دکتر محسن رضایی؛
دکتر محسن رضایی در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، اقتصاد، محیط زیست و نفوذ را سه چالش دهه آینده دانست و خواستار توجه و وحدت دلسوزان کشور برای پیشرفت کشور و مهار چالشهای فرارو شد.
کد خبر: ۹۳۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶ 15 January 2021
دکتر محسن رضایی در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، اقتصاد، محیط زیست و نفوذ را سه چالش دهه آینده دانست و خواستار توجه و وحدت دلسوزان کشور برای پیشرفت کشور و مهار چالشهای فرارو شد. 
 
به گزارش تابناک تبریز،دیدار دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر پنجشنبه 25 دی‌ 1399، در همایش رؤسا و دبیران استان های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: از دلسوزان انقلاب و کشور انتظار می رود صفوف خود را برای آینده نزدیک تر و فشرده تر کنند زیرا 10 سال آینده یکی از دهه‌های طوفانی انقلاب خواهد بود.
 
رضایی با بیان اینکه می توان اسم دهه آینده را دهه سرنوشت گذاشت، دهه آینده را به دهه اول انقلاب تشبیه کرد و اظهار داشت: البته جنس حوادث دهه آینده با دهه اول انقلاب متفاوت است؛ آن زمان بحث کودتا و ترور و جنگ مطرح بود. دهه آینده مشکلات اقتصادی و نفوذ و جنگ نرم و تهدیدات زیستی و تغییر اقلیم از چالش های مهم کشور هستند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه می‌گویند در امریکا دموکرات‌ها آمده‌اند و اظهاراتی از این قبیل، راه حل نیست. مردم و دلسوزان انقلاب و کشور، فریب این تبلیغات را نمی خورند. باید امریکا را وادار کنیم که به تعهدات خود عمل کند و به طور همزمان، خودمان را برای شرایط سخت‌تر و کارهای بزرگ‌تر آماده کنیم.
 
رضایی در تشریح صف آرایی نظام سلطه در مقابل جریان مقاومت، گفت: غربی‌ها می‌گویند جمهوری اسلامی مزاحم ماست و می‌گویند باید با ایران، تسویه حساب کنیم. از این طرف، ملت ما هم از دست مدیریت محفلی و ناکارآمد لیبرال‌ها و غربگرایان خسته شده و باید به حکمروایی ناکارآمد اینگونه طیفها پایان بدهیم.
 
وی افزود: دوران اینکه هر رئیس جمهور سکان اداره کشور را به دلخواه خود و اطرافیانش و برخی محافل مدیریتی به هر طرف بچرخاند و بدون برنامه بخواهد کشور را اداره کند، به سر آمده است.  دوران کوچک کردن ایران با مدیریت محفلی به پایان رسیده است. دوران خودسانسوری ما هم باید پایان پیدا کند.
 
رضایی با بیان اینکه اقدامات چند دولت اخیر، باعث رنج مردم شده است، تصریح کرد: مردم می‌گویند نظام برای ما فکری بکند و ما را از دست نامحرمان و مدیریت محفلی نجات دهد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: علاوه بر اینکه مشکل معیشت، مسکن و تورم وجود دارد، بی‌اعتنایی به مردم در ادارت، تکبر و نگاه ریاستی به مردم، تشدید شده است، در حالی که مردم ما با انقلاب خود اعلام کردند آن روحیات را نمی خواهند ولی برخی از آن روحیات ریاستی دارد برمی‌گردد.
 
رضایی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند تکلیف ما را تعیین کنند؛ ما هم باید تکلیف آن‌ها را مشخص کنیم و یک قیام اقتصادی را در چارچوب گام دوم انقلاب رقم بزنیم.
 
وی با بیان اینکه در دهه پیش رو، باید الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را پایه‌گذاری کنیم، تصریح کرد: باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در بخش های اقتصادی، فرهنگی، شهرسازی و... پایه‌ریزی کنیم. این پایه‌ریزی در شرایطی که مدیریت محفلی و ناکارامد جریان لیبرال، قدرت اجرایی کشور را در دست داشته باشد، محقق نمی‌شود.
 
استاد دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه دلسوزان انقلاب و کشور، با همه توان و دانش خود باید به میدان بیایند، تصریح کرد: دولت آینده می تواند کارآمدترین دولتی باشد که در طول سالهای بعد از انقلاب روی کار آمده است.
 
رضایی تأکید کرد: همه دلسوزان انقلاب و کشور، باید در دولت آینده حضور داشته باشند، نه اینکه از یک طرف، فرد پیروز انتخابات بگوید من تیم خودم را دارم و با بقیه نمی‌توانم کار کنم، از طرف دیگر مجلس برای حفظ وحدت و هماهنگی با دولت، نتواند وزرای پیشنهادی را رد کند و به این ترتیب مردم و کشور مجبور شوند چهار سال با یک دولت ضعیف کنار بیایند و آثار زیانبار ناکارامدی دولت را تحمل کنند.
 
وی با بیان اینکه دولت آینده در صورت برخورداری از دانش و همت می تواند کشور را بیست سال جلو بیاندازد، گفت: دولت آینده می تواند با برخورداری از دانش و همت و همکاری همه طیفها، طوری عمل کند که دشمن از ضربه زدن به کشور ما – حداقل برای 30 سال آینده - مایوس شود و نتواند در مقابل ملت ما دست به کارشکنی زند.
 
رضایی با بیان اینکه آرایش سیاسی اجتماعی دلسوزان انقلاب و کشور در این مقطع زمانی بسیار مهم است، تصریح کرد: فعالیت در قالب جناح و‌ حزب می تواند مفید باشد ولی راه حل نهایی و قاطع برای عبور از شراط خطیر کشور نیست؛ امروز به حرکت پرمعنی و مردمی شبیه بسیج دوران انقلاب نیاز داریم تا سطح و عمق مشارکت مردم را در دولت آینده ارتقا ببخشد، به این ترتیب می توانیم هم از عقب‌ماندگی‌های اقتصادی عبور کنیم، هم آینده انقلاب و کشور را بیمه کنیم.
 
وی افزود: خوشبختانه بیانیه گام دوم، سند جامع و راهنمای این قیام مردمی و حرکت ملی است. صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظّم انقلاب، اقدامی الهی بود. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چند ماه بعد از اینکه در سال ۹۷ ترامپ به عرصه آمد، رهبر انقلاب هم با بیانیه گام دوم به مقاومت فعال و مبارزه با این حرکت دشمن برخاستند و این قیام شروع شد. سرآغاز آن هم مبارزه با فساد بود که در قوه قضاییه شروع شد. بعد، تشییع میلیونی برادر عزیزمان حاج قاسم بود که بعثت عظیمی را شکل داد. بعد هم تشکیل مجلس انقلابی، ادامه این قیام بود.
 
رضایی با بیان اینکه شرایط امروز مثل سال ۵۶ است، گفت: سال ۵۶ دوره جدید و عمومی از نهضت حضرت امام (ره)، آرام آرام شروع شد و خیلی‌ها خبر نداشتند و یا باور نداشتند. ابتدا هسته‌های کوچک شکل گرفت و در سال بعد یعنی ۵۷ تظاهرات خیابانی شروع شد تا اینکه در بهمن 57 جمعیت عظیمی به میدان آمد. دفاع مقدس هم اینطور بود؛ ابتدا جمعیت کمی به جبهه اعزام شد تا اینکه در عملیات‌های بعدی، مردم گروه گروه به جبهه‌ها روی آوردند.
 
وی با اشاره به برخی شعارها مبنی بر رفع تحریم‌ها، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید امریکا را وادار به رفع تحریم کنیم، اما مسئله اصلی این است که بدانیم دشمن تحریم را با خوش بینی رفع نخواهد کرد و ما باید با ابزار مناسب، تحریمها را خنثی کنیم و آنها را عقب بزنیم.
 
رضایی یکی از مسائل اصلی کشور را موضوع «اقتصاد و تحریم» دانست و گفت: نقدینگی مسئله مهمی است که طی سه سال آینده دو برابر می‌شود، یعنی طی سه سال، اندازه ۵۰ سال پول منتشر می‌شود. این دریای عظیمی است که وارد اقتصاد کشور خواهد شد. آیا همین مقدار تولید افزایش می‌یابد تا قیمت‌ها کنترل شود؟ از طرفی ده سال است رشد سرمایه‌گذاری ما منفی شده و این موضوع فوق‌العاده خطرناک است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، کاهش ارزش پول ملی را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید برای همه این مشکلات، فرمول علمی اقتصادی پیدا نمود.
 
رضایی، مسئله دوم را موضوع «امنیت» دانست و گفت: برای اولین‌بار پس از ۴۰ سال، رژیم صهیونیستی دارد در منطقه پایگاه می‌زند و‌ خود را به مرزهای ما می‌چسباند.
 
وی، سومین موضوع را «انتقال بین نسلی» دانست و گفت: نسل اول و دوم انقلاب تا ده سال آینده بیشتر نمی‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند. در چنین شرایطی، نسل سوم و‌ چهارم انقلاب می‌خواهد در دهه‌ای که سخت‌ترین دهه انقلاب است، امور را در دست بگیرند. این موضوع مهمی است و باید نسل سوم و چهارم انقلاب را توانمند و آماده پذیرفتن مسؤلیت ها نمود.
 
رضایی با بیان اینکه باید طی بیست سال گذشته انتقال بین نسلی انجام می‌شد، اظهار داشت: فرصت کافی دراختیار ی نیست و حالا که این موضوع از بیست سال قبل شروع نشده، باید در همین ده سالی که نسل اول و دوم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، انتقال بین نسلی به طور کامل و صحیح انجام شود. 
 
وی در ادامه گفت: در همه این مسائل مهمی که ذکر شد، هم تهدید وجود دارد، هم فرصت. در اقتصاد و موضوع نقدینگی اگر مردم اطمینان کنند که تولید راه می‌افتد، پولهای خود را به سمت سرمایه‌گذاری سوق می‌دهند و دارایی‌های غیرمولد، مولد می‌شود.
 
رضایی مشکلات بورس را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: چقدر تذکر دادیم که موضوع بورس را با حساب و ‌کتاب مدیریت کنید و طوری تدبیر کنید که پول مردم که وارد بورس می‌شود، از آن طرف منجر به افزایش تولید ملی شود، اما این پول آمد و آنقدر در یک سیکل غیرتولیدی در بورس چرخید، که وضعیت به این نقطه رسید.
 
وی تصریح کرد: همه این مسائل، فرصت هستند اما مدیریت غیرعلمی و مدیریت محفلی و غیرمردمی، آن‌ها را تبدیل به مشکل کرده است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در موضوع تهدیدات ناشی از رفتار رژیم صهیونیستی، هم برای ما فرصت هایی وجود دارد، چرا که ما از ۳۰ سال قبل متحدان بیشتری در منطقه داریم و با عراق و سوریه و یمن و چند کشور دیگر در محور مقاومت در یک جبهه هستیم، کافی است که کشورهای دیگر به این محور اضافه شوند و این مساله برای همیشه حل شود.
 
وی درباره فرصت‌هایی که در موضوع «انتقال بین نسلی» وجود دارد، گفت: امروز هم می‌شود همان حسن باقری‌ها را بر مصدر امور نشاند. امروز هم می توان افراد توانمندی را در جامعه یافت که در مدتی کوتاه، راه حل های مدیریتی خوب برای پیشرفت امور اجرایی در سطوح مختلف ارائه کنند.
 
رضایی با تأکید بر وجود دو عنصر تهدید و فرصت در مسائل پیش روی کشور، تصریح کرد: اگر فرصت‌ها بر تهدیدها غلبه کند، «ایران بزرگ اقتصادی» شکل می‌گیرد، یعنی اتحادیه آسیای جنوب غربی با حضور حدود 25 کشور "هم مرز" و "هم منطقه"، با هشتصد میلیارد دلار تجارت سالانه تشکیل خواهد شد که در این بلوک، پول ایران اعتبار خود را پیدا می کند. 
 
استاد دانشگاه امام حسین (ع) با بیان اینکه در گام دوم انقلاب، ایران را باید در طراز بهتری اداره کرد، اظهار داشت: اگر ایران بخواهد در یک طراز بهتر و بزرگتر اداره شود، لازم است سه قوه از اختلافات مشکل زا، دور باشند به گونه ای که شاهد دعوای رؤسای سه قوه نباشیم، بلکه سران سه قوه باید برای پیشرفت کشور دست به دست هم بدهند. انتظار می رود دغدغه رؤسای قوا و مدیران ارشد «ماندن در قدرت» نباشد، بلکه انتظار می رود به فکر مردم باشند و هماهنگ با فرامین رهبر انقلاب در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند.
 
رضایی افزود: پیشنهاد من این است که «شورای‌ عالی اقتصاد ملی» تشکیل شود که در آن شورا، هر سه قوه درباره برنامه‌های بنیادین تصمیم‌گیری کنند و بعد اجرا شود.
 
وی ادامه داد: بزرگیِ اداره کشور، ابتدا از دولت شروع نمی‌شود بلکه گام اول، برادری سه قوه است. گام دوم این است که قوی ترین دولت تشکیل شود و همه ظرفیت های اجتماعی سیاسی کشور بویژه دلسوزان انقلاب و کشور که در قالب کاندیدا یا غیرکاندیدا مطرح هستند، در دولت آینده حضور داشته باشند.
 
رضایی تأکید کرد: باید احساسات شخصی و اصرار بر سلیقه سیاسی را کنار گذاشت. نباید اجازه دهیم امور کشور اسیر بازیگران سیاسی شود. در چهل سال گذشته برخی از بزرگان انقلاب، توسط بازیگران سیاسی به بازی گرفته شدند و از این نقطه به کشور ضرباتی وارد شد.
 
وی تصریح کرد: انتظار می رود هر شخصی که با آرای مردم به ریاست ‌جمهوری انتخاب شد، از دوقطبی تراشی و نمایش دوگانگی پرهیز کند و سیاستهای کلی نظام که ابلاغی مقام معظظم رهبری هستند را محور فعالیت های دولت خود قرار دهد. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امتداد سه قوه‌ در جامعه باید با مشارکت عمیق و گسترده مردم بویژه جوانان دلسوز انقلاب و کشور همراه باشد، اظهار داشت: این مشارکت عمیق و گسترده مردمی می تواند چیزی شبیه بسیج مردمی اوائل انقلاب باشد. برخی می گویند حزب باشد یا نباشد. مشکل از بود و نبود احزاب نیست. مشکل در فرمول مشارکت مردمی است. احزاب جدید دیگری هم تشکیل شوند و در یک فرایند مشارکت عمیق و واقعی مردم وارد شوند و به عنوان پیوست اجتماعی برای قانون اساسی و امتداد اجتماعی برای ولایت فقیه و همیاری با سه قوه در جامعه عمل کنند. در چنین شرایطی چرا نتوانیم با همگرایی سه قوه، در یک مدت کوتاه چهار ساله و در یک قیام اقتصادی، کشور را 30 سال به جلو ببریم.
 
رضایی با بیان اینکه امروز در برخی دلسوزان انقلاب و کشور، سردی وجود دارد، گفت: گاهی احساس می شود افراد دلسوز انقلاب و کشور، دچار نوعی ناامیدی شده‌اند؛ از یک طرف آینده مشخص نیست، از طرف دیگر، سوءظن زیاد شده است. باید برای عبور از این فضا، حرکتی را سامان داد.
 
وی درباره نگرانی خود از آینده گفت: بالاخره یکی از کاندیداها با رای مردم به ریاست جمهوری خواهد رسید و دولت آینده را تشکیل خواهد داد، مهمتر از اینکه چه شخصی عهده دار ریاست جمهوری شود، این است که رئیس جمهور منتخب، چه برنامه و چه کارکردی بعد از انتخابات خواهد داشت؟ گاهی سخن از «وحدت برای رای‌آوری» است و گاهی سخن از «وحدت برای همکاری در پیشرفت کشور» یعنی وحدت و همکاری بعد از انتخابات است؛ نیاز داریم همه دلسوزان کشور رای دهند و بعد از انتخابات هم همه ظرفیت ها برای همکاری در پیشرفت کشور پای کار بیایند.
 
وی در پاسخ به سوال یکی از حضّار مبنی بر لزوم معرفی اعضای کابینه از سوی کاندیداها، گفت: معتقدم اگر اهمیت دولت، مقدم بر شخص ریس جمهور نباشد، به اندازه رییس‌جمهور مهم است. در انتخابات ریاست‌جمهوری، علاوه بر اینکه رییس‌جمهور را انتخاب می‌کنیم، عملاً رییس دولت را انتخاب کرده ایم. چرا که اکنون وظایف نخست‌وزیر و رییس‌جمهور در یک شخص خلاصه شده است و ما با یک رأی، هر دو‌ را انتخاب می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: حضور در سفر خارجی و سخنرانی کردن، کار سختی نیست. ما در کشورمان، سخنران خوب زیاد داریم. در انتخاب رئیس جمهور دقت کنیم که صرفاً نمی خواهیم یک سخنران خوب را انتخاب کنیم بلکه می خواهیم رئیس دولت و رأس دستگاه اجرایی کشور و قوه پیشران پیشرفت کشور را انتخاب کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار