استاندار آذربایجان‌شرقی علاقه‌مندی خود را برای احداث بازارچه و شهرک‌های صنعتی مرزی مشترک بین استان و کشور ارمنستان اعلام کرد.
کد خبر: ۹۳۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰ 14 January 2021

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی ظهر امروز در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور سفیر ایران در ارمنستان، برگزار شد، اظهار کرد: گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های استان است که خوشبختانه مسوولیت افزایش بیش از پیش ارتباطات در شمال‌غرب کشور از سوی مسوولان ارشد کشور به استان آذربایجان‌شرقی واگذار شده است.

وی به مناقشه اخیر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه نیز اشاره کرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در جریان این مناقشه، با رویکرد بی‌طرفانه تمام تلاش خود را برای حفظ مرزهای بین‌المللی، پایان جنگ و توسعه صلح و دوستی در بین دو کشور را به کار بست.

پورمحمدی آذربایجان‌شرقی را تنها دروازه ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برشمرد و اظهار کرد: انتظار داریم دفتر اتحادیه اوراسیا در استان، تاسیس شود و منطقه آزاد ارس نیز آماده حمایت همه جانبه در این خصوص و توسعه ارتباطات با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین در ادامه سخنان خود به موقعیت ترانزیتی ویژه استان نیز اشاره کرد و افزود: توسعه مناسبات اقتصادی، احداث بازارچه و شهرک‌های صنعتی مرزی نیز یکی از جدی‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های استان با کشورهای دوست و همسایه همچون ارمنستان در شرایط کنونی است.

پورمحمدی همچنین‌ بر توسعه همکاری‌های مشترک همچون برگزاری نمایشگاه‌های مشترک توانمندی‌ها و توسعه ارتباطات علمی و دانشگاهی تاکید کرد و گفت: مذاکراتی هم با دست‌اندرکاران و فعالان اقتصادی در هفته های گذشته داشتیم و پیگیری‌های بیشتری هم خواهیم داشت.

این مسوول یادآور شد: قبلا خدمت آقایان ظریف و عراقچی هم اعلام کرده‌ام که آذربایجان‌شرقی تنها دریچه ارتباطی ایران با اوراسیا بوده و جا دارد دفتر اوراسیا در آذربایجان‌شرقی باشد و دفتر منطقه آزاد ارس برای تسهیل روابط امکانات لازم را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌ای سال 95 بین ایران و ارمنستان در ارتباط با توسعه روابط تجاری بین مناطق آزاد دو کشور خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت ترانزیتی ویژه‌ای که داریم، از این مزیت باید استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: علاقه‌مند به حضور فعال در زمینه توسعه روابط تجاری، فرهنگی و دانشگاهی با ارمنستان بوده و برای صدور خدمات مهندسی در حوزه عمران و بازسازی این کشور آمادگی داریم.

این مسوول اذعان داشت: پیشنهاد می‌کنم نمایشگاهی از توانمندی‌های دو کشور برگزار و مبادله هیات های تجاری و برقراری روابط به شکل عملی و سیستماتیک شروع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار