رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :خرازی: چرا باید پول مردم ایران دست شوهر «ابرو گوندش» باشد؟ / نیکزاد: صاحب خانه شدن از راه حلال در کلانشهرها تقریبا نشدنی است / ضرغامی: شعار من، «فرصت زندگی» و راهبرد تحقق آن «زدن زیر میز» است و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸ 06 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تکذیب نصب پرچم چین در جزیره قشم

فرماندار قشم با تکذیب خبر نصب پرچم چین بر فراز برج نوری اسکله محله دوحه جزیره قشم گفت: پرچم نصب شده بر فراز یکی از برج‌های نوری این جزیره، متعلق به باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران است. علیرضا نصری افزود: خبر نصب این پرچم در فضای مجازی با عنوان بر افراشته شدن پرچم چین در برخی نواحی جزیره قشم منتشر شده است که تکذیب می‌شود. وی افزود: تصویر منتشر شده مربوط به نصب پرچم باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران توسط هواداران این باشگاه ورزشی است و متاسفانه عده‌ای برای سوءاستفاده و تشویش اذهان آن را به عنوان نصب پرچم چین در قشم، انتشار داده اند.

دادستان کل کشور: هنوز درباره فیلتر کلاب هاوس تصمیم‌گیری نشده

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در آیین معارفه دادستان نظامی استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رفع فیلتر یوتیوب برای برخی از افراد مانند دانشجویان و خبرنگاران را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: بحث فیلترینگ و رفع فیلترینگ برای دستگاه‌ها را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصویب کرده‌ایم. البته این موضوع را چندین ماه است که تصویب کرده‌ایم، دستگاه‌ها حسب مورد هرکدام باید نیازهای خودشان را اعلام کنند تا بعداز اینکه نیازشان به کارگروه رسید در دبیرخانه کارهای لازم انجام شود. دادستان کل کشور افزود: بنابراین ما این آمادگی را داشتیم، پیگیری هم کردیم، پیرو هم به وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه زدیم تا کار انجام شود، مقدماتش فراهم شده است اما دستگاه‌ها مقداری در انجام کار تاخیر دارند. حجت الاسلام منتظری در پاسخ به این سوال که آیا فیلتر "کلاب هاوس" در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت: هنوز راجع به این مساله تصمیم گیری نشده است. وی درباره پرونده آذری جهرمی گفت: نتیجه این پرونده را از کسی که پرونده دستش است بپرسید.

عنابستانی دلیل و مدرکی ارائه نکرده

حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در ارتباط با پرونده شکایت عنابستانی از سرباز راهور گفت: آقای عنابستانی هنوز دلیل و مدرکی مبنی بر این‌که سرباز مشکل و قصوری داشته ارائه نکردند و اگر دلیلی بیاورند رسیدگی می‌کنیم. وی در رابطه با سرباز گیلانی و سوءاستفاده از این قضیه گفت: همه ما وظیفه داریم در چارچوب اخلاق رفتار کنیم و مجموعه اسلام اصول دین، فروع دین و اخلاق است و همه باید در قالب اخلاق رفتار کنیم.

غرضی: برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنم

محمد غرضی از تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبرداد. وی با بیان اینکه از جوانی در فضای اداره کشور بودم و در دهه‌های ۲۰ تا ۴۰ و ۵۰ افتخار خدمت به کشور را داشتم، گفت: قطعا با هدف خدمت به کشور در موعد قانونی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنم. محمد غرضی در انتخابات سال ۹۲ نیز کاندیدای پست ریاست جمهوری شده بود که در آن رقابت‌ها، ۴۴۶ هزار و ۱۵ رای آورد که یک درصد آرای اخذ شده بود.

