سخنرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادواره شهدای شهرستان تایباد؛
دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در یادواره ۱۲۳ شهید شهرستان تایباد استان خراسان رضوی، تایباد را قطعه ای از سرزمین مقدس مرزداران ایران اسلامی نامید و گفت: شهرها و استانهای مرزی باید پیشرفته ترین و پررونق ترین نقاط کشور باشند و از اختیارات اداری کافی برای تصمیم گیری اقتصادی و رونق تولید و تجارت برخوردار باشند.
کد خبر: ۹۴۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷ 13 February 2021
به گزارش تابناک تبریز،، دکتر محسن رضایی صبح شنبه ۲۵ بهمن ماه در یادواره ۱۲۳ شهید شهرستان تایباد که در سالن خلیج فارس دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار شد، با تبریک حلول ماه رجب و ولادت امام محمدباقر(ع) گفت: امیدوارم شما مرزداران این خطه از خاک نورانی ایران اسلامی که هویت خودتان را از اسلام گرفته اید، مشمول ادعیه ماه رجب باشید. ماه رجب ماه آیه الکرسی، ماه لیله الرغایب و ماه پربرکت خداست؛ ماهی است که اگر ارتباط بندگان با خدا برقرار شود از همه مشکلات دنیایی نجات پیدا می کنیم. خدا را شاکرم که در ابتدای چنین ماهی در سرزمین مقدس مرزداران اسلام از سنی و شیعه، در کنار شما قرار گرفته ام و امیدوارم این مرزبانی شما در آینده ادامه پیدا کند و شاهد برکات برای اسلام و ایران باشیم.
 
رضایی افزود: مرحوم مولانا ابابکر تایبادی و مرحوم آیت الله محدثی از میان شما برخاسته اند و باید تکریم شوند.
 
فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس با گرامیداشت یاد شهدای تایباد گفت: امنیت و بقای ایران با ازخودگذشتگی حاصل شده است. اگر جانفشانی فرزندان ملت ایران نبود، ما علاوه بر اینکه امنیت نداشتیم، وطن و سرزمین و ایران را هم نداشتیم. شهدا جانشان را دادند تا من و شما هویت و سرزمین داشته باشیم. در این چهل سال اخیر شاهد جلوه های درخشانی از ایثار جوانان داوطلب بودیم که دو هزار کیلومتر از تایباد دور شدند و جانشان را در مرزهای غربی ایران فدا کرده اند.
 
استاد دانشگاه امام حسین(ع) گفت: ملت ایران سرمایه گذاری فراوانی برای انقلاب خود کرده است. ملت ایران آرمان های بزرگی دارد و با فشار و تهدید از ادامه این مسیر باز نمی ماند. دشمنان از این اراده ملت ایران دچار ترس شده اند. آنها از صدای عزت ما می ترسند. این صدای استقلال، برادری و پیشرفت کشورهای اسلامی است. آمریکا از این وحدت می ترسد. منطق ملت ایران این است که می خواهیم عزت خودمان را به دست بیاوریم و به استعمار و مداخلات بیگانگان در منطقه پایان دهیم. خوشا بحال شهدا که این منطق را درک کردند و جان خود را در راه این آرمان فدا کردند. افرادی چون سردار شهید سید علی اکبر رضوی یا دیگر شهدای اهل تسنن و شیعه این شهرستان، هشیاری و وفاداری خود را نشان دادند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: ما بخشی از راه را طی کرده ایم و بقیه راه را باید با ازخودگذشتگی و ایثار طی کنیم. اینکه عده ای بنشینند و فرصت ها را بین خودشان، حزبشان و قبیله خودشان تقسیم کنند، یک خطر بزرگ برای کشور است. امروز روز حرکت، جهاد و ادامه انقلاب است. همه ما باید ازخودگذشتگی داشته باشیم. نیمه دوم راه ما، اقتصاد و فرهنگ و رسیدن به تمدن بزرگ ایرانی - اسلامی است. نباید عده ای ادامه راه را رها کنند و در کاخ ها بنشینند و منافع شخصی و جناحی را بر منافع ملی ترجیح دهند. امروز روز سکوت، مسامحه و عقب نشینی در برابر دشمنی که دستانش آغشته به خون شهدای ما و جهان اسلام است، نیست.
 
دکتر رضایی افزود: اقتصاد و فرهنگ را باید سامان بدهیم و علم و فناوری را باید به دست بیاوریم و انقلاب و جهاد خودمان را کامل کنیم. 
 
وی افزکد: یکی از غفلت هایی که صورت گرفته، مساله مرزنشینان ما است. شهرهای مرزی و استان های مرزی در همه دنیا جزو ثروتمندترین مناطق هر کشوری هستند و اگر دریا هم ندارند مراکز بزرگ‌ تجاری و گمرکی درست می کنند. شهرهای مرزی باید جزو ثروتمندترین مناطق کشور ما باشد و تجارت در آنها باید رونق بگیرد. نمونه اش همین تایباد خود ماست. بازارچه مرزی و گمرک اینجا برای ارتباط با افغانستان نباید با مشکل و موانع روبرو باشد. در فاصله بین گمرک دو کشور، زمین نباید بلاتکلیف باشد. اینکه مسئولان اینجا اختیار مسائل جاری اینجا را نداشته باشند، چه ارتباطی با تحریم ها دارد؟ گره ها را باز کنیم و اختیارات استانها را برای تصمیم گیری اقتصادی و رونق بخشیدن به مرزها افزایش دهیم. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در شهرهای مرزی گفت: اگر ما با پانزده کشور همسایه تجارت می کردیم، تحریم های آمریکا اثری نداشت. میلیاردها دلار صادرات و واردات می توانست انجام شود و هیچکس نمی توانست مانع تجارت دو کشور شود.
 
هیچ‌کسی در دنیا نمی تواند مانع تبادلات ملت ها در زندگی روزمره شان بشود. جلوی این غفلت ها را باید گرفت. مجدداً توجه به شهرهای مرزی به عنوان یک سیاست مهم باید در دهه آینده با قاطعیت دنبال شود و شرکتهای دولتی از تهران و شهرهای دیگر بیایند در مناطق مرزی سرمایه گذاری کنند که ترس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این مناطق بریزد و بخش خصوصی هم به دنبال دولت به این شهرها بیاید.
 
دکتر رضایی افزود: دولتمردان ما باید بگونه‌ای رفتار کنند که مردم بگویند ما دین خود را به جمهوری اسلامی ادا کردیم و جمهوری اسلامی نیز دین خود را به ما ادا کرد. همه مردم ما مثل هم هستند. شیعه و سنی با هم برادر هستند. بین مراکز استان ها و شهرها هم باید از تبعیض دوری کنیم تا مهاجرت ها، نظم سرمایه گذاری و تولید علم و ثروت را به هم نریزد و با بازنگری در سیاست ها، مهاجرت ها را معکوس کنیم. ما نیازمند یک دولت پاسخگو و مسئولیت پذیر هستیم و چه خوب است که اگر نارسایی و کمبودی هست، دولتمردان در همان ماه های اول عذرخواهی کنند.
 
رضایی گفت: مجلس و قوه قضاییه باید به وظیفه شرعی پاسخگویی و مسئولیت پذیری اهتمام ورزند و به ولی نعمت خود که مردم هستند، پاسخ بدهند. شهدای ما جان خود را و اموال خود را در این راه اهدا کرده اند تا تبعیض و خودخواهی در این سرزمین نباشد. دولت های آینده باید دولتهایی قوی، مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم نگاه نوکری و خدمت به مردم گفت: از راه خدمت به مردم می توان به خدای متعال رسید. پرداخت زکات در حالت رکوع توسط امام علی (ع) معیار عمل کارگزاران نظام اسلامی است. در هیچ شرایطی نمی توانیم حتی در حال نماز، نظر خودمان را از کمک و خدمت به مردم و محرومان برگردانیم و کنار بگذاریم. به همین دلیل شهدای ما رفتند و خودشان را فدا کردند.
 
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی منطقه تایباد گفت: باید مسائل گمرک دوغارون از جمله مسایل حمل و نقل و تاخیر در ورود و خروج کامیونها را حل کنیم و فعالیت آن شبانه روزی شود و من قول می دهم که در جایگاه دبیر مجمع تشخیص یا هر جایگاه دیگر، حتماً این مساله را دنبال کنم تا این گمرک را مهم، فعال و موثر در اقتصاد شرق کشور کنیم. مسایل رفاهی و سرعت عمل حمل و نقل کالا در بازارچه مرزی باید مدنظر قرار گیرد. صنایع تجاری مانند بسته بندی و صنایع سردخانه ای باید در این منطقه ایجاد شود و کالاها به صورت بسته بندی شده و غیر خام و غیر فله ای صادر شوند.
 
دکتر رضایی به بحران آب در شرق کشور اشاره کرد و گفت: باید الگوی کشت و بهره وری آب در این منطقه متحول شود و دولتمردان ما در چارچوب دیلپماسی آب، مسائل آب را با کشور افغانستان دنبال کنند. آمریکا با تنش زایی می خواهد روابط ما با کشور دوست و برادر افغانستان تخریب شود. سیاست ما در برابر تفرقه زایی آمریکایی ها، سیاست برادری و همکاری است. ما می گوییم اگر کابل به تهران، بغداد و دمشق وصل شود، آن موقع از مرز چین تا دریای مدیترانه کمربند طلایی شکل می گیرد که میلیاردها دلار از طریق تجارت بین این کشورها با دیگر ملل به دست ملتهای منطقه می آید و فاصله افغانستان با اروپا از این مسیر نزدیک تر از نسخه های آمریکایی است. البته آمریکا مخالف شکل گیری اتحادیه آسیای جنوب غربی شبیه اتحادیه اروپایی است زیرا به منافع افغانستان، ایران و عراق نمی اندیشد بلکه به غارت این کشورها می اندیشد. دوستی آمریکا برای دلسوزی در کشورهای اسلامی نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه در تایباد وحدت و برادری و همبستگی مردم را دیدم، افزود: ملت های مسلمان باید قدر حمایت های ایران از صلح و گفتگوهای برادری در کشورهای اسلامی را بدانند و دست برادری ایران را بفشارند. ما ملت های مسلمان، خودمان باید امنیت و صلح و پیشرفت را با برادری و نظم منطقه ای ایجاد کنیم. ایران، عراق، عربستان، ترکیه، افغانستان و پاکستان از خیلی جهات به یکدیگر شبیه و نزدیک هستند و آمریکا به دنبال پیشرفت و دوستی ما نیستند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بدو ورود به تایباد، به گلزار شهدای این شهرستان رفت و با اهدای گل و نثار فاتحه به مقام شامخ شهدای تایباد ادای احترام کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای ورود به تایباد، مورد استقبال امامان جمعه اهل سنت و و جمعی از علمای اهل سنت تایباد، فرمانده لشکر 5 نصر، جانشین قرارگاه ثامن الائمه(ع)، امام جمعه شیعیان، فرماندار شهرستان، فرمانده سپاه شهرستان تایباد، اعضای شورای اداری و شورای تامین شهرستان و رئیس دادگستری و دادستان شهرستان قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار