به گزارش تابناک تبریز از فارس، ابوالمشاغل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کیست؟ سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انواع پست‌ها و مشاغل برادر دبیر شورای عالی این مناطق را بیان کرده و خواستار ارائه توضیحاتی شده است.

سازمان بازرسی در نامه مورخ 5 مرداد 98 به استناد جزء 9 تبصره 2 قانون بودجه سال 98 و مفاد تبصره ماده 241 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1395/02/20 مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که فعالیت اصغر بانک برادر دبیر شورای عالی مناطق آزاد از ممنوعیت قانونی برخوردار بوده و خواستار اصلاح روند موجود و ارائه گزارش آن ظرف 10 روز شده بود.

مشاغل بانک چیست؟

«اصغر بانک» برادر «مرتضی بانک» دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شرکت‌های سهامی خاص زیادی حضور دارد که مهمترین آنها بدین شرح است. این شرکت‌ها دارای پیچیدگی و تو در تو و چند لایه بوده و برخی از آنها متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی هستند.

شرکت ناردیس طرح‌های انرژی: این شرکت در داخل شرکت فراب فعالیت خود را آغاز نموده است. فعالیت اصلی شرکت فراب اجرای نیروگاه‌های برق-آبی بود. ناردیس رسما در سال 1386 با 51 درصد سهام متعلق به شرکت فراب و 49 درصد سهام متعلق به شرکت تاسیسات دریایی ایران، تاسیس شد.

شرکت گلوبال پتروتک کیش: شرکت هلدینگ خدمات نفتی ایرانی است، که در زمینه ارائه  خدمات  حفاری،  لجستیک  و  پشتیبانی حفاری، نگهداری و تعمیرات، مشاوره مهندسی و تأمین کالا فعالیت می‌کند.

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران: سال 72 تاسیس و در زمینه مهندسی، طراحی، ساخت و نصب، تعمیر و اجرای سازه‌های ثابت و متحرک دریایی از قبیل سکوهای شناور و نیمه‌شناور دریایی، اسکله‌ها، خطوط لوله و تأسیسات فراساحلی در صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کند. اکثریت سهام این شرکت در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت است.

شرکت ارتباطات پرشیا: به عنوان یک پیمانکار EPC ارتباطات (مهندسی، تهیه و ساخت)، به طور خاص در یک منطقه صنعتی کار می کند که شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریائی ایران سهام دار آن محسوب می‌شود.

شرکت هواپیمایی کیش: سهام آن متعلق به منطقه آزاد کیش است. همچنین وی در شرکت توسعه سازها‌ی دریایی تسدید نیز عضویت دارد.

در عین حال، محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مورخ 22 دی ماه سال 96 برای اصغر بانک حکم عضو هیات مدیره غیرموظف در شرکت هواپیمایی کیش صادر کرد.

در همان ایام نامبرده به نمایندگی از شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید در شرکت دیگری به نام شرکت گلوبال پتروتک کیش حضور یافته است.

اواخر سال 96 به مدت 2 سال اصغر بانک به عنوان عضو هیات مدیره شرکت هواپیمایی کیش منصوب و در مجمع شرکت ثبت شد.

آبان ماه سال 97 مجددا اصغر بانک به عنوان عضو هیات مدیره باقی مانده مدت تصدی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران می‌گذارند.

همچنین در اردیبهشت سال 98 اصغر بانک در آگهی تغییرات شرکت ناردیس طرح‌های انرژی که سهامی خاص بوده به نمایندگی از شرکت تاسیسات دریایی حضور داشته است.

با این اوصاف مستندات مشاغل و پست‌های اصغر بانک در شرکت‌های گفته شده ارائه شد که به زعم مسئولان سازمان بازرسی حضور همزمان در چند مسئولیت، شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی ممنوع است.

قانون بودجه 98 چه می‌گوید؟

در جزء 9 تبصره 2 قانون بودجه آمده است‌: عضویت همزمان مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1389/7/8 و معاونان و مدیران دستگاههای اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده5 قانون محاسبات عمومی کشور و همچنین کارکنان شاغل در کلیه پستهای مدیریتی و کارشناسی در مدیریت عاملی و سایر مسؤولیتهای اجرائی و عضویت هیأت مدیره شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمانها، اعم از زیر مجموعه خود و زیر مجموعه سایر دستگاهها ممنوع است. دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مسؤولیت بررسی و نظارت بر اجرای این حکم و پیگیری های قانونی مربوطه را دارند.

حقوق و مزایای اصغر بانک فقط از شرکت هواپیمایی کیش در مهرماه امسال بیش از 31 میلیون تومان بوده است که در زمره حقو‌ق‌های نامتعارف شناخته می‌شود.