فریدون مجلسی: ممکن است تفاهمی خارج از برجام صورت بگیرد

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با «آزادی»: «با تاکیدهایی که سخنگوی وزارت خارجه کرده مبنی بر اینکه به هیچ وجه مذاکره‌ای با غیر از طرف‌های برجام صورت نخواهد گرفت، اصلا مشخص نیست که تشکیل این کنفرانس برای چیست و به دنبال چه چیزی به وین رفته‌اند! آیا رفته‌اند که فقط به اعتراضات آنان از عملکرد ایران و تهدید فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آنان گوش دهند!» وی افزود: «اکنون که بین دولت و حکومت این تفاهم ایجاد شده که برجام به درد نمی‌خورد، نمی‌دانم که برای پایان دادن به آن معطل چه هستند.» این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به ضدونقیض بودن مواضع اعلامی ایران، گفت: « در عین حال دیدیم که آقای صالحی از خارج شدن برجام از بن‌بست گفته بودند. دلیل این اظهارات می‌تواند برگزاری احتمالی جلسه‌ و تفاهمی خارج برجام باشد که به خاطر مواضع حیثیتی از پیش تعیین شده ایران اعلام نمی‌شود». وی افزود: «در صورتی که چنین باشد و توافقی خارج از برجام صورت گرفته باشد، آمریکا باید لغو تحریم‌ها را اعلام کند و ایران اعلام کند که از اقدامات خود در راستای کاهش تعهدات برجامی برمی‌گردد.»

آخوندی: از نظر من وضع موجود تصادفی نیست

آخوندی با بیان اینکه "اصلاح نظام بانکی چند صد هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد" گفت: اصلاح این اقتصاد به این راحتی ها نیست و هزاران نفر در این موضوع ذینفع هستند. شوربختانه بخشی از آن‌ها ذی‌نفوذ هم هستند. تنها اتفاقی که می‌تواند این موضع را حل کند انتخاب 1400 است.وی ادامه داد: از نظر من وضع موجود تصادفی نیست و شرایط موجود نتیجه برآیند نیروهای ذی‌نفعان است. تصادفی این طوری نشده است. این وضع برآیند ناکارآمدی‌های عقیم و نازا است که در عین حال نیرومند هم هستند. آیا بابک زنجانی‌ها به صورت اتفاقی پدید می‌آیند؟ برای اینکه این اتفاقات عوض شود نیرویی از بیرون باید باشد و این چرخه‌ی ناسالم را به‌هم بزند. این نیرو فقط انتخابات است؛ آن هم انتخاباتی که هدفش این باشد که به سمت حفظ ایران برود و تعدل نیروهای موجود را به‌هم‌بریزد.

سردار کوثری: هیچ اختلافی در سپاه وجود ندارد

مشاور فرمانده کل سپاه گفت: کسانی که می خواهند وانمود کنند در سپاه اختلاف وجود دارد باید گفت اصلا چنین چیزی نیست.سردار کوثری، مشاور فرمانده کل سپاه، در گفت و گو با برنا در رابطه با حواشی اخیر پیرو ورود نظامی ها به انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات سردار جوانی و وجود اختلاف عنوان کرد: هیچ اختلافی نیست. در مصاحبه آقای جوانی موضوع به روشنی و شفافی بیان شده است و گفته شده همه باید در چهارچوب ضوابط قانونی کار را دنبال کنند.سردار کوثری تاکید کرد: کسانی که می خواهند وانمود کنند در سپاه اختلاف وجود دارد باید گفت اصلا چنین چیزی نیست.او ادامه داد: در مورد کاندیدا نظامی باید به چهارچوب قانونی این مساله نگاه کرد هر کسی که به ضوابط قانونی عمل کند می تواند، وارد انتخابات شود حال می خواهد نظامی باشد یا نه.سردار کوثری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند این مسئولیت ساده ای نیست و مسئولیت سنگینی است. کسی که در بعد سیاسی و یا در بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توانمند است باید بتواند وضعیت را بهبود ببخشد. هر کسی که می آید باید خود را محک بزند و اگر احساس کرد که می تواند، آنگاه مردم تشخیص خواهند داد چه کسی انتخاب می شود.او با اشاره به منع امام (ره) از ورود نظامی به عرصه انتخابات گفت: امام می گفتند چهارچوب قانون باید رعایت شود، مقام معظم رهبری هم می گویند چهارچوب قانون. شورای نگهبان هم چهارچوب قانون را می نگرد و هر کسی که می خواهد برخلاف این چهارچوب قانونی عمل کند باید با جدیت با او برخورد کرد.

توییت آشنا درباره بازار مرغ

مشاور رییس‌جمهوری، نوشت: خروس‌ها کجا بودند که بعد از تسلیم کردن دولت در برابر افزایش قیمت، سر از تخم درآورده، دوران جوجه بودن را با سرعت طی کرده و روانه بازار شدند تا صف‌ها را بشکنند؟
حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری، نوشت:خروس‌ها کجا بودند که بعد از تسلیم کردن دولت در برابر افزایش قیمت، سر از تخم درآورده، دوران جوجه بودن را با سرعت طی کرده و روانه بازار شدند تا صف‌ها را بشکنند؟آیا گرانی‌ ماموریت داشت ⁧نوروز ⁩را به کام مردم تلخ کند؟‌آیا ⁧گرانی⁩، محصول ⁧اتحادیه_‌قدرت‌_و‌_ثروت⁩ و ⁧کشتارگاه_امید⁩ نیست؟

فعال اصلاح‌طلب: جدایی عارف از اصلاحات کذب محض است

حسن رسولی درباره جدایی سفره محمدرضا عارف از اصلاحات به نامه نیوز گفت: براساس قانون انتخابات تشکیل ستاد انتخاباتی به لحاظ موعد زمانی مربوط به دوره آزاد بودن تبلیغات انتخاباتی کاندیداهاست بنابراین راه اندازی ستادهای انتخاباتی تا قبل از رسیدگی و تعیین تکلیف صلاحیت نامزدهای بالقوه غیرقانونی است.وی افزود: آقای دکتر عارف که مقیّد و مصرّ به رعایت قانون است با توجه به منع قانونی در هیچ استانی نسبت به راه اندازی ستاد انتخاباتی اقدام نکرده است. البته فراهم کردن مقدمات ورود به عرصه انتخابات به نحوی که نشانه ای از تبلیغات انتخاباتی در این تمهیدات وجود نداشته باشد از نظر قانونی بلامانع است و طبعا آقای دکتر عارف به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری امسال از حق و ظرفیت قانونی استفاده کرده و ما در پاره ای از استان ها مقدمات را فراهم کرده ایم.این فعال سیاسی نزدیک به محمدرضا عارف درباره جدایی او از سیدمحمد خاتمی اظهار کرد: اینکه می گویند آقای عارف راهش را از آقای خاتمی یا جریان اصلاحات کذب محض است. من عضو جبهه اصلاحات ایران هستیم و هم از قدیم الایام جزء دوستان و یاران نزدیک محمدرضا عارف بوده و هستم.

ضرغامی: شعار من، «فرصت زندگی» و راهبرد تحقق آن «زدن زیر میز» است

رئیس اسبق سازمان صداوسیما، شعار اصلی انتخاباتی خود را «فرصت زندگی» دانست و تصریح کرد: نان، مسکن و آزادی هم در کنار سایر مطالبات به‌حق مردم مورد تأکید است.سیّد عزّت‌الله ضرغامی، عضو شورای‌عالی فضای مجازی طی مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر توضیحاتی را دباره شعار انتخاباتی خود، مطرح کرد.ضرغامی در توییتی نوشت: «شعار ما فرصت زندگی است و زدن زیر میز از راهبردهای مهم تحقق آن.نان، مسکن و آزادی هم در کنار سایر مطالبات به‌حق مردم مورد تأکید است. نگران بازگشت حرف‌های خوبِ به سرقت رفته! نباشیم. مردم منتظر عمل به آن‌ها هستند».

فحاشی عناصر ضد انقلاب به عراقچی در وین؛ تهاجم ناکام ماند

هنگام خروج عراقچی از محل ملاقات در وین، یکی از عناصر ضدانقلاب اقدام به فحاشی علیه وی کرد و قصد تهاجم به او را داشت که ناکام ماند.پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در ساعت ١۴:٣٠ امروز، رایزنی‌های فشرده میان هیئت‌های مختلف در وین جریان دارد. عراقچی دیشب با رئیس هیأت چین و امروز با رئیس هیئت روسیه دیدار داشت.عراقچی همچنین ساعت ۱۰ امروز با آقای «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار کرده و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کرد.بعد از این دیدار و هنگام خروج عراقچی از محل ملاقات، یکی از عناصر ضد انقلاب اقدام به فحاشی علیه وی کرد و قصد تهاجم به او را داشت که ناکام ماند.منافقین و دیگر عناصر ضدانقلاب امروز در وین در اعتراض به مذاکرات در مقابل هتل محل برگزاری کمیسیون مشترک تجمع کرده‌اند. سفارت ایران در وین هشدارهای لازم را به پلیس اتریش نسبت به حفظ امنیت مذاکره کنندگان کشورمان داده است.

نیکزاد: صاحب خانه شدن از راه حلال در کلانشهرها تقریبا نشدنی است

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس باید برای خانه دار شدن مردم تلاش کنند.علی نیکزاد در مراسم آغاز عملیات ساخت 120 هزار واحد مسکن برکت و بهره برداری از 30 هزار واحد مسکن محرومین توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: مسکن اثرگذاری قابل توجهی در بحث اقتصاد، تشکیل خانواده و اشتغال دارد.وی با بیان این که مسکن بهترین حلقه برای خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه است اظهار داشت: وقتی مسکن در کشور فعال می شود صنعت فعال می شود پس با فعال شدن ساخت مسکن باید به صنعت کمک کنیم.نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: این که در کلان شهرها از راه حلال صاحب خانه شویم تقریبا نشدنی است پس دولت و مجلس برای این موضوع باید کاری انجام دهندوی اظهار داشت: کسانی که صاحب خانه می شوند تعلق و هویت پیدا می کنند خانه دار کردن ایرانیان به خصوص جوانان بسیار مهم است در این راستا عزم و برنامه ریزی برای ساخت مسکن در مجلس وجود دارد و باید برای جهش در تولید مسکن تلاش کرد.

جعفرزاده: اصلاح‌طلبان بهتر از لاریجانی پیدا نمی‌کنند

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه بههترین گزینه برای جریان اصلاحات در انتخابات لاریجانی است، گفت: گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات تائید صلاحیت نمی‌شوند.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس دهم در گفتگو با مهر با ارزیابی فضای سیاسی و انتخاباتی کشور اظهارداشت: هنوز فضای انتخابات گرم نیست و به هر دلیلی شخصیت‌ها در حال ارزیابی حضور یا عدم حضور خود در انتخابات هستند.جعفرزاده ادامه داد: در میان همه کاندیداهای موجود، معتقدم کسی که می‌تواند اداره کشور را بهتر از همه انجام دهد، آقای لاریجانی است. هیچکس با تجربه‌تر، فهیم‌تر، توانمندتر و مسلط‌تر از لاریجانی برای ریاست‌جمهوری وجود ندارد.جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه معتقدم اگر گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی روی لاریجانی ائتلاف کنند، بسیار خوب است، گفت: آقای ظریف یک سیاستمدار است نه یک دولتمرد خوب و درست نیست که وارد عرصه شود. به نظر من لاریجانی بهترین گزینه است.وی ادامه داد: دوستان اصلاح‌طلب هم بدانند که گزینه‌هایشان نمی‌توانند برای انتخابات تأیید صلاحیت شوند بنابراین طبیعی است که در انتخابات حضور نخواهند یافت، لذا بهترین گزینه برای این جریان لاریجانی است

اصولگرایان در ماه‌های آتی، نسبت به هرگونه توافقی کارشکنی خواهند

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفتگویی ضمن اشاره به ابعاد مختلف این مسئله، اظهار داشت:  در این مسئله نباید تردید داشته باشیم که اصولگرایان در ماه‌های آتی، نسبت به هرگونه توافقی کارشکنی خواهند کرد. ضمن اینکه با توجه به موضع آن‌ها در برابر برجام و انقلابی نامیدن‌شان، چالش مهم آینده برای این طیف سیاسی، چالشی است که دولت اصولگرای بعدی با بحث برجام و هرگونه توافق یا مذاکره خواهد داشت.وی در پایان نیز، تاکید داشت: بر فرض انعقاد توافق یا احیای برجام، بحث بعدی، مسئله برجام‌پلاس خواهد بود که مسئله موشکی ایران، حضور در منطقه و مسئله حقوق بشر را در بر می‌گیرد. لذا بر همین اساس، با توجه به ادعای انقلابی بودن اصولگرایان و مشی مبارزه مطلق با آمریکا، مسئله برجام پلاس می‌تواند شکاف بین نیروها و جریان‌های حاضر در این طیف سیاسی را تا مرز تنش‌های جدی به پیش ببرد.

روایت قابل تامل زیدآبادی از «عاقبت کار»

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی اش نوشت: در سال‌هایی که نان قوت لایموت‌مان بود، همین که خُم گندم از حد معمول خود پایین‌تر می‌رفت، مادرم به وحشت می‌افتاد و بر روی‌مان تشر می‌زد که کمتر بخوریم! بعد با چهره‌ای اندوهناک می‌گفت؛ امسال از سال در نمی‌شیم! منظورش این بود که سال را به پایان نمی‌رسانیم و از گرسنگی هلاک می‌شویم. سال هم البته با گندم درو یعنی اول تابستان آغاز می‌شد و در اواخر بهار به پایان می‌رسید!در این دوران شاید کسی به فرزندان خود نگوید از سال در نمی‌شیم، اما نگرانی از رشد هولناک قیمت‌ها در کنار درآمد‌های ناچیز، بسیاری از خانواده‌ها را به هول و ولا انداخته است.مردی در صنف نانوایی می‌گفت: "این پول لامصب برکتش را کاملاً از دست داده، اما به دست آوردنش هم خیلی سخت شده است! با یک میلیون تومن چند قلم جنس بیشتر نمی‌شود خرید، اما پیدا کردن همین یک میلیون تومن هم طاقت فرساست!مسئولان کشور قسم جلاله می‌خورند که از وضعیت معیشتی مردم با خبرند. شاید هم با خبر باشند، اما با خبر بودنشان مثل خبردار بودن مثلاً یک روس از اسارت دختران نیجریه‌ای توسط اعضای بوکوحرام است! یعنی فقط چیزی را شنیده‌اند، اما درد و رنج ناشی از آن را مطلقاً حس نمی‌کنند!

درماندگی در ادارۀ روزمرۀ زندگی و ترس از آینده بسیاری از ایرانیان را سرشار از خشم و غضب کرده است. حوصلۀ شنیدن هیچ حرفی را ندارند و به هیچ حرفی هم اعتماد نمی‌کنند. فقط دشنام می‌گویند و نفرین می‌کنند. برخی صریحاً مرگ را به این زندگی ترجیح می‌دهند و تهدید‌های خشونت‌بار می‌کنند. عواقب این شرایط کاملاً هویداست. هویداتر از شتر بر نردبان! بحث در بارۀ آن‌ها هم بر هیچ مسئولی تلنگری وارد نمی‌کند. آن‌ها در فضای ذهنی و دنیای مخصوص به خود سیر می‌کنند و به جای ریشه‌یابی و تحلیل منطقی اوضاع خود را درگیر پاره‌ای معلول‌ها و مسائل حاشیه‌ای و جنگ قدرت کرده‌اند!بعد از تعطیلات نوروز، قصابی‌ها و میوه فروشی‌های اطراف محلۀ ما بسته شده‌اند. علت دقیقش را نمی‌دانم، اما کمیاب شدن مرغ و گران شدن گوشت و کم مشتری شدن میوه و نوع دخالت تعزیراتی‌ها نباید در این ماجرا بی‌اثر باشد.با تعطیلی هر کسب و کارِ خُردی، طبعاً عده‌ای بیکار و زندگی برایشان بیش از پیش دشوار می‌شود.دیروز در فروشگاه افق کورشِ محله، حتی بال مرغ هم پیدا نمی‌شد. یک کیلو گوشتِ سر دست با استخوان بیش از ۲۰۵ هزارتومان فروحته می‌شد و میوه‌ها هم عمدتاً پژمرده و پلاسیده بودند.
با این اوضاع بعید می‌دانم از سال در بشیم!

کیهان: جهانگیری مجسمه سیاه‌نمایی است

روزنامه کیهان نوشت: آقای جهانگیری خود مجسمه سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم در طول سال‌های اخیر بوده است.روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری، در ستون خبر ویژه خود نوشت: محمد هاشمی ادعا کرد مسئله اصلاح‌طلبان در انتخابات نظارت استصوابی است.درباره اظهارات آقای محمد هاشمی گفتنی است که اولاً مشکل اصلاح‌طلبان، وعده‌های دروغین و اعتمادکردن مردم است و نه نظارت استصوابی.چنان که نامزد‌های همین طیف در انتخابات مجلس (سال ۹۸) رأیی‌هایی در حد ۹۵ هزار رأی و ۶۷ هزار رأی و پایین‌تر در تهران کسب کردند.در عین حال طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت نامزد مورد حمایت این طیف در سال ۹۲ و ۹۶ (روحانی) در اثر سوء مدیریت فاحش، به زیر ۷ درصد سقوط کرده است. در اثر همین سقوط مقبولیت اجتماعی هم بود که آقای عارف (نامزد ریاست جمهوری ۹۲ و رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم) ترجیح داد از خیر نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم بگذرد.ثانیاً طیف مذکور در نوع انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس، چند برابر نامزد مورد نیاز، نامزد داشته است؛ چنان که مجبور شدند در سال ۹۲ عارف، و در سال ۹۶ جهانگیری را وادار به انصراف کنند.ثالثاً برخلاف ادعای آقای محمد هاشمی، آقای جهانگیری خود مجسمه سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم در طول سال‌های اخیر بوده است و طبیعی است که نمی‌توان تصویری سیاه و تیره و تار برای مردم تصویر کرد و هرگاه هم اراده کردند- آن هم بدون کارنامه یا با کارنامه انباشته از سوء مدیریت - همان تصویر را سفیدسازی کنند. این جفای بزرگی است که اغلب مدعیان اصلاح‌طلبی برای چند رأی بیشتر، در حق مردم و کشور مرتکب شدند.

اتتقاد تند روحانی اصلاح‌طلب از عارف؛ آبروی ما را نبر

فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ورود مستقل عارف به انتخابات گفت: «من به آقای عارف به عنوان یک برادر دلسوز می‌گویم که برادر من آبروی خودت و اصلاح‌طلبان را حراج نگذار. مردم فهیمده‌اند که شما چه کاره هستید؛ پس چرا می‌خواهی به خودت و اصلاحات ضربه بزنی؟»ناصر قوامی ادامه داد: «من تصور می‌کنم آقای عارفی که دیگر هیچ توجهی به توصیه بزرگان اصلاحات از جمله آقای خاتمی نمی‌کند، مأموریت دارد و هدفش این است که لطمه بزرگی به جریان اصلاحات بزند. او با درنظرداشتن این احتمال که تأییدصلاحیت می‌شود، وارد انتخابات خواهد شد تا با یک رأی بسیار اندک آبروی اصلاح‌طلبان را ببرد. البته این احتمال هم وجود دارد که در ادامه مسیر و هنگامی که نامزد اصلی اصلاح‌طلبان معرفی شد مانند سال92 کنار بکشد».این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش انتقاد عارف مبنی بر اینکه در سال92 اصلاح‌طلبان یک نامزد غیراصلاح‌طلب را به منِ اصلاح‌طلب ترجیح دادند، بیان کرد: «اولا در آن دوره رأی آقای عارف از آقای روحانی بیشتر نبود و حتما اگر نامزد اصلاحات عارف بود، پیروز نمی‌شدیم. ثانیا اگر رأی هم می‌آورد و رئیس‌جمهور می‌شد تردید نکنید که به مراتب بدتر از روحانی عمل می‌کرد؛ کمااینکه در دوره چهارساله نمایندگی‌اش هیچ‌کاری نکرد. او حتی جرئت تشکیل فراکسیونی با نام اصلاحات یا اصلاح‌طلبان را نداشت و اصرار کرد که فراکسیونی بی‌هویت و بی‌ریشه به نام امید تشکیل شود. 130نماینده اصلاح‌طلب در مجلس حضور داشتند و آقای عارف هیچ استفاده‌ای از این ظریف نکرد؛ با چنین اوصافی تصور می‌کنید عارف می‌توانست بهتر از روحانی باشد؟ هرگز!»

توصیه باهنر به قالیباف چه بود؟

محمدرضا باهنر درباره نحوه عملکرد و ارزیابی خود از کارنامه‌اش در دوران حضور در مجلس گفت: در تمام مدت حضور و فعالیت در مجلس، تلاش می‌کردم منافع ملی را در راس ذهن و تصمیم‌گیری‌هایم قرار داده و بقیه مسائل را ذیل آن تعریف کنم به همین دلیل بعضا این گونه از من یاد می شد که باهنر با افزایش حقوق معلمان و کارگران و استخدام شدن مثلا گروهی، مخالف است.وی ادامه داد: علت این بود که من این تصمیمات را مقطعی نگاه نمی‌کردم و توجه داشتم که این تصمیم زیر شاخص منافع ملی چه نتیجه و ماحصلی دارد.باهنر همچنین از ملاقات با محمدباقر قالیباف بعد از انتخاب وی به عنوان رییس مجلس خبر داد و گفت: یکی از نخستین ملاقات‌هایی که آقای قالیباف بعد از انتخاب شدن به عنوان رییس مجلس داشت با من بود، ایشان محبت داشتند و من را صدا کردند تا صحبت و مشورتی داشته باشیم.وی ادامه داد: به ایشان گفتم لطفا در برابر دو کار مقاومت کنید و اجازه ندهید این اتفاقات رخ دهد ؛ نخست این که هزینه‌های دولت را بالا نبرید چرا که بودجه دولت نامتعادل است و هر چه هزینه‌ها را بالاتر ببرید غیرمستقیم روی تورم و نقدینگی اثر گذاشته اید ، دوم این که بوروکراسی و کارمندان دولت را زیاد نکنید .باهنر با بیان این که مقاومت در برابر این مسائل آسان نیست، افزود: تجربه من در مجلس نشان داده است این مقاومت خیلی سخت است چرا که نمایندگان اصرار زیادی به این دست از مسائل دارند و من در مدت فعالیت در مجلس در ارتباط با این مسائل سعی کردم حکیمانه تصمیم بگیرم.

موضع‌گیری واشنگتن درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

نماینده آمریکا در امور ایران به موضع‌گیری پیرامون نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پرداخت.به گزارش الجزیره، در حالیکه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگانی از کشور ایران و کشورهای حاضر در این توافق بین المللی در شهر وین در حال برگزاری است، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به این واقعیت که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از توافق برجام خارج شد، در سخنانی با طرح ادعایی مضحک مدعی شد: موضع تهران در خصوص لغو تحریم ها پیش از تغییر در فعالیت های هسته ای خود، نشان دهنده فقدان جدیت این کشور است!نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این باره ادعا کرد: مذاکرات وین اولین گام در مسیر طولانی برای بازگشت واشنگتن و تهران به تبعیت از توافق هسته ای است!

کنایه لاوروف درباره تلاش‌های ناکام آمریکا برای ائتلاف سازی علیه ایران

وزیر امورخارجه روسیه با رد برخی گمانه زنی ها درباره ائتلاف نظامی چین و روسیه به طور تلویحی به تلاش های آمریکا علیه ایران و چین اشاره کرد و گفت که این ائتلاف سازی ها غیرسازنده است.سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه که به هند سفر کرده است امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی ها مبنی بر اینکه پکن و مسکو به دنبال ایجاد ائتلاف نظامی هستند، گفت: خیر. درست است که اکنون همکاری های روسیه و چین در بالاترین سطح خود در طول تاریخ قرار دارد اما ما به دنبال تشکیل ائتلاف نظامی نیستیم.لاوروف ادامه داد: ما همچنین گمانه زنی‌هایی را درباره ایجاد ائتلاف هایی همچون ناتوی خاورمیانه و ناتوی آسیایی شنیده ایم. امروز با دوستان هندی مان گفت وگوهایی داشتیم و آنها نیز نظر مشابهی داشتند، مبنی بر اینکه چنین ائتلاف هایی سازنده نیستند. ما به همکاری های جامع به نفع هر دو کشور علاقه مندیم و مایل به همکاری علیه کسی نیستیم.دولت آمریکا در دوره‌های گذشته بارها تلاش کرده تا ائتلاف‌هایی نظامی در آسیا و به ویژه خاورمیانه ایجاد کند. آخرین تلاش واشنگتن در این راستا در دوره ترامپ بود که این تلاش‌ها برا ایجاد ئتلافی نظامی میان کشورهای عربی با محوریت ضد ایرانی، ناکام ماند.

روزنامه کره‌ای از احتمال توافق تهران و سئول درباره پول‌های بلوکه‌شده خبر داد

«کوریا هرالد» ضمن اشاره به سفر نخست‌وزیر کره جنوبی تا چند روز دیگر به تهران برای بحث درباره آزادسازی نفتکش توقیف‌شده، افزود این سفر ممکن است نشان دهنده توافق اولیه دو دولت بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران باشد.امروز سه‌شنبه روزنامه کره جنوبی «کوریا هرالد» به نقل از دفتر «چونگ سیه-کیون» نخست‌وزیر کره جنوبی و منابع دیپلماتیک گزارش داد وی در چند روز آینده برای گفت‌وگو درباره آزادسازی نفتکش توقیف شده این کشور در ایران، به تهران سفر خواهد کرد.پیش‌تر رسانه‌های کره جنوبی درباره این سفر خبر داده و وزارت خارجه ایران هم این سفر را بدون اعلام زمان آن تایید کرده بود.طبق این گزارش، در حالی که دو کشور همچنان درباره زمان این سفر در حال رایزنی هستند، دفتر نخست‌وزیری کره جنوبی اعلام کرد به دنبال ترتیب دادن یک جلسه بین چونگ و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران است.به ادعای این رسانه کره جنوبی، سفر برنامه‌ریزی شده نخست‌وزیر این کشور به ایران شاید نشان‌دهنده دستیابی دو کشور به توافقی غیرقطعی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی باشد.

تخت‌روانچی: دولت بایدن وعده بازگشت به برجام را عملی نکرده است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در توئیتی با بیان اینکه آمریکا تاکنون وعده کارزار انتخاباتی بایدن برای بازگشت به برجام را عملی نکرده، نوشت: اگر آمریکا تمامی تحریم‌ها را بردارد، پس از آن ایران تمامی تدابیر جبرانی را متوقف می‌کندمجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک امروز (سه‌شنبه) در صفحه توئیترش با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نوشت: امروز ایران و ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیرند.وی افزود: آمریکا تاکنون وعده کارزار انتخاباتی جو بایدن برای بازگشت به برجام را عملی نکرده است. این فرصت نباید از دست برود.تخت روانچی یادآور شد: اگر آمریکا تمامی تحریم‌ها را بردارد، پس از آن ایران تمامی تدابیر جبرانی را متوقف می‌کند. یک بازی برد - برد برای همه.

خرازی: چرا باید پول مردم ایران دست شوهر «ابرو گوندش» باشد؟

صادق خرازی گفت: 16 سال است که کشور قربانی مدیریت خودکامه است. از 1384 تا به الان مدیران ارشد کشور فکر می‌کنند ولایت بر مردم دارند. تا زمانی که این گونه فکر می‌کنند، این محصول و نتیجه‌اش میشود. مدیریت وکالت است، ولایت نیست.خرازی در گفت وگویی درباره مدیریت کشور در دوره محمود احمدی نژاد گفت: تصرف در بیت المال کردند به عنوان مدیریت، خصوصا در دوره آقای احمدی نژاد و کسی هم پاسخگو نبود. میلیاردها میلیاردها پول این ور و آن ور شد و تمام شد. آمدند یک داستان حقوق بگیر نجومی درست کردند و چند مدیر را دراز کردند و تمام پرونده میلیاردها پول بانک زنجانی، رضا ضراب و دیگران تمام شد. اخیرا سفری به ترکیه داشتم؛ دم فرودگاه در محل تشریفاتشان می‌رفتم، گفتند این هواپیمای اختصاصی برای رضا ضراب، شوهر خانم ابرو گوندش، خواننده معروف ترکیه هست. امروز صبح از آمریکا آمده‌اند. مردم ایران چه گناهی کردند که پولشان در اختیار یک خواننده ترک و یک آدمی که با یک ماشین قالپاق طلایی می‌خواهد زندگی کنند، باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار