رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :هاشمی‌طبا: عده‌ای مگر تخم دوزرده کرده‌اند که انتظار کسب رأی از مردم دارند؟ / نماینده رهبری: مواضع معاون سیاسی، موضع کل سپاه است / شاهکار جدید شبکه ورزش در پخش ‌زنده فوتبال و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲ 13 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مرگ و میر کرونا در تهران سه رقمی شد

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به شرایط سخت در این روزها در بهشت زهرا، گفت: آمار جان‌باختگان کرونا در پایتخت ۳ رقمی شد. سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به سه رقمی شدن آمار جان‌باختگان در بهشت زهرا(س) اظهار کرد: به دلیل عدم تدبیر و رعایت نکردن شهروندان متاسفانه شرایط بهشت زهرا، شرایط خوبی نیست. وی تصریح کرد: در حالی که به همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها دورکاری ابلاغ شده است و با تعداد اندکی در محل کار خود حضور پیدا کنند، همکارن بنده در بهشت زهرا(س) برای دو شیفت و بعضاً سه شیفت برنامه ریزی شد و حضور پیدا می‌کنند. خال با اشاره به برنامه ریزی سازمان بهشت زهرا(س) در این روزها گفت: با توجه به شرایط، آرایش بحرانی گرفته‌ایم و همکاران بنده آماده خدمت رسانی هستند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) اضافه کرد: متأسفانه شرایط خوبی حاکم نیست و در دو روز گذشته آمار جان باختگان کرونایی در تهران به عدد ۱۰۰ رسیده است.

واکنش وزیر کشور به ادعای نماینده تبریز درباره آبان 98

رحمانی فضلی: ارائه اعداد و ارقام غیرواقعی و مورد پسند رسانه های معاند و مغایر با اطلاعات رسمی و اعلام شده کمیسیون های ذی ربط مجلس شورای اسلامی از سوی نماینده ای که خود در مجلس قبل در یکی از همین کمیسیون ها عضویت داشته است و به واسطه سوابق شغلی در سطوحی از فرماندهی انتظامی در صف و ستاد بحران های اجتماعی را تجربه کرده است، حتما می‌تواند از سوی مراجع نظارتی مجلس شورای اسلامی از جمله هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد توجه، بررسی و رسیدگی دقیق قرار گیرد.

ربیعی: نظر دولت مبنی بر باز بودن کلاب هاوس است

علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص بسته شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس و نظر دولت در این خصوص گفت: کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولت مردان با مردم هراسان شده اند. او گفت: رئیس جمهور یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور دادند که اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجاد شده و باز شده استفاده نمایند. دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است. ربیعی تصریح کرد: رییس جمهور به وزیر ارتباطات دستور داده ضمن ارائه گزارش شفاف از اختلال در کلاب‌هاوس، از اخلال کنندگان شکایت کند.

شاهکار جدید شبکه ورزش در پخش ‌زنده فوتبال

دیدار منچستر تاتنهام با پخش تصاویر بیشمار تکراری و بی ربط به جریان بازی همراه بود. علت حضور یک کمک داور زن در این دیدار بود. بهانه تازه مسئولان شبکه ورزش برای پخش تصاویر آرشیوی در حین بازی زنده، حضور کمک‌داور زن در این دیدار حساس بود! شبکه ورزش هربار‌که حتی نمای چندان روشنی هم از این کمک‌داور زن به تصویر کشیده نمی‌شد، سعی می‌کرد با سانسورکردن آن این‌طور القا کند که اصلا هیچ داور زنی در این مسابقه وجود نداشته است!

نماینده رهبری: مواضع معاون سیاسی، موضع کل سپاه است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی در جمع تعدادی از مسئولان سیاسی نیروهای مسلح با بیان اینکه سپاه با هماهنگی و انسجام داخلی نسبت به تحرکات دشمن عمل می‌کند، افزود: سپاه همچون گذشته در دفاع از انقلاب با بصیرت و آگاهی و محور قرار دادن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای تحقق حضور حداکثری و شوق‌انگیز مردم در انتخابات تلاش خواهد کرد. وی با اشاره به تدوین دکترین رفتار سیاسی سپاه گفت: از مجموعه معاونت سیاسی به ویژه برادر با سابقه و ارزشمند سردار دکتر جوانی تقدیر و تشکر می‌کنم هم زحمت تدوین دکترین رفتار سیاسی سپاه را کشیدند و هم در چارچوب آن عمل کردند و موفق هم عمل کردند. نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه با بیان اینکه مواضع معاون سیاسی سپاه موضع مجموعه سپاه است، تصریح کرد: در مسائل سیاسی هماهنگی خوبی در سپاه وجود دارد و آنچه که معاون سیاسی اعلام می‌کند، همان چیزی است که مجموعه سپاه و نمایندگی ولی‌فقیه به عنوان متولی این امر درباره آن اتفاق نظر دارند.

شرط سعید جلیلی برای کاندیدا نشدن در انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران سال ۹۲ درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد.سید حسین نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان های استان تهران در انتخابات سال ۹۲ در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رای خوبی هم بدست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی وی چه چیزی است.او افزود: اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزد‌های اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد.نقوی حسینی در پایان گفت: اگر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به انتخابات ریاست جمهوری بیاید، مورد اجماع اصولگرایان است و با توجه به اینکه سعید جلیلی هم برنامه دارد و هم دولتش را آماده کرده و هم جزو با برنامه‌ترین گزینه هاست در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی از او حمایت می‌کند. اگر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به انتخابات بیاید، جبهه پایداری نیز از او حمایت می‌کند و اجماع خوبی در اصولگرایان به وجود خواهد آمد.

توصیه جعفرزاده به لاریجانی: اگر رئیسی در انتخابات شرکت کرد، نیا!

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: به لاریجانی توصیه می‌کنم اگر رئیسی در انتخابات شرکت کرد، او نیاید.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر این که گفته می‌شود با حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، علی لاریجانی که صحبت حضور او هم در این دوره از انتخابات مطرح است، نخواهد آمد، گفت: توصیه من به آقای لاریجانی این است اگر آقای رئیسی در انتخابات شرکت کرد در انتخابات شرکت نکند.این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز شما به شرایط کشور نگاه کنید؛ آقای رئیسی با یک فرد صحبت می‌کند و صداوسیما یک ساعت برنامه درباره آن پخش می‌کند، به یک شعبه می‌رود درباره‌اش اخبار منتشر می‌کنند، معتقدم صدا و سیما شده است؛ آقای رئیسی!وی تاکید کرد: با چنین روندی که در پیش گرفته شده این امر برای مردم جا افتاده است که اگر آقای رئیسی در انتخابات ثبت‌نام هم نکند رئیس جمهور است، بنابراین با وجود چنین شرایطی، به هرشخصی که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد توصیه می‌کنم شرکت نکند.جعفرزاده در پاسخ به سوالی مبنی براین که لاریجانی نماینده ایران در قرار داد راهبردی ایران و چین است که همین امر باعث شده امروز در جامعه مطرح شود او مد نظر بخش بزرگی از حاکمیت برای ریاست جمهوری است آیا این گمانه زنی‌ها درست است یا خیر، گفت: مردم نظر موافقی درباره این قرار داد ندارند؛ حال کاری به غلط و درست بودن آن ندارم اما اگر به کف خیابان بروید مردم ناراحت هستند؛ نکته‌ای که این وسط وجود دارد این است که حاکمیت چراغ سبز بزرگی را نشان داده مبنی بر این که آقای رئیسی را می‌خواهد، بنابراین به صلاح هیچ کاندیدایی نیست که در این عرصه وارد شود .

هاشمی‌طبا: عده‌ای مگر تخم دوزرده کرده‌اند که انتظار کسب رأی از مردم دارند؟

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در حال حاضر شخصیت‌های بزرگی مانند آقای ناطق یا خاتمی تمایلی به حضور در انتخابات ندارند و البته شرایط حضورشان هم فراهم نیست. بسیاری از بزرگان هم دیگر در دنیا نیستند و واقعا خلأ شخصیت‌های برجسته در انتخابات ریاست‌جمهوری احساس می‌شود».او ادامه داد: «یکی از دلایل دیگری که می‌توان درباره عدم حضور شخصیت‌های تأثیرگذار در انتخابات ذکر کرد این است که آنها وقتی به عرصه نگاه می‌کنند، درمی‌یابند که نمی‌توانند اقدام مثبتی در شرایط کنونی انجام دهند و در واقع تصورشان این است که بهبود اوضاع سیاسی که به نفع مردم باشد، بسیار دشوار است».این فعال سیاسی درباره فضای انتخاباتی موجود ذکر کرد: «من به طور کلی فضای انتخابات را پر شور نمی‌بینم و نوعی دلزدگی سیاسی در مردم ایجاد شده است. مردم هم همین‌طور فکر می‌کنند و فکر می‌کنند که هر کس بیاید نمی‌تواند کار مهمی برایشان انجام دهد. من نمی‌گویم مشکلات کشور حل‌نشدنی است اما واقعیت این است که حل مسائل خیلی پیچیده است و کشور درگیر مشکلاتی پیچیده است که اگر قرار است دست به هر یک از این مشکلات بزنیم، تبعات زیاد جانبی به همراه دارد. افزون بر این نامزدهایی که اکنون نامشان مطرح است هیچ برنامه‌ای ندارند. مردم وقتی فضای انتخاباتی را نگاه می‌کنند، می‌بینند که یک عده از راه رسیده‌اند و مدام می‌گویند ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور شویم و نمی‌گویند که فردای ریاست‌جمهوری چه کار می‌خواهند انجام دهند. این فضا واقعا مطلوب نیست».

او درباره ضرورت حضور شخصیت‌های مهم در انتخابات، اظهار کرد: «چند سالی است که دیگر افراد مهم در انتخابات‌های مختلف شرکت نمی‌کنند. انتخابات مجلس دهم را به یاد بیاورید که چه‌قدر از لیست امید اصلاح‌طلبان متشکل از افراد برجسته بود؟ یا در همین انتخابات مجلس یازدهم چه افرادی رأی آوردند؟ ریاست‌جمهوری هم به همین شکل شده است. شورای نگهبان هم از تأییدصلاحیت افراد برجسته امتناع می‌کند. من نمی‌دانم مکانیزم بررسی صلاحیت‌ها چگونه است اما می‌دانم که کنار گذاشتن بزرگان خاصه در انتخابات ریاست‌جمهوری به صلاح کشور نیست».هاشمی‌طبا در پایان گفت: «می‌بینیم که نام برخی افراد به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود که در زندگی‌شان یک آجر روی آجر نگذاشته‌اند و برخی که اصلا سابقه روشنی در تصمیم‌گیری نداشته‌اند می‌آیند که قدرت را به دست بگیرند و برایشان مهم نیست چه بلایی سر مردم می‌آید. برخی آنقدر ضعیف هستند که اصلا نباید نامشان مطرح شود و من واقعا نمی‌دانم چنین افرادی مگر تخم دوزرده کرده‌اند که انتظار دارند از مردم رأی بگیرند؟»

قالیباف مقدمات تشکیل ستاد انتخاباتی‌اش در استان‌ها را فراهم کرده است

آرین منش در رابطه با حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات بیان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم آقای قالیباف مقدمات تشکیل ستاد انتخاباتی‌اش را در استان‌ها فراهم کرده و آمادگی برای ورود دارد و در صورتی که آقای رئیسی ورود پیدا نکنند، به ‌نظر می‌رسد که آقای قالیباف عزم جدی برای ورود به عرصه انتخابات داشته باشند.این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم وحدت اصولگرایان اظهار کرد: شواهد و قرائن حاکی از این است که اصولگرایان به یک کاندیدای واحد نخواهند رسید و قطعا در صورت اینکه شورای نگهبان تایید کند و اتفاقی که در گذشته هم افتاد و دوره‌ای بود که ما 5 کاندیدای اصولگرا داشتیم، ممکن است چنین وضعیتی تکرار شود.آرین منش علت بوجود نیامدن فضای دوقطبی را مشکلات اقتصادی و مشکلات مردم، بالا بودن نرخ تورم و بیکاری، فشارها و تحریم‌های اقتصادی که سایه بر زندگی مردم افکنده است، خواند و افزود: این مشکلات آنچنان بر زندگی مردم اثر گذاشته که انتخابات برای آن‌ها اولویت تلقی نمی‌شود.مگر اینکه در دوماه باقی مانده فضای کشور با تمهیداتی که اندیشه می‌شود تغییراتی در آن اتفاق افتد و گشایش‌هایی در آن رخ دهد که چشم‌انداز مناسب‌تری برای مردم بوجود آید.

افشای جزئیاتی از خسارت‌های حادثه نطنز

«زاکانی» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:‌ در اتفاق اخیر چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شد. بخشی از تاسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند مواد منفجره بر می‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند. اخیرا نمایندگان از برخی تاسیسات بازدید داشتند؛ بعد از بازدید از میزان خسارات وارد شده خون گریه می کردند. بخشی از تأسیسات کاملاً تعطیل شده و از بین رفته است.

ظریف برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ چراغ سبز نشان داد؟

پس از اینکه روز گذشته تصمیم سید حسن خمینی برای عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد، امروز وزیر امور خارجه در پستی اینستاگرامی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تلویحاً چراغ سبز نشان داد.محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در صفحه اینستاگرامی خود درباره جلسه روز گذشته خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: سلام، دیروز جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی—همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر—با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که "برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود."وی اضافه کرد: پس از چندین بار تأکید بر عدم تمایل برای نامزدی، نمی‌خواستم دوباره وارد این موضوع شوم. اما این اظهار نظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم: در جلسه چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفت و گوهای وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم. عرض کردم دو قطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نمایند.وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم، گفت: هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده است؛ ۸ سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه‌ کرده‌اند؛ ۸ سال است به دلیل سکوت ما یک تنه به قاضی رفته‌اند؛ و ۸ سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم.ظریف خاطرنشان کرد: یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد، گف: هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم، کشور و رهبری است و هیچ فرد، گروه و یا جناحی حق مصادره آن را ندارد. رفع تحریم‌ها به نفع مردم و هر دولتی است که ۴ ماه دیگر زمام امور کشور را به دست می‌گیرد.ظریف گفت: تقاضا می‌کنم اجازه دهید در این فضا که صهیونیست‌ها برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها به خبیثانه‌ترین و مذبوحانه‌ترین روش‌ها متوسل شده‌اند، عباس عراقچی عزیز و دیگر همکاران فداکار و شجاعم بتوانند تمام تمرکز خود را بر رفع تحریم‌ها متمرکز کنند و نگران سنگ‌اندازی‌ها، اتهامات و فضاسازی‌های مسموم انتخاباتی نباشند.وزیر امور خارجه افزود: بیائیم در آستانه ماه مبارک رمضان دل را از کینه‌ها و بدانگاری‌ها پاک کنیم و هم‌دل و هم‌نوا برای موفقیت تمامی ایثارگران به ویژه در عرصه‌های سلامت، هسته‌ای و سیاست خارجی دعا کنیم.

گفتنی است شب گذشته سید یاسر خمینی درباره کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه امروز مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.

اصلاح طلبان برای رقابت با رئیسی گزینه ندارند

رجایی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان در نهاد اجماع ساز در حال طرح ریزی برنامه‌هایی برای انتخابات هستند، گفت: برای گزینه‌ها جدا از بحث تایید صلاحیت، بحث اجماع هم وجود دارد و بحث رای آوری گزینه آخر است. نمی‌دانم حضور افرادی مانند زنگنه، پزشکیان و ... چقدر جدی است، اما اگر روی هر کدام از آن‌ها اجماع هم شود، تحمل تاب آوری در مقابل گزینه‌هایی مانند رئیسی را نخواهند داشت. افرادی مانند ظریف و جهانگیری اگر بیایند در حد خودشان می‌توانند باعث افزایش مشارکت شوند، اما توان رقابت جدی را ندارند؛ زنگنه هم بعید است بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.وی ادامه داد: اصلاح طلبان روی گزینه‌ای مانند عارف اجماع نمی‌کنند و شخص او هم گزینه مناسبی برای رقابت با رئیسی نیست. اگر عارف به صحنه بیاید از همه گزینه‌ها، شخص پخته‌تر و با تجربه‌تری است، زیرا هم تجربه معاون اولی، هم تجربه وزارت و هم تجربه مجلس و سایر مسئولیت را در کارنامه خود دارد، ولی ریاست جمهوری ویژگی‌های متفاوتی را طلب می‌کند.

ایران غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز کرد

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد.به گزارش اداره کل دیپلماسی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سید عباس عراقچی که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام امروز به وین سفر کرده است این خبر را اعلام کرد.هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت برخط با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز شد و ادامه آن به صورت حضوری در وین ادامه یافت.لازم به ذکر است، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از خرابکاری اخیر در تأسیسات غنی سازی نطنز اعلام کرده بود که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد.

جزئیات جدید از دیدار سید حسن خمینی با رهبر انقلاب

سیدیاسر خمینی در گفتگویی جزئیات جدیدی از دیدار سید حسن خمینی با رهبر انقلاب را تشریح کرده است.امروز مطابق با رویه ای که اخوی دارند، به دیدار رهبر انقلاب رفتند. نزدیکان می دانند که رابطه ایشان با رهبری، رابطه ای است که همانند پدر و فرزند است. در ضمن مباحث مطرح شده، طبیعی است که بحث به مسائل انتخابات و حضور مردم می کشد.اخوی می گویند که بسیاری از بزرگان و جریانات سیاسی از ایشان خواسته اند که کاندیدای انتخابات شوند و از رهبری جویای نظر می شوند، ایشان هم علی رغم اینکه معمولاً به این گونه امور وارد نمی شوند، اما به جهت رابطه خاصی که با اخوی دارند و تأکید اخوی بر اطلاع از نظر ایشان، صلاح را در این کار تشخیص نمی دهند و می فرمایند، اگر هریک از فرزندان من از من مشورت می گرفتند من همان را می گفتم.البته اخوی در پایان از ایشان اجازه می گیرند که مسأله را اعلام کنند و ایشان بزرگوارانه می پذیرند.با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.امیدوارم انتخابات پیش رو به صورت پرشوری برگزار شود.لازم است، به نیابت از اخوی از همه شخصیت های حقیقی و حقوقی که از ایشان دعوت کردند تشکر کنم. ایشان خود را خدمتگزار مردم می داند و برای صلاحدید مردم و انقلاب حاضر به هرگونه ازخودگذشتگی است و در هر جایی باشد خدمتگزار و دلسوز مردم است.

تاجزاده: شخصاً با نامزد نیابتی موافق نیستم

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در دوره اصلاحات توفیق فله‌ای مطبوعات به ارتباط ما با جامعه به طور جدی آسیب زد. امروز ما چه در حکومت باشیم و چه نباشیم، از فضای مجازی می‌توانیم حداکثر استفاده را بکنیم و حکومت را قانع یا وادار کنیم که در جهت درستی حرکت کند.سید مصطفی تاجزاده در گفت‌وگوی شب گذشته در «کلاب هاوس» به سوالاتی پیرامون «اصلاحات بروکراتیک، اصلاحات دموکراتیک و انتخابات» پاسخ داد. نکات زیر از جمله سخنان او در این گفت‌وگو با طیف متکثری از حاضران بود:

*در زمینهٔ انتخابات ما نباید منفعل باشیم. شخصاً با نامزد نیابتی موافق نیستم. برای اینکه ۹۲ تا ۹۶ جواب داد، اما از ۹۶ به بعد جواب نداد. باید با نامزد اصلاح‌طلب توانایی آمد که مردم وقتی او را ببینند بگویند که او می‌ایستد بر سر وعده‌های خودش و از حقوق ملت دفاع می‌کند. اگر رد شد معناش این است که به هر قیمتی می‌خواهند نتیجهٔ انتخابات را تضمینی کنند. اگر چنین نامزدی تایید صلاحیت شود، معنایش این است که پذیرفته‌اند این نامزد بیاید و اگر رأی آورد بتواند مشکلاتی را حل کند.

*حتی اصلاحات بدون اصلاح‌طلبان هم می‌توانیم ‌داشته باشیم. من به توازن نیروهای سیاسی به شدت معتقدم. ساختارها مهم‌تر از ارادهٔ تک‌تک افراد است.

* فضای مجازی‌ انحصار تک صدایی را در جامعه ما به طور جدی به چالش کشیده است. در دوره اصلاحات توفیق فله‌ای مطبوعات به ارتباط ما با جامعه به طور جدی آسیب زد. امروز ما چه در حکومت باشیم و چه نباشیم، از فضای مجازی می‌توانیم حداکثر استفاده را بکنیم و حکومت را قانع یا وادار کنیم که در جهت درستی حرکت کند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار