کد خبر: ۹۵۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲ 12 April 2021

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پروتکل‌های بهداشتی ماه مبارک رمضان را ابلاغ کرد. در بخشی از نامه نمکی آمده است: در مورد شب­های پرفیض قدر نیز مراسم احیاء می‌تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به مدت ۲ ساعت اجرا گردد.

به گزارش تابناک تبریز، دکتر سعید نمکی در نامه‌ای خطاب به معاون بهداشت وزارت بهداشت پروتکل‌های بهداشتی ماه مبارک رمضان را ابلاغ کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر رئیسی
معاون محترم بهداشتی

با سلام؛

باتوجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و انتظار مومنین روزه­دار در اعلام پروتکل­های مرتبط با مراسم این ماه پرفضیلت لازمست موارد زیر مورد نظر قرار گیرد.

واقفید همراهی دست اندرکاران ارجمند برگزاری نمازهای جمعه و جماعات و مدیران هیئات مذهبی، وعاظ، ذاکران اهل بیت، هیئت امناء مساجد کشور و از همه مهمتر مردم شریف کشورمان در سال گذشته حداکثر همراهی را در کلیه امور اعمال نمودند. گرچه بعضاً توسط گروه‌های افراطی و خارج از دایره مدیریت این عزیزان اعمالی غیرمنطبق با شیوه ­نامه‌­ها صورت گرفت و علاوه بر رنجش خاطر این عزیزان و همکاران ما که تلاش کردیم نگذاریم دوگانه دین و سلامت دامن زده شود، خوراک تبلیغاتی گروهی در خارج از کشور شد تا بتوانند ناجوانمردانه بر احساسات پاک مردم متدین بتازند. مع­الوصف انبوهی از مومنین در شب­های قدر با رعایت کامل شیوه­نامه­ها که خود از نزدیک شاهد آن بودم علاوه بر اجرای مراسم باشکوه، محملی برای دعای خیر به توفیق همکارانمان در مدیریت بیماری نیز فراهم نمودند. لذا ضروریست نظرات اینجانب را در کمیته مربوطه با دوستان عزیزمان مطرح فرمائید تا مورد توجه قرارگیرد:

گرچه در شهرهای زرد و آبی با رعایت شیوه ­نامه‌­ها برگزاری نماز و برگزاری مراسم احیاء بلامانع است مع­الوصف باتوجه به شیوع گسترده بیماری با ویروس موتاسیون یافته کمتر نقطه­ ای حائز شرایط فوق خواهد بود. لذا می طلبد تا با تدوین شیوه‌­نامه­‌ای برای برگزاری نمازهای یومیه ماه مبارک (یک وعده آنهم بمدت نیم ساعت) با حداقل نفرات و در فضای باز با رعایت حداکثر فاصله و ماسک و جانماز و سجاده اختصاصی در کلیه شهرها اجازه داده شود.

بدیهی است اگر شرایط شهری بشدت اضطراری و مشمول قرنطینه عمومی و عدم رفت و آمد قرار گرفت متفاوت عمل خواهد شد.

در مورد شب­های پرفیض قدر نیز مراسم احیاء می تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به مدت ۲ ساعت اجرا گردد. لوازم کاملاً شخصی و ورودی و خروجی­ها متعدد و بدون تماس باشد. تجربه و مدیریت سال گذشته عزیزان یقیناً در بهتر برگزار شدن مراسم امسال موثر خواهد بود.

باتوجه به شیوع ویروس سرکش جهش یافته و قدرت سرایت و بیماریزائی بالا، اطلاع‌­رسانی عمومی و ترغیب مردم عزیز به برگزاری مراسم محدودتر و با اولویت منازل و استفاده از ظرفیت ارزشمند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و فضای مجازی همچون سال گذشته نباید مغفول بماند.

هرگونه مماشات با جریانات قانون گریز و شکننده پروتکل­ها باتوجه به شرایط بسیار خطیر کنونی ابعاد گسترده زیان آوری دارد که می تواند مدیریت بیماری را غیرممکن سازد. لذا توجه دست ­اندرکاران محترم مدیریت مراسم مذهبی از تفاوت شرایط با سال گذشته بدلیل تحولات ویروس بیماری زا و تهیه بروشور و جزوه­ های آموزشی برای روزه­داران عزیزی که متمایل به شرکت در این مراسم می ­باشند بسیار موثر خواهد بود.

برگزاری مراسم عید فطر در بعضی از مناطق کشور در سال گذشته موجب شکل­گیری موجی جدید در آن استان­ها شد که پیش­گیری از این پدیده در عید سعید فطر آتی می­­تواند ویروس جهش ­یافته ابعاد سنگین­ تری ایجاد کند. لذا پرداختن به امور پیشگیرانه قبل از فرارسیدن عید در استانها و نقاطی که ممکن است آسیب‌پذیر باشد بسیار ضروریست.

امید است با همدلی و هم­اندیشی با عزیزان در کمیته­ های تخصصی ستاد ملی تصمیمات مناسبی اتخاذ گردد.

سعید نمکی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار