطه غلط انداخته‌اید؛ شما اشتباه فهمیده‌اید که در کشوری که سال‌ها است پرچمدار واکسن‌سازی است برای تامین واکسن چشم امید به دشمن دوخته‌اید و دست دانشمندان ما را برای تولید واکسن بسته‌اید. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا برای ساخت واکسن مدت‌ها فرصت‌سوزی کردید و به موسسات مربوطه اجازه کار ندادید؟ چرا هنوز به انستیتو رازی اجازه آزمایش انسانی نمی‌دهید؟ کشورهایی که تمام تلاش خود را بر علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند و حتی از ورود داروهای مهمی مانند داروی سرطان، بیماری های خاص و حتی داروی بیماران پروانه ای به کشور جلوگیری کردند چگونه ناگهان دلسوز ملت ما شدند و برای سلامت ملت ما واکسن تعارف می‌کنند؟ وی ادامه داد: آن هم واکسن‌هایی که بر اساس برخی گزارشات هم سرطان‌زا و هم عقیم‌کننده هستند و حتی 60 درصد نظام بهداشت و درمان خودشان هم حاضر به استفاده از آنها نیستند؛ سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد.

واکنش آشنا به اظهارات صدیقی در مورد آیت الله مصباح

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتی در واکنش به سخنان صدیقی در مورد آیت الله مصباح یزدی نوشت: اشخاص حاضر در این داستان یعنی آقایان محمدی داماد آقای محمدی عراقی و آقای محمد علی جاودان افرادی شناخته شده هستند. غسال راشناسایی کنید و ما وقع را از او استفسار کنید. اگر تایید کرد او را برای بررسی بیشتر به اداره آگاهی معرفی کنید. اگر تکذیب کرد ناقل را برای بررسی بیشتر فرا بخوانید

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: احتمال ممنوعیت واردات هرگونه دارو از انگلیس، فرانسه و آمریکا

یک عضو کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالا با اتفاقی که رخ داده، دیگر هیچ دارویی از انگلیس و فرانسه به ایران وارد نشود. حسن رزمیان مقدم در گفت‌وگو با «انتخاب» درمورد ممنوعیت واردات واکسن از انگلیس، امریکا و فرانسه گفت: حضرت آقا یکبار با صراحت و جدیت درباره این موضوع صحبت کردند و نیازی به طرح دوباره مسائل درباره واکسن کرونا از کشورهای انگلستان، آمریکا و فرانسه نیست. وی افزود: احتمالا با اتفاقی که رخ داده، دیگر هیچ دارویی از این کشورها به ایران وارد نشود. رزمیان مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا شما با این ممنوعیت احتمالی موافق هستید، تصریح کرد: بله من موافق این ممنوعیت‌ها هستم و احتمالا نیز این اتفاق خواهد افتاد.

بدون داشتن جایگزین مناسب، نمی‌توان اینستاگرام را فیلتر کرد

سید ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سوالی در مورد سرانجام اینستاگرام، گفت: گرچه بحث‌های بسیاری پیرامون مسئله اینستاگرام وجود دارد؛ اما تا زمانی که آلترناتیو مناسبی برای آن نداشته باشیم، با فیلتر آن دچار برخی مشکلات می‌شویم. مردم به ارتباط و شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند و نمی‌توانیم بدون یافتن جایگزینی مناسب، یک شبکه‌ اجتماعی را ببندیم. برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام می‌اندیشند، اما من مشکلات خیلی فراتری را می‌بینم. اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار می‌دهد، خودشیفتگی را در کاربران دامن می‌زند و اراده پلتفرم را بر افراد تحمیل می‌کند. با این وجود، عده زیادی در این بستر زیست می‌کنند و ما نمی‌توانیم به راحتی این بستر را مسدود کنیم.

انتقاد شدید عبدی به اظهارات عجیب صدیقی

عباس عبدی در خصوص اظهارات عجیب کاظم صدیقی در مورد آیت الله مصباح یزدی تحلیلی هشدارآمیز را مطرح کرد.این تحلیلگر مسائل سیاسی، در حساب توییتر خود نوشت: «‌سخن آقای صدیقی ۵ وجه دارد.

۱. او که اینها را گفت.
۲. مجری که در تایید سر تکان می‌دهد.
۳. رسانه‌ای که پخش کرد.
۴. عده‌ای که باور دارند.
۵. مجموعه‌ای که می‌داند دروغ است و برخوردی نمی‌کند.

پنجمی زیان‌بارتر از همه است. زیرا بقای خود را در ترویج دروغ و‌خرافه دیدن است.»

نامه سرگشاده محسن هاشمی به خواهرش فائزه: عذرخواهی کن!

در پی مصاحبه اخیر فائزه هاشمی در مورد دونالد ترامپ و اقدامات رییس جمهور آمریکا علیه ایران، محسن هاشمی طی نامه ای سرگشاده به اظهارات وی واکنش نشان داد و نوشت: «می دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی!»

متن نامه سرگشاده محسن هاشمی رفسنجانی به خواهرش بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خواهر عزیزم فائزه

هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه ای از تو موجب ناراحتی علاقمندان آیت الله هاشمی رفسنجانی والبته اعضای خانواده و را فراهم کرد و بهانه ای مناسب به افراطیون و تخریب گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد.

نوشتن این سطور به معنای آن نیست که خود را بزرگتر یا فهمیده تر از تو می دانم، چرا که تقریبا هم سن و سوابق سیاسی تو کمتر از من نیست، ولی احساس وظیفه کردم که تذکراتی که بارها به شکل گفتگوهای خانوادگی طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بیاورم.

به خوبی می دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیتهای کشور، پدر، چهره ای نبود که مواضع وتفکراتش پوشیده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه های نمازجمعه، سخنرانی، مصاحبه و ... باقیمانده است که حدود یکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است.

اتفاقا در موضوع ترامپ، برخطر او و تهدیدی که خودکامگی او هشدار علنی داده بود و گفتند:

ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذار، می باشد."

می دانی که ترامپ به واکنش احساسی وبه دور از عقلانیت ایران در این ماههای آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشیاری وتدبیر مسئولان، بویژه رهبرانقلاب این توطئه ناکام ماند و ایران با سرافرازی و ترامپ با شکست، سخت ترین دوره تحریم ها را به پایان رساند.

قطعا خود خوب می دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور، توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن وقمار باز است و من سقوط ترامپ را به ملتهای ایران و آمریکا تبریک گفتم.

می دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی!

لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی

برادرت محسن

پیشنهاد احمد توکلی به رئیس دستگاه قضا

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای، به آیت الله رئیسی پیشنهاد داد تا برای وفاق و همدلی سه قوه و همچنین عملیاتی کردن مأموریت‌های هفت‌گانه سند تحول قضایی، شورایی از مدیران عالی سه قوه تشکیل شده و نتایج به صورت مستمر مردم اطلاع رسانی شود.

متن این نامه به شرح زیر است:
برادر ارجمند آیت‌الله دکتر رئیسی
رئیس محترم قوه قضاییه
سلام علیکم
با احترام، قوه قضاییه نقش بسیار مهمی در تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد و نقش‌آفرینی سازنده این قوه با همکاری سایر قوا و نهادهای حاکمیتی کشور موفقیت آن را ضمانت خواهد کرد.
سند تحول قضایی، منبعث از تکالیف تعیین شده در اصل 156 قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های بسیار مترقی دارد که اجرای آن نیازمند مدیران جهادی و با انگیزه، بودجه و امکانات اقتصادی و از همه مهم‌تر، مطالبه گری مردم است. برای وفاق و همدلی سه قوه در اجرای این سند بسیار مؤثر در کارآمدی قوا، پیشنهاد می‌گردد برای عملیاتی کردن مأموریت‌های هفت‌گانه سند تحول قضایی، شورایی از مدیران عالی سه قوه تشکیل شده و نتایج به صورت مستمر به استحضار مردم عزیز ایران اسلامی رسانده شود. مستحضرید سند مذکور نه تنها مطالبات به حق مردم را نسبت به دستگاه عدلیه، بلکه مطالبات به نظام اسلامی را نیز افزایش داده است، بنابراین ضرورت دارد دستگاه قضا نسبت به انجام مأموریت خطیر خود مصمم‌تر از گذشته عمل نماید.
دیده‌بان شفافیت و عدالت به عنوان یک سازمان مردم نهاد از این حرکت تقدیر نموده و وظیفه دینی و ملی خود می‌داند در پیگیری مطالبات به حق مردم عزیز ایران اسلامی کما فی‌السابق همچنان محکم و مصمم در میدان عمل حضور فعال داشته و در این راه مدافع دلسوز حقوق ملت باشد. در پایان بر این نکته تاکید می‌کنیم که ان شاءالله در همه حال، فرصت کمک به قوه قضائیه را از دست نخواهیم داد.

لاریجانی در ۱۲ سال مدیریت مجلس یک ریال حقوق نگرفت

حقیقت‌پور درباره شیوه مدیریت علی لاریجانی در مجلس نیز گفت: من با علم و اطلاع می‌گویم که آقای لاریجانی ۱۲ سال در مجلس یک ریال حقوق نگرفت، آن وقت برخی آقایان نیامده دنبال خودرو و وام مسکن در مجلس هستند.

نظر ضرغامی درباره «آقا اجازه ها»؛ کسانی که هر روز جزئیات را از رهبری می‌پرسند حتما کارشان غلط است

رئیس پیشین صدا و سیما با بیان اینکه من به تعبیری معمولا می گویم «آقا اجازه ها» را اصلا قبول ندارم، گفت: آقا اجازه یعنی هر کاری می خواهید انجام بدهید باید از یک نظر اجازه بگیرید. من بارها شده بود که راجع به موضوعات مهمی از رهبری سؤال می کردم یا نامه می دادم و مرتب هم پیگیر بودم که ایشان پاسخ بدهند و در حوزه ای کار من بیشتر روشن شود؛ ایشان جواب نمی دادند و موضع نمی گرفتند. یعنی من تو را آنجا گذشته ام که بر اساس چهارچوبی که روز اول به تو داده ام و در این فرآیند هر وقت لازم باشد به شما یادآوری میکنم، کارت را انجام بدهی نه اینکه هر روز بگویی این کار را بکنم یا نکنم. پس کسانی که دنبال این هستند که هر روز جزئیات را از رهبری بپرسند، حتما کارشان غلط است.

گمانه زنی درباره نقش موسوی خوئینی‌ها در سازوکار جدید اصلاح طلبان

قرار است اصلاح طلبان در کنار سید محمد خاتمی از چند نفر دیگر به عنوان «اجماع ساز» استفاده کنند. آنها درباره این افراد و نقش آنها نوضیحی نداده اند؛ اما بر اساس اخبار یکی از این افراد ظاهراً موسوی خوئیینی هاست، اگر نقشی که قرار است به لیست اجماع ساز اصلاح طلبان «۳۰+۱۰» واقعی باشد. می توان ادعا کرد؛ موسوی خوئیینی ها پس از ناکامی های سال های اخیر اصلاح طلبان از حاشیه به متن آمده و قصد نقش آفرینی علنی دارد.شهیندخت مولاوردی فعال سیاسی اصلاح طلب اخیراً در رابطه با دو حزبی که به لیست اجماع ساز اصلاح طلبان اضافه شدند، گفت: این احزاب حق رای ندارند و فقط نقش آنها به عنوان ناظر است.او افزود: مدتی دیگر به عنوان عضو اضافه می شوند و حق رای هم خواهند داشت.گفتنی است؛ اخیرا «مصطفی کواکبیان»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم و دبیرکل حزب مردم سالاری، در رابطه با لیست اجماع ساز اصلاح طلبان «۳۰+۱۰» و مشخصات آن اعم از شخصیت های ملی به برنا گفته بود: شخصیت ملی یعنی آدم های برجسته سیاسی که در این ۳۲ حزب موجود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیستند مثلا موسوی خوئینی ها که شخصیت ملی برجسته ای است که عضو این دو ۳۲ حزب نیست یا امثالهم که من دیگر اسم نمی برم.او در پاسخ به این سوال که چه احزابی به 30 +10 شخصیت ملی اضافه شدند، گفت: حزب مدافعان حقوق بشر شهیندخت مولاوردی و سازمان معلمان ایران به این لیست اضافه شده اند.

نماینده مجلس: واکسن های آمریکایی و انگلیسی سرطان زا و عقیم کننده هستند

علی اصغر عنابستانی گفت: جناب رئیس جمهور می‌گویند چنان گران کردیم که مردم نفهمیدند؛ آقای روحانی مردم خوب می‌فهمند اما به واسطه نجابت و نظام، ضعف عملکرد پرتکرار شما را تحمل می‌کنند؛ شما اشتباه فهمیده‌اید که کشور را به این ورطه غلط انداخته‌اید؛ شما اشتباه فهمیده‌اید که در کشوری که سال‌ها است پرچمدار واکسن‌سازی است برای تامین واکسن چشم امید به دشمن دوخته‌اید و دست دانشمندان ما را برای تولید واکسن بسته‌اید.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در صحن علنی امروز ( یک شنبه، 21 دی ماه ) در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا برای ساخت واکسن مدت‌ها فرصت‌سوزی کردید و به موسسات مربوطه اجازه کار ندادید؟ چرا هنوز به انستیتو رازی اجازه آزمایش انسانی نمی‌دهید؟ کشورهایی که تمام تلاش خود را بر علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند و حتی از ورود داروهای مهمی مانند داروی سرطان، بیماری های خاص و حتی داروی بیماران پروانه ای به کشور جلوگیری کردند چگونه ناگهان دلسوز ملت ما شدند و برای سلامت ملت ما واکسن تعارف می‌کنند؟وی ادامه داد: آن هم واکسن‌هایی که بر اساس برخی گزارشات هم سرطان‌زا و هم عقیم‌کننده هستند و حتی 60 درصد نظام بهداشت و درمان خودشان هم حاضر به استفاده از آنها نیستند؛ سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد.نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم در مورد لایحه بودجه 1400 گفت: در شرایطی که انتظار می‌رفت دولت به تاخیر چندساله برای اصلاح ساختار بودجه پایان دهد اما متاسفانه لایحه را غیرشفاف، غیرواقعی و به شدت رانتی تنظیم کرده است؛ فرض غیرواقعی میزان فروش نفت، سیاست ارزی چندنرخی و رانتی به منزله تدوام اتلاف و تباه بیت‌المال و حقوق مردم است؛ ارز 4200 تومانی جز رانت، گرانی، هدررفت میلیاردها دلار منابع ملی و انتفاع محدودی انحصارگر متنفذ در دولت چیزی برای مردم نداشته است.عنابستانی خطاب به رئیس جمهور یادآور شد: مدلل‌ها و دلال‌ها در این میانه چه می‌کنند؟ چرا گزارش دقیقی از ارز 4200 تومانی نمی‌دهید؟ 50 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی توزیع کردید و همان زمان همان کالاها تا 70 درصد گران شد نکند خودتان هم متوجه نشده‌اید که چیکار می کنید.

گورباچف درباره آیت الله چه گفت؟

آخرین سفیر ایران در شوروی در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «ماموریت در مسکو» به ماجرای ملاقات خود با گورباچف پس از فروپاشی اشاره کرده است.نعمت الله ایزدی نوشته است: با آقای گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی نیز در ۱۳۷۳/۶/۲۹ ملاقات خداحافظی انجام دادم. او از اقداماتی که در دوره قدرتش انجام شده بود، رضایت داشت و خوشحال بود از اینکه در ایران دو دوست دارد. آقای ولایتی و آقای هاشمی رفسنجانی.او در انتقاد به فعالیت‌های خودش و ایران گفت: "بعد از انقلاب اکتبر، تصور می‌کردیم همه باید به دنبال ما بیایند. شما هم می‌خواستید نشان دهید که تمام واقعیت در دستان شماست و همه باید از شما تأسی کنند. ما هر دو به فکر صدور انقلاب بودیم که شاید درست نبود. "
نکته جالب این بود که گفت: "من دو چیز را هرگز از خودم دور نمی‌کنم؛ یکی نامه امام و دیگری وصیت نامه او"ایزدی در بخشی دیگر از خاطراتش آورده است: زمانی که گورباچف دیگر رئیس جمهور نبود، یعنی بعد از فروپاشی در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۷۰ برای من فرصتی فراهم شد تا با او ملاقات کنم. قصد داشتم به خاطر اقداماتش از او تشکر کنم و گزارشی ار روابط به او دهم و از او بخواهم اگر می‌تواند به دولت کمک و مشورت بدهد، چراکه با توجه به مواضع یلتسین و گرایش او به غرب نگران بودیم با مشکلاتی مواجه شویم. پیش بینی می‌کردیم که در روابط دچار رکود شویم. از او برای سفر به ایران دعوت کردم که استقبال کرد و گفت در حال حاضر می‌تواند به ایران سفر کند اگر چه هیچ وقت این سفر محقق نشد.

نماینده مجلس: با روسیه و چین همکاری‌ تسلیحاتی داریم

فداحسین مالکی با اشاره به توسعه مراودات تسلیحاتی ایران با سایر کشورها، گفت: ایران با روسیه و برخی همسایگان همکاری‌های تسلیحاتی دارد، مذاکرات با چین هم در این زمینه صورت گرفته است.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی در خصوص همکاری‌های تسلیحاتی ایران و سایر کشورها، گفت: همانطور که وزیر دفاع پیش از این مطرح کرده است، ایران در شرایطی است که امکان توسعه صادرات تسلیحات به دیگر کشورها را دارد و از نظر پیچیدگی‌های تسلیحات نظامی رقابت نزدیکی با کشورهای فعال در این حوزه دارد، بسیاری از کشورها از جمله آمریکایی‌ها بر این موضوع و توانایی‌های دفاعی و تسلیحاتی ایران واقف هستند.مالکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت‌های تسلیحاتی حرف برای گفتن دارد، افزود: همانطور که ارتباطات ایران با سایر کشورها به ویژه همسایگان در حوزه‌های تجاری و اقتصادی در حال گسترش است، در زمینه نظامی نیز این مراودات توسعه داده شده است.مالکی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در صورت نیاز نسبت به خریداری و صادرات به ویژه صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی همانطور که وزیر دفاع گفته است، اقدام می‌کند و در این زمینه پیش گام هستیم. همکاری‌های تسلیحاتی ایران با کشورهایی چون روسیه و برخی دیگر کشورهای منطقه و همسایه در جریان است، مذاکراتی هم با چین صورت گرفته است.

احتمال ممنوعیت واردات هرگونه دارو از انگلیس، فرانسه و آمریکا

عضو کمیسیون بهداشت در مجلس از احتمال ممنوعیت واردات دارو از انگلیس، فرانسه و آمریکا سخن گفت.حسن رزمیان مقدم گفت: احتمالا با اتفاقی که رخ داده، دیگر هیچ دارویی از انگلیس و فرانسه به ایران وارد نشود.رزمیان مقدم درمورد ممنوعیت واردات واکسن از انگلیس، امریکا و فرانسه گفت: حضرت آقا یکبار با صراحت و جدیت درباره این موضوع صحبت کردند و نیازی به طرح دوباره مسائل درباره واکسن کرونا از کشورهای انگلستان، آمریکا و فرانسه نیست.
وی افزود: احتمالا با اتفاقی که رخ داده، دیگر هیچ دارویی از این کشورها به ایران وارد نشود.رزمیان مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا شما با این ممنوعیت احتمالی موافق هستید، تصریح کرد: بله من موافق این ممنوعیت‌ها هستم و احتمالا نیز این اتفاق خواهد افتاد.

نماینده مجلس: قطعا آمریکا و انگلیس دلسوز ما نیستند

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به تلاش غربی ها برای عدم دسترسی مردم به اقلام بهداشتی و درمانی به ویژه ماسک و دارو در ماه های ابتدایی شیوع کرونا تاکید کرد که قطعا آمریکا و انگلیس دلسوز ما نیستند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«به ما ماسک ندادند!
داروی موثر بر درمان کرونا را به بهانه تحریم ندادند!
با هزاران ترفند از ورود کیت های تشخیص کرونا به ایران جلوگیری کردند!
یکدفعه ۱۵۰ هزار ‎واکسن کرونا کمپانی بدنام فایرز را به ایران اهدا کردند!!
قطعا آنها دلسوز ما نیستند.

#واکسن_می سازیم
#واکسن مطمئن می خریم»

واکنش قالیباف به گاف کلامی‌اش در مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی به واکنشها در فضای مجازی نسبت به گاف کلامی او در نطق پیش از دستور امروز خودش واکنش نشان داد.محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر با بازنشر دابسمش (صداگذاری) بر روی نطق پیش از دستور صبح امروز خودش که نتوانسته بود واژه «مهربانانه» را به درستی تلفظ کند، نوشت: «خودتون ⁧‫فجازی‬⁩ رو جا انداختید، ببینم با این چیکار می‌کنید 

دفاع تمام قد سلحشوری از اظهارات جنجالی فائزه هاشمی

پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس در یادداشتی به تحلیل اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی و واکنش های اصلاح طلبان و اصول گرایان درباره آن پرداخت.

علی الیحال درباره گفته‌های فائزه هاشمی و حملات صورت گرفته به او، به چند نکته باید توجه ویژه داشت و به برخی پرسش‌ها پاسخ داد:

۱- نخست باید بپذیریم که این فقط فائزه هاشمی نبود که چنین می‌گفت. در محاوره‌های مردم یا در گروه‌های مجازی بعضا شنیده یا دیده می‌شود که آنان نیز نظراتی مشابه «فائزه» دارند و می‌گویند «اگر ترامپ بیاید، حتی اگر از جنگ و تحریم بمیریم بهتر از مرگ تدریجی با کرونا و زندگی در فقر و بدبختی است.».

2- نارضایتی جمهوری خواهان و مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیده شد، چه برسد به مردم ما که تاوان فشار حداکثری ترامپ به ایران را پرداختند، تا کاسبان تحریم بهره مند گردند.اما؛

۳- آنان که چشم به راه بایدن هستند، آیا می‌دانند که مقصود ترامپ از اعطا گرین کارت و یا تابعیت دائم به 2 هزار و 500 نفر پس از توافق برجام، چه کسانی بود؟ این امتیاز خاص آقای اوباما نصیب چه کسانی شد و عموم مردم چه بهره‌ای از آن بردند؟ به راستی اگر ادعای ترامپ مبنی به پرداخت میلیون‌ها دلار پول به ایران در پی قرارداد برجام درست باشد، مدافعان اوباما و بایدن پاسخ دهند که آن پول‌ها چه شد؟ آیا نفع آن به مردم بازگشت؟

۴- امروز باید به این سوال پاسخ دهیم که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کاهش احتمالی تحریم‌ها برای مردمی که حتی با واکسن کرونا هم سیاسی برایشان برخورد می‌شود، چه سودی دارد؟ فرض بر این است که با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، شانس پیروزی دوست او در ایران در انتخابات ریاست جمهوری 1400 افزایش پیدا کند و اصلا «محمدجواد ظریف» رئیس‌جمهوری بعدی ما باشد، اما چه تفاوتی به حال مردم ایجاد خواهد شد؟ مگر بیش از این است که جناب دکتر ظریف بفرمایند این همان سبک زندگی است که خودمان انتخاب کرده‌ایم؟

۵- بایدن، اوباما یا ترامپ، درمان درد مردم ایران نیستند و نخواهند بود. آن‌ها منافع ملی‌شان و البته کارکرد کشورهای منطقه برای پیشبرد اهدافشان را اولویت خود قرار داده‌اند و بس. برای واشنگتن، ایرانی که مدام «مرگ بر امریکا» بگوید به مراتب مفیدتر از کشوری است که به دنبال روابط عادی با کشورهای دیگر است. آنها از این که در ایران مرگ بر این و آن گفته شود ‌واهمه ندارند. به منطقه نگاه کنیم: پس از سال‌ها اعراب و اسرائیل صلح کرده‌اند، سلاح‌های امریکایی در منطقه به فروش می‌رسد اما فرماندهان، جوانان و تجهیزات ما در سوریه در یک جنگ نیابتی نابود می‌شود و همه اینها باب طبع روسای جمهوری امریکا است. باید بپذیریم که ملتی که خود را ناتوان از ایجاد تغییرات مثبت ببیند، شرایطش با رفتن ترامپ و آمدن بایدن بهتر نمی‌شود.

۶- حال پرسش آن است که چرا مصاحبه فائزه هاشمی تا این حد بازخورد به همراه داشته و با سیلی از واکنش‌های انتقادی مواجه شده است؟ او هم به مانند بسیاری از افراد سیاسی حق اظهارنظر دارد پس چرا برخی، اصلاح‌طلبان تا این حد قیم مابانه برخورد می‌کنند؟ چرا محسن هاشمی نامه سرگشاده می‌نویسد؟ برداشت من آن است که جامعه‌ای که جنسیت زده است، از نگاه جنسیتی فارغ نمی‌شود و در قبال گفته‌های فائزه نیز با همین نگاه جنسیتی وارد موضوع شد. هر سخنی قابل نقد است اما نقد منصفانه با حملات بی‌رحمانه زمین تا آسمان متفاوت است و تلخ آنکه در این میان، زنان اصلاح‌طلب به مراتب بی‌رحمانه‌تر از سایر افراد مورد هجمه و حمله از هر سو قرار می‌گیرند.

۷ - در نهایت آنکه بپذیریم جامعه ایران، نیاز به تغییر بنیادین دارد. لازمه آن تغییر از سطح خرد به سطح کلان رسیدن است. ما نیازمند ایجاد تغییر در عادت‌ها و در ویژگی‌های شخصی خویشیم. تجربه ناموفق انقلاب و جنبش‌های اجتماعی اخیر به خوبی نشان داده که «انقلاب» نه تنها توان ایجاد تغییر در ساختارهای متصلب گذشته را ندارد بلکه متاسفانه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز نتوانسته است، جامعه را بیش از پیش به سمت معیارهای اخلاقی و انسانی حرکت دهد و تجربه گواه این مدعاست.

زنگ‌های خطر مدت‌هاست برای ما به صدا در آمده است. مهاجرت 3 هزار پزشک در عرض 10 ماه یعنی هشدارها را جدی نگرفتیم و امروز صدایشان به مراتب بلندتر از گذشته شده است پس تغییر نیاز ماست و نقطه شروع آن، شاید مقابله با درماندگی آموخته شده خودمان باشد. فراموش نکنیم که سرزمین ایران و مردمانش برای بقا نیاز به راستی و درستی دارند پس تا به مانند «گرگور» در داستان «مسخ» کافکا لِه نشده‌ایم، خود را باز یابیم. از خود شروع کنیم و ویژگی‌هایی مثبت را بازیابیم...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار