رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: مهاجرانی: چکش چوبی استیضاح بر فرق سر ترامپ فرود آمد / تکذیب تلفات انسانی در حمله به دیرالزور توسط نیروی قدس و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۹۳۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 14 January 2021

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

قبض برق ۴۰میلیاردی ماینر شرکت ایران و چین

روز گذشته استخراج رمز ارز از مزرعه رفسنجان، متعلق به شرکت ایرانی توسعه سرمایه‌ گذاری ایران و چین با دستور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمان متوقف شد. در این قبض برق که بنام شرکت استخراج بیت کوین در رفسنجان معروف شده، پرداخت یکماه مصرف برق ۴۰میلیارد تومان قید شده است.ر این قبض برق که بنام شرکت استخراج بیت کوین در رفسنجان معروف شده، پرداخت یکماه مصرف برق ۴۰میلیارد تومان قید شده است. پس از قطع برق در بسیاری از شهرهای ایران برخی کارشناسان استخراج بیت کوین را یکی از دلایل افزایش مصرف برق در کشور معرفی کرده بودند. گفتنی است روز گذشته استخراج رمز ارز از مزرعه رفسنجان، متعلق به شرکت ایرانی توسعه سرمایه‌ گذاری ایران و چین با دستور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمان متوقف شد.

واکنش آذری جهرمی به مصوبه کمیسیون تلفیق درمورد صداوسیما

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نوشت: مصوبه کمیسیون تلفیق برای حمایت از تولید محتوا د رفضای مجازی راهگشا نیست. در فضای مجازی تولید محتوا باید مردمی باشد نه سازمانی. از تولیدات مردمی حمایت کنیم نه تولیدات صداوسیمایی برای مردم. آزموده را آزمودن خطاست .

واعظی: هیچ تماسی با تیم بایدن برقرار نشده

محمود واعظی: هیچ تماسی بین ایران و دولت منتخب امریکا برقرار نشده است. حرف‌هایی که مطرح می‌شود، براساس تحلیل‌ها است. ضمن اینکه مقام‌های دولت منتخب امریکا یعنی هم آقای بایدن و هم خانم کاملا هریس، معاون ایشان و هم سایر اطرافیان‌شان در دوران رقابت‌های انتخاباتی بسیار درباره برجام صحبت کردند. از این رو این گمانه‌ها (درباره رویکرد دولت آینده امریکا و رفع تحریم‌ها) بیشتر براساس حرف‌هایی که قبلاً زده شد، مطرح شده است.

حدادعادل: جوان های [اصولگرا] دوگانه سازی نکنند و با بزرگتر ها متحد بشوند

حدادعادل با بیان اینکه سعی ما این بوده که عطر خوش جوان‌گرایی را در مجلس احساس کنیم و این کار شده است، گفت: از پیشکسوتان خواهش می‌کنم که برخی تند و تیزی‌های جوانان را تحمل کنند و از جوانان هم خواهش می‌کنم که دوگانه تازه ای تحت عنوان پیر و جوان ایجاد نکنند و جوان‌ها هم در درون خودشان و هم با بزرگترها متحد شوند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید بر اینکه پیروزی فقط با سازماندهی و مدیریت نیست و باید ببینیم با چه گفتمانی وارد عرصه انتخابات می‌شویم، گفت: احساس می‌کنیم که رقیب ما می‌خواهد دوگانه ای تحت عنوان مذاکره و جنگ خلق کند و این تله ای هست که نباید در آن بیفتیم. وی با اشاره به اینکه رهبری می‌فرماید شرط ما برای مذاکره برداشتن همه تحریم‌هاست، اظهار کرد: عده ای می گویند اگر طرف مقابل به برجام برگردد ما هم برمیگردیم و این در حالیست که ما الان در برجام هستیم و تصور عده ای از پیروزی ‌شان در این است  که دوران ترامپ را به دوران اوباما برگردانیم و اینکه اینطور وانمود کنیم که آمریکا بد نیست و ترامپ بد بود یک مغالطه بزرگ است.

ظریف: شرمنده این همه محبتم

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پستی اینستاگرامی از ابراز محبت یکی از افسران بازنشسته ارتش قدردانی کرد.محمد جواد ظریف نوشت:سلام دوستان. هرچقدر زمانه سخت‌تر و هجمه‌ها ناجوانمردانه‌تر، آیین مردی و پهلوانی ایران و ایرانی برجسته‌تر. ناملایمات و بداخلاقی‌های فراوان این روزها، با بزرگواری‌های سخاوتمندانه مردم دلاور و پرمهر ایران عزیز شیرین می‌شود.جناب شاهرودی عزیز، افسر سرافراز بازنشسته ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی ایران و رزمنده روزهای نه چندان دور دفاع مقدس اند که در شرایط سخت جوی این روزها به قله پرافتخار دماوند صعود کرده و عکس زیبا و پرمهرشان را برایم فرستاده اند با این پیام که «به دشواری وظیفه» می‌اندیشیده و خواسته‌اند با این‌کار «قوت قلبم» باشند.ممنون جناب شاهرودی بزرگوار که یکبار دیگر به این خدمتگزار کوچک ملت بزرگ ایران یادآوری کردید که آیین جوانمردی این مرز و بوم زنده است‌.شرمنده اینهمه محبتم.اطمینان دارم با وجود قهرمانان جوانمردی چون شما ایران عزیز همواره سربلند خواهد ماند.

سردار دهقان: صنعت دفاعی شاگرد اول حوزه ساخت است

مشاور فرماندهی کل قوا با اشاره به رونمایی نیروی دریایی ارتش از ‎ناوبندر مکران اظهار کرد: صنعت دفاعی شاگرد اول حوزه طراحی و ساخت است و سایر صنایع باید از آن الگو بگیرند.سردار حسین دهقان در حوزه صنایع دفاعی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏امروز صنایع دفاعی با رونمایی از ‎ناوبندر مکران نشان داد زیرساخت‌ طراحی و تولید انواع شناور اعم از نفتکش و ناو جهت ارتقاء امنیت و اقتصاد کشور فراهم است.صنعت دفاعی شاگرد اول حوزه طراحی و ساخت است و سایر صنایع باید از آن الگو بگیرند.به همرزمانم بابت باروری حس غرور ملی تبریک می‌گویم.»

سعید محمد می خواهد شهردار بشود یا رئیس جمهور؟

جانمایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مدتی است که در حال شکل‌گیری است. کم‌کم معلوم می‌شود کدام شخصیت و چهره سیاسی دنبال کدام سمت و مقام است و چقدر احتمال دارد که به آن برسد. اما به‌هرحال فعلا همه برای رسیدن به خواسته‌های خود در تلاشند و سعید محمد هم در این راستا در مسیر خود به پیش می‌رود.ابتدا گمانه‌زنی درباره سعید محمد مطرح بود که می‌خواهد خود را به «پاستور» برساند. هرچند همان زمان هم برخی منابع رسانه‌ای از بازی پیچیده او می‌گفتند و اینکه محمد بنا دارد با استفاده از فضای انتخابات ریاست‌جمهوری، خود را به عنوان گزینه شهرداری پایتخت مهیا کند و خود را به «بهشت» برساند.هرچه بود اما حالا دیگر بنابه دلایلی صریح‌تر در این مسیر گام برمی‌دارد و در تلاش است تا خود را به شهرداری تهران برساند. البته شهرداری تهران خود می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای رسیدن به ریاست‌جمهوری. اما در این میان اختلاف‌نظر و تردید در جریان اصولگرایی بسیار است و این جریان هر روز با تصمیم و اتفاقی تازه روبه‌رو می‌شود که ممکن است همه برنامه‌ریزی‌های‌شان را به‌هم بریزد. شاید به همین خاطر سعید محمد از هم‌اکنون برای بهشت برنامه ریخته اما معلوم نیست تا سال بعد چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و او می‌تواند این خواسته خود را عملیاتی کند یا نه!/اعتماد

چه کسی جای مهدی کروبی را می گیرد؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی این حزب گفت: باید صبرکرد تا در جلسه روز جمعه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره کناره‌گیری و جایگزین کروبی چه موضعی گرفته می‌شود.روز گذشته مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، با ارسال نامه ای به الیاس حضرتی قائم مقام این حزب از دبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا داد. در همین راستا، محمد جواد حق‌شناس، درباره استعفای دبیرکل حزب اعتماد ملی و احتمال جایگزینی الیاس حضرتی به جای او در جلسه فردای شورای مرکزی حزب، گفت: آقای کروبی نامه‌ای نوشتند و در آنجا برای بار سوم استعفا کردند. قبلا هم او در سالهای ۹۵ و ۹۷ هم کناره‌گیری کرده بود که در شورای مرکزی با این تصمیم مخالفت کرد.بنابر گزارش ایرنا، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: کمیسیون ماده ۱۰ نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی اخیرا برخی چهره‌های موثر حزب اعتماد ملی چون دبیرکل، اسماعیل گرامی مقدم، حسین کروبی و رحیم ابوالحسنی را رد صلاحیت کرد. نهادی که وظیفه‌اش دفاع از کیان تحزب و فعالیت‌های حزبی در جامعه است باید کاری کند که گروه‌ها درپی فعالیت‌های غیرقانونی نروند. این تصمیم خارج از قاعده و منطق برای ما عجیب بود چون این افراد هیچ سابقه کیفری نداشتند.حق شناس یادآور شد: باید صبرکرد تا در جلسه روز جمعه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره کناره‌گیری و جایگزین کروبی چه موضعی گرفته می‌شود. این موضوع به هر حال از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت.عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره جدی بودن بحث نامزدی او در انتخایات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، افزود: دستور کار دیگر جلسه شورای مرکزی رسیدگی به موضوع نامزد حزب اعتماد ملی در انتخابات ریاست جمهوری است. این موضوع قبلا در دفتر سیاسی حزب بحث شده بود و نام سه تن (حق‌شناس، حضرتی و سید ابراهیم امینی) به شورای مرکزی معرفی شد تا تصمیم بگیرند که نتایج آن از سوی سخنگوی حزب به اطلاع خواهد رسید.

عاملان پخش ‎پوسترهای جنجالی درباره پسر رهبر انقلاب دستگیر شدند

عاملان پخش ‎"پوسترهای خیابان انقلاب" کارگرانی بودند که دستگیر شدند.عاملان پخش ‎"پوسترهای خیابان انقلاب" کارگرانی بودند که با دریافت پنج میلیون تومان، پوسترها را از دفتر فنی چاپ تحویل و سپس پخش و نصب کرده و آمر تمام مراحل را از طریق تلفن به آنان گفته است. آنان دیشب دستگیر شدند. فکر کرده بودند اقدامی موجه و حاکمیتی است، فریب خورده و انجام داده‌اند.

هاشمی طبا: اکثریت اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند

هاشمی‌طبا با بیان اینکه اکثریت اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند گفت: احتمال کاندیداتوری آقای سیدحسن خمینی را صفر می‌دانم.پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز گفت‌وگویی با سید مصطفی هاشمی‌طبا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- احتمال کاندیداتوری آقای سیدحسن خمینی را صفر می‌دانم. من اطمینان دارم که ایشان تمایلی به کاندیداتوری ندارد. بنابراین بحث اجماع بر روی ایشان هم معنا ندارد.

- آقای جهانگیری بدش نمی‌آید که کاندیدا شود. استنکافی نکرده است و ممکن است که کاندیدا شود.
- به نظر من اصلاح‌طلبان درباره او به اجماع نمی‌رسند. چون مخالف هم بین اصلاح طلبان دارد و این طور نیست که همه با ایشان موافق باشند.
- برخی فکر می‌کنند که جهانگیری رای آوری ندارد و یا اینکه اگر رای بیاورد بتواند کاری که لازم است را انجام دهد؛ بنابراین شاید اکثریت با او موافق باشند، اما مورد اجماع نیست.

- ائتلاف با لاریجانی بعید نیست. به نظر می‌رسد که اکثریت اصلاح‌طلبان با لاریجانی ائتلاف می‌کنند البته اگر خودش بخواهند، شاید هم نخواهد.
- به نظر من اگر از سوی طیفی از اصلاح‌طلبان و طیفی از اصولگرایان حمایت شود، احتمال رای‌آوری هم دارد.

تکذیب تلفات انسانی در حمله به دیرالزور توسط نیروی قدس

معاون سیاسی سپاه قدس ادعای رسانه های بیگانه در خصوص تلفات حمله اخیر رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه را از اساس کذب و جنگ رسانه ای محور غربی- عبری – عربی علیه مقاومت دانست.احد کریمخانی معاون سیاسی نیروی قدس سپاه، در تشریح حمله چهارشنبه شب جنگنده‌های رژیم صهیوینستی به مواضعی در دیرالزور و بوکمال سوریه، گفت: این حمله هیچ تلفات انسانی نداشته است.وی افزود: همزمانی این حمله با گسترش اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی که موجب بروز چالش‌های مهم امنیتی، سیاسی و اجتماعی علیه نتانیاهو شده است از یک طرف و موضوع انتقام سخت و قطعی جبهه مقاومت از آمریکا و صهیونیست‌ها از سوی دیگر باعث شده است تا صهیونیست‎ها برای انحراف افکار عمومی از چالش‌های داخلی و کنترل فضای ترس و وحشت از انتقام سخت مقاومت و فرار به جلو دست به این اقدام بزنند.معاون سیاسی نیروی قدس تأکید کرد: صهیونیست‌ها برخلاف تبلیغات دروغین خود، جرأت حمله به مراکز و مواضع ایران و گروه‌های مقاومت در سوریه را ندارند. حملاتی هم که با عناوین مختلف انجام می‌دهند حملاتی کورکورانه و بدون اهداف استراتژیک است.کریمخانی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به خوبی نسبت به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت در سوریه آگاه است و به خوبی می‌داند که حمله به مواضع مقاومت در سوریه قطعا با واکنش سخت و شدید مواجه خواهد شد.

لاوروف پس از دیدار با وزیر سعودی: ظریف به مسکو می‌آید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ماه جاری میلادی به مسکو سفر خواهد کرد.وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری پس از دیدار با فیصل بن فرحان آل سعود٬ وزیر امور خارجه عربستان در این رابطه گفت: ضمناً در ماه ژانویه، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مسکو سفر می‌کند. لاوروف امروز میزبان همتای سعودی خود در مسکو بود.

پاسخ تند مشاور سابق روحانی به سعید جلیلی

حمید ابوطالبی در حساب شخصی خود در توییتر خطاب به سعید جلیلی نوشت: ‌«درست می‌فرمایید؛ تحریمهایی که حاصل مذاکره نکردن در دوران جنابعالی است ۸۰۲ تحریم است؛ و تحریم هایی که حاصل مخالفت با تداوم مذاکره، و دلواپسی است ۷۵۱ تحریم؛ آیا هنوز زمانِ شروع مذاکره جهت رفع همین ۱۵۰۰ تحریمِ فلج کننده نرسیده است؟ آیاهنوز نباید نتیجه گرفت که اصلِ مذاکره و گفتگو تابو نیست؟!»جلیلی در مصاحبه ای گفته است: «اگر تحریم ها رفع نشود و آمریکا به برجام برگردد ممکن است ضرر داشته باشد. چون از وقتی ترامپ از برجام خارج شد 751 تحریم علیه ما تصویب کرد و 802 تحریمی که قرار بود طبق برجام لغو بشوند هم دوباره برگرداند یعنی چیزی حدود 1500 تحریم. بعد اینها برای این تحریم ها شناسه جدید زدند؛ هم شناسه هسته ای هم شناسه های تروریسم و حقوق بشر و... حالا با برچسب های جدیدی که آمده، می گوید اینها که در برجام نیست من به برجام برگشتم اینها تحریم های دیگری است! اگر می خواهید اینها حل بشود بیایید بنشینید برای تک تک اینها گفتگو کنیم.»

مهاجرانی: چکش چوبی استیضاح بر فرق سر ترامپ فرود آمد

سیدعطاالله مهاجرانی، وزیر اسبق اصلاحات و مقیم لندن طی توییتی نوشت: چکش چوبی که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان به عنوان نشانه تصویب استیضاح ترامپ بر میز کوبید، در واقع بر فرق سر ترامپ فرود آمد. یادتان هست چقدر ترامپ به پلوسی ناسزا می گفت و نیز به جو بایدن. اکنون او فلک زده ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست. و البته ایران استوار و سربلند.

دستور روحانی درباره ماجرای قطع برق

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد تا قطع برق روزهای گذشته، مجدداً اتفاق نیفتد، گفت: ان شاءالله جلوی قطع برق گرفته خواهد شد.محمود واعظی، در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که مجدداً در روزهای پیش رو کشور با قطع برق در نقاط مختلف کشور مواجه نشود، اظهار کرد: آقای رئیس جمهوری عصر دیروز به من دستور دادند، من نیز با وزرای مربوطه صحبت کردم و امروز در جلسه دولت نیز صحبت‌هایی در این باره انجام شد؛ ان شاالله جلوی این کار گرفته خواهد شد.طی روزهای گذشته نقاط مختلفی از کشور از جمله کلانشهر تهران با قطعی برق از پیش اعلام نشده مواجه شد. افزایش مصرف گاز به دلیل فصل سرما و افزایش کاهش گاز مصرفی نیروگاه‌های برق از جمله دلایل این خاموشی‌ها عنوان شده است.سخنگوی صنعت برق عدم اطلاع‌رسانی درباره قطعی برق را مقطعی و غیر قابل پیش بینی بودن خاموشی ها عنوان کرد و با بیان اینکه «اگر مشترکان در مصرف برق و گاز صرفه جویی داشته باشند مشکل حل خواهد شد»، تاکید کرد: هیچ بنایی بر ادامه خاموشی‌ها نیست و تمام تلاش ما رفع خاموشی‌های فعلی است و امیدواریم با همکاری مردم این مشکل حل شود.

کیهان: سیدحسن خمینی تایید صلاحیت نمی‌شود

کیهان با اشاره به مطرح شدن کاندیداتوری سید حسن خمینی نوشت: اعتماد از قول اسماعیل گرامی مقدم عضو حزب اعتماد نوشت: اصلاح‌طلبان و خط امامی‌ها و اصولگرایان میانه‌رو از سید حسن خمینی حمایت می‌کنند. این فضاسازی در حالی انجام می‌شود که بنا بر برخی اخبار موثق، ترغیب افراد مشابه برای نامزدی- با احتمال رد صلاحیت شدن- مورد تأکید پدرخوانده‌های طیف مدعی اصلاح‌طلبی قرار گرفته تا با قربانی شدن آنها، بتوان برای نامزد نهایی این طیف فضاسازی کرد و به جای پاسخگویی به کارنامه بسیار منفی اصلاح‌طلبان در دولت یازدهم و دوازدهم، مجلس دهم و همچنین شورای شهر تهران، به مظلوم‌نمایی درباره رد صلاحیت‌ها پرداخت. یادآور می‌شود طبق اصل 115 قانون اساسی، «رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند، انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». صرف‌نظر از میزان انطباق یا عدم انطباق سیدحسن خمینی با بخش عمده‌ای از این شرایط، محرز است که وی فاقد کمترین سابقه اجرایی (حتی در حد اداره یک شهر و اداره کوچک) برای احراز شرط مدیر و مدبر بودن است. تنها فعالیت او تولیت آستان امام خمینی(ره) و مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) می‌باشد. سید حسن خمینی پیش از این با وجود ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان، از حضور در آزمون علمی نامزدهای این انتخابات منصرف شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار