یادداشت؛محمد پارسا نجفی
جو بایدن در سخنراني مراسم تحليف خود بر دو نكته مهم تاکید كرد؛ اول تلاش براي اتحاد دوباره و دوم مبارزه با تروريسم داخلي. مگر امریکا متحد نیست که رئیس جمهور جدید آن کشور در اولین لحظات به قدرت رسیدن، چنین هدفی را اعلام می کند؟
کد خبر: ۹۳۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳ 24 January 2021

به گزارش تابناک تبریز،جو بایدن در سخنراني مراسم تحليف خود بر دو نكته مهم تاکید كرد؛ اول تلاش براي اتحاد دوباره و دوم مبارزه با تروريسم داخلي. مگر امریکا متحد نیست که رئیس جمهور جدید آن کشور در اولین لحظات به قدرت رسیدن، چنین هدفی را اعلام می کند؟

مبارزه با تروریسم داخلی به مراتب پیام مهمتری از داخل امریکا مخابره می کند؛ دقیقا بیست سال قبل امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم خارجی به افغانستان حمله کرد و سالها کوه هاي آن کشور را در جستجوی تروریست ها بمباران می کرد اما اکنون باید در مرکز قدرت امپراطوری با اشخاصی بجنگد که وفاداران و باورمندان به رویاهای امریکایی هستند. کسانی که پرچم آمریکا به دست در يورش به کپیتول هیل (ساختمان کنگره) مشاركت داشتند و ...

آن هجوم و این سخنان بایدن چه نکته ای را اثبات می کند؟ آیا امریکا در حال جنگ با اندیشه های بنیادین خویش است؟ آیا امريكا مجبور است باورمندان خود را سرکوب کند یا کاپیتالیسم در حال جویدن پایه های امریکاست؟ اتحاد دوباره در کشوری که از متحد شدن ایالت های مختلف تشکیل شده هیچ مفهومی ندارد به جز بن بست سیاسی که نیازمند بازتولید قدرت داخلی است. کافیست به سیر شتابان تحولات امریکا نگاه کرد؛

- بیش از صد روز آشوب در اعتراض به بی عدالتی اجتماعی و مشکلات معیشتی مردم در بیشتر ایالت های امریکا.

- يك انتخابات پر از چالش که اعلام نتیجه آن دو ماه طول کشید.

- درگيري شديد ميان هواداران هيات حاكمه امريكا و سرانجام حمله طرفداران کاخ سفید به ساختمان کنگره در محله کپیتول هیل.

- استقرار 20 هزار نظامی در واشنگتن برای برگزاری یک مراسم تحلیف.

- اعلام مبارزه با تروریسم داخلی و تلاش برای اتحاد در ایالات متحده

- دو بار استیضاح یک رئیس جمهور امریکا ظرف 15 ماه.

- کسری بودجه و رکود شدید در قوی ترین اقتصاد جهان.

امریکا در نبرد با رویای امریکا

شعار ترامپ ((اول امریکا)) بود و می خواست قدرت امریکا را بازتولید کند اما امریکای امروز چنان دچار ازهم گسیختگی شده که کمتر کسی عمق آنرا باور می کند. آن قدرت منسجم و مسلط سی سال قبل وجود ندارد چرا که از درون تهی شده است. مشکل امریکا فقط حکومت افتضاح ترامپ نیست بلکه شرایطی است که هیات حاکمه امریکا را وادار کرد چهار سال قبل به شخصی مثل ترامپ که فاقد تجربه حکومت داری بود متوسل شوند و آن را به کاخ سفید بیاورند.

آمریکا بعد چهار سال چالش شدید به جوزف بایدن رسید که سال 2016 کاخ سفید را ترک کرده بود. از بایدن پیر و فرتوت چگونه انتظار معجزه می توان داشت در حالیکه زمامداری وی و استادش اوباما به حکومت ترامپ منجر شد؟

در اصل ترامپ برای پیشگیری از فروپاشی امریکا به قدرت رسيد و دقیقا به همین دلیل هم از کاخ سفید رانده شد. كمي به عقب نگاه كنيم؛ شعار ((نظم نوين جهاني)) جرج بوش اول به شعار ((تغيير)) اوباما منجر شد و آن هم به خلق حكومت غير نرمال ترامپ و اكنون امريكا بايد با تروريسمي كه امريكا پرستان ايجاد مي كنند داخل خانه اش بجنگد و براي گسست هاي موجود به دنبال اتحاد داخلي باشد آن هم در شرایطی که امریکا فاقد گزینه ای است که به بازتولید قدرت کمک کند.

کاپیتالیسم در ذات خود آزمند است و ضد عدالت؛ از بایدن پیر هم کاری ساخته نیست چرا که کاپیتالیسم مانع از بازتوزیع قدرت در آمریکا می شود.

ماتریالیسم چه روی کمونیسم آن و چه شق کاپیتالیسم آن، همیشه تاریخ به خود انهدامی منجر می شود و ابعاد امپراطوری مانع آن نمی شود. این مسیری است رویاروی همه قدرت های دنیاپرست مانند عثمانی، آلمان نازی، و شوروی قرار داشت و آمریکا هم به همان سرنوشت می رسد.

آنچه به ایران مربوط است

امپراطوری روبه اضمحلال آمریکا هر چند ضعیف شده اما هنوز در جهان تاثیرگذار است و مانعی برای زندگی آزاد ملتهای دیگر می باشد. پس نباید تغییر اساسی انتظار داشت چرا که همه ساکنان کاخ سفید موظف هستند اهداف یکسانی که توسط قشر ابرثروتمند آمریکا تعیین می شود را در سیاست خارجی پیگیری کنند. تنها روش رسیدن به آن اهداف است که در دکترین هر رئیس جمهور مقداری تغییر می کند. درنتیجه روابط خارجي امريكا در مقايسه با دوران ترامپ فقط تغييرات تاكتيكي خواهد داشت و آنها از تفاوتی نظر راهبردی ندارند.

مصداق این معنا را می توان در دعوت از نماینده خوان گوایدو (آشوبگر ضد ونزوئلا) به مراسم تحلیف بایدن دید. بایدن هم مانند اوباما، ترامپ و بوش تلاش می کند تا دولت ضدکاپیتالیسم ونزوئلا نابود شود. وی نیز از اسرائیل حمایت می کند و در خصوص دشمنی با حکومت ایران هیچ تردیدی ندارد.

بایدن هشت سال معاون اوباما و دوره های متمادی عضو سنا بود. آنچه آمریکا مرتکب شده محصول فعالیت امثال بایدن است. به یاد آوریم که اوباما و ترامپ ایران را تحریم کردند، از حمله عربستان و امارات به یمن حمایت کردند و عامل ایجاد و استمرار جنگ داخلی سوریه بودند. هر دو رئیس جمهور با روسیه در چالش بودند و جنگ تعرفه ها میان واشنگتن و پکن همواره وجود داشته است. آنها مانند بوش با دولت ونزوئلا دشمنی کردند و ...

بایدن هم تقریبا همان کادر دوران اوباما را به ارث برده است از این گردونه مستثنی نیست. ازاینرو سیاست خارجی بایدن با ترامپ، اوباما و بوش از منظر راهبردی هیچ تفاوتی ندارد و تنها ممکن است به لحاظ تاکتیکی كمي متفاوت باشد. صد البته ادعای بیان نرم از سوی بایدن به دلیل کاهش شتابان قدرت امپراطوری امریکاست نه انسان دوستی وی.

چه امریکا نابود شود چه بر فرض محال قدرت خود را بازتولید نماید برای ایران فرقی ندارد؛ ما باید بتوانیم تولید را در ايران ایجاد کنیم و اقتصاد زاینده بسازيم كه بتواند در زمینه های علمی، فناوری و تولید کالای رقابتی مشکلات خود را برطرف نموده و با برقراري عدالت قدرتي به دست آوريم كه بتوانيم از حق خود در جهان دفاع کنیم.

روند اضمحلال امریکا نشان می دهد دولتهای دنیاپرست (ماتریالیستی) چه کمونیستی چه کاپیتالیستی بعد از مدتی دچار خود انهدامی می شوند. هر قدرتي بدون توجه به طبقات ضعیف از درون به چالش کشیده مي شود.

آنچه قدرت درونی ایجاد می کند عدالت و انسانیت است که در نظام های ماتریالیستی هرگز امکان حضور نخواهد داشت. بنابراین بقای یک حكومت توجه به عدالت و تامین اقتصادی و تعالی معنوی انسانهاست نه صرفا پیشرفت علمی یا تجمیع توانایی مادی. اگر کسی به دنبال سخن حق باشد.

*تحليلگر مسائل بين الملل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار