وارد انتخابات شود رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جزئیات انفجار روز گذشته نطنز از زبان رئیس کمیسیون انرژی مجلس / حدادعادل: کاندیدای ۱۴۰۰ شورای ائتلاف را بعد از ثبت‌نام‌ها اعلام می‌کنیم / ذوالنوری: روحانی مراقب توبه آمریکایی‌ها در شب قدر باشد و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۹۵۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹ 12 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش یاسر هاشمی به خبر ازدواجش با یک شاهزاده خانم سعودی

مریم سالاری، همسر یاسر هاشمی است و علاوه بر آن نسبت خانوادگی دیگری هم دارند اما شایعه شده بود که یاسر هاشمی با یکی از دختران خاندان سعودی ازدواج کرده که خودش با دروغ خواندن این ادعا می‌گوید: آنهایی که ادعا می‌کنند، سند بیاروند. پسر کوچک آیت‌ا... هاشمی با انتقاد از پرداختن به حواشی به جای موضوعات مهم می‌گوید: یکی از موفقیت‌های آقای هاشمی این بود که وقت و فکر خود را بیش از حد صرف حواشی نمی‌کرد و به متن و موضوع اصلی توجه داشت. آقای هاشمی نگاه آرمانی داشت و می‌دانست اگر وقت کشور را صرف وعده‌ها و چالش‌های سیاسی کند، امکان مدیریت وجود نخواهد داشت. یاسر هاشمی در پایان گفت: آقای هاشمی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای خود تکلیف کرده بود که هر شب به‌رغم خستگی زیاد، یک صفحه مطلب به‌صورت شفاف و ساده بنویسد. کتاب خاطرات و دستنوشته‌های ایشان بهترین مرجع برای پاسخ به همه سوالات است.

شکایت وزارت ارتباطات از اپراتورهایی که در «کلاب هاوس» اختلال ایجاد کردند

با پایان التیماتوم ۲۴ ساعته وزارت ارتباطات به اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات برای ایجاد اختلال عمدی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از این اپراتورها شکایت کرد. به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صبح امروز با موضوع اختلال عمدی اپراتورهای مذکور در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و با استناد به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران تسلیم شد. بر اساس ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی ایجاد هرگونه اختلال در ارتباطات کشور جرم تلقی می‌شود.

مشاور عیسی کلانتری: تکذیب محکومیت رئیس سازمان محیط زیست کشور

مشاور حقوقی رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: حکم محکومیت عیسی کلانتری را صد در صد تکذیب می‌کنم. اصغر دانشیان مشاور حقوقی رئیس سازمان محیط زیست کشور، درباره خبر محکومیت رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: این خبر که در فضای مجازی در حال انتشار است، مبنا و صحت ندارد. او با اشاره به اینکه این موضوع جو سازی علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور است، بیان کرد: این خبر را صد در صد تکذیب می‌کنم. دانشیان تصریح کرد: عیسی کلانتری در دادسرای کارکنان دولت تاکنون تنها یک پرونده داشته و ۴ میلیون تومان بابت آن جریمه نقدی شده است.

یک نماینده مجلس از قول یک مقام دولتی: قانون اخیر هسته ای مجلس سبب انفجار و خرابکاری در نطنز بود

دیروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد. بهروز کمالوندی در توضیح این حادثه گفت که این اتفاق در بخشی از شبکه برق تأسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داده است. به گفته وی این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. احمد نادری، نماینده مجلس در توئیتی با اشاره به این حادثه نوشت: یک مقام دولتی گفته قانون اخیر هسته ای مجلس سبب انفجار و خرابکاری در نطنز بود احمد نادری در این توئیت نوشت: امروز یکی از مسئولین دولتی که به مجلس آمده بود، درادامه نظرات مشعشع قبلی اش گفته: قانون اخیر هسته ای مجلس سبب انفجار وخرابکاری در نظنز بود. وی افزود: آقایان! مواضع ذلیلانه شما و رئیس جمهور در سیاست خارجی و عملکرد افتضاح داخلی تان سبب این اتفاق و وقایعی اینچنین در سال‌های اخیر شده و می شود.

ذوالنوری: روحانی مراقب توبه آمریکایی‌ها در شب قدر باشد

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حادثه نطنز از حسن روحانی رییس جمهور انتقاد کرد. مجتبی ذوالنوری با اشاره به ارتباط حادثه نطنز با مذاکرات وین گفت: « تلاش دشمن بر این راهبرد متمرکز شده که دست ما را در مذاکراتی که هم اکنون بین ایران و 1+4 در جریان است خالی کند و به خیال خودش با آسیب به زیرساخت‌های هسته‌ای قدرت چانه‌زنی ما را پایین بیاورد.» او با باین اینکه در این حادثه اسرائیل دست داشته است و دامن آمریکا هم پاک نیست، به سخنان اخیر روحانی مبنی بر این که آمریکا توبه کرده اشاره کرد و افزود: "خوب است که آقای روحانی بداند که توبه آمریکایی‌ها یعنی چه و لذا نه خودش فریب بخورد و نه مردم را ساده فرض کند؛ از تیر ماه ۹۹ که سالن مونتاژ سانتریفیوژهای ما را منفجر کردند ظاهرا آمریکا تا امروز در حال توبه بوده تا ضربات کاری‌تر وارد کند.” او گفت: «رئیس‌جمهور محترم مراقب ذکر توبه آمریکایی‌ها در شب‌های قدر باشد که جنایت دیگری در حق ملت ایران مرتکب نشوند! به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ما از این خوش‌بینی عجیب و غریب نسبت به آمریکایی‌ها باید توبه کند.»

واکنش غیرمستقیم نمکی به اظهارات رییس جمهور

نمکی گفت: قرار هم نیست با مردم در پس پرده صحبت کرده و اعتماد مردم را حراج کنم. 30 سال پیش بنده معاون بهداشت بودم و مرحوم هاشمی گفت مدیرکل تو چنین حرفی زده که از دیشب رسانه‌های بیگانه آن را می‌گویند اما بنده گفتم من از روزی می‌ترسم که مردم ما را قبول نداشته باشند و از بی اعتمادی مردم هراس دارم. وی افزود: بنده وزیر بهداشت مردم ایران، شیعه و لامذهب، سنی، مسیحی، کلیمی و زندانی محکوم به اعدام هستم و اگر مردم به این برادر کوچک طبق ارزیابی‌ها اعتماد کردند دلیلش این است که با مردم شفاف بودم. نمکی ادامه داد: حرف دو صدایی و یک صدایی را باید لفظ دو صدا و یک صدا را ارزیابی کنیم. در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.

علی مطهری: صلاح نیست که سید حسن خمینی وارد انتخابات شود

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد ریاست جمهوری سیزدهم ببا بیان اینکه اطلاع دقیقی ندارم که سید حسن خمینی به انتخابات می آید یا خیر، گفت: روحانیت نباید به سمت پست های اجرایی بیاید و من هم مانند شهید مطهری موافق حضور روحانیت در پست های دولتی نیستم. روحانیت باید کنار مردم باشد و معتقد نیستم که وارد انتخابات شود. صلاح نیست که سید حسن خمینی وارد شود، اما همه چیز بستگی به نظر خودش دارد. اگر در شرایط اضطرار نیستیم صلاح نیست که او ورود کند.

جدایی عبدالرضا از محمود

عبدالرضا داوری در سال 1388 در ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کرد و از اوایل دهۀ 1390 جزو یاران نزدیک احمدی‌نژاد شد ولی در چند ماه اخیر به شدت از احمدی‌نژاد فاصله گرفته و یکی از منتقدان رادیکال او شده است.داوری در گفت‌وگو با عصر ایران تاکید می‌کند که نقش سیاسی و اعتقادی احمدی‌نژاد به زیان جامعۀ ایران است و چون که سال‌ها یکی از "پایه‌های پروپاگاندای احمدی‌نژاد" بوده، اکنون خودش را موظف می‌داند که زوایای مخفی تفکر مذهبی و سلوک سیاسی وی را برملا سازد تا "سرنوشت ایران" در دست مراد سابقش قرار نگیرد.

*احمدی‌نژاد خودش را «ولیّ خدا» و «یلتسین ایران» می‌داند
*هر کسی از او انتقاد می کرد می گفتیم صهیونیست و دشمن امام زمان است.
*احمدی نژاد دوست داشت بورس سقوط کند و مردم به فلاکت بیفتند تا به خیابان ها بریزند و او دوباره بالا بیاید.
*از سال 91 می گوید 3 ماه دیگر نظام سقوط می کند. فکر می کند "یلتسین ایرانی است و به غرب و اسرائیل و عربستان پالس می دهد تا از او حمایت کنند.
*او به مهدویت حول محور خودش اعتقاد دارد و به نظرم دچار نوعی بیماری اختلال روانی و توهم است.
*بقایی گفت او در جایگاه انبیا و اولیاء الهی است و ما فقط باید از ایشان تمکین کنیم.
*احمدی نژاد در حوزۀ خصوصی و شخصی‌اش گفتار و رفتار خاصی دارد و در حوزۀ عمومی گفتار و رفتار دیگری دارد. این حقیقت باید به جامعه گفته شود.
*بقایی در کلاب هاوس می گوید بیستم هر ماه قرض می کند تا زندگی اش بگذرد حال آن که در میدان رسالت،تجارتخانه دارد و دو خانه ویلایی - و نه آپارتمانی - در تهران برای دو همسرش و عمارتی هم در آبسرد.

قوامی: آبان 98 زخمی است که عفونت آن هر روز بیشتر می‌شود

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگویی ضمن تاکید بر ضرورت شفاف سازی و اقناع افکار عمومی در این خصوص گفت: «انتظار می‌رفت که همه دستگاه‌های مسئول به خصوص دستگاه قضایی اسامی و تعداد کشته‌‌شدگان را اعلام کند. حتی درجه‌بندی آنان باید مشخص می‌شد یعنی باید می‌گفتند که چه تعداد از این افراد عابر بودند، به ظن آنان ماجراجو بودند، ارازل اوباش بودند و ... »وی افزود: « متاسفانه هیچ یک از این‌ها معلوم نشد. معلوم نشد که دست ضد انقلاب در کار بوده یا خیر؟ اگر بوده کدام گروه خارجی و ضد انقلاب دست داشته است؟ متاسفانه نه دستگاه قضایی، نه دستگاه امنیتی امنیتی و نه قوه مجریه مساله را برای مردم شفاف و مشخص نکردند. به همین خاطر هم افکار عمومی در داخل و خارج کشور قانع نشده است».این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «باز ماندن این پرونده در ذهن مردم قطعا موجب آسیب برای جمهوری اسلامی است. این موضوع مانند زخمی است که هر لحظه بیشتر عفونت پیدا می‌کند و اگر معاجله نشود، صدمات بدتری وارد خواهد کرد».قوامی تاکید کرد: «معالجه این زخم همان شفافیت است. بالاخره مردم که مغرض نیستند، شاید برخی در خارج از کشور مغرض باشند اما مردم فقط می‌خواهد بدانند که چه کسی کوتاهی کرده است. چه کسی مقصر است. آقای وزیر کشور گفت ما به پا شکلیک کردیم نه سر. مردم می‌خواهند بدانند که چرا اصلا شلیک کردند. به هرحال در همه دنیا این مسائل را با وسایل مثل آب‌پاش و گاز اشک‌آور و بدون تلفات کنترل می‌کنند ولو اینکه طولانی باشد و چند هفته ادامه یابد».وی در ادامه به اظهارات اخیر نماینده مجلس درباره نقش وزیرکشور اشاره کرد و گفت: «نماینده مجلس باید بر اساس وظایف نمایندگی باید خواهان استیضاح وزیر کشور باشد». این نماینده پیشین مجلس گفت: «بدون شک بخشی از این ماجرا متاثر از بی‌کفایتی آقای رحمانی فضلی است. من بارها گفته‌ام که در این کشور ده‌ها اتفاق افتاده که هر یک از آنان برای استعفا یا برکناری وزیر کشور کافی بوده است اما می‌بینیم که چنین نمی‌شود».

ادعای تسنیم درباره صدور حکم محکومیت «عیسی کلانتری»

بنابر برخی اخبار، حکم محکومیت "عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست" از سوی دادسرای ویژه کارکنان دولت صادر شده است.چندی پیش گفت‌وگویی تصویری از عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شد که وی در آن نسبت ناروایی را به حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهری اسلامی ایران روا داشت.حالا، بنابر برخی اخبار، حکم محکومیت "عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست" از سوی دادسرای ویژه کارکنان دولت صادر شده است.در صورت صدور حکم انفصال از خدمت برای عیسی کلانتری، وی از ریاست سازمان محیط زیست و معاونت ریاست‌جمهوری عزل خواهد شد.

حقیقت‌پور: مگر حضرت علی (ع) در زمان حکومت به دادگاه نرفت؟

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه رئیس جمهوری،رئیس مجلس یا حتی رئیس قوه قضاییه مورد شکایت قرار بگیرد نقطه ضعف نیست و اتفاقا یکی از نقاط بالندگی نظام اسلامی است. مساله مهم این است که انشالله قضاوت عادلانه صورت بگیرد و حقی از کسی ضایع نشود.منصور حقیقت‌پور که سابقه نمایندگی مجلس را نیز دارد، در گفت‌وگو با آزادی ارائه درخواست برخورد قضایی با روحانی را از جمله ابزاهای مجلس می‌داند. او می‌گوید: «اینکه نتیجه برخورد قضایی یعنی طرح موضوع در محاکم چیست، معلوم نیست اما مذهب حقه شیعه و حکومت اسلامی این فضا را ایجاد می‌کند که چنین برخوردی صورت بگیرد. مگر از حضرت علی (ع) در زمان حکومت ایشان شکایت نشد و در دادگاه ننشست».وی افزود: « البته مجلس ابزارهای متعددی مثل سوال، استیضاح و ... برای نظارت دارد. ارجاع به دستگاه قضایی نیز یکی از همین‌ها ست. دقت داشته باشید که مجلس در تحیقق و تفحص اگر به نتیجه برسد که لازم است، موضوع را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد».حقیقت‌پور همچنین گفت: « من در این مورد خاص نمی‌دانم که آیا مجلس همه ابزارهای خود را استفاده کرده و نهایتا به این مرحله رسیده است یا خیر. به هرحال معقول است که اول سوال کنند، تذکر دهند، استیضاح کنند و اگر هیچ یک به نتیجه رسید خواستار برخورد قضایی شوند. استفاده از ان ابزارهای قطعا ترجیح داد اما رئیس کمیسیون و یا اعضای کمیسیون بهداشت می‌توانند بگویند که چقدر از آن ابزارهای ابتدایی استفاده کردند».
وی تاکید کرد: « به هرحال لازم است که در جمهوری اسلامی همه نهادها این تحمل را داشته باشند. اینکه رئیس جمهوری،رئیس مجلس یا حتی رئیس قوه قضاییه مورد شکایت قرار بگیرد نقطه ضعف نیست و اتفاقا یکی از نقاط بالندگی نظام اسلامی است. مساله مهم این است که انشالله قضاوت عادلانه صورت بگیرد و حقی از کسی ضایع نشود».

فلاحت پیشه: اتفاق نطنز بی کفایتی در امنیت هسته ای است

حشمت الله فلاحت پیشه درباره حادثه صورت گرفته در سایت هسته ای نطنز گفت: با توجه به اتفاقی که افتاد، بی کفایتی در بحث امنیتی تاسیسات هسته ای اتفاق افتاده است که هم از نظر پدافند عامل و هم پدافند غیرعامل تاسیسات هسته ای کشور باید از بالاترین درجه امنیت برخوردار باشند. دو حمله تاکنون صورت گرفته که این نشان دهنده ضعف در پدافند عامل و پدافند غیرعامل تاسیسات هسته ای کشور است و نشاندهنده بی کفایتی در این حوزه است.وی ادامه داد: جالب این است که مسئولان با افتخار زود خبر را اعلام می کنند بدون این که اقدامی در این رابطه صورت دهند. نباید شاهد این باشیم که بودجه های مملکت و زحمات دانشمندان جوان این مملکت این چنین هدر برود.فلاحت پیشه در پاسخ به این پرسش، این عامل چه نقشی در گفتگوهای هسته ای کنونی دارد؟ تصریح کرد: رژیم صهیونیستی سعی کرده همواره نقش منفی را در دیپلماسی هسته ای بازی کند و در شرایطی که الان بحث اصلی بر سر قابلیت های هسته ای ایران است سعی می کند به آمریکا این موضوع را گوشزد کند.

آخرین وضعیت سایت غنی‌سازی نطنز

یک منبع آگاه در گفتگو با آخرین خبر درباره آخرین وضعیت سایت غنی سازی نطنز توضیح داد.به گزارش آخرین خبر، یک منبع آگاه درباره آخرین وضعیت سایت غنی سازی نطنز گفت: الان غنی سازی در سایت نطنز در حال انجام است اما با ظرفیت غنی سازی کمتری نسبت به قبل از حادثه تولید صورت می گیرد .وی ادامه داد: امروز برق اضطراری سایت وصل شد و هفته آینده نیز برق اصلی و برق پشتیبان سایت وصل خواهد شد .این منبع آگاه توضیح داد: بخشی از ماشینهای IR1 و IR2M موجود در زیر زمین سایت نطنز که احتمال آسیب دیدگی دارند در حال بررسی و چک شدن هستند و وی گفت: پس از اتمام بررسی های فنی، از هفته آینده تعویض ماشینهای آسیب دیده با سانتریفیوژهای بهینه شده با راندمان بالاتر آغاز خواهد شد .این منبع آگاه تاکید کرد: بخشی از ماشینهای IR1 آسیب ندیده اند و در حال غنی سازی هستند و بخش بزرگی از سانتریفیوژهای IR2M هم با 5سو ظرفیت غنی سازی ، در حال تولید اورانیوم غنی شده هستند .وی گفت: غنی سازی در سایت فردو نیز با قوت و قدرت گذشته در حال انجام بوده و حدود 60کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20درصد تاکنون تولید شده است .این منبع آگاه گفت: همزمان کار نصب دو زنجیره کامل سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 که 10 سو ظرفیت غنی سازی دارند در سایت فردو پیش می رود.

عرف: رکورد ثبت نام در انتخابات شوراهای روستا شکسته شد

عرف خاطر نشان کرد: اما در خصوص ثبت نام شوراهای روستا در این دوره، باید اعلام کنم که رکورد ثبت نام در انتخابات این دوره شکسته شد چنان که با استقبال ویژه مردم و روستاییان عزیز ثبت نام بیش از ۲۴۰ هزار نفر داوطلب عضویت در شوراهای روستا قطعی شد در حالی که در دوره چهارم حدود ۲۲۰ هزار نفر و در دوره پنجم حدود ۲۳۴ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

حدادعادل: کاندیدای ۱۴۰۰ شورای ائتلاف را بعد از ثبت‌نام‌ها اعلام می‌کنیم

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه کاندیدای ۱۴۰۰ شورای ائتلاف را بعد از ثبت‌نام‌ها اعلام می‌کنیم، گفت: خطای راهبردی برخی در جریان انقلابی این است که این رقابت را ساده و پیروزی را پیش‌فرض تلقی کرده‌اند.نشست شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، عصر یکشنبه (۲۲فروردین‌ماه) با حضور اکثریت اعضا و به ریاست غلامعلی حداد عادل و دبیری پرویز سروری برگزار شد.در ابتدای این نشست حداد عادل درباره کاندیدای نهایی شورای ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این سوال از سوی مردم و رسانه‌ها مطرح می‌شود که کاندیدای ائتلاف چه کسی خواهد بود؟وی اظهار داشت: ضمن بررسی دقیق و هوشمندانه عرصه سیاسی و اجتماعی کشور و اخبار فعالیت‌های چهره‌های در معرض کاندیداتوری صبر می‌کنیم تا تکلیف ثبت‌نام‌ها مشخص شود و طبق سازوکاری مشخص با معیارهای منطقی تصمیم خواهیم گرفت.حدادعادل با تاکید بر اینکه آنچه مشخص است، ما ۲ ماه پرکار و عملیاتی را در پیش رو داریم،‌ با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه اخیر سفیر فرانسه تصریح کرد: ضلع خارجی در این انتخابات بیش از همه ادوار مشغول فعالیت است و تلاش می‌کند تا در فضای عمومی اثرگذار باشد. گرچه مردم تجربه گذشته را درباره این روشها فراموش نمی‌کنند اما می‌طلبد تا رسانه‌های داخلی ونخبگان ضمن روشنگری، عملیات روانی آنها و طرفداران این جریان را خنثی کنند.

جزئیات انفجار روز گذشته نطنز از زبان رئیس کمیسیون انرژی مجلس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره حادثه روز گذشته در تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطری‌های برق اضطراری بوده است.فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انفجار روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود 40، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.وی افزود: دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود.عباسی گفت: در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آن‌ها را قطع کند.وی خاطرنشان کرد: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود.

ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد و تحریم‌های متقابل را در دست بررسی دارد.«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در خصوص اقدام روز جاری اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قویا محکوم کرده و آن‌ را بی‌‌اعتبار می‌داند.به گزارش فارس، ‌شورای اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) هشت فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود افزود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار