کد خبر: ۹۵۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳ 03 April 2021

معاون اول رئیس جمهور گفت: اینکه مردم کشور در سختی زندگی کنند و در صف مرغ بایستند برای ما افتخار نیست ما بابت مشکلات معیشتی از مردم عذرخواهیم. باید بتوانیم طوری دولت را تحویل دهیم که هم مردم را واکسینه کرده باشیم هم تحریم‌ها رفع شده باشد.

 

به گزارش تابناک تبریز، اسحاق جهانگیری صبح امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به روز ۱۲ فروردین گفت: این روز، روز جمهوری اسلامی و سالروز رای تاریخی ملت ایران به یکی از مهمترین خواسته‌های تاریخی خود است، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی سه خواسته ملت ایران حداقل در صد سال اخیر است.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: این یک رفراندوم بی سابقه بود که حکومتی در کمتر از ۵۰ روز از عمر خود چنین رفراندومی برگزار کرد.

 

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی خیلی خوب جدی گرفته شده است؛ ما در اوایل دولت یازدهم وقتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ستادهای مختلفی تشکیل دادیم، این موضوع یک موضوع جدی است و قوای سه گانه این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی رهبری تلقی و پیگیری کردند.

 

نفت باید در بودجه و اقتصاد کشور کمرنگ شود

 

جهانگیری یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی را کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دانست و گفت: نفت باید در بودجه و اقتصاد کشور کمرنگ شود و منابع دیگری مثل مالیات جایگزین آن شود.

 

وی اقتصاد مقاومتی را نعمتی دانست که توانسته بین نهادهای مختلف اجماع به وجود آورد.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: در اوایل دولت یازدهم وقتی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری در ۲۴ بند ابلاغ کردند، تاکید داشتند که دولت وقت ویژه‌ای بر روی این مساله بگذارد، من رویکردها را به همه قوای سه‌گانه اعلام کردم، بندهای ۲۴ گانه نیز به دستگاه‌های زیربط ابلاغ شد و کارگروه‌ها شروع به فعالیت کردند.

 

معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی از کارگروه‌ها به منظور کاهش وابستگی به نفت که از قسمت‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، تشکیل شد.

 

از بابت ماندگاری توافقات با ۱+۵ مطمئن نبودیم

 

جهانگیری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی این بود که اقتصاد به درجه‌ای از تاب‌آوری برسد که در برابر فشارهای بیرونی بتواند دوام بیاورد، یادآور شد: ما کارمان را با تحریم‌های شدید سازمان ملل شروع کردیم، البته آن زمان تحریم‌ها یک سقفی داشت و کشورهای خاصی تا سقفی معین می‌توانستند از ما نفت بخرند؛ آن تجربه به ما نشان داد تا ببینیم گلوگاه‌های اصلی که در دوران تحریم بر اقتصاد فشار می‌آورد کدام‌ها هستند. ما در دولت طی مذاکرات با ۱+۵ مطمئن بودیم توافقاتی انجام‌ می‌شود، اما از بابت ماندگاری این توافقات مطمئن نبودیم پس پروژه‌هایی برای تقویت اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم.

 

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: خوشحالیم که تعدادی از این پروژه‌ها به نتیجه رسید و فشارهای آمریکا در اثر مقاومت ملت و درایت رهبری، به نتیجه نرسید، یکی از این پروژه‌ها ستاره خلیج فارس بود تا بنزین کشور بتواند به خودکفایی برسد.

 

وی تشریح کرد: به خاطر فشارهای آمریکا، ما مجبور شدیم در داخل کشور بنزین تولید کنیم و حتی صادرات نیز انجام دهیم؛ در میدان پارس جنوبی ما یک میدان مشترک با قطر داریم، در گذشته قطری‌ها ۲ برابر بیشتر از ما برداشت می‌کردند، اما در نتیجه طرح‌های اقتصاد مقاومتی، امروز ما به جایی رسیدیم که از قطر بیشتر برداشت می‌کنیم. 

 

جهانگیری گفت: رهبری اخیراً فرمودند ایران اقتصاد هجدهم دنیاست؛ اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است و ما نمی‌توانیم آن را مشابه اقتصادهای سنتی اداره کنیم؛ هیچ جا گفته نشده است که اقتصاد مقاومتی به این معناست که مردم ریاضت بکشند و مسئولین نسبت به فسادها بی‌تفاوت باشند. اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است که هم اقتصاد کشور را مقاوم کند و هم به توسعه کشور کمک کند. 

 

وی در ادامه تصریح کرد: لازمه توسعه ملی کشور و عبور از تنگناها، استفاده از تجربیات و فرصت‌های گوناگونی است که در اختیار کشور قرار می‌گیرد.

 

ملت ما با مقاومت خود در جنگ اقتصادی پیروز شده‌ است

 

جهانگیری با بیان اینکه مدیران دلسوز کشور کسانی هستند که بتوانند بهترین استفاده را از فرصت‌ها ببرند، گفت: آمریکا اعلام کرده که در فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده و ملت ما با مقاومت خود در این جنگ اقتصادی پیروز شده‌ است.

 

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند نه عجله نه فرصت‌سوزی، ما باید با تکیه بر توانمندی‌های خود و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، تمام مشکلات را حل کنیم؛ شرایطی که در سه سال گذشته برای اقتصاد ایران اتفاق افتاده بود، برای هر اقتصاد بزرگی در دنیا می‌افتاد هم اقتصاد آن کشور دچار فروپاشی می‌شد، هم دولت‌هایشان دچار تغییرات بسیار می‌شدند.

 

وی اظهار کرد: اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است، در سال ۹۰ درآمد کشور از نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود و در سال ۹۹ به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسید. این معجزه مدیریت و صبوری مردم است که ما در این شرایط هم توانستیم شاخص‌های مهم اقتصادی را حفظ کنیم. دنیا فهمیده است که باید با احترام با کشور ایران صحبت کند.

 

اینکه مردم در صف مرغ بایستند برای ما افتخار نیست

 

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه مردم کشور در سختی زندگی کنند و در صف مرغ بایستند برای ما افتخار نیست ما بابت مشکلات معیشتی از مردم عذرخواهیم. باید بتوانیم طوری دولت را تحویل دهیم که هم مردم را واکسینه کرده باشیم هم تحریم‌ها رفع شده باشد. 

 

وی با اشاره به نقش مهم خراسان رضوی در اقتصاد کشور، گفت: این استان ظرفیت‌های بالایی دارد و با ۲ کشور خارجی هم‌مرز است که می‌توان از بازارهای این دو کشور به نفع اقتصاد خود استفاده کنیم.

 

جهانگیری با اشاره به اینکه گاهی اوقات برخی دستگاه‌ها بر اساس یک سری از مجوزهای سنتی، برای تولید سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: این از مشکلات تولید در کشور است، ما باید بتوانیم مقرراتی را که برای تولید مانع‌تراشی می‌کنند را از میان برداریم.

 

ما بیش از کل صادرات‌مان به اتحادیه اروپا به افغانستان صادرات داریم

 

معاون اول رئیس جمهور، تجارت را یکی از مهم‌ترین موضوعات استان خراسان رضوی عنوان کرد و گفت: ما بیش از کل صادرات‌مان به اتحادیه اروپا به افغانستان صادرات داریم. این کشور برای ما بازار بزرگی است. بخش خصوصی استان نیز بسیار به صنعت این استان کمک کرده و خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های خوبی در صنعت و کشاورزی است.

 

وی افزود: آب دریای عمان و خلیج فارس در حال انتقال به مرکز ایران است و این مسئله نیز به توسعه کشاورزی در کشور کمک بسیاری خواهد کرد. ما طرح آب‌رسانی به استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان را نیز در دستور کار داریم.

 

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود از قوه مققنه گلایه کرد و در پاسخ به درخواست نماینده تایباد درباره تصویب منطقه آزاد دوغارون گفت: از مجلس گله داریم که چرا در کنار انتقادات به دولت، به سایر دستگاه‌ها تذکر نمی‌دهند، ما در سال ۹۳ برای توسعه بندر جاسک به مجلس لایحه فرستادیم. در مریوان نیز برای تشکیل منطقه آزاد لایحه به مجلس فرستادیم؛ تاکنون برای احداث مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور هفت لایحه فرستادیم، اما این لوایح الان در مجمع تشخیص مصلحت معطل هستند و ایرادی که مجمع به این لوایح وارد می‌کند، بحث تامین مالی است در حالی که دولت تامین مالی آن را پذیرفته است،مجمع نباید جای دولت تصمیم‌گیری کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